برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
1b5c8631-ad41-4f7c-b587-fed709a4ae38.jpg

بیماری درماتیت سبوره در نوزادان

درماتیت سبوره نوزادی یا کلاه گهواره ( Cap cradle)، یک نوع درماتیت سبورئیک ( seborrheic dermatitis)است که در نوزادان تازه به دنیا آمده دیده می شود. کلاه گهواره یک بیماری شایع در این دوران است که خطرناک نمی باشد.

درماتیت سبوره نوزادی که در نوزادان تازه متولد شده و کودکان کم سن دیده می شود یک نوع درماتیت سبورئیک
( Seborrheic Dermatitis)
است. این عارضه اغلب در مناطقی از بدن که دارای غدد چربی بیشتری می باشند، مانند: پوست سر، بینی، گوش ها، چشم ها و ابروها دیده می شود.
درماتیت سبوره همچنین به دلیل اینکه در چند ماه ابتدایی پس از تولد در نوزادان بسیار شایع است و چون معمولا در پوست سر نوزاد بیشتر ظاهر می شود با عنوان بیماری "کلاه گهواره" ( Cap Cradle)، نیز شناخته می شود.
کلاه گهواره یک بیماری التهابی مزمن پوست در نوزادان است، و چون اغلب مواقع خود به خود بهبود می یابد
بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری به نزد پزشک برده نمی شوند. و با گذشت زمان نشانه های بیماری از بین می روند. با این حال اغلب والدین نگران این وضعیت کودک خود بوده و به پزشک مراجعه می کنند.
این بیماری بر روی پوست سر نوزاد به صورت لکه های چرب و زرد رنگ، سفید مایل به زرد، و یا سفید رنگ هستند، و به شکل پوسته ریزی کننده مانند شوره سر خود را نشان می دهد.
این وضعیت در کودک دردناک و یا مسری نمی باشد و روی پوست سر خارش ایجاد نمی کند، باید توجه داشت که ضخیم و چرب بودن پوسته ها کندن آن ها را دشوار می کند بنابراین بهتر است از این کار اجتناب شود‌.
کلاه گهواره معمولا مشکلی کوتاه مدت بوده و با گذشت حدود چند ماه( اغلب در طول ۱۲ تا ۲۴ ماه اول زندگی)
خود به خود برطرف می شود، حتی اگر درمانی برای آن صورت نگیرد.

علائم درماتیت سبوره در نوزادان
▪پوسته های زرد ضخیم در پوست سر، پشت گوش ها، چین های گردن، زیر بغل و ناحیه تماس پوشک نوزاد با پوست بدن.
▪شوره سر
▪وجود پلاک های چرب دور گوش ها، بینی یا ابروها
▪دانه های پوستی قرمز روشن با حاشیه مشخص در
کشاله های ران
▪التهاب و متورم شدن پوست، عفونت ثانویه در اثر خاراندن پوست سر و دیگر نواحی درگیر
▪وجود لکه های قرمزی که پلاک ها را احاطه می کنند.


عوامل ایجاد کننده درماتیت سبوره در نوزادان

علت کلاه گهواره( درماتیت سبوره) نامشخص است. اما باید بدانید که این بیماری در اثر بهداشت ضعیف و یا آلرژی ایجاد نمی شود.
در اینجا به تعدادی از شایع ترین عوامل و دلایلی که باعث ایجاد درماتیت سبوره در نوزادان می شوند
اشاره ای خواهیم داشت.
مهم ترین این موارد عبارتند از:

1) افزایش هورمون های مادری

پس از تولد، غدد چربی نوزاد شروع به ترشح چربی می کنند. این غدد در بعضی مواقع تحت تاثیر هورمون هایی قرار می گیرند که در رحم مادر به نوزاد منتقل شده است. به گونه ای که افزایش هورمون های مادری سبب افزایش تولید غدد چربی نوزاد می گردد.

2) شرایط محیطی

بدن نوزاد طی دوازده ماه اول زندگی خود، در حال تطبیق با شرایط محیطی جدید است. در نتیجه، عدم تعادل بدن نوزاد با شرایط محیطی جدید می تواند بیماری کلاه گهواره را ایجاد کند.




3) عفونت مخمری

مخمر مالاسزیا، نوعی قارچ است که در پوست های چرب، مستعد رشد می باشد. این عامل، شرایط پوسته ریزی سر را مهیا می سازد. همچنین تصور می گردد بیماری کلاه گهواره، ناشی از این نوع قارچ باشد.

4) سیستم ایمنی ضعیف در نوزادان

عملکرد سیستم ایمنی بدن به گونه ای است که از نفوذ عفونت ها به داخل بدن جلوگیری می کند. در برخی مواقع بیماری کلاه گهواره می تواند ناشی از سیستم ایمنی ضعیف در نوزادان باشد.

روش‌های پیشگیری و درمان بیماری درماتیت سبوره در نوزادان (کلاه گهواره)
درماتیت به معنای ضایعات پوستی است که قرمز و ملتهب هستند و باعث خارش پوست می شوند. سبورئیک به این معناست که این ضایعات پوستی در نواحی چرب پوست (محل وجود سلول های سباسه)
مانند صورت (بینی، چشم ها، ابروها، گوش ها و اطراف دهان)، کف سر و وسط قفسه سینه بروز می کند.
این بیماری که جزء بیماریهای پوستی است نوع درماتیت سبوره(کلاه گهواره) آن در نوزادان و کودکان دیده می شود. و در عرض چند هفته تا چند ماه خود به خود بهبود یافته و نگران کننده نمی باشد.
در اینجا برای پیشگیری و درمان آن، 12 راه پیشنهاد شده است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

1) استفاده از نرم کننده‌های پوست (امولینت‌ها):

پیش از شستن پوست سر، از نرم کننده‌های پوست استفاده کنید. نقش نرم کننده‌ها در حفظ سلامتی پوست، کمک به نرم کردن، تسکین دادن و درمان خشکی و پوسته پوسته شدن آن است. استعمال نرم کننده‌ روی پوست سر نوزادان، می‌تواند در جدا شدن پوسته‌های سر و بهبود خشکی پوست سر موثر باشد. توصیه می‌شود که نرم کننده را برای مدت زمان طولانی روی پوست سر فرزندتان نگه دارید. نرم کننده‌های رایج پوست عبارتند از:

وازلین

روغن معدنی

روغن بچه

روغن زیتون

از این روغن‌ها می‌توان برای ماساژ مستقیم پوسته‌های موجود روی سر نوزاد، به مقدار کم استفاده کرد. فراموش نکنید که پس از استفاده از روغن مورد نظر، سر را بشویید.

2) پوست سر فرزندتان را به صورت روزانه بشویید.

ششتشوی روزانه‌ی پوست سر، یکی از مهمترین گام‌ها در رهایی از پوسته‌های خشک است؛ از طرفی می‌تواند در پیشگیری از بروز مجدد بیماری نیز موثر باشد. شما می‌توانید برای شستشوی پوست سر و موهای فرزندتان در طول این مرحله، از شامپو بچه‌ی ملایم استفاده کنید. ماساژ پوست سر در هنگام شستن سر، به جدا شدن و افتادن پوسته‌ها کمک می‌کند.

استفاده از روغن، روی پوست سر (پیش از شستشو)، کمک می‌کند که پوسته‌ها آسانتر جدا شوند. در صورتی که پوسته‌ها در اولین مرتبه شستشو جدا نشوند، نباید آن‌ها را با شدت مالیده یا بخراشانید. به جای این کارها، به تناوب از نرم کننده پوست استفاده کرده و به صورت روزانه، پوست سر را شسته تا پوسته‌ها جدا شوند.

3) پوست سر را به طور کامل آبکشی کنید.

هر عاملی (از آب و هوای بیرون گرفته تا آب حمام) می‌تواند برای پوست نازک و حساس نوزاد تازه متولد شده، خشن باشد. به همین علت، لازم است پس از استفاده از هر روش درمانی، مواد شیمیایی، یا شامپو، پوست سر نوزاد را کاملا آبکشی کنید.

زمانی که پوست سر را نمی‌شویید یا از نرم کننده پوست استفاده نمی‌کنید، آن را کاملا تمیز نگه دارید. این کار می‌تواند موجب پیشگیری از تحریک مجدد و یا تشدید درماتیت سبوره در نوزادان شود.

4) پوست را نخراشانید

اگرچه ممکن است خراشاندن پوست سر نوزاد برای جدا کردن پوسته‌ها اغوا کننده به نظر برسد، از انجام این کار پرهیز کنید. خراشاندن پوست سر ممکن است در طول زمان عوارضی به همراه داشته باشد. این عوارض عبارتند از:

• جراحات؛ بریدگی و جای خراش بر اثر کشیدن ناخن‌ها

زخم شدن و ماندن جای زخم؛ در صورتی که سر نوزادتان را بسیار محکم یا عمیق بخراشانید

• عفونت؛ به علت باکتری‌های موجود در زیر ناخن

این نکته را به یاد داشته باشید که بیماری کلاه گهواره، موجب خارش پوست سر در نوزاد نمی شود و نیازی به خراشیدن و خاراندن وجود ندارد.

5) به آرامی پوست سر را ماساژ دهید.

ماساژ پوست سر، می‌تواند به بهبود بیماری کلاه گهواره کمک کند. این روش، نسبت به استفاده از ناخن، روشی ملایم‌تر برای جدا کردن پوسته‌ها محسوب می‌شود. هنگام استفاده از شامپو و نرم کننده پوست، باید آن‌ها را روی پوست سر نوزادتان ماساژ دهید. با این کار می‌توانید اطمینان پیدا کنید که درمان، به طورکامل در تمامی نقاط به طور یکسان انجام گرفته است.

یکی دیگر از مزایای ماساژ این است که می‌تواند در طول درمان، در نوزاد احساس راحتی ایجاد کند. با توجه به این که استرس می‌تواند عاملی در شعله‌ور شدن این بیماری باشد، تا جایی که می‌توانید نوزاد را در آرامش و بدون استرس نگه دارید.

6) موها را به آرامی شانه بزنید.

شانه زدن آرام موها و پوست سر فرزندتان، راهی دیگر برای جدا شدن پوسته‌ها و افتادن آن‌ها است. سه وسیله‌ای که برای جدا کردن آرام پوسته‌ها در بیماری درماتیت سبوره در نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

▪استفاده از مسواک نرم استاندارد:
مسواک، به اندازه‌ی کافی کوچک و نرم بوده که به عنوان شانه برای پوست سر نوزاد به کار رود.

▪برس کائوچویی مخصوص بیماری کلاه گهواره:
این نوع شانه، از دندانه‌های کائوچویی کوچک ساخته شده و برخلاف سایر شانه‌های معمولی، در آن از پلاستیک‌های سخت استفاده نشده است.

▪شانه با دندانه‌های نرم:
پس از استفاده از برس مخصوص، شانه‌ای با دندانه‌های نرم می‌تواند با عبور از میان موها، پوسته‌های جدا شده‌ی کوچک را به دام انداخته و خارج کند.

به یاد داشته باشید که استفاده‌ی روزانه از نرم کننده پوست و شستن پوست سر به صورت روتین، بهترین روش برای نرمی و سست کردن پوسته‌ها به منظور شانه زدن است.

7) از شامپوی ضد شوره استفاده کنید

نشانه‌های خفیف بیماری کلاه گهواره و انواع دیگر درماتیت سبوره را می‌توان با استفاده از شامپو ضد شوره‌ بدون نسخه، کنترل کرد. بسیاری از این شامپوها حاوی موادی نظیر تار، سلنیوم سولفید و زینک پیریتیون بوده که برای جدا کردن تکه‌های پوسته شده و سفت پوست سر به کار می‌روند.

نکته مهم: شامپوهایی که برای بچه‌ها ساخته نشده‌اند، ممکن است باعث تحریک پوست و چشم‌های کودکان شوند. به همین منظور، نباید اجازه داد که شامپوهای ضد شوره، به مدت بیشتر از ۵ دقیقه روی پوست نوزادان باقی مانده و شستشوی پوست سر باید با دقت و ملاحظه‌ی بالا انجام شود.

8) از شامپوهایی استفاده کنید که پزشک تجویز کرده است.

برای موارد مقاوم به درمان بیماری، پزشک متخصص اطفال ممکن است شامپوهای قوی‌تری را تجویز کند. این شامپوهای دارویی معمولا از ۲ درصد سالیسیلیک اسید و سولفور ساخته شده که هر دو کراتولیتیک هستند.

کراتولیتیک‌ها ترکیباتی هستند که به نرم شدن و ریزش لایه ی خارجی پوست کمک می‌کنند. برای کودکان مبتلا به درماتیت سبوره در نوزادان ، این ترکیبات می‌توانند در جداسازی و ریختن پوسته‌های روی پوست سر، موثر باشند.

9) کرم‌های موضعی را به کار بگیرید.

زمانی که درمان‌های خانگی در رفع این بیماری پوستی موثر نباشد، ممکن است پزشکان کرم‌های موضعی را تجویز کنند. در این مواقع، معمولا از داروهای موضعی یا پماد ضد قارچ یا استروئیدی استفاده می‌شود:

● کتوکونازول ۲ درصد: کرم ضد قارچی که برای مبارزه با عفونت‌های قارچی به کار می‌رود

● هیدروکورتیزون ۱ درصد: نوعی کرم موضعی استروئیدی که برای کاهش هرگونه تورم و التهاب به کار می‌رود

درمان باید به مدت ۱ تا ۲ هفته به صورت مستمر ادامه پیدا کرده تا علائم، بهبود پیدا کنند.

10) استرس نوزادتان را کاهش دهید.

همه‌ی افراد ممکن است استرس را تجربه کنند؛ به خصوص نوزادان. استرس می‌تواند عاملی در ایجاد کلاه گهواره باشد؛ بنابراین کاهش استرس فرزندان، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر فرزندتان استرس داشته باشد، ممکن است رفتارهایی نظیر خمیازه، اخم کردن، پیچیدن به خود یا حرکت دادن شدید بازو یا پا را از خود نشان دهد. توجه و تامین نیازهای نوزاد می‌تواند در آسایش، راحتی و امنیت او موثر باشد.

11) اطمینان حاصل کنید که فرزندتان به اندازه‌ی کافی می‌خوابد.

کمبود خواب، یکی دیگر از عوامل ایجاد درماتیت سبوره در نوزادان است. بنیاد ملی خواب آمریکا توصیه می‌کند که نوزادان به مدت حداقل ۱۴ تا ۱۷ ساعت در روز و شیرخواران به مدت حداقل ۱۲ تا ۱۵ ساعت در روز بخوابند. اطمینان از مراقبت مناسب از نوزاد و راحتی او، می‌تواند به خواب راحت‌تر و طولانی‌تر نوزاد کمک کند.

12) بررسی کنید که آیا نوزادتان دچار کمبود مواد مغذی ضروری است یا خیر.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، کمبود ریزمغذی‌ها، یکی از عوامل نگران کننده بهداشت عمومی، به ویژه در کودکان است.
بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که درماتیت سبورئیک می‌تواند به علت وجود کمبود مواد مغذی مشخصی ایجاد شود. با این وجود، تحقیقات در این زمینه محدود است.

در صورتی که علت اصلی بیماری فرزندتان، تغذیه بوده، مشاوره و مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند در اطمینان از این که کودک مواد مغذی لازم را دریافت می‌کند، مفید باشد.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

کلاه گهواره معمولا یک بیماری بدون ضرر و بدون درد بوده که با گذشت زمان رفع می‌شود. با این وجود، در صورت مشاهده‌ی برخی از علائم، باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

زمانی که پوسته‌ها بدتر شده یا به سایر قسمت‌های بدن و صورت گسترش پیدا کند.

نواحی اطراف و درون پوسته‌ها، ملتهب یا عفونی به نظر برسد.

روی پوسته‌ها، لایه‌ای ضخیم تشکیل شده باشد یا از آن مایع ترشح شود.

نوزاد، علائم درد و ناراحتی را نشان دهد.

و در پایان

بیماری کلاه گهواره، یک بیماری جدی نبوده و معمولا با درمان خانگی و گذر زمان، در عرض چند ماه خود به خود رفع می‌شود. پیشگیری و درمان این بیماری پوستی با اقدامات مراقبتی ویژه برای پوست سر، مانند شستشوی روزانه، شامپوهای خاص و کرم‌های موضعی، امکان پذیر است.

مانند همیشه، اگر در مورد علائم فرزندتان نگران بوده یا هیچ گونه بهبودی را مشاهده نمی‌کنید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود