برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
عزت نفس چیست و تفاوت آن با اعتماد به نفس.jpg

عزت نفس چیست و تفاوت آن با اعتماد به نفس

در این مقاله شما رو با عزت نفس و تفاوت آن با اعتماد به نفس آشنا میکنیم داشتن عزت نفس سالم می تواند. بر انگیزه، رفاه ذهنی و کیفیت کلی زندگی شما تأثیر بگذارد. با این حال، داشتن عزت نفس بسیار بالا یا بسیار پایین می تواند مشکل ساز باشد. درک بهتر سطح منحصر به فرد عزت نفس شما می تواند به شما کمک کند تا تعادلی را ایجاد کنید که برای شما مناسب است.در این مقاله از سایت مام پلاس به عزت نفس و تفاوت آن با اعتماد به نفس می پردازیم .

عزت نفس چیست؟

 

 

در روانشناسی ، اصطلاح عزت نفس برای توصیف احساس ذهنی کلی یک فرد از ارزش یا ارزش شخصی استفاده می شود. به عبارت دیگر، عزت نفس ممکن است به این معنا باشد که شما بدون توجه به شرایط، چقدر از خودتان قدردانی دارید. عزت نفس شما با عوامل زیادی تعریف می شود از جمله:

 

  1. اعتماد به نفس

  2. احساس امنیت

  3. هویت

  4. حس تعلق

  5. احساس شایستگی

  6. اصطلاحات دیگری که اغلب به جای عزت نفس به کار می روند عبارتند از ، احترام به خود.

 

 

عزت نفس در دوران کودکی به پایین ترین حد خود می رسد و در دوران نوجوانی و همچنین بزرگسالی افزایش می یابد و در نهایت به سطح نسبتاً پایداری می رسد. این باعث می شود که عزت نفس شبیه به ثبات ویژگی های شخصیتی در طول زمان باشد.

 

 

چرا عزت نفس مهم است ؟ 

 

 

عزت نفس بر فرآیند تصمیم گیری، روابط، سلامت عاطفی و رفاه کلی شما تأثیر می گذارد. همچنین بر انگیزه تأثیر می گذارد ، زیرا افرادی که دید سالم و مثبتی نسبت به خود دارند، پتانسیل خود را درک می کنند و ممکن است برای مقابله با چالش های جدید الهام بگیرند.

 

 

 افراد با عزت نفس سالم چگونه هستند ؟

 

 

  1. درک محکمی از مهارت های خود دارند

  2. قادر به حفظ روابط سالم با دیگران هستند زیرا آنها رابطه سالمی با خود دارند

  3. از خود و توانایی های خود انتظارات واقع بینانه و مناسب داشته باشند

  4. نیازهای خود را درک کرده و قادر به بیان آنها باشند

 

افراد با عزت نفس پایین تمایل کمتری به توانایی های خود دارند و ممکن است در فرآیند تصمیم گیری خود شک کنند. آنها ممکن است انگیزه ای برای امتحان چیزهای جدید نداشته باشند، زیرا باور ندارند که قادر به رسیدن به اهداف خود هستند. کسانی که عزت نفس پایینی دارند ممکن است مشکلاتی در روابط و بیان نیازهای خود داشته باشند. آنها همچنین ممکن است سطح پایینی از اعتماد به نفس را تجربه کنند و احساس کنند دوست داشتنی و با ارزش نیستند.

 

افراد با عزت نفس بیش از حد بالا ممکن است مهارت های خود را بیش از حد ارزیابی کنند و ممکن است احساس کنند که مستحق موفقیت هستند، حتی بدون اینکه توانایی پشتیبانی از باور خود را داشته باشند. آنها ممکن است با مسائل مربوط به رابطه دست و پنجه نرم کنند و جلوی خودسازی را بگیرند، زیرا اینطر  فکر می کنند که کامل هستند  .

 

بسیاری از نظریه پردازان در مورد پویایی های دخیل در رشد عزت نفس نوشته اند. مفهوم عزت نفس نقش مهمی در سلسله مراتب نیازهای آبراهام مزلو روانشناس دارد که عزت نفس را به عنوان یکی از انگیزه های اساسی انسان به تصویر می کشد.

 

مزلو پیشنهاد کرد که افراد برای ایجاد عزت نفس هم به قدردانی از سوی دیگران و هم به احترام درونی نیاز دارند. هر دوی این نیازها باید برآورده شوند تا فرد به عنوان یک فرد رشد کند و به خودشکوفایی برسد .

 

توجه به این نکته مهم است که عزت نفس مفهومی متمایز از خودکارآمدی است، که شامل این است که چقدر باور دارید که از عهده اقدامات، عملکرد یا توانایی های آینده بر می آیید.

 

عوامل موثر بر عزت نفس 

 

 

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر عزت نفس تأثیر بگذارد. عزت نفس شما ممکن است تحت تأثیر موارد زیر باشد:

 

  1. سن

  2. ناتوانی

  3. ژنتیک

  4. بیماری

  5. توانایی های بدنی

  6. وضعیت اجتماعی و اقتصادی

  7. الگوهای فکری

 

همچنین نشان داده شده است که نژادپرستی و تبعیض تأثیرات منفی بر عزت نفس دارند.

 علاوه بر این، عوامل ژنتیکی که به شکل‌گیری شخصیت افراد کمک می‌کنند می‌توانند نقش داشته باشند، اما تصور می‌شود که تجربیات زندگی مهم‌ترین عامل است.

 

اغلب این تجربیات ما هستند که اساس عزت نفس کلی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، کسانی که به طور مداوم ارزیابی های بیش از حد انتقادی یا منفی از خانواده و دوستان دریافت می کنند، احتمالاً اعتماد به نفس پایینی خواهند داشت. کسانی که آنچه کارل راجرز از آن به عنوان نگاه مثبت بی قید و شرط یاد می کند تجربه می کنند، احتمال بیشتری دارد که عزت نفس سالم داشته باشند.

 

عزت نفس سالم

 

راه‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توان تشخیص داد که آیا عزت نفس سالمی دارید یا خیر. شما احتمالاً عزت نفس سالمی دارید اگر:

 

  • از تمرکز بر تجربیات منفی گذشته خودداری کنید

  • باور کن با همه برابری، نه بهتر و نه بدتر

  • نیازهای خود را بیان می کنید

  • احساس اطمینان می کنید

  • نگرش مثبت به زندگی داشته باشید

  • هر وقت خواستی نه بگو

  • نقاط قوت و ضعف کلی خود را ببینید و آنها را بپذیرید

 

داشتن عزت نفس سالم می تواند به شما برای رسیدن به اهدافتان ا کمک کند، زیرا می توانید با دانستن اینکه قادر به انجام آنچه در ذهن خود هستید، زندگی خود را طی کنید. علاوه بر این، زمانی که عزت نفس سالمی داشته باشید، می توانید مرزهای مناسبی را در روابط تعیین کنید و یک رابطه سالم با خود و دیگران حفظ کنید.

 

عزت نفس پایین

 

 

عزت نفس پایین ممکن است به طرق مختلف ظاهر شود. اگر عزت نفس پایینی دارید:

 

 

  1. ممکن است باور داشته باشید که دیگران بهتر از شما هستند.

  2. ممکن است بیان نیازهایتان برای شما دشوار باشد.

  3. ممکن است روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید.

  4. ممکن است به طور مکرر ترس، شک به خود و نگرانی را تجربه کنید.

  5. ممکن است دید منفی نسبت به زندگی داشته باشید و احساس عدم کنترل کنید.

  6. ممکن است ترس شدیدی از شکست داشته باشید.

  7. ممکن است در پذیرش بازخورد مثبت مشکل داشته باشید.

  8. ممکن است برای نه گفتن و تعیین حد و مرز مشکل داشته باشید.

  9. ممکن است نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح دهید.

  10. ممکن است با اعتماد به نفس مبارزه کنید.

 

عزت نفس پایین می تواند منجر به انواع اختلالات سلامت روان از جمله اختلالات اضطرابی و اختلالات افسردگی شود. همچنین ممکن است برای شما دشوار باشد که اهداف خود را دنبال کنید و روابط سالم را حفظ کنید. داشتن عزت نفس پایین می تواند به طور جدی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به افکار خودکشی را افزایش دهد.

 

عزت نفس بیش از حد

 

 

عزت نفس بیش از حد بالا اغلب به اشتباه به عنوان خودشیفتگی شناخته می شود ، با این حال برخی از ویژگی های متمایز وجود دارد که این اصطلاحات را متمایز می کند. افرادی که دارای ویژگی های خودشیفتگی هستند ممکن است به نظر  برسد که عزت نفس بالایی دارند، اما عزت نفس آنها ممکن است بالا یا پایین باشد و ناپایدار باشد و به طور مداوم بسته به موقعیت خاص تغییر کند

 

کسانی که عزت نفس بیش از حد دارند:

 

  1. ممکن است درگیر کامل بودن باشند

  2. ممکن است روی همیشه درست بودن تمرکز کنند

  3. ممکن است باور کنند که آنها نمی توانند شکست بخورند

  4. ممکن است باور داشته باشند که از دیگران ماهرتر یا بهتر هستند

  5. ممکن است ایده های بزرگ را بیان کنند

  6. ممکن است مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به‌شدت بیش از حد ارزیابی کنند

 

هنگامی که عزت نفس خیلی بالا باشد، می تواند منجر به مشکلات روابط، دشواری در موقعیت های اجتماعی و ناتوانی در پذیرش انتقاد شود.

 

چگونه عزت نفس را افزایش دهیم

 

 

خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای رفع مشکلات عزت نفس انجام دهید. برخی از اقداماتی که می توانید برای کمک به بهبود عزت نفس خود انجام دهید عبارتند از:

 

  1. از افکار منفی بیشتر آگاه شوید .

  2.  یاد بگیرید که افکار تحریف شده ای را که بر ارزش خود تأثیر می گذارد، شناسایی کنید.

  3. الگوهای تفکر منفی را به چالش بکشید .

  4.  وقتی متوجه شدید که درگیر افکار منفی هستید، سعی کنید با افکار واقعی تر و/یا مثبت تر  مقابله کنید.

  5. از خودگویی مثبت استفاده کنید .

  6. خواندن جملات تاکیدی مثبت برای خود را تمرین کنید.

  7. شفقت به خود را تمرین کنید.

  8.  تمرین کنید که خود را به خاطر اشتباهات گذشته ببخشید و با پذیرش تمام اجزای خود به جلو حرکت کنید.

 

عزت نفس پایین می تواند به اختلالات سلامت روان، از جمله اضطراب و افسردگی ، کمک کند یا یکی از علائم آن باشد . صحبت با یک پزشک یا درمانگر را در مورد گزینه های درمانی موجود، که ممکن است شامل روان درمانی (حضوری یا آنلاین )، داروها، یا ترکیبی از هر دو باشد، در نظر بگیرید.

 

 

سخنی  از Verywell راجب عزت نفس

 

اگرچه برخی از دلایل عزت نفس پایین مانند عوامل ژنتیکی، تجربیات اولیه کودکی و ویژگی های شخصیتی قابل تغییر نیستند، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای احساس امنیت و ارزش بیشتر انجام دهید. به یاد داشته باشید که هیچ فردی کمتر از دیگری نیست. در نظر گرفتن این موضوع ممکن است به شما کمک کند تا یک حس سالم از عزت نفس را حفظ کنید.

 

 

تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

 

 

عزت نفس و اعتماد به نفس اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، آنها بسیار متفاوت هستند. اعتماد به نفس معیاری برای سنجش باور ما به توانایی های خودمان است، در حالی که عزت نفس به احساس ما از خود و نحوه تعامل ما با جهان مربوط می شود. سردرگمی این دو اصطلاح , اغلب افراد را به مسیر اشتباهی سوق می دهد و به دنبال عزت نفس از طریق توانایی ها یا دستاوردهای خود هستند.

 

 

اعتماد به نفس 

 

اعتماد به نفس به اعتماد به نفسی اطلاق می شود که ما در زمینه های خاصی از زندگی داریم و به اعتماد به خود و توانایی های خود برای دستیابی به اهداف و موفقیت در چالش ها است. اعتماد به نفس ظاهری است و اغلب ساختن آن آسان تر از عزت نفس است. اعتماد از دانش و عمل ناشی می شود. بنابراین، هر چه در چیزی تجربه بیشتری داشته باشیم، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنیم. اعتماد از کلمه لاتین fidere به معنای اعتماد کردن گرفته شده است (برتون، 2015). بنابراین، برای داشتن اعتماد به نفس باید به خود و توانایی آنها در تعامل با دنیا اعتماد کرد. اعتماد به نفس به طور معمول منجر به تجارب موفق می شود که اعتماد به نفس را در آن زمینه ها بیشتر می کند. با این حال، بیشتر مردم برای خوشبختی به جای کار بر روی عزت نفس، بر اعتماد به نفس تکیه می کنند. مشکل این است که موفقیت ما اغلب کوتاه مدت است و فقط زمانی اتفاق می افتد که در یک چالش جدید برتر باشیم.

 

 

عزت نفس

 

عزت نفس به احساس ما نسبت به خود اشاره دارد و به هدایت افکار، احساسات و رفتارهایمان کمک می کند. عزت نفس رو به درون است و اغلب نحوه تعامل ما با دنیا و دیگران را دیکته می کند. Esteem از کلمه لاتین aestimare به معنای "ارزیابی، ارزش گذاری، رتبه بندی یا برآورد" گرفته شده است. (برتون، 2015) و بنابراین ارزیابی خود ما از ارزش ماست. عزت نفس از طریق تجربیات زندگی ما و همچنین روابط ما با دیگران شکل می گیرد. افراد با عزت نفس بالا نیازی به حمایت از درآمد یا موقعیت ندارند و از شکست یا طرد شدن نمی ترسند. علاوه بر این، آنها پذیرای تجربیات، تحمل ریسک هستند و خود و دیگران را می پذیرند.

 

 

آیا امکان وجود یکی بدون دیگری وجود دارد؟

 

 

عزت نفس و اعتماد به نفس همیشه با هم به وجود نمی آیند. کاملاً ممکن است که به توانایی های خود اطمینان داشته باشید اما عزت نفس پایینی داشته باشید. به عنوان مثال، یک ورزشکار حرفه ای یا افراد مشهور ممکن است اعتماد به نفس زیادی به توانایی های خود داشته باشند اما ممکن است از عزت نفس پایین رنج ببرند و به ارزش خود شک کنند. با این حال، زمانی که در زمینه‌های زندگی‌مان اعتماد به نفس داریم، ممکن است به افزایش حس عزت کلی‌مان کمک کند و به ما امکان می‌دهد همزمان روی هر دو کار کنیم.

 

 

 


خاطره کلاه کج

خاطره کلاه کج

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود