برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
2855ec9d-5012-4c88-b7ed-5439a091969d.gif

پاسخ ما به حالات درونی و بیرونی بدن

توضیحی بر سیستم لیمبیک

سیستم لیمبیک

واژه لیمبیک به معنای مرز یا لبه است.سیستم لیمبیک ساختار هایی را در برمیگرد که در منطقه مرزی بین قشر مخ و هیپوتالاموس قرار دارند.سیستم لیمبیک به دلیل ارتباطات متعدد با سایر ساختار های عصبی درتنظیم عواطف،رفتار،انگیزه و حافظه نقش دارد.از مهمترین اجزای این سیستم میتوان به تشکیلات هیپوکامپ،هسته آمیگدال،اجسام پستانی و هسته های تالاموسی اشاره کرد.

بخش عمده ای از سیستم لیمبیک را هیپوتالاموس و سیستم های وابسته آن دربر گرفته است.این نواحی علاوه بر نقش کنترل رفتار،بسیاری از حالات داخلی بدن مانند دمای بدن،انگیزه ی خوردن و نوشیدن و کنترل وزن را در دست دارند.

سیستم لیمبیک رفتار های هیجانی و محرک های انگیزشی تنظیم میکند.همچنین عمکرد سیستم اتونوم و درون ریز را خصوصا در پاسخ به محرک های هیجانی کنترل کرده و سطح برانگیختگی را تنظیم میکند.این هیجانات شامل لذت،خشم،ترس و ..هستند.علاوه بر این بسیاری از این ساختارها نقش مهمی در فرایند حافظه و ذخیره ساز اطلاعات دارند و همچنین ارتباط نزدیکی با سیستم بویایی دارند.

بررسی ساختار های مهم سیستم لیمبیک:

هیپوتالاموس(قلب سیستم):ساختاری بسیار کوچک است و فقط 1درصد مغز را تشکیل میدهد.با لوب های فرونتال و ساختار های ساقه مغز در ارتباط است.هیپوتالاموس مراکزی دارد که در اعمال رفتاری و جنسی و کنترل سیستم درونریز واتونوم نقش دارد.برای اینکه وظایف خود را به درستی انجام دهد از منابع متعددی اطلاعات میگیرد.مثلا اطلاعات مربوط به فشار خون و میزان کشش دیواره لوله گوارش،میزان دمای پوست و میزان روشنایی محیط،دارای حسگر های داخلی برای تشخیص حرارت داخلی بدن است و همچنین گیرنده هایی برای هورمون هایی مثل استروئیدی و هورمون های تنظیم اشتها دارد.

آمیگدال(راه ارتباطی جهان پیرامون):در قسمت لوب تمپورال وپایین تر از هیپوکامپ قرار گرفته و مجموعه ای از هسته های کوچک است.ارتباطات فراوانی با مناطق مغزی مثل تالاموس،هیپوتالاموس،ساقه مغز و ... دارد.آمیگدال مرکز مهم تنظیم پاسخ های رفتاری،اتونومیک و درون ریز به محرک های محیطی خصوصا آنهایی که به هیجان مرتبط هستند مثل اضطراب و ترس میباشد.ای ساختار در ایجاد پاسخ های هماهنگ به استرس نقش دارد و همچنین تحریک آن میتواند باعث ایجاد الگو های خشم،هیجان و ...شود.

اثرات تحریک آمیگدال:

افزایش یا کاهش در فشار شریانی،افزایش یا کاهش در تعداد ضربان قلب،افزایش یا کاهش در حرکات و ترشحات لوله گوارش،تکرر ادرار،گشاد شدن مردمک و سیخ شدن موهای بدن

اگر آمیگدال به هر ترتیبی برداشته شود یا تخریب شود،اعمال زیر به وفور دیده میشود:

از بین رفتن ترس،تمایل بیش از حد برای آزمایش اشیا با دهان،کاهش حالت تهاجمی،رام شدن،تغییرات عادت تغذیه ای،میل جنسی بیش از حد

هیپوکامپ(کارت حافظه لیمبیک)

درداخل لوب تمپورال قرار دارد و تقریبا هر نوع محرک حسی بخشی از هیپوکامپ را فعال میکند.در اصل یک مسیر اضافست که از طریق آن سیگنال های حسی ورودی میتوانند به واکنش های رفتاری برای مقاصد متفاوت عبور کنند.

این ساختار اعمال متعددی را انجام میدهند و مانند سایر ساختار های لیمبیک تقریبا هر نوع الگوی رفتاری را میتوانند ایجاد کند و در یادگیری و حافظه نقش دارد.در اصل هیپوکامپ تحریک کننده محرکی برای تبدیل حافظه کوتاه مدت به بلند مدت است.اگر به هر ترتیبی هیپوکامپ برداشته شود،موجب میشود تا فرد نتواند اطلاعات جدید را به حافظه خود بسپارد ولی در عوض هیچ نقصی در اطلاعات قبلی پیش نمی آید.به عبارت دیگر فراموشی پیش رونده(anterograde) ایجاد میشود.

بخشی از بیماری آلزایمر مربوط به صدمه به این ناحیه میشود.

(با کلیک روی کلمات کلیدی میتوانید اطلاعات بیشتر و کاملتری راجع به هر کدام از مطالب گفته شده را در قسمت مربوطه بیابید...)


سوگند لطفی

سوگند لطفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود