برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

درس زنگ علوم_ فندق_رنگ ها ، نورها و صداها دوم دبستان

آیا میدانستید؟ هنگامی که امواج صوتی به سطح صاف، سخت و صاف برخورد می کنند، به عقب برگشته و پژواک ایجاد می کنند. با ما درمام پلاس همراه شوید با مشاهده ویدیو درس زنگ علوم

نور چیست؟
نور نوعی انرژی است که دیدن دنیای اطراف را برای ما امکان پذیر می کند. 
منابع نور طبیعی مانند خورشید و ماه، رعد و برق  وجود دارد 

و منابع نوری مصنوعی مانند لامپ ها و ال ای دی ها وجود دارند که خانه شما را روشن می کنند!

 
نور و گرما
بیشتر نور از گرما می آید. چیزهایی که بسیار داغ هستند معمولاً نور می‌تابند، مانند آتش کمپ یا شعله شمع. بزرگترین و مهمترین منبع نور و گرما که ما داریم خورشید است.

خورشید بزرگترین، درخشان ترین و داغ ترین منبع نوری است که ما داریم. این هم یک ستاره است. خورشید از گازهای مختلفی ساخته شده است که با هم مخلوط می شوند و باعث واکنش های هسته ای می شوند. هنگامی که این واکنش ها رخ می دهد، انرژی زیادی به صورت گرما و نور ایجاد می کند. حتی از دور، خورشید آنقدر درخشان است که اگر درست به آن نگاه کنید، به چشمان شما آسیب می رساند.

 

صداچیست؟
صدا نوعی انرژی است که توسط ارتعاشات (تکانش خیلی سریع به جلو و عقب) و امواج صوتی ایجاد می شود. هنگامی که هر جسمی مرتعش می شود، باعث حرکت هوایی می شود که به صورت امواج کمی مانند امواج اقیانوس حرکت می کند. هنگامی که امواج صوتی به یک جسم می رسند، جسم را نیز به ارتعاش در می آورند. هنگامی که امواج صوتی به گوش ما می رسد، باعث می شود که قسمت های داخلی کوچک گوش ما ارتعاش پیدا کند و به ما امکان شنیدن را می دهد.


 

شنیدن نحوه درک مغز ما صدا است. گوش های ما می توانند ارتعاشات موجود در هوا را بپذیرند و آنها را ترجمه کنند تا مغز ما بتواند آنچه را که می شنویم بفهمد.

امواج صوتی از طریق هوا از یک منبع به یک گیرنده عبور می کنند.
صدا هر چیزی است که شنیده می شود. موسیقی، پارس سگ، ناله آژیر و صدای یک دوست همه صدا هستند.

چه چیزی صدا می کند

برای اینکه صدایی ساخته و شنیده شود، سه چیز باید اتفاق بیفتد. ابتدا یک جسم می لرزد. یک جسم ارتعاشی حرکات ریز و بسیار سریع رفت و برگشتی انجام می دهد. به عنوان مثال، هنگامی که یک نوازنده به سیم های گیتار می زند، آنها لرزش دارند. ارتعاش هوای اطراف را به حرکت در می آورد و امواجی از صدا تولید می کند.

دوم، امواج صوتی به یک رسانه منتقل می شوند. رسانه هر ماده ای است که امواج می توانند از طریق آن حرکت کنند. امواج صوتی ممکن است در بسیاری از رسانه ها حرکت کنند. اینها شامل هوا، آب و اجسام جامد است. امواج صوتی در تمام جهات از رسانه ها عبور می کنند.

سوم، نوعی گیرنده، مانند گوش شخص، امواج صوتی را می گیرد. گوش امواج صوتی را به سیگنال هایی تبدیل می کند که به مغز می رسد. مغز این سیگنال ها را به عنوان صدا درک می کند.

سرعت صوت

سرعت صوت بسته به رسانه ای که از آن عبور می کند متفاوت است. در هوای با دمای 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) صدا با سرعت 1129 فوت (344 متر) در ثانیه حرکت می کند. این بدان معناست که برای پیمودن یک مایل صدا حدوداً پنج ثانیه طول می کشد. در هوای گرمتر صدا سریعتر حرکت می کند. صدا حتی سریعتر از طریق آب و مواد جامد مانند آهن و سنگ حرکت می کند.

گام، شدت و کیفیت
هر صدا سه ویژگی اساسی دارد: زیر و بم، شدت و کیفیت. زیر و بمی صدا به میزان بالا یا پایین بودن آن است. ارتعاشات سریعتر باعث ایجاد صداهایی با زیر و بم بالاتر می شود. شدت صدا به میزان بلند یا ملایم بودن آن است. شدت به قدرت ارتعاشات بستگی دارد. لرزش های قوی تر باعث صداهای بلندتر می شود. کیفیت یا تن صدای یک صدا این است که یک صدا چقدر خشن یا دلپذیر به نظر می رسد. زیر و بمی، شدت و صدا همه صداها را توصیف می کند، از ترمزهای اتومبیل گرفته تا موسیقی زیبا.


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود