برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
مدیریت کلاس درس.jpg

2 روش آموزش مدیریت کلاس درس و رفتار دانش آموزان

آموزگاران ومربیان محترم ، مقاله ای که پیش روی شما قرار می گیرد نحوه تدوین برنامه جهت مدیریت کلاس درس و رفتار دانش آموزان را به طور ساده آموزش می دهد. لطفا پس از مطالعه مطالب، نظر خود و تجربه خود را در مورد مدیریت کلاس خود و همچنین کنترل رفتار دانش آموزان در قسمت نظرات کاربران در ادامه ی این پست با ما در میان بگذارید...

 چگونه یک برنامه مدیریت بهتر کلاس درس تدوین کنیم: 

 دانش آموزان برای یادگیری موثر باید احساس راحتی و امنیت کنند.  به عنوان یک مربی، باید کلاس درس خود را به گونه ای مدیریت کنید که این نوع محیط را ایجاد کنید.  طرح مدیریت کلاس، استراتژی است که شما ایجاد و اجرا می کنید تا به شما کمک کند کنترل کلاس درس را به دست آورید و حفظ کنید، همچنین رفتارهای منفی را تغییر مسیر دهید و با آنها مقابله کنید.  چه در دوره پیش دبستانی، ابتدایی، دبیرستان یا کالج تدریس کنید، می‌دانید در صورت مواجهه با اختلال در محیط آموزشی خود چگونه پاسخ دهید.

در مام پلاس مشاهده کنید:

چگونه به کودک کلاس اولم کمک کنم اضطراب و استرس مدرسه را نداشته باشد؟

 قسمت اول: ایجاد یک طرح برای مدیریت کلاس درس:

 1. فلسفه خود را جهت مدیریت کلاس مشخص کنید. 

 بسیاری از برنامه های مدیریت کلاس درس با فلسفه انگیزش معلم شروع می شود. فلسفه انگیزشی اساساً، آنچه را که شما در مورد آموزش و دانش آموزان باید یاد بگیرند، بیان می کند.  شما می توانید در مورد محیطی که می خواهید ایجاد کنید و نحوه برنامه ریزی برای ایجاد آن محیط چه از نظر فیزیکی و چه از نظر احساسی صحبت کنید.

همچنین بخوانید:

11 راهکار آسان برای تقویت استقلال و اعتماد بنفس کودک پیش دبستانی

 2. با سیاست ها و رویه های مدرسه شروع کنید. 

 مدرسه شما عواقب خاصی خواهد داشت و حتی جوایز خاصی در حال حاضر وجود دارد.  شما می توانید و باید از این سیستم به عنوان اساس برنامه خود استفاده کنید.  

بیشتر بخوانید:

مقابله با کودک قلدر

 3. جهت مدیریت درست کلاس،به سمت تقویت مثبت حرکت کنید.

اکثر برنامه های مدیریتی دارای نوعی تقویت مثبت هستند.  به عنوان مثال، می‌توانید برچسب ها، استیکرها یا ستاره‌هایی بعنوان جایزه خاص به دانش آموزان خود بدهید.  این نوع طرح‌ها به انگیزه دانش‌آموزان برای ادامه کار کمک می‌کند

 4. انگیزه هر کودک را درک کنید. 

هر کودکی با پاداش یکسان انگیزه نمی گیرد. می توانید سیستمی داشته باشید که در آن هر بچه پاداش خود را انتخاب می کند.
 به عنوان مثال، برخی از کودکان ممکن است از دریافت پاداش با کار در یک گروه لذت ببرند، در حالی که سایر کودکان ممکن است از انتخاب فعالیت خود برای مدتی لذت ببرند.  برخی دیگر ممکن است نوع دیگری از جایزه را ترجیح دهند.  یافتن انگیزه های هر کودک می تواند به تشویق همه تیپ های شخصیتی کمک کند.  شما همچنین می توانید بر اساس سطح سنی برنامه ریزی کنید، زیرا چیزی که به یک دانش آموز کلاس دوم انگیزه می دهد، احتمالاً دانش آموز دبیرستانی را برای تلاش تحریک نمی کند.
  این شش گروه را به‌عنوان محرک‌های اصلی و تشویق کننده معرفی می‌شوند: تمجید،  (کمک به معلم)، پروژه‌ها (تصمیم گیری در مورد فعالیت یادگیری)، افراد (بازی در بیرون، کار در یک گروه)، اعتبار (تشخیص در مقابل مدرسه).  ، جوایز و تمجید (تأیید استاد).

برای مطالعه بیشتر در مام پلاس ببینید:

علل شایع لجبازی در کودکان چیست؟

 5. تقویت منفی را کشف کنید تا بتوانید بهتر کلاس را مدیریت کنید. 

در حالی که تقویت مثبت بهترین راه برای مقابله با رفتار در کلاس است، شما به عواقب اعمال منفی نیز نیاز خواهید داشت.  این پیامدها باید پیش رونده باشند.  یعنی هرکدام شدیدتر از قبلی باشد.
 به عواقبی پایبند باشید که اجرای آنها برای شما آسان است.  یعنی لازم نیست برای اجرای آن همه چیز را متوقف کنید.  اغلب بهتر است با یک هشدار شروع کنید، زیرا همه بچه ها اشتباه می کنند.
 می توانید به عواقب دیگری مانند مهلت، نامه نگاری یا ارسال نامه به والدین هم فکر کنید.

 6. در مورد تعیین یک چارچوب زمانی برای پیامد تصمیم بگیرید.

 به عنوان مثال، شاید هر کودکی هر روز را با عواقب تازه شروع می کند.  از طرف دیگر، ممکن است عواقبی برای یک هفته داشته باشید.
 با جوایز، شما باید به طور کلی اجازه دهید که آنها برای تمام سال باقی بمانند، به این معنی که بچه‌ها در تمام سال به سمت جوایز بهتر پیش بروند.  هنگامی که کودک یک جایزه به دست آورد، به او اجازه می‌دهید تا پاداش بعدی را با تلاش بیشتر به دست آورد.  می توانید جوایز را به تدریج بهتر کنید یا فقط بگذارید هر هدف کوچک خودش جایزه جدید باشد.

 7. در مورد قوانین برای مذیریت کلاس،تصمیم بگیرید. 

 قوانین باید به اندازه کافی ساده باشند تا بچه ها آن را درک کنند و شما هم باید بتوانید آنها را به راحتی اجرا کنید.

 8. قوانین را جهت مدیریت درست رفتار دانش آموزان بنویسید.

 قوانین اساسی را ایجاد کنید.  اگر آنها را با دقت بیان کنید، تنها با چند قانون می توانید موارد زیادی را پوشش دهید.  به عنوان مثال، یک قانون می تواند این باشد که "به کلاس درس، همسالان خود و معلم خود احترام بگذارید"، زیرا رفتار خوب با سایر کودکان، بی ادبی نکردن با معلم و عدم بهم ریختن کلاس را در بر می گیرد.
 آن را کوتاه و ساده نگه دارید.  چهار یا پنج قانون بهتر از 10 قانون است و بهتر اجرا می شود.
 قوانین باید دستورالعمل هایی را در بر بگیرد در مورد اینکه چه کاری باید انجام داد، نه آنچه را که نباید انجام داد.  به عنوان مثال، «دست هایت را تمیز نگه دار» بهتر است از «به دیگران دست نزن». قوانین مثبت بهتر توسط کودک و نوجوان درک می شوند.

 قسمت دوم . اجرای طرح:

 1. لحن خود را در روز اول کلاس تنظیم کنید.

 

ایجاد روابط با دانش آموزان خود را با دوستانه بودن و آشنایی با یکدیگر آغاز کنید.  قوانین، پاداش‌ها و عواقب را به اشتراک بگذارید تا آنها از قبل بدانند که انتظار دارید چگونه رفتار کنند.
 یک روال یا روتین ایجاد کنید. یک روال به دانش آموزان اجازه می دهد تا بدانند هر روز در کلاس چه انتظاری دارند.  در حالی که دور شدن از روتین به صورت دوره ای می تواند برای روزهای خاص موثر باشد، انجام ندادن آن اغلب باعث عدم آمادگی دانش آموزان می شود.
 برای هر بخش از کلاس باید یک روال و انتظارات وجود داشته باشد، مانند صف کشیدن برای تصحیح تکالیف، کار گروهی، و بیرون رفتن از کلاس.

 2. نامه یا فرمی کوتاه بنویسید تا برای والدین بفرستید. 

 با وضع قوانین اساسی خود، والدین دانش آموزان را با خود همراه کنید.  شما همچنین می توانید در مورد سیستم های پاداش و پیامدها به آنها بگویید.  به این ترتیب، والدین می دانند که در طول سال چه انتظاراتی دارند.

 3.الگوی خوبی در کلاس درس باشید.

 مهم است که قوانین کلاس را نیز رعایت کنید.  به عنوان مثال، نشان دهید که به ایده های هر دانش آموز احترام می گذارید. این کار به آنها نشان می دهد که می توانند به شما اعتماد کنند.

 4. برای اجرای درست قوانین کلاستان،مقاوم باشید.

 

احتمالاً مهمترین بخش هر برنامه مدیریت کلاس درس، سازگاری با نحوه اجرای آن است.  این بدان معناست که قوانین را حتی زمانی که نمی خواهید و حوصله ای برایاجرای آن ها ندارید هم اجرا کنید، زیرا بچه ها متوجه خواهند شد که ممکن است شما مقاومت خود را از دست داده اید. پس ضعف نشان ندهید.

 5.  از تقویت های کلامی و غیرکلامی استفاده کنید. 

 به این معنا که وقتی کودکی را خوب می بینید، با بلند تشویق کردن کلامی یا لبخند زدن به او نشان دهید که متوجه آن هستید.  وقتی می‌بینید که بچه‌ای شروع به رفتار نامتعارف می‌کند، سرتان را برای او تکان دهید، اخم کنید، یا اگر آماده نیستید به او اخطار بدهید، صدای نوچ نوچ ایجاد کنید.
 راه دیگری که می‌توانید رفتار را تقویت کنید، اشاره به جایی است که سیستم پاداش(به طور مثال جایزه ها) را نگه می‌دارید، چه به صورت عمومی نمایش داده شود یا نه.

 6. یک فرم برای پیامدها ایجاد کنید. 

 

اگر یکی از پیامدهای شما ارسال نامه به خانه است، یک فرم اماده کنید و بنویسید.  به این ترتیب، در صورت نیاز آن را در دسترس خواهید داشت.  آن را ساده و دقیق تنظیم کنید.
 این نامه یا فرم نباید خشم را بیان کند.  بلکه باید آنچه را که در کلاس درس اتفاق افتاده به روشی مستقیم بیان کند.
 شما باید برای نام کودک، کاری که کودک انجام داده و تاریخ آن راخالی بگدارید.  می‌توانید جاهای خالی را روی رایانه بگذارید یا  فرمی را که با دست پر می‌کنید اماده کنید، هر کدام که راحت‌تر است، چاپ کنید.

 چگونه می توانم مطمئن شوم که دانش آموزانم قوانین کلاس درس من را درک می کنند؟

 پاسخ :

 در اوایل سال، زمان بیشتری را صرف کارهای معمول کلاس کنید تا دانش آموزان انتظارات را درک کنند. انتظارات مختلف را توضیح دهید و آنها را تمرین کنید تا زمانی که دانش آموزان با آنها راحت باشند.

2نکته در رابطه با مدیریت کلاس درس:

 در اوایل سال زمان زیادی را صرف تمرین روتین های کلاس درس کنید.  این به کلاس شما کمک می کند تا در طول سال روان تر اجرا شود.
 
 از یک همکار با تجربه راهنمایی بخواهید.  به احتمال زیاد آنها جمعیت دانش آموزی را که با آنها کار می کنید درک می کنند و می توانند به شما در ایجاد یک برنامه مدیریت کلاس درس مناسب کمک کنند.


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود