برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
30b585bf-e2c6-458c-a89e-f50a3eb3083d.jpg

کاردرمانی در دررفتگی مادرزادی لگن

در رفتگی مادرزادی لگن یکی از اختلالاتی است که بر تمامی مراحل رشدی کودک تاثیر مستقیم دارد.

Congenital dislocation of the hip 
 
یکی ازمشکلاتی که به طور مادرزادی ممکن است نوزادان راگرفتار کند، دررفتگی مفصل لگن (محل مفصل شدن استخوان ران با حفره استخوان لگن) است. اگر نوزاد دچار این مشکل باشد مهم است که این عارضه را در همان ابتدای زندگی تشخیص داد و درمان کرد. این عارضه ممکن است درابتدا مشکل مشهودی ایجاد نکند، بنابراین دکترتان بامعاینه، مفصل لگن رادر هر بار ویزیت مورد بررسی قرار میدهد تازمانی که نوزاد به راه بیفتد. 
 
 اپیدمیولوژی . یک تا دو نفر از هر هزار نوزاد متولد شده را مبتلا میکند CDH بیشترین شیوع دراولین بچه زنانی اتفاق می افتد که سابقهای از این بیماری دریکی از بستگان انان نیز وجود داشته باشد. در جوامعی که نوزاد راقنداق میکنند شیوع این بیماری بیشتر بوده ودر مناطقی که مادر بچه را درپشت کمر یا جلوی شکم خود آویزان میکند این بیماری شیوع کمتری دارد، این اختلاف  ا احتمالا به علت نزدیک بودن ودور بودن رانهای بچه دردو نوع متفاوت بستن و حمل کردن وی است. 

 علتها و دلایل


در رفتگی لگن نوزادان ریشه فامیلی دارد. این شرایط میتواند در هر دو طرف لگن ایجاد شده و همه نوزادان را تحت تأثیر خود قرار میدهد، با این وجود در رفتگی لگن  ا معمولا در سمت چپ آن ایجاد شده و درموارد زیر مشاهده میشود: -شلی لیگامانهای اطراف مفصل هیپ، خود این شلی لیگامانی که به 1 laxity اصطلاح   نامیده میشود می تواندارثی یا به وضعیت ligament رشد جنین در رحم مادر مرتبط باشد  ، -دربچه های مبتلا به بیماریهایی نظیر تورتیکولی، کالکانئووالگوس 2 DDH لاکسیتی مفاصل و متاتارسوس ادداکتوس همچنین احتمال بروز بیشتر میشود.  برابر بیشتراز پسران 9 -میزان شیوع آن در دخترن به دلایل هورمونی 3 است. -کودکانی که باکمبود مایع آمنیون جفت درحاملگی روبرو میشوند 4 (الیگوهیدرامنیوس).  -افرادی که سابقه فامیلی دررفتگی لگن دارند. 5 -افرادی که اولین کودک خود را به دنیا می اورند. 6

 
 
 
 -علل ژنتیک 7 -قرارگیری جنین درپایین رحم به جای بالا. 8 b -کودکانی که ازپا به دنیا میآیند (زایمان 9 reech)  -نژاد سفید 10 هرعلتی که ، مفصل ران به صورت یک مفصل گوی و کاسه میباشد باعث کم عمق شدن این کاسه میشود میتواند به سر استخوان ران اجازه دهد که به بیرون از کاسه بلغزد ودر نتیجه باعث پیدایش در رفتگی مفصل ران شود. 

علائم علائم دررفتگی مادرزادی لگن تا قبل از سه ماهگی چیست؟

 
 دررفتگی مادرزادی لگن در سنین قبل از سه سالگی سه علامت مهم دارد، چینهای پوستی به طور ، علامت اول: در ناحیه کشاله ران همه نوزادان طبیعی وجود دارد. دراین بیماری این چینها ممکن است در دوطرف  غیرقرینه بوده و چینهای کشاله ران درطرف دررفته بیشترباشد.
 
 علامت دوم: در این بیماری مفصل ران نوزاد دچار محدودیت حرکت شده بخصوص دو ران بچه خوب ازهم باز نمیشوند و مادر ممکن است نتواند  رانهای نوزاد را برای تعویض پوشک خوب از هم باز کند. علامت سوم: انجام تستهای تشخیصی ارتولانی و بارلو است.
 
 علائم دررفتگی مادرزادی لگن بعد از سه ماهگی چیست؟

محدود شدن حرکات مفصل ران: دراین سنین حرکت ابداکسیون محدودتر میشود و مادر یا پزشک نمیتوانند به راحتی رانهای بچه را ازهم  دورکنند. تغییر شکل لگن: برجستگی استخوانی تروکانتر بزرگ درطرف بیرونی  لگن بچه بیرونتر و برجستهتر از معمول است. تست گالزی. تست تلسکوپی. دیر راه می افتد و موقع راه رفتن هم DDH لنگش: کودک مبتلا به میلنگد. وقتی دررفتگی یک طرفه است کودک موقعی که پای سالم را ازروی زمین بلند کرده و تکیه را بر روی طرف بیمار میاندازد کل تنه  )Trendelenburg gait خودرا به طرف آن خم میکند ( وقتی دررفتگی دوطرفه است بچه هرپایی را که بر زمین میگذارد تنه را به همان طرف خم میکند (Waddling gait.) افزایش لوردوز کمری: دراین بچهها بخصوص در نوع دوطرفه موقع ایستادن قوس کمر بیش از حد معمول است. 

بااحترام : فریده امیراحمدی کارشناس کاردرمانی 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود