برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
چی بدم بچه ی اوتیسم بخوره-compressed.jpg

تغذیه ی کودکان با نیازهای ویژه

اهمیت تغذیه و برنامه ی غذایی در کودکان اوتیسم . ما در این پست قصد داریم به یکی از مهم ترین هاشون بپردازیم؛ مشکلات تغذیه ای. آیا رژیم غذایی کودکان اوتیسم با دیگر بچه ها تفاوتی داره؟ آیا مصرف مواد غذایی خاصی براشون منع شده؟ تغذیه نامناسب می تونه باعث تشدید اوتیسم بشه؟ اگه دنبال جواب این سوال ها هستین پس ما رو تا انتهای این مقاله همراهی کنین.

تغذیه ی کودکان اوتیسم 

همه ی ماها در طول زندگیمون بارها و بارها اسم اوتیسم رو شنیدیم. اختلالی که هنوز هم اطلاعاتی که ازش در دست هست به اندازه ی دیگر اختلالات نیست. کودکان اوتیستیک با مشکلات مختلفی مواجهن. ما در این پست قصد داریم به یکی از مهم ترین هاشون بپردازیم؛ مشکلات تغذیه ای. آیا رژیم غذایی کودکان اوتیسم با دیگر بچه ها تفاوتی داره؟ آیا مصرف مواد غذایی خاصی براشون منع شده؟ تغذیه نامناسب می تونه باعث تشدید اوتیسم بشه؟ اگه دنبال جواب این سوال ها هستین پس ما رو تا انتهای این نوشته همراهی کنین.

در ابتدا توضیح مختصری از اوتیسم بدیم تا بیشتر باهاش آشنا بشیم.

  • اوتیسم چیست؟

اختلال طیف اوتیسم یا  ASD اختلال تکاملی و عصبی پیچیده ای است که به طور معمول در سه سال اول زندگی ظاهر می شود و عملکرد مغز را به ویژه در زمینه های تعامل اجتماعی و مهارت های ارتباطی تحت تاثیر قرار می دهد. بارز ترین علائم آن شامل تماس چشمی ضعیف، عدم تمایل به در آغوش گرفته شدن یا نوازش شدن و تاخیر در گفتار و هم چنین عدم علاقه به بازی با دیگر کودکان است. با وجود اینکه اثبات شده هم ژنتیک و هم محیط در بروز آن نقش دارند اما علت مشخصی و معینی برای ASD وجود ندارد.

برای مشاهده ی مقاله ی رژیم غذایی بدون گلوتن برای کودکان اوتیسم اینجا کلیک کنید.

افراد مبتلا به ASD ممکن است رفتارهای تکراری و علایق محدود داشته باشند که این دو مورد می تواند بر روی انتخاب مواد غذایی و عادات غذایی آن ها موثر باشد و به صورت های زیر بروز کند:

  • نخوردن غذا به میزان کافی:

یکی از مشکلات کودکان اوتیسم این است که معمولا نمی توانند برای مدت طولانی به انجام یک فعالیت بپردازند و بر روی آن متمرکز شوند. بنابراین ممکن است صرف یک وعده غذایی از ابتدا تا انتها برای این کودکان سخت باشد.

  • انتخاب محدود غذا:

به طور معمول این کودکان نسبت به بو، طعم، رنگ و بافت غذاها حساسند. حتی ممکن است علاوه بر اجتناب از خوردن بعضی غذاها، برخی از گروه های غذایی را مصرف نکنند. مواردی که برای آن ها ناخوشایند هست می تواند شامل سبزی جات و میوه ها و هم چنین برخی بافت های خاص مانند غذاهای لغزنده و نرم باشد.

 

  • یبوست:

به دلیل فعالیت بدنی کم کودکان اوتیستیک و انتخاب محدود غذا و نیز اثر داروها رخ می دهد. با افزایش تدریجی مواد غذایی سرشار از فیبر مانند سبزی جات، میوه ها، غلات سبوس دار و در کنار آن مصرف بیشتر آب و افزایش میزان فعالیت بدنی( ترجیحا به شکل منظم و مداوم) می توان آن را درمان کرد.

 

  • تداخلات دارویی:

یادمان نرود که هر دارویی دارای عوارض جانبیست و بعضی از آن ها می تواند کاهش اشتها را به همراه داشته باشد. موردی که می تواند بر رشد کودک نیز تاثیرگذار باشد. البته بعضی از داروها هم باعث افزایش اشتها می شوند و به جذب مواد معدنی و ویتامین ها کمک می کنند.

 

 

 

اما سوال مهم اینه که

چه مواد غذایی مناسب کودکان اوتیسم است؟

  • مولتی ویتامین ها:

برخی نتایج نشان داده اند که مولتی ویتامین ها ممکن است به بهبود خواب و مشکلات گوارشی در کودکان اوتیسم کمک کنند. ( مصرف مولتی ویتامین همراه با آهن می تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود)

  • آهن:

كودكان مبتلا به اوتیسم غالباً کمبود آهن دارند. مکمل آهن ممکن است به بازگشت سطح آهن به حالت طبیعی کمک کند.(قبل از استفاده از مکمل آهن حتما از پایین بودن سطح آن که توسط پزشک تایید می شود، مطمئن بشوید)

  • منیزیم:

مصرف مواد غذایی دارای منیزیم مانند کنجد و فراورده های آن، آجیل ها و سبزی ها می تواند به کاهش بعضی رفتارهای کودکان اوتیسم مانند تکان دادن دست و حرکات تکراری، دندان قروچه، اضطراب و دامنه توجه کم منجر شود.

  • چربی های امگا 3:

بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم چربی های امگا 3 کمی دارند. منابع امگا 3 ممکن است در کاهش علائم بیش فعالی در کودکان اوتیسم کمک کنند هم چنین در افزایش معاشرت و تعاملات نیز موثرند. گردو، ماهی قزل آلا و سالمون از جمله منابع امگا3 هستند.

  • خوراکی های دارای ملاتونین:

ملاتونین هورمونی است که به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می کند. از طرفی بدخوابی و دیگر اختلالات در خواب از شایع ترین مشکلات کودک دارای اوتیسم است. پس استفاده از مواد خوراکی دارای ملاتونین برای این کودکان بسیار سودمند است. از جمله خوراکی هایی که منبع ملاتونینند می توان به زرشک، تخم مرغ، ماهی و آجیل و خشک بار اشاره کرد.

علاوه بر موارد بالا، طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از رژیم غذایی فاقد گلوتن(پروتئینی در غلات مانند گندم و جو) و کازئین( پروتئینی در شیر و فرآورده های لبنی) ممکن است برای کمک به بهبود رفتار در کودکان اوتیسم توصیه شود. با این حال ، تحقیقات محدود است و قبل از توصیه این رژیم برای کودکان اوتیسم ، تحقیقات بیشتری لازم است.

 برای مشاهده ی دیگر پست های وبسایت مام پلاس در مورد کودکان اوتیسم اینجا کلیک کنید. 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود