برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
اختلال وسواس فکری نوجوانان  (1).jpg

اختلال وسواس فکری و عملی در نوجوانان

اختلال وسواس فکری عملی در نوجوان ،نوجوانی مرحله چالش برانگیزی از زندگی است، بنابراین غیرمعمول نیست که نوجوانان در تلاش برای عبور از آشفتگی، خصلت ها و ویژگی های خاص خود را توسعه دهند. با ما همراه باشید تا به بررسی اختلال وسواس فکری عملی در نوجوانان بپردازیم

اختلال وسواس فکری عملی در نوجوانان،  متاسفانه برای درصد کمی از نوجوانان، این رفتارهای عجیب و غریب و غیرمعمول نشانگر یک مشکل جدی سلامت روان - اختلال وسواس فکری عملی است. این اختلال روانپزشکی که معمولاً به اختصار OCD نامیده می شود، می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود. در موارد شدیدتر این اختلال، وسواس فکری عملی می تواند ناتوان کننده شود.

 

مانند همه والدین، شما نیز با کار دشواری روبرو هستید که در مورد رفتار نوجوان خود تعیین کنید چه رفتاری  طبیعی است و چه رفتاری غیرعادی. این راهنمای مختصر طراحی شده است تا به شما کمک کند تا علائمی را که باید مراقب آنها باشید را بشناسید و اگر فکر می کنید نوجوان شما از اختلال وسواس فکری و اجباری  رنج می برد، اقدامات لازم را انجام دهید.

 


آمار و حقایق اختلال وسواس فکری و اجباری

 

 

اختلال وسواس فکری عملی اغلب در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست شروع می شود، اگرچه گاهی اوقات در دوران کودکی شروع می شود.

شروع اختلال وسواس فکری عملی در حدود 25 درصد موارد در سن 14 سالگی رخ می دهد

تخمین زده می شود که 1٪ از جمعیت مبتلا به وسواس فکری عملی  هستند

بین 1 تا 3 درصد از کودکان و نوجوانان مبتلا به  اختلال وسواس فکری عملی   OCD، هستند که آن را به یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی در آن گروه سنی تبدیل می کند.

تا 70 درصد از افراد مبتلا به اختلال یک یا چند اختلال روانپزشکی دیگر نیز دارند

برای حداقل 4 نفر از هر 10 فرد مبتلا به OCD، این بیماری به یک اختلال مزمن تبدیل می شود

تخمین زده می شود که 40٪ از افرادی که در دوران کودکی به اختلال وسواس فکری عملی OCD مبتلا می شوند تا بزرگسالی از این اختلال بهبود می یابند. برای 60٪ دیگر، با این حال، شروع دوران کودکی اغلب به این معنی است که این اختلال هم شدید و هم مزمن خواهد بود

خطر خودکشی در افراد مبتلا به  اختلال وسواس فکری عملی OCD بیشتر است. این خطر در صورتی که از یک اختلال خلقی یا اضطرابی نیز رنج می برند، بیشتر است.

 

OCD اختلال وسواس فکری عملی  چیست؟

 

اختلال وسواس فکری یک بیماری روانی است که همانطور که از نامش پیداست از افکار وسواسی و رفتارهای اجباری عملی تشکیل شده است. وسواس فکری به صورت افکار تکراری، تصاویر ذهنی یا تمایلات ناخواسته و مزاحم ظاهر می شوند. اختلال وسواس فکری عملی معمولاً منفی هستند و می توانند سطح بالایی از اضطراب و پریشانی ایجاد کنند. بمباران مکرر یا مداوم این افکار ناخواسته می تواند تمرکز نوجوانان را در مدرسه یا محل کار بسیار دشوار کند، چه رسد به لذت بردن از زندگی.

انواع رایج وسواس فکری عملی

 

1.نگرانی در مورد گرایش جنسی (اغلب به عنوان OCD یا HOCD همجنس گرا شناخته می شود)

2. ترس از میکروب یا آلودگی

3. نگران مریض شدن یا مردن باشید

4. ترس از انجام کار خشونت آمیز

5. نگران اتفاق بدی باشید

6. افکار، امیال یا تصاویر جنسی مزاحم

7. افکار آزاردهنده ای که ماهیت مذهبی دارند

 

 

در تلاش برای کاهش اضطراب و پریشانی ناشی از وسواس، افراد مبتلا به OCD رفتارهای اجباری مانند
شستن بیش از حد دست ها،
قرار دادن چیزها در نظم خاصی یا شمارش انجام می دهند.
برای برخی از افراد مبتلا به OCD، این رفتارهای اجباری به قدری از زمان آنها می گذرد که به هیچ وجه نمی توانند سازنده باشند.
رفتار اجباری در بهترین حالت باعث تسکین موقت می شود.

 

 

 

اجبارهای رایج عبارتند از:

 

شستشو یا تمیز کردن بیش از حد
مرتباً چیزها را در یک نظم خاص قرار دهید
با احتساب
چک کردن مداوم (مثلاً در قفل بودن یا خاموش بودن اجاق گاز)
انجام دادن کاری بارها و بارها تا زمانی که "درست"
به طور مداوم به دنبال اطمینان از دیگران است
زیاده روی در نماز خواندن

بررسی و سفارش دو نوع رایج اختلال وسواس فکری عملی  هستند. احتکار اجباری، که همچنین بسیار رایج بود، به عنوان نوعی OCD در نظر گرفته می شد. اکنون به عنوان یک اختلال جداگانه طبقه بندی می شود.

 

اختلال وسواس فکری عملی  تنها در صورتی تشخیص داده می شود که وسواس ها و اجبارها در توانایی نوجوان شما برای عملکرد طبیعی اختلال ایجاد کند یا باعث ناراحتی قابل توجهی شود. به عنوان مثال، اگر نوجوان شما یک "عجیب" است، به طور خودکار به این معنی نیست که او مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی است.

 

 

 

وسواس فکری و همزمانی با اختلالات دیگر

برای افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی  OCD غیر معمول نیست که یک یا چند اختلال روانپزشکی دیگر نیز داشته باشند. شایع ترین اختلالات همزمان عبارتند از:

 

1. افسردگی

2. اختلالات دوقطبی

3. اختلالات مصرف مواد

4. اختلالات اشتها

اختلال کم توجهی بیش فعالی 5. 

6. اختلالات اضطرابی (مانند فوبیای اجتماعی یا اختلال هراس)

 

وجود یک اختلال روانپزشکی دیگر اغلب درمان موفقیت آمیز OCDاختلال وسواس فکری عملی  را چالش برانگیزتر می کند.

 

جستجو و شناخت علائم اختلال وسواس فکری عملی

 

اختلال وسواس اجباری می تواند تأثیر بسیار منفی بر نوجوان شما داشته باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید به دنبال چه چیزی باشید و چگونه علائم  اختلال وسواس فکری عملی  را تشخیص دهید. هر چه زودتر نوجوان خود را تحت درمان قرار دهید، بهتر است. بدون درمان، وسواس‌ها و اجبارها معمولاً با گذشت زمان بدتر می‌شوند.

 

علائم OCD در نوجوانان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

1. نگرانی‌ها یا ترس‌های غیرمنطقی مکرر (مانند نگرانی دائمی در قفل نشدن درب ورودی حتی پس از بررسی)

2. شکایت از داشتن افکار مزاحم مکرر و احساس عدم کنترل آنها

3. رفتارهای غیرمعمول یا غیرمنطقی که نوجوان شما نمی تواند توضیح دهد (مثلاً شستن دست های تمیز چندین بار پشت سر هم یا تا زمانی که پوست خام شود)

4. ناراحت یا مضطرب شدن اگر چیزی نامرتب باشد و نیاز به رفع فوری آن باشد

5. درگیر شدن در مراسم غیرمعمول، مانند چرخیدن سه بار قبل از بیرون رفتن از در

6. رفتار اجباری از هر نوع

7. مشکلات تمرکز در مدرسه یا هنگام انجام تکالیف

 8. دائماً چیزی را بررسی و دوباره بررسی می کنید

9. نگرانی مکرر از اینکه اتفاق بدی قرار است بیفتد

10. مشکل پیدا کردن یا حفظ دوستان

11. ناراحت یا عصبانی شدن اگر نتوانند در یک رفتار اجباری شرکت کنند یا اگر قبل از پایان کار قطع شود

12. خلق افسرده یا اضطراب مکرر

13. افکار و رفتارهای خودکشی*

*افکار و رفتارهای خودکشی یک خطر مرتبط با بسیاری از
اختلالات از جمله اختلال وسواس فکری عملی  است. هرگز نباید آنها را نادیده گرفت.
تصور نکنید که نوجوان شما فقط "نقش بازی " یا دستکاری می کند.

 

 

دانستن اولین قدمها برای مقابله با اختلال وسواس فکری عملی

اگر دلیلی دارید که فکر کنید نوجوان شما به OCD مبتلا شده است یا ممکن است در حال ابتلا به OCD باشد، اولین گام های زیر را باید بردارید:

 

1- با نوجوان خود صحبت کنید.

به نوجوان خود بگویید که نگران رفتارهایی هستید که مشاهده کرده اید. تاکید کنید که می خواهید به هر طریقی که می توانید کمک کنید و در دسترس و مایل به گوش دادن هستید.

برای یک پاسخ دفاعی یا حتی انکار اینکه چیزی اشتباه است آماده باشید. نوجوان شما ممکن است از علائمی که تجربه می کند احساس شرم کند. از قضاوت، انتقاد و شرمساری از هر نوعی بپرهیزید، زیرا این موارد فقط اوضاع را بدتر می کند.

 

2- نوجوان خود را ارزیابی کنید.

 

پزشک اطفال نوجوان شما یا پزشک خانواده شما می‌تواند یک ارزیابی اولیه، از جمله معاینه فیزیکی برای رد هر گونه مسائل پزشکی زمینه‌ای که ممکن است در ایجاد یا تشدید علائم او نقش داشته باشد، انجام دهد.

از آنجایی کهاختلال وسواس فکری عملی می تواند یک اختلال پیچیده باشد، ضروری است که نوجوان خود را توسط یک روانشناس یا روانپزشک ارزیابی کنید. به دنبال فردی باشید که نه تنها در درمان کودکان و نوجوانان متخصص است، بلکه تجربه قابل توجهی در درمان اختلال وسواس فکری عملی نیز دارد. پزشک خانواده یا متخصص اطفال شما ممکن است بتواند به شما ارجاع یا توصیه کند.

 

3- نوجوان خود را تحت درمان قرار دهید.

 

علائم اختلال وسواس فکری عملی  به مرور زمان بدتر می شود، بنابراین مداخله زودهنگام مهم است. درمان OCD معمولاً شامل ترکیبی از روان درمانی و دارو است. اگر علائم نوجوان شما شدیدتر باشد یا اگر او دارای اختلال روانپزشکی دیگری نیز باشد، ممکن است برای مدتی به سطح شدیدتری از درمان نیاز باشد.

 

روان درمانی فردی یا «گفتگودرمانی»

 

 روان درمانی می تواند به نوجوان شما کمک کند تا وسواس ها و اجبارهایی را که تجربه می کند، از جمله مسائل اساسی که آنها را هدایت می کند، درک کند. درمان شناختی رفتاری (CBT)، در قالب پیشگیری از مواجهه و پاسخ (ERP)، یکی از موثرترین انواع درمان برای OCD است. پیشگیری از واکنش مواجهه شامل قرار دادن دقیق فرد در معرض چیزهایی است که او را مضطرب می کند و یاد می گیرد که چگونه به جای درگیر شدن در پاسخ اجباری با اضطراب به روشی سالم کنار بیاید.

 

دارو:

دارو می تواند نقش مهمی در درمان اختلال وسواس فکری عملی ایفا کند. تحقیقات نشان می‌دهد که دارو در درمان OCD زمانی مؤثرتر است که در ترکیب با درمان استفاده شود تا به تنهایی.

 

رایج ترین داروهایی که برای اختلال وسواس فکری عملی

تجویز می شوند عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی SSRI (مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین)، مانند سلکسا، پاکسیل، یا زولافت

کلومیپرامین (Anafranil) - یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای

همچنین ممکن است برای کاهش علائم افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات همزمان، دارو تجویز شود.

 

خانواده درمانی

خانواده درمانی می تواند بخش مهمی از درمان OCD باشد، زیرا این اختلال بر همه افراد خانواده تأثیر می گذارد. این شامل آموزش به والدین و سایر اعضای خانواده است که چگونه بدون سازگاری و توانمندسازی نوجوان شما، حمایت کنند.

حمایت و تشویق فرزندتان مبتلا به وسواس فکری واجباری

 

یکی از بزرگترین چالش هایی که ممکن است به عنوان والدین یک نوجوان مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی با آن روبرو شوید این است که بدانید چگونه او را به بهترین شکل تشویق و حمایت کنید. در زیر چند نکته مفید آورده شده است:

 

همیشه به یاد داشته باشید که اختلال وسواس فکری عملی یک بیماری است. این نشانه ضعف نیست، و نه چیزی است که نوجوان شما به سادگی می تواند با اراده محض کنترل کند یا بر آن غلبه کند.

هر چیزی که می توانید در مورد اختلال وسواس فکری عملی  بیاموزید. این به شما کمک می‌کند تا نسبت به آنچه نوجوانتان تجربه می‌کند همدلی بیشتری داشته باشید و بفهمید که چه کاری می‌توانید برای کمک به نوجوان انجام دهید.

به نوجوان خود کمک کنید تا روی اهداف درمان متمرکز بماند و در این فرآیند صبور باشد

به نوجوان خود کمک کنید راه هایی برای آرامش و مدیریت استرس خود پیدا کند. به عنوان مثال، با نوجوان خود در خانه یوگا انجام دهید یا از نوجوان خود بخواهید در کلاس یوگا شرکت کند

آنچه را که نوجوانتان تجربه می کند قضاوت نکنید، انتقاد نکنید یا آن را به حداقل نرسانید، مهم نیست که نوجوانان چقدر نگران، ترس ها و رفتارهای شما غیرمنطقی، پوچ یا عجیب به نظر می رسند.

با درمانگر نوجوان خود کار کنید تا بیاموزید چگونه از انطباق با وسواس ها و اجبارهای نوجوان خود به روشی سالم اجتناب کنید. انتظارات و برنامه های روزمره در خانه را دست نخورده نگه دارید. توانمندسازی و سازگاری با نوجوان خود (مثلاً با انجام دادن کارهای یک خواهر یا برادر به دلیل وسواس در مورد میکروب ها) در نهایت اوضاع را برای نوجوان شما بدتر می کند، نه بهتر.

خود را در دسترس (و مایل) برای گوش دادن قرار دهید و به نوجوان خود بگویید که در کنار او هستید

تمام تلاش خود را بکنید که حتی اگر احساس ناامیدی یا ترس دارید، هوش خود را در مورد خود حفظ کنید. نوجوان شما باید بتواند برای حمایت و راهنمایی به شما تکیه کند

اگر شرایطی پیش آمد که مطمئن نیستید چگونه با آن کنار بیایید، از درمانگر نوجوان خود یا یکی دیگر از متخصصان سلامت روان که در زمینه اختلال وسواس فکری عملی  مسلط است راهنمایی بگیرید.

مطمئن شوید که تمام خانواده درگیر هستند تا کسی در روند بهبودی نوجوان شما اختلال ایجاد نکند. خانواده درمانی را در نظر بگیرید یا ببینید که آیا درمانگر نوجوان شما برای چند جلسه با تمام خانواده ملاقات خواهد کرد. خانواده درمانی همچنین می تواند به رفع تأثیر بیماری روانی بر کل خانواده کمک کند

زمانی که وسواس فکری و عملی  تشدید می شود چه باید کرد

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی  در معرض خطر بیشتری برای خودکشی هستند، به خصوص اگر با افسردگی، اختلال دوقطبی یا اختلال اضطراب دیگری نیز دست و پنجه نرم کنند. اگر با چیزی به خصوص استرس زا یا آسیب زا سروکار داشته باشند، علائم OCD ممکن است بدتر شود. برخی از نوجوانان ممکن است درگیر خودآزاری غیرخودکشی شوند، مانند بریدن یا سوزاندن خود، یا در صورت گذراندن دوران سختی که دارند به الکل یا مواد مخدر روی آورند.

 

اگر اوضاع تشدید می‌شود و امنیت یا سلامت نوجوان شما در خطر است، دریغ نکنید که برای کمک بخواهید. تو می توانی:

 

در اسرع وقت با ارائه دهنده درمان کودک خود تماس بگیرید

از یکی از اعضای نزدیک خانواده یا دوست برای حمایت یا کمک فوری کمک بگیرید

با خط تلفن اضطراری 123 تماس بگیرید

فرزندتان را به نزدیکترین اورژانس بیمارستان ببرید (اگر می توانید با خیال راحت این کار را انجام دهید)

 

 در چه هنگام زمانی که درمان فردی کافی نیست

نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی  خفیف تا متوسط ممکن است با درمان فردی یا ترکیبی از درمان و دارو به خوبی عمل کنند. افراد مبتلا به OCD شدیدتر، یک اختلال همراه مانند افسردگی، اختلال دوقطبی، یا اختلال خوردن یا در معرض خطر خودکشی ممکن است برای مدتی به سطح بالاتری از درمان نیاز داشته باشند. اگر نوجوان شما:

 

علائمی دارد که در توانایی او برای رفتن به مدرسه یا عملکرد در سایر زمینه های زندگی اش اختلال ایجاد می کند

آیا افسردگی شدید، اضطراب یا سایر علائم روانپزشکی را تجربه می کند که به سطح بالاتری از مراقبت نیاز دارد

به طور فعال خودکشی می کند - تهدید یا برنامه ریزی برای خودکشی، و / یا درگیر شدن در حرکات یا تلاش برای خودکشی

به طور فعال از الکل یا مواد مخدر استفاده می کند

پس از آن زمان آن است که یک سطح فشرده تر از درمان را در نظر بگیرید. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

درمان سرپایی فشرده (IOP) / درمان روزانه روانپزشکی

درمان با تشخیص دوگانه

درمان مسکونی

درمان روانپزشکی بستری

درمان سرپایی فشرده یا درمان روزانه روانپزشکی می تواند از نظر مدت زمان صرف شده برای درمان و تعداد دفعات مراجعه نوجوان شما در هفته متفاوت باشد. این برنامه ها اغلب گام بعدی درمان سرپایی معمولی هستند.

 

اگر نوجوان شما علاوه بر PTSD دارای اختلال مصرف مواد نیز باشد، درمان تشخیص دوگانه اغلب ضروری است. مشکل مصرف مواد تقریباً همیشه مانع اثربخشی درمان فردی به تنهایی می شود. ثبت نام نوجوان خود در یک برنامه تشخیص دوگانه باعث می شود هر دو اختلال به طور همزمان درمان شوند.

 

درمان اقامتی مستلزم این است که نوجوان شما در یک مرکز درمانی غیر بیمارستانی که در درمان نوجوانان مبتلا به OCD و سایر اختلالات سلامت روان تخصص دارد، زندگی کند. درمان اقامتی معمولا بین 30 تا 180 روز طول می کشد، بسته به شدت علائم و میزان پیشرفت نوجوان شما در درمان.

 

درمان روانپزشکی بستری در بیمارستان بالاترین و فشرده ترین سطح درمان برای نوجوانان مبتلا به OCD است. در بیشتر موارد، این سطح از درمان برای درمان افسردگی شدید، شیدایی، بی اشتهایی و/یا خطر خودکشی در نوجوانان مبتلا به OCD به جای خود OCD استفاده می شود. بیماران به صورت شبانه روزی تحت نظر هستند. بستری شدن در بیمارستان معمولاً نسبتاً کوتاه است.

 

 

در نهایت

 

مراقبت ازوالدین خود

 

اختلال وسواس فکری عملی تقصیر شما نیست ، وسواس فکری عملی(OCD) نوجوان شما ممکن است گاهی اوقات شما را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است احساس ناامیدی، غرق شدن، درماندگی یا حتی ناامیدی کنید. به همین دلیل مهم است که مراقب خود نیز باشید. مواردی که ممکن است کمک کند عبارتند از:

 

یافتن یک گروه حمایتی برای والدین نوجوانان مبتلا به OCD یا به طور کلی مشکلات سلامت روان

تماس گرفتن با خانواده، دوستان، ومسجد برای حمایت زمانی که خسته هستید یا از نظر عاطفی دچار مشکل هستید

یافتن راه هایی برای مدیریت و کاهش استرس، مانند یوگا، مدیتیشن یا ورزش

اطمینان از استراحت کافی

مهم نیست که چقدر بد به نظر می رسد، نوجوان شما می تواند یاد بگیرد که چگونه اختلال وسواس فکری عملی  خود را مدیریت کند یا حتی بر آن غلبه کند. مثبت و امیدوار ماندن هم برای شما و هم برای نوجوانتان مفید خواهد بود.


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود