برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
سیتی-کولین-چیست-؟.jpg

همه چیز در مورد داروی سیتی کولین

سیتی کولین ترکیبی است که بدن انسان به طور طبیعی آن را تولید می کند و نویدبخش بهبود عملکرد کلی ذهنی است. سیتی کولین یکی از رایج‌ترین موادی است که در مکمل‌ها برای حمایت شناختی استفاده می‌شود، اما آیا تمام تبلیغاتی که میگویند را برآورده می‌کند؟ این چیزی است که ما اینجا هستیم تا بفهمیم.

سیتی کولین و هرآنچی نیاز است راجع به آن بدانیم 

فهرست مقاله : اگر قسمت خاصی از مقاله مدنظرشماست  با کلیک روی منو به قسمت مربوطه هدایت میشوید 

سیتیکولین چیست؟ و موارد استفاده ان

تفاوت بین منابع کولین چیست؟ (این قسمت از مقاله شامل اطلاعات تخصصی داروسازی است)

چگونه CDP-کولین در مغز کار می کند؟ (این قسمت از مقاله شامل اطلاعات تخصصی داروسازی است)

مزایای سیتیکولین چیست؟

منابع غذایی کولین چیست؟

►چگونه سیتیکولین مصرف کنیم؟

سوالات رایج :

♦آیا سیتیکولین عوارض جانبی دارد؟

♦آیا سیتیکولین عوارض جانبی دارد؟
♦آیا قبل از مصرف سیتیکولین چیز دیگری باید بدانم؟ 
♦آیا می توانید کولین را هر روز مصرف کنید؟

♦آیا می توانم سیتیکولین را در دوران بارداری مصرف کنم؟

♦آیا می توانم سیتیکولین را در دوران شیردهی مصرف کنم؟

♦و....

►نتیجه

سیتیکولین چیست؟ و موارد مصرف آن

تاریخچه  :

 درمان دارویی اختلالات عروق مغزی در آغاز قرن بیستم معرفی شد. از آن زمان ، بسیاری از مطالعات بر توسعه اجماع برای طبقه بندی کاملاً مشخص این اختلالات و شناسایی الگوهای خاص نقص های شناختی مرتبط با آنها متمرکز شده اند ، اما بدون اجماع روشن. با این وجود ، سیتیکولین در بیماران مبتلا به پاتوژنز عروق مغزی برای اختلالات حافظه یک درمان معتبر است. متانالیز انجام شده بر روی کل پایگاه داده موجود در مطالعات بالینی انجام شده با این ترکیب ، شواهد تجربی از مطالعات حیوانی را تأیید می کند که مکرراً اقدامات بیولوژیکی متعدد سیتیکولین را در بازسازی ساختار چربی سلول و برخی از عملکردهای انتقال دهنده عصبی توصیف کرده است.

• مطالعه صورت گرفته توسط مظاهری و همکاران در سال۱۳۹۷ نشان می دهد که  با وجود اینکه مصرف سیتیکولین در کوتاه مدت اثرات قابل توجهی در سیر بیماری نداشته است؛ اما در درازمدت اثرات سودمندی در بهبود بیماران و افزایش کارایی آنها به ویژه در بیماران استروک ایسکمیک را نشان میدهد.

• مطالعه ای جهت اثر بخشی آمپول سیتی کولین در عملکردهای اجرایی کودکان در سال ۱۳۹۸ توسط خانم دکتر عربگل و همکاران در دست بررسی است تا نتیجه اثربخشی یا عدم آن بررسی گردد

  • بررسی شیمیایی : 

 

سیتیکولین نام عمومی CDP-کولین یا سیتیدین دی فسفوکولین است. این بخشی حیاتی از غشای سلولی است و برای تولید استیل کولین در مغز ضروری است.

همچنین با نام‌های دیگری مانند سیتیدین-5-دی فسفوکولین CDP، سیتیدین دی فسفات کولین یا حتی سیتیدین 5 دی فسفوکولین CDP کولین استفاده می‌شود.

برخلاف کولین به تنهایی، سیتیکولین از کولین سنتز شده و به فسفاتیدیل کولین تبدیل می شود.

به این ترتیب، سیتیکولین منبع کولین است و تمام مزایای سلامتی کولین را فراهم می کند. شامل فرآیندهایی مانند:

  1. حفظ ساختار سلولی
  2. پیام رسانی سلولی
  3. متابولیسم چربی
  4. سنتز DNA
  5. حفظ سلامت سیستم عصبی
  6. علاوه بر این، سیتیکولین همچنین منبع سیتیدین است که اثرات اضافی در سنتز اسیدهای نوکلئیک در بدن دارد.

مطالعات مزایای سیتیکولین را در مطالعات انسانی و حیوانی به طور گسترده مورد بررسی قرار داده اند.

اثرات سیتیکولین زمانی به بهترین شکل قابل مشاهده است که مکمل های غذایی از دو ترکیب زیر مراقبت کنند:

  • ♦استیل کولین (Ach)

استیل کولین ضروری و یکی از فراوان ترین انتقال دهنده های عصبی در بدن است. هم در سیستم عصبی مرکزی و هم در سیستم عصبی محیطی وجود دارد و ارتباط بین نورون ها را تسهیل می کند.

استیل کولین همچنین به تبدیل خاطرات کوتاه مدت به طولانی مدت کمک می کند. به این ترتیب، سطوح استیل کولین نقش حیاتی در بسیاری از فرآیندهای ذهنی مانند حافظه، توجه، رشد مغز و عملکرد کلی شناختی ایفا می کند.

  • فسفاتیدیل کولین (PC)

فسفاتیدیل کولین یک جزء حیاتی ضروری سلول های انسان است و به حفظ ساختار سلولی و یکپارچگی غشای سلولی کمک می کند.

هر دو این ترکیبات ضروری عملکردهای متعددی را برای بهبود عملکردهای کمک شناختی همراه با عملکرد عضلانی انجام می دهند.

  • موارد استفاده ی سیتی کولین

  1. درمان حمایتی در ترکیب با سایر داروها برای بهبود علائم اختلالات مغزی مانند مشکلات تفکر و حافظه به دلیل قطع شدن خون رسانی به مغز
  2. آسیب یا مرگ سلول های مغزی به دلیل پارگی عروق خونی (سکته مغزی)
  3. آسیب مغزی مرتبط با سن و از دست دادن عملکرد (بیماری آلزایمر) که بر حافظه و سایر عملکردهای ذهنی ضروری تأثیر می گذارد یا باعث لرزش و حرکات ناخواسته می شود (بیماری پارکینسون)
  4. وضعیتی که باعث ایجاد مشکل در تمرکز و کنترل رفتار تکانشی، بی قراری (اختلال نقص توجه بیش فعال) می شود.
  5. گلوکوم (افزایش فشار در چشم می تواند به اعصاب و ساختارهای چشم آسیب برساند و باعث کوری شود)سیتیکولین می تواند این عارضه را کاهش داده و از آن جلوگیری کند

تفاوت بین منابع کولین چیست؟

مکمل‌های کولین برای اهداف نوتروپیک به اشکال مختلف وجود دارند که سه مورد زیر برجسته‌ترین آنها هستند:

  • کولین بی تارترات
  • آلفا-GPC
  • سیتیکولین

با این حال، اثربخشی هر مکمل کولین به توانایی آنها در عبور موفقیت آمیز از سد خونی مغزی بستگی دارد. و از آنجایی که همه انواع کولین برابر نیستند، بررسی خواهیم کرد که کدام یک به عنوان یک نوتروپیک برای رشد مغز بهتر عمل می کند.

  • ºکولین بی تارترات

یکی از اجزای رایج مکمل های کولین، کولین بی تارترات، اساسی ترین، کم هزینه ترین و در دسترس ترین شکل کولین است. کولین بی تارتارات کولین را با یک نمک اسید تارتاریک ترکیب می کند تا فراهمی زیستی آن را افزایش دهد.

جالب توجه است، مطالعات نشان می دهد که این شکل کولین در مقایسه با کولین آزاد، نرخ جذب بهتری را ارائه می دهد. همچنین برای فواید کولین مرتبط با کبد به خوبی عمل می کند.

گفته می شود، مزایای تقویت شناختی آن تا حدودی محدود است. از آنجایی که کولین بی تارتارات در عبور از سد جریان خون مغز کاملاً ناتوان است، شواهد نشان می دهد که در ایجاد اثرات نوتروپیک خیلی خوب نیست.

از نظر وزن، کولین بی تارتارات حاوی 41 درصد کولین است. در مقایسه با سایر اشکال کولین، این مقدار نسبتاً زیاد است.

با این حال، ناکارآمدی آن در عبور از جریان خون به سد مغزی، آن را برای تقویت شناختی یا سایر مزایای مشابه برای سلامت مغز واجد شرایط نمی کند. به این ترتیب، مکمل های کولین با استفاده از کولین بی تارتارات نباید اولین انتخاب برای بهبود عملکرد شناختی باشد.

  • ºآلفا گلیسریل فسفریل کولین (Alpha-GPC)

آلفا-GPC حاوی 40 درصد کولین است و از نظر چگالی بسیار نزدیک به کولین بی تارتارات است. با این حال، از مزایای فراهمی زیستی برتر نیز برخوردار است، زیرا در عبور از سد جریان خون مغز ماهرتر است.

این شکل کولین به عنوان یک محصول جانبی فسفاتیدیل کولین وجود دارد. هر زمان که نیاز کولین افزایش می یابد، محتوای فسفاتیدیل کولین را از غشای سلول های مغز تجزیه می کند و آن را به آلفا-GPC تبدیل می کند .

از نظر عملکرد، مطالعات نشان می‌دهند که Alpha-GPC با بهبود حافظه و یادگیری، بهبود عملکرد کلی شناختی و در عین حال جلوگیری از زوال شناختی مرتبط است.

همچنین برای تقویت مهارت های تفکر در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون، بهبود علائم زوال عقل خفیف تا متوسط ​​مانند خلق و خو، رفتار، و مهارت های تفکر و حتی به عنوان درمانی برای بازماندگان سکته مغزی مورد مطالعه قرار گرفته است.

هنگامی که به دنبال منابع غذایی آلفا-GPC هستید، به طور طبیعی در گوشت قرمز و اندام ها وجود دارد. با این حال، برای برآورده کردن الزامات تأثیرات تقویت شناختی آن، باید مقدار زیادی گوشت قرمز بخورید.

بنابراین، هنگام مقایسه آلفا-GPC و میزان بیت کولین، آلفا-GPC به عنوان منبع قطعی کولین برای افزایش عملکرد شناختی برجسته می شود.

  • ºسیتیکولین -کولین CDP

سیتیکولین به عنوان یک منبع عالی کولین در نظر گرفته می شود، زیرا تأثیرات شناختی مضاعفی دارد. اولاً حاوی 18٪ کولین است و دوم اینکه سیتیدین نیز تولید می کند.

هنگامی که بلعیده می شود، محتوای سیتیدین سیتیکولین به یوریدین تبدیل می شود. اوریدین به خودی خود یک نوتروپیک بسیار مفید با چندین مزیت شناختی برای ارائه است.

در نگاه اول، 18 درصد کولین ممکن است در مقایسه با دو شکل دیگر کولین، درصد کمی به نظر برسد. اما وقتی با سیتیدین جفت می شود، اثر سیتیکولین به راحتی کولین بی تارتارات و آلفا GPC را کاهش می دهد.

برای پتانسیل نوتروپیک، شواهد نشان می دهد که مکمل های سیتیکولین (CDP کولین) خواص محافظت کننده عصبی امیدوارکننده ای را ارائه می دهد، انرژی ذهنی را افزایش می دهد، سطح انتقال دهنده های عصبی را افزایش می دهد و از زوال شناختی جلوگیری می کند.

اما اگر آلفا-GPC متراکم ترین منبع کولین با توانایی عبور از سد خونی مغزی است، در مقایسه CDP-کولین و آلفا-GPC کدام منبع بهتر است ؟

به بیان ساده، سیتیکولین به عنوان منبع کولین آلفا-GPC را در بر می گیرد زیرا یک دوتایی نوتروپیک بسیار قوی حاوی کولین و سیتیدین تولید می کند. با انجام این کار، چیزی اضافی به آنچه که alpha-GPC در حال حاضر ارائه می دهد اضافه می کند.

این باعث می شود سیتیکولین یکی از بهترین اجزای مکمل های نوتروپیک برتر باشد.

علاوه بر این، با توجه به قدرت و قابلیت اطمینان بالای آن، سیتیکولین ممکن است به عنوان یک مکمل مستقل نیز عمل کند.

چگونه CDP-کولین در مغز کار می کند؟

هنگامی که CDP-کولین تجویز می شود، دو جزء خود، سیتیدین و کولین را آزاد می کند. از این میان، اولی برای بیوسنتز غشای سلولی مورد نیاز است در حالی که دومی آزادسازی استیل کولین را سرعت می بخشد.

همچنین سیتیکولین باعث تولید چندین فسفولیپید مغز می شود.

به عبارت دیگر، فسفولیپید یک مولکول چربی انتخابی قابل نفوذ است که فقط به مواد خاصی اجازه ورود یا خروج از سلول ها را می دهد. به این ترتیب، فسفولیپیدها داخلی سلول را از محیط همسایه تنظیم و عایق می کنند. این مکانیسم به ثبات و کارایی سلول های مغز کمک می کند.

زمانی که فسفولیپیدها وارد مغز می شوند، نقش اساسی در سنتز انتقال دهنده های عصبی و تنظیم عملکرد مناسب غشای سلولی دارند. هر دوی اینها عوامل مهمی هستند که به عملکرد سالم مغز کمک می کنند.

بامکمل CDP کولین، تولید فسفولیپید افزایش می یابد که منجر به بهبود عملکرد سلول های مغز می شود. بنابراین، هر کسی که به دنبال تقویت عملکرد شناختی، خلق و خو و حافظه است می تواند از استفاده از مکمل سیتیکولین بهره مند شود.

مزایای سیتیکولین چیست؟

سیتیکولین در شکل مکمل خود به اجزای کوچکتری تجزیه می شود که به راحتی جذب می شوند. سپس این اجزا از سد خونی مغزی عبور می کنند و در آنجا دوباره به سیتیکولین تبدیل می شوند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، کاربر می تواند طیف کاملی از اثرات نوتروپیک را تجربه کند.

  • تقویت عملکرد شناختی

مغز شبکه پیچیده ای از نورون هاست که سلامت آن برای حفظ و تقویت شناخت بسیار مهم است. سطوح فسفاتیدیل کولین کاهش می یابد و تغییراتی در متابولیسم استیل کولین با افزایش سن رخ می دهد که با مصرف مکمل سیتیکولین قابل اصلاح است.

این نوتروپیک نتایج امیدوارکننده ای را برای بهبود جنبه های مختلف سلامت شناختی نشان می دهد. این شامل حافظه کلامی، توانایی یادگیری، توجه و تکانشگری در نوجوانان و بزرگسالان سالم است.

  • بهبود حافظه

مطالعات نشان می دهد که سیتیکولین از عملکرد حافظه در افرادی که از مشکلات حافظه مرتبط با افزایش سن رنج می برند، پشتیبانی می کند. کارشناسان آن را به افرادی که نیاز به حمایت از سلامت و عملکرد سلول های مغزی پیر یا آسیب دیده پس از آسیب دارند توصیه می کنند.

بیشتر این موارد از تحقیقات انجام شده بر روی افراد مسن حاصل شده است، و یافته‌ها نشان می‌دهند که این روش برای پیشگیری از از دست دادن حافظه در افراد بین 50 تا 85 سال مؤثرتر است. این شامل افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نیز می‌شود.

به بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر، مهارکننده های کولین استراز برای افزایش ارتباطات سلول های عصبی برای بهبود علائم تجویز شده است.

بهبود گردش خون در مغز

مغز به یک منبع انرژی پیوسته نیاز دارد که بسیاری از آن را نمی توان ذخیره کرد. بیشتر این انرژی از گلوکز خون تامین می شود. یافته های مطالعه نشان می دهد که استفاده از سیتیکولین به بهبود متابولیسم گلوکز کمک می کند و در عین حال گردش خون مغزی را نیز افزایش می دهد.

هر گونه مشکل در جریان خون به مغز می تواند باعث از دست دادن حافظه، خستگی، سرگیجه و حتی سکته مغزی شود. اما از آنجایی که سیتیکولین به طور موثر گردش خون را در مغز بهبود می بخشد، پزشکان بسیاری از کشورهای اروپایی از آن به عنوان داروی تجویزی برای درمان بیماری های روانی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون استفاده می کنند.

  •  بازیابی سکته مغزی 

یک حوزه تحقیقاتی همچنین به بررسی اثرات سیتیکولین بر اختلال شناختی ناشی از آسیب سر، سکته حاد یا علل دیگر پرداخته است. این دارو به عنوان درمان حمایتی برای افراد مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک استفاده شده است و اثرات مثبتی را در بیماران پس از سکته مغزی با عواقب خفیف تا شدید نشان می دهد.

چنین مواردی در زمینه های بهبود جهت گیری زمانی، توجه و عملکردهای اجرایی بیشتر قابل توجه است.

یک متاآنالیز که کولین را برای سکته مغزی ایسکمیک حاد بررسی می کرد، از اثربخشی آن در درمان این بیماری حمایت کرد.

از آسیب مغزی جلوگیری می کند

در کنار بهبود جنبه های خاص عملکرد مغز، کولین CDP نیز یک محافظ عصبی ضروری است. زیرا می تواند حرکت در غشای سلولی را تنظیم و محدود کند و از ورود مواد مضر به سلول ها جلوگیری کند.

مکانیزم پیچیده ای در پشت اجازه دادن اکسیژن، آب و مواد مغذی به سلول ها و جلوگیری از ورود سموم وجود دارد. گاهی اوقات، غشاها ممکن است در معرض خطر قرار گیرند، که به فلزات سنگین، ضایعات متابولیک و عوامل بیماری‌زا اجازه می‌دهد راه خود را پیدا کنند.

یک مطالعه نشان می دهد که استفاده از سیتیکولین از این اتفاق جلوگیری می کند و به عنوان یک تثبیت کننده غشای سلولی عمل می کند که سلامت، یکپارچگی و ثبات سلول ها را حفظ می کند.

همچنین با التهاب و آسیب رادیکال های آزاد که دو عامل اساسی آسیب سلولی هستند مقابله می کند.

  • از نقص مادرزادی لوله عصبی جلوگیری می کند

زنان باردار در انتظار فرزند باید کولین کافی مصرف کنند تا خطر ناتوانی های مادرزادی لوله عصبی را کاهش دهند.

یک مطالعه در سال 2013 شامل زنان باردار در سه ماهه سوم دوزهای روزانه 480 یا 930 میلی گرم سیتیکولین دریافت کرد. زنانی که دوزهای بالاتری از کولین مصرف کردند نشانگرهای پره اکلامپسی کاهش یافته از جمله فشار خون پایین و سردرد کمتر را نشان دادند.

مطالعه دیگری با زنان باردار نشان داد که کولین از رشد سلامت مغز نوزاد در صورت استفاده به عنوان یک مکمل قبل از تولد محافظت می کند.

  • از سلامت قلب محافظت می کند

یک نگرانی مهم برای بیماری قلبی افزایش سطح هموسیستئین است.

کولین و فولات با تبدیل آنها به متیونین به تنظیم سطح هموسیستئین کمک می کنند.

برخی مطالعات دیگر نشان می دهد که کولین ممکن است با پایین نگه داشتن فشار خون قلب و عروق خونی را سالم نگه دارد. در این مورد، استیل کولین به تنظیم ضربان قلب کمک می کند و ممکن است به سلامت قلب کمک کند.

مشکل بینایی را درمان می کند

سیتیکولین همچنین پتانسیل کاهش از دست دادن بینایی ناشی از گلوکوم را نشان می دهد. بیماران گلوکومی دارای یک بیماری چشمی هستند که به عصب بینایی آسیب وارد می کند. در نتیجه می تواند باعث مشکلات پیشرونده بینایی و حتی نابینایی شود.

یکی دیگر از مناطق مرتبط با بینایی که سیتیکولین امیدوارکننده به نظر می رسد تنبلی چشم یا تنبلی چشم است. یک تیم تحقیقاتی از سیتیکولین عضلانی با دوز 1000 میلی گرم در روز استفاده کردند. نتایج مطالعه حاکی از بهبود در حدت بینایی بدون هیچ گونه عوارض جانبی است.

به عنوان درمانی برای بهبود بینایی، مطالعات بالینی سیتیکولین را بین 250-1600 میلی گرم در روز تجویز کرده اند. فرم های موجود برای درمان بینایی شامل ژل، ژل نرم و قرص است. گزینه های دیگر عبارتند از قطره چشم و تزریق عضلانی.

  • ضدافسردگی و ضد اعتیاد

تحقیقات نشان می دهد که کولین CDP در افزایش سطوح انتقال دهنده های عصبی کلیدی در مغز نقش دارد. اینها عبارتند از استیل کولین، نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین. همه آنها برای تنظیم خلق و خو، بهبود حافظه و سلامت کلی انسان ضروری هستند.

از آنجایی که به عنوان پیش ساز کولین و دوپامین عمل می کند، مصرف کولین در رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند افزایش سطح انرژی، افزایش خلق و خوی و برخی انگیزه ها را افزایش دهید.

یک مطالعه تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونما با شرکت کنندگان اختلال دوقطبی نشان داد که سیتیکولین ممکن است پتانسیل ضد افسردگی برای چنین افرادی داشته باشد.

همچنین، از آنجایی که سیتیکولین تقویت بیشتری را که ممکن است برای بهبود خلق و خوی شما نیاز داشته باشید، فراهم می کند، هرگونه اتکا به غذاهای اعتیادآور نیز کاهش می یابد. این شامل موادی مانند شکر، کافئین یا سایر مواد تشکیل دهنده از این قبیل است.

سیتیکولین اثر ضد اعتیادآوری دارد و به عنوان یک ترکیب طبیعی و ایمن برای افزایش سطح دوپامین عمل می کند. این یک درمان بی خطر احتمالی برای افرادی است که با مشکلات اعتیاد یا سوء مصرف مواد زندگی می کنند.

  • سلامت کبد را حفظ می کند

درمان با سیتیکولین نویدبخش بهبود سلامت کبد است. کمبود کولین و بیماری کبدی با هم مرتبط هستند و شانس NAFLD را افزایش می‌دهند که می‌تواند به سیروز، نارسایی کبد یا سرطان تبدیل شود.

یک مطالعه اثرات تجویز سیتیکولین را بر شرکت کنندگان مبتلا به بیماری کبد چرب بررسی کرد.

در این مطالعه از دوز داخل وریدی 2 گرم در روز استفاده شد که نشان داد سیتیکولین شرایط را به طور کامل معکوس می کند.

منابع غذایی کولین چیست؟

کولین از چندین غذا از جمله گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات در دسترس است.

در این میان، بهترین منابع کولین عبارتند از:

  1. گوشت گاو
  2. کبد
  3. سینه مرغ
  4. قارچ 
  5. شیر
  6. ماست

افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند می توانند برخی از سبزیجات را به عنوان منبع خوب کولین انتخاب کنند. آنها عبارتند از:

  1. سیب زمینیها
  2. گل كلم
  3. کلم
  4. کلم بروکسل
  5. حبوبات

با این حال، برای به دست آوردن اثرات درمانی کامل سیتیکولین، متخصصان مصرف مکملی را توصیه می کنند که برای حداکثر فواید به کولین و سیتیدین تجزیه می شود.

 

چگونه سیتیکولین مصرف کنیم؟

سیتیکولین را می توان به عنوان یک مکمل به تنهایی یا به عنوان یک عنصر در پشته های نوتروپیک مصرف کرد.

به عنوان مکمل به صورت خوراکی مصرف می شود. اما به عنوان یک دارو، پزشکان ممکن است آن را به صورت تزریقی یا از طریق IV تجویز کنند.

دوز مصرف :

دوز مصرف معمولی سیتیکولین بین 250 تا 1000 میلی گرم در روز در صورت استفاده به عنوان مکمل غذایی است.

بزرگسالان سالمی که می خواهند سیتیکولین خوراکی را امتحان کنند، می توانند با دوز توصیه شده 250 میلی گرم در روز شروع کنند. با این حال، اگر از قبل مشکلات حافظه دارید، دوز توصیه شده تا 500 میلی گرم سیتیکولین افزایش می یابد.

در عین حال، مکمل سیتیکولین باید مکمل سایر درمان های غذایی و سبک زندگی باشد.

متخصصان مصرف 250-1000 میلی گرم در روز سیتیکولین را به دو دوز در روز توصیه می کنند. بین دو دوز باید حدود 8 تا 12 ساعت فاصله باشد.

برای شرایط شدیدتر، دوزهای بالای 2000 میلی گرم در روز مصرف کولین در افراد مبتلا به اختلالات اعتیاد آور مفید است.

دوز سیتیکولین بسته به عوامل مختلف متفاوت خواهد بود، بنابراین شما همیشه باید پس از مشورت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود قبل از مصرف دوز تا 2000 میلی گرم در روز، مکمل کولین را شروع کنید.

متخصصان همچنین مصرف سیتیکولین را به‌جای مصرف طولانی‌مدت به صورت چرخه‌ای توصیه می‌کنند. دوره دوچرخه سواری که اغلب ذکر می شود، دو هفته بعد از مصرف کولین و دو هفته بعد از آن است.

شما باید آن را با سایر نوتروپیک ها مانند استیل-ال-کارنیتین یا پیراستام ترکیب کنید تا اثرات مثبت آن را برای حداکثر فواید شناختی بهینه کنید.

  • مصرف بیش از حد

سیتیکولین مشخصات سمیت بسیار کمی را در انسان نشان می دهد و علامت رایج آن سردرد است. در صورت مشاهده علائمی مانند مشکلات بینایی و خواب، ضربان قلب نامنظم یا ... با پزشک مشورت کنید.

  • یک دوز را از دست دادم

اگر هر دوز سیتیکولین را فراموش کردید، آن را تا زمانی که به یاد آوردید مصرف کنید. اگر زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. بالاتر یا دو برابر نگیرید دوز دارو برای جبران دوز فراموش شده.

تداخل با سایر داروها :

مکلوفنوکسات (برای درمان زوال عقل (مشکلات حافظه، تفکر و یادگیری) و بیماری آلزایمر استفاده می شود.

لوودوپا، کاربیدوپا و انتکاپون (هر سه بخشی از درمان بیماری پارکینسون هستند)

  • تعامل با مواد غذایی

می توانید سیتیکولین را با یا بدون غذا مصرف کنید.

سوالات رایج :

آیا سیتیکولین عوارض جانبی دارد؟

کاهش تدریجی عملکرد مغز غیر معمول نیست. و نوتروپیک های طبیعی مانند سیتیکولین برای استفاده در تقویت عملکردهای شناختی بی خطر در نظر گرفته می شوند.

کارآزمایی‌های بالینی با سیتیکولین نشان می‌دهد که بیشتر افراد آن را به خوبی تحمل می‌کنند. برخی از عوارض جانبی که با استفاده از آن همراه بوده اند عبارتند از:

  1. ناراحتی گوارشی
  2. سردرد
  3. فشار خون بالا
  4. تاکی کاردی
  5. برادی کاردی
  6. بی قراری

آیا مصرف سیتیکولین بی خطر است؟

سیتیکولین مصرف شده در دوز توصیه شده به خوبی تحمل می شود. اما گروه های خاصی باید هنگام استفاده از هر مکمل غذایی مراقب باشند.

به طور معمول، این شامل زنان شیرده و باردار می شود. به غیر از این، برخی از افراد ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشند، سردرد یا ناراحتی معده مانند اسهال یا حالت تهوع را تجربه کنند.

یکی از نگرانی ها برای افرادی است که از L-dopa استفاده می کنند. سیتیکولین نباید در کنار L-dopa استفاده شود زیرا می تواند با آن تداخل داشته باشد.

عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از:

  1. سردرد، اختلالات خواب، مشکلات بینایی (تاری دید)
  2. فشار خون پایین یا بالا، درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم، بی قراری
  3. حرکات شل، احساس بیماری (تهوع)

سیتیکولین چگونه به من کمک می کند؟
سیتیکولین برای عملکرد مغز ضروری است. در صورت آسیب دیدن سلول های مغزی و مغزی در اثر آسیب جسمی، سکته مغزی (پارگی رگ های خونی مغز) و مشکلات حافظه و اختلالات حافظه به دلیل قطع شدن خون رسانی به مغز (زوال عقل عروقی) یا به دلیل کهولت سن (پارکینسونیسم یا بیماری آلزایمر)...
این مکمل همچنین عملکرد محافظتی دارد و از نابینایی در شرایط ناشی از افزایش فشار در چشم (آب سیاه) جلوگیری می کند.
تصور می‌شود که با کاهش میزان مواد مضر و استرس مربوط به سلول‌های مغز (رادیکال‌های آزاد)، و با تنظیم آزادسازی موادی که تکانه‌های عصبی را منتقل می‌کنند، کار می‌کند ارسال کننده ها) مانند دوپامین، استیل کولین و نوراپی نفرین.
از دست دادن کنترل حرکات، تعادل، حافظه و مشکلات یادگیری به دلیل تنظیم ناکافی یا فقدان این انتقال دهنده های عصبی است.
سیتیکولین همچنین روند ترمیم در مغز را تقویت می کند، جریان خون را بهبود می بخشد و متابولیسم گلوکز را که غذای اصلی سلول های مغز است افزایش می دهد.
سیتیکولین همچنین در مدیریت بیماران مبتلا به اختلالات خلقی و افراد معتاد به مواد مخدر فوایدی نشان داده است

آیا قبل از مصرف سیتیکولین چیز دیگری باید بدانم؟ 

سیتیکولین نباید برای مدت طولانی مصرف شود. اگر بیش از سه ماه مجبور به مصرف آن هستید با پزشک خود مشورت کنید
در بیمارانی که پارگی شدید خونریزی در مغز وجود دارد، توصیه می شود هنگام تجویز سیتیکولین احتیاط کنید. اگر به صورت تزریقی تزریق می شود، توصیه می شود به آرامی آن را به مدت 5-3 دقیقه یا به صورت قطره وریدی (با مخلوط کردن در محلول نمکی) به میزان 60-40 قطره در دقیقه....
ممکن است تا چند روز پس از قطع مصرف این دارو دچار خواب آلودگی یا سرگیجه شوید

آیا می توانید کولین را هر روز مصرف کنید؟

می توانید کولین را هر روز مصرف کنید و در حد مجاز روزانه باقی بمانید.مصرف روزانه کافی کولین را برای مردان بالغ 550 میلی گرم و برای زنان 425 میلی گرم اعلام می کند.

زنان باردار می توانند 450 میلی گرم کولین و مادران شیرده 550 میلی گرم مصرف کنند.

کولین بیش از حد در رژیم غذایی ممکن است علائم ناخوشایندی مانند بوی بدن ماهی، ناراحتی معده یا حتی کاهش فشار خون ایجاد کند.

 

آیا می توانم سیتیکولین را در دوران بارداری مصرف کنم؟

در دوران بارداری نباید سیتیکولین مصرف کنید. زیرا ایمنی این دارو برای استفاده در دوران بارداری ثابت نشده است.

آیا می توانم سیتیکولین را در دوران شیردهی مصرف کنم؟

اگر شیردهی دارید یا قصد شیردهی دارید، احتمالاً مصرف این دارو بی خطر است زیرا مشخص نیست که سیتیکولین در شیر مادر ترشح می شود یا خیر.

اگر سیتیکولین مصرف کرده باشم می توانم رانندگی کنم؟

سیتیکولین بر توانایی شما در رانندگی تأثیر نمی گذارد، اما ممکن است عوارض جانبی مانند اختلال بینایی و خواب، ضربان قلب نامنظم و غیره ایجاد کند. بنابراین، توصیه می شود احتیاط کنید.

ایا سیتی کولین شما را بیدار نگه میدارد ؟

سیتیکولین می تواند باعث بی خوابی (بی خوابی) شود. با این حال، همه افرادی که سیتیکولین مصرف می کنند این عارضه جانبی را تجربه نمی کنند.

آیا می توانم الکل را با سیتیکولین مصرف کنم؟

ممکن است در طول درمان با سیتیکولین مقدار کمی الکل مصرف کنید

الکل برای بیماران مبتلا به اختلالات مغزی مفید نیست، زیرا بر عملکرد مغز تأثیر منفی می گذارد و روند بهبودی را مختل می کند.سیتیکولین برای درمان وابستگی به الکل (در بیماران معتاد به الکل) استفاده می شود.

به پزشک اطلاع دهید:

اگر هر گونه اختلال مغزی دارید که باعث سفتی عضلات یا حرکات غیرقابل کنترل شود (هیپرتونی)

قبل از جراحی در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی)

آیا کولین به شما انرژی می دهد؟

کولین یک بخش اساسی در متابولیسم چربی است و آن را به عنوان منبع انرژی برای بدن تجزیه می کند.

با این حال، دسترسی به ذخایر چربی آسان نیست، بنابراین نمی توان برای انفجار سریع یا آزادسازی انرژی به آنها اعتماد کرد. در عوض، زمانی که منابع کربوهیدرات محدود است از ذخایر چربی استفاده می شود.

سیتیکولین همچنین با تقویت میتوکندری سلول های مغز، سطح انرژی را بهبود می بخشد. مطالعات نشان می دهد که تولید انرژی میتوکندری در قشر پیشانی افزایش می یابد. این ناحیه مغز مرتبط با تفکر، زبان، برنامه ریزی و تصمیم گیری است.

کدام شکل کولین بهتر است؟

آلفا GPC و CDP کولین هر دو به عنوان نوتروپیک های موثر واجد شرایط هستند زیرا مزایای تقویت مغز آنها برای اهداف بسیار مشابه انجام می شود. با این حال، هر دو در روش خود متفاوت هستند.

آلفا GPC حاوی کولین بیشتری نسبت به سیتیکولین است، بنابراین انتخاب بهتری برای مکمل کولین است. آلفا GPC همچنین نیمه عمر کوتاه تری در مقایسه با کولین CDP دارد.

در حالی که آلفا GPC 4-6 ساعت در بدن باقی می ماند، CDP کولین این کار را برای 60-70 ساعت انجام می دهد. این اجازه می دهد تا کولین در سیستم جمع شود.

کولین CDP به یوریدین تجزیه می شود، که ممکن است از نظر وزنی کولین کمتری داشته باشد، همچنان به عنوان یک مکمل 2 در 1 عمل می کند. هر دو کولین و یوریدین در کنار هم دوز دو برابری از حمایت مغزی و فواید کلی سلامت را ارائه می دهند.

کولین CDP همچنین دارای محتوای سیتیدین است که در سایر اشکال کولین وجود ندارد.

در پایان، همه اینها ممکن است به ترجیح شخصی مربوط شود که کدام مکمل کولین را انتخاب می کنید. یک نکته این است که هرگز از این دو با هم استفاده نکنید زیرا استیل کولین بیش از حد می تواند باعث مه مغزی شود.

کوگنیزین سیتیکولین چیست؟

Cognizin یک نوع سیتیکولین آزمایش شده و ثبت شده بالینی است که تمام آنچه را که مغز برای عملکرد بهینه نیاز دارد فراهم می کند. Cognizin یک گزینه گیاهی و بدون آلرژن است که به طور گسترده در مکمل های مغز استفاده می شود.

برخلاف سایر منابع Cognizinکولین،  از نظر بالینی روی انسان آزمایش شده است.

علائم کمبود کولین چیست؟

کمبود کولین می تواند علائمی مانند احساس اضطراب یا بی قراری را نشان دهد. افراد دارای کمبود کولین ممکن است آسیب عضلانی یا کبدی را نیز تجربه کنند.

وضعیتی به نام بیماری کبد چرب غیر الکلی نیز می تواند در جایی ایجاد شود که چربی در کبد رسوب کند.

 

نتیجه :

با توجه به سطوح تحمل سیتیکولین، شواهد نشان می دهد که مصرف آن برای اکثر بزرگسالان سالم بی خطر است، با توجه به اینکه آنها در دوز توصیه شده باقی می مانند. این نوتروپیک دارای تحقیقات علمی برای حمایت از آن به عنوان موثر برای افزایش عملکرد شناختی است.

مزایای سیتیکولین به خوبی مستند شده است و شامل بهبود عملکرد شناختی در سلول های پیر مغز می شود. ایمنی و اثربخشی آن نیز به خوبی تحمل می شود، بنابراین اگر می خواهید نتایجی در تقویت عملکرد مغز ببینید، توصیه می کنیم از این مکمل استفاده کنید.

 


مبینا جاجرمی

مبینا جاجرمی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود