برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
دوازده نکته برای نظم بیشتر در اتاق کودک.png

12 نکته برای نظم بیشتر در اتاق کودک

یکی از مشکلات و دغدغه های والدین این است که اتاق کودکشان همیشه مانند جنگل است و از به هم ریختگی همیشگی اتاق کودکشان کلافه شده اند، اما برای اینکه به کودک یز یک سنی به بعد خودش اتاقش را تمیز کند باید به شیوه صحیح و غیر مستقیم به او به مرور زمان یاد دهید. در این مقاله دوازده راه حل به شما ارائه می دهیم تا بتوانید به کودکتان یاد دهید اتاقش را همیشه منظم نگه دارد

اتاق کودک شما هم شاید همیشه به هم ریخته است زیرا بچه های کوچک خودشان نمی توانند همه چیز را مرتب کنند حداقل نه بدون کمک شما . ابتدا باید را یاد بگیرد چگونه  این کار را انجام  دهد. بچه ها فقط از سنین دبستان می توانند به تنهایی وسایل خود را مرتب کنند . بنابراین نباید انتظار داشته باشید که فرزندتان به تنهایی اتاقش را مرتب نگه دارد. اما شما می توانید به او کمک کنید تا نحوه تمیز کردن را بیاموزد. نکات زیر به نظم بخشیدن به هرج و مرج در اتاق کودکان کمک می کند.

 

۱) برای منظم شدن اتاق کودکتان خودتان الگو باشید!

 

کودکان از طریق تقلید الگو برداری می کنند، الگو باشید و خانه خود را مرتب نگه دارید. اگر مرتباً خود را مرتب کنید، فرزندتان یاد می گیرد  خودش اتاقش را مرتب کند. این شانس این را افزایش می دهد که بعداً خود به خود تمیز شود - یا حداقل وقتی به او می گویید نظم را رعایت کند با اعتراض کمتری پاسخ دهد. 

 

ویدیوی آموزشی نظم کودک

 

۲)برای اینکه کودکتان یاد بگیرد خودش اتاقش را تمیز کند حس مرتب کردن خود را به شیوه ای بازیگوش آموزش دهید!

 

 می توانید با بازی کردن با کودک به او یاد دهید چگونه منظم باشد مثلا بازی هایی مانند . این به ویژه با مکعبی که در آن بلوک های مربع، گرد و مستطیلی باید مرتب شوند، به خوبی کار می کند. بلوک های مربع در سوراخ های مربع، بلوک های گرد در سوراخ های گرد و غیره و می روند. 

. در واقع با این بازی به او یاد می دهید هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد.

به این ترتیب، کودک شما به شیوه ای بازیگوش یاد می گیرد که چگونه قسمت های مشابه را مرتب کند. 

 

 

 

۳)یک روال منظم کردن اتاق کودک را ایجاد کنید. 

 

فرزند شما هنوز نمی تواند اتاق خود را بدون کمک شما مرتب کند بنابراین، بهتر است به  عنوان مثال: هر شب قبل از مسواک زدن، اتاق کودکان را مرتب می کنید. به این ترتیب یک روال ایجاد می شود. کودک شما به مرتب بودن در شب ها  عادت می کند. در این صورت مرتب کردن بخشی از زندگی روزمره است.

 

ویدیوی بی نظمی کودکان والدین منظم

 

۴) یک راه حل  برای مرتب کردن وسایل خود داشته باشید!تا کودک یاد بگیرد چگونه اتاقش را مرتب کند. 

دستورالعمل‌های واضح بدهید (کودکان نوپا به این نیاز دارند)، اما این دستورالعمل‌ها را به روشی مناسب برای کودکان  دهید برای مثال، می‌توانید بگویید: «عروسک‌ها را در اون سبد بزار » یا «ماشین‌ها را داخل کشو بزار ». این کار مرتب کردن را حتی سرگرم کننده می کند. 

 

۵) کودک خود را کمی تشویق کنید تا اتاقش را مرتب کند. 

وقتی خوش می گذرد همه چیز راحت تر است. بنابراین مطمئن شوید که از تمیز کردن با هم لذت خواهید برد . از آن یک رقابت درست کنید. به عنوان مثال، مسابقه ای را پیشنهاد دهید تا ببینید چه کسی اسباب بازی های بیشتری را در جعبه خود قرار می دهد. این باعث تحریک فرزند شما می شود. و زودتر رغبت پیدا میکند که اتاقش را مرتب کند. 

 

 

ویدیوی با کودک نامنظم چگونه برخورد کنیم؟ 

 

 

۶)فرزندتان را تحسین کنید و به او انگیزه بدهید!

 

در برخی موارد، مرتب کردن وسایل باید  حتما انجام شود . پس نیازی به تمجید مبالغه آمیز و بیش از اندازه  نیست . اما باید کودک را تشویق کنید، یک کودک به بازخورد نیاز دارد. پس انگیزه و تعریف و تمجید را در این بین فراموش نکنید! فقط نگویید "خوب تمیز کردی." بچه ها می خواهند دیده شوند. 

 

به عنوان مثال: فرزند شما کتاب ها را در قفسه گذاشته و تمام حیوانات عروسکی را در یک جعبه قرار داده است.
در این حالت بگویید: "خیلی خوشحالم که کتاب ها را در قفسه گذاشتی و حیوانات عروسکی را داخل جعبه گذاشتی." در تعلیم و تربیت به این ستایش توصیفی می گویند . هر چه به عنوان والدین از جزئیات بیشتری قدردانی کنید، تأثیر مثبت آن بیشتر خواهد بود. 

 

۷) برای منظم شدن کودک  مرتب کردن وسایل را تا حد امکان آسان کنید!

از فرزندتان انتظار نداشته باشید که سیستم های طبقه بندی پیچیده را درک کند. 

مرتب کردن را تا حد امکان آسان کنید. جعبه ها، سبدها یا جعبه های بزرگ بهترین هستند. بلوک‌های ساختمانی در یک جعبه قرار می‌گیرند، حیوانات عروسکی در  آن سبد ،و... 

 

برای اینکه کودک شما به راحتی به جعبه ها، سبدها و غیره برسد، مبلمان باید مناسب کودک باشد، یعنی نه خیلی بلند، نه خیلی سنگین و نه خیلی بزرگ. 

 

۸)جعبه ها را "برچسب" کنید!

 

جعبه ها را با عکس "برچسب" کنید. یک عکس عروسک را به جعبه عروسک، یک قطعه ساختمانی را به جعبه بلوک ساختمانی، یک کتاب را به جعبه کتاب و غیره بچسبانید. بنابراین کودک شما می تواند بلافاصله ببیند که کدام جعبه برای کدام اسباب بازی در نظر گرفته شده است . این کار باعث می‌شود حداقل به‌طور تقریبی اسباب‌بازی‌ها را دسته‌بندی کند. 

 

 

 همچنین  بخوانید آموزش نظم و ترتیب با شعر 

 

۹)قوانینی را وضع کنید تا کودک خودش اتاقش را مرتب کند. 

 

اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ است که قوانین ساده را درک کند، می توانید به او پیشنهاد دهید که صبر کند تا اسباب بازی را که با آن بازی می کرد کنار بگذارد و اسباب بازی جدیدی را از اسباب بازی بیرون آورد. یک اسباب بازی جایگزین دیگری می شود. این در وهله اول هرج و مرج ایجاد نمی کند .

با این حال، به شدت به این قانون پایبند نباشید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما یک قلعه از بلوک های ساختمانی ساخته است، می تواند برای مدتی این قلعه را ترک کند و از هنر خود لذت ببرد. اما زمانی که مجبور است قلعه را پاک کند، موافقت کنید. به این ترتیب، کودک شما مهارت های اجتماعی مهمی مانند یافتن سازش و پایبندی به توافقات را نیز خواهد آموخت. 

 

۱٠) مرتباً تمیز کنید!

توجه کنید که کودک شما واقعاً با کدام اسباب بازی ها بازی می کند. بچه‌ها اغلب اسباب‌بازی‌های زیادی دارند، اما همیشه با همان چیزها بازی می‌کنند، حداقل گاهی. از کودک خود بپرسید که آیا دوست دارد اسباب بازی های قدیمی را که مدت هاست از آنها استفاده نکرده است را در بازار کودک یا بازار فروش بفروشد. سود به قلک او می رود. سپس فرزند شما می تواند از پول برای تحقق آرزو استفاده کند. 

 

نکته اضافی: از فرزندتان نپرسید که می خواهد که دیگر از کدام اسباب بازی استفاده نکند یا لازمش ندارد ، از او بپرسید که کدام اسباب بازی را می خواهد نگه دارد! بنابراین بجای اینکه به او بگویید کدام عروسکش را هدیه دهد بهتر است بگویید . "دوست دارید کدام دو عروسک را نگه دارید؟" سپس تمرکز ذهنی روی خداحافظی نیست، بلکه روی چیزهایی است که برای او اهمیت ویژه ای دارند. 

 

 هم چنین  بخوانید 10 روش کاربردی آموزش نظم به کودک پیش دبستانی و بیان اهمیت آموزش نظم

 

۱۱):کودک را اجبار نکنید که اتاقش را مرتب کند

 

خیلی مهم: با تنبیه یا ممنوعیت «کار» نکنید. فرزندتان را مجبور نکنید که  اتاقش را تمیز کند. در غیر این صورت، مرتب کردن همیشه تأثیر منفی خواهد داشت

 

۱۲)توقع زیادی نداشته باشید!که همیشه اتاق کودک مرتب باشد. 

 

در اتاق کودکان بازی می شود، سرگردان و زندگی می شود. بنابراین طبیعی است که هرج و مرج حاکم شود! اگر کمی توقعات خود را پایین بیاورید، زندگی مشترک را بسیار آسان تر می کند. این باعث  می شود  اعصاب شما  آرام تر  شود و زمانی که فرزندتان بزرگتر می شود، بحث های زیادی نیز به وجود می آید... 

 

نتیجه

باید با این فکر خداحافظی کنید که اتاق بچه ها همیشه تمیز به نظر می رسد. بچه های کوچک نمی توانند همه چیز را مرتب نگه دارند. اگر به کودک خود کمک کنید تا وسایل خود را مرتب کند، حداقل می توانید نظم اولیه خاصی را حفظ کنید. نکات ما را امتحان کنید - و به تدریج فرزندتان را با مرتب کردن وسایل آشنا کنید. 

 

همچنین ببینید نظم در کودکان 


برچسب ها

مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود