برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

علوم چهارم دبستان(بدن ما 1)

امروز پاورپوینت درس نهم علوم چهارم ابتدایی بدن ما (1) را تدریس می کنیم.مبحث درس سول می باشد.نام دیگر یاخته است.مبحث امروز ما سلول های پوست اسن.سلول های مرده ی پوست...بدن ما و همه ی موجودات زنده ای که روی کره ی زمین زندگی می کنند.سلول ها زنده هستند .از جمله سلول های پوستی

بنام خداند جان و خرد

 

پوست بزرگترین عضو بدن است.و بطور مداوم سلول هایش تجدید می شوند.این تجدید حیات سلول ها به این معنی می باشد که سلول های جدید و زنده که در لایه های پایین زندگی می کنند به سمت روی پوست حرکت می کنند و جای سلول های مرده را می گیرند.

این نوسازی مداوم ؛ پوست را جوان و سالم نگه می دارد و همچنین پوست را شاداب نگه می دارد.و با بالا رفتن سن این چرخه ی طبیعی باسازی پوست کاهش می یابد و می تواند موجب انباشته شدن سلول های مرده شود.

این روند غیر طبیعی باعث می شود که پوست تیره شود و لکه های پوستی و خطوط ظریف ایجاد کند.

 

سلول ها و اندازه آن :

سلول ها بعنوان مهم ترین و کوچکترین واحد مستقل بدن انسان و بسیاری از جانداران شناخته می شود.سلول ها بسیار بسیار کوچک هستند .مثلا میلیون ها میلیون ها سلول روی یک میلمتر از خط کش جای می گیرند.و برای دیدن سلول ها باید از دستگاهی میکروسکوپ استفاده کنیم.

 

بخش های گوناگون سلول :

سلول ها دارای سه بخش هستند

  • بخش اول پرده ی سلول که نام دیگر آن غشاء است

  • بخش دوم سیتوپلاسم

  • بخش سوم هسته

پرده ی سلول یا همان غشاء کارش این هست که کنترل ورود و خروج موتد غذایی را بعهده بگیرد

سیتوپلاسم یک مایعی است بین پرده ی دور سلول و هسته قرار دارد.و هسته از این مایع تغذیه می کند.نه تنها ما انسان ها تغذیه می کنیم.بلکه سلول ها هم تغذیه می کنند.و سلول ها از کجا تغذیه می کنند ؟ از همان غذایی که ما تغذیه می کنیم تا برسد به همان سلول و پرده ی دور سلول اجازه ی ورود را می دهد و به سیتوپلاسم می رسد و هسته نیز تغذیه می کند.

کار هسته چیست ؟ هسته کارش این هست که فرماندهی را بعهده بگیرد..فرماندهی اعمال حیاتی را انجام میدهد .

 

وقتی بدن رشد می کند .تعداد سلول ها هم افزایش پیدا می کند.

بسیاری از سلول ها پس از مدتی یا چند روز یا چند ماه می میرند و سلول های جدید جای آنها را می گیرند.وقتی بخشی از بدن مانند پوست آسیب می بیند؛سلول های آن بخش تقسیم می شوند و سلول های جدید را تولید می کنند.و این سلول ها محل آسیب دیدگی را ترمیم می کنند...


برچسب ها

خاطره کلاه کج

خاطره کلاه کج

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود