برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
تربیت کودک قانونمند و حرف گوش کن.png

3 روش برای تربیت کودک قانونمند و حرف گوش کن

همه ما والدین آرزو داریم کودک و یا نوجوانی حرف گوش کن و قانونمند داشته باشیم. اما رسیدن به این آرزو با روش های تربیتی صحیح امکان پذیر است که ما در این مقاله سعی کردیم با روش های آسان و کاربردی به شما کمک کنیم . با ما همراه باشید.

قانونمندی و انضباط راهی برای آموزش رفتار مناسب به فرزندتان است.  بسته به سن فرزندتان، او را به گونه ای متفاوت تربیت خواهید کرد.  با وضع قوانینی که فرزندتان به وضوح درک می کند، شروع کنید.  هنگام اجرای نظم و انضباط، سازگار باشید و قوانینی را تنظیم کنید که فرزندتان را تشویق به موفقیت کند.  وقتی فرزندتان کاری را درست انجام می دهد، تأیید کنید و بهترین رفتار او را تشویق کنید.

 


روش اول: تنظیم قوانین و ایجاد سازگاری
 


 گام اول برای تربیت کودک حرف گوش کن و قانونمند این است که قوانین خانه را وضع کنید.

 

 

 


صرف نظر از سن کودک شما، مهم است که او تفاوت بین رفتار مناسب و نامناسب را بداند.  با تنظیم قوانین خانه به فرزندتان اجازه دهید بداند چه انتظاری از او دارید.  فرزند شما باید بداند که چه رفتارهایی غیرمجاز است و با شکستن یک قانون چه اتفاقی خواهد افتاد.

قوانین و پیامدها بسته به سن و سطح بلوغ فرزند شما متفاوت است.  یک کودک خردسال ممکن است نیاز به قانون داشته باشد که ضربه نزند، در حالی که یک کودک بزرگتر ممکن است به قوانینی در مورد منع رفت و آمد نیاز داشته باشد.  وقتی فرزندتان بالغ می شود یا به مرزهای جدید نیاز دارد، بهتر است با درجه ای از انعطاف به آنها نزدیک شوید.




 برای تربیت کودک قانونمند و حرف گوش کن ، یک روال ایجاد کنید.
 

 



  بچه‌ها با روال‌های معمول رشد می‌کنند، زیرا به آنها کمک می‌کند احساس امنیت کنند، و گویی می‌توانند اتفاقات آینده را پیش‌بینی کنند.  اگر متوجه شدید که فرزندتان هر روز در یک زمان خاص با رفتارهایی دست و پنجه نرم می کند یا زمانی که احساس خستگی می کند ذوب می شود، به این موارد توجه داشته باشی و روتینی ایجاد کنید که بتواند نیازهای او را برآورده کند.
برنامه های صبح و زمان خواب را قابل پیش بینی کنید تا فرزندتان بتواند روز خود را پیش بینی کند.
اگر فرزند شما تغییری در روال خود دارد (مانند ملاقات با دندانپزشک یا ملاقات یکی از اعضای خانواده در آخر هفته)، از قبل به او اطلاع دهید.
برخی از کودکان نمی توانند بدون احساس خستگی از یک فعالیت به فعالیت دیگر بپرند.  اگر فرزند شما به زمان مناسبی برای سازگاری نیاز دارد، این را در برنامه روزانه خود قرار دهید.




 پیامدهای طبیعی را برای رفتارها فراهم کنید تا به قانونمند شدن کودک کمک کنید.

 

 


  اجازه دادن به عواقب طبیعی می تواند به کودک شما کمک کند تا احساس علت و معلولی پیدا کند و مسئولیت خود را ایجاد کند.  وقتی اجازه می‌دهید پیامدهای طبیعی رخ دهد، به فرزندتان حق انتخاب بدهید و به او بگویید که نتیجه انتخاب‌هایش چه خواهد بود.  فرزند شما در نهایت تصمیم خواهد گرفت که چه اتفاقی بیفتد و عواقب آن را تجربه خواهد کرد.
مطمئن شوید که نتیجه مناسب است و به فرزند شما کمک می کند تا از اشتباه خود درس بگیرد.
به عنوان مثال، اگر کودک شما زمان زیادی برای آماده شدن برای پارک نیاز دارد، زمان کمتری برای بازی در پارک دریافت می کند.




 برای تربیت کودک حرف گوش کن و قانونمند، با پیامدها سازگار باشید.
 

 



بسیاری از والدین عادت دارند استثنا قائل شوند یا اجازه می دهند رفتارها بدون عواقب از بین برود.  بچه‌ها باید بدانند که شما عواقب رفتار آنها را دنبال خواهید کرد و نمی‌توانند راه خود را در پیش گیرند.  به آنها نشان دهید که منظور شما از کسب و کار با اعمال عواقب در هر بار اقدام است و نمیتوانند بدون عواقب کاری را رها کنند.

تعجب نکنید اگر فرزندتان بهانه ای بیاورد تا بتواند رفتار خود را توجیه کند.  در گفتن این جمله که "شما یک قانون را زیر پا گذاشتید" صریح باشید، به این معنی که نتیجه ای دریافت می کنید.

اگر چند فرزند دارید یا فرزندانی از چند خانواده(برای مربیان)، مهم است که با هر کودک سازگار باشید.  در غیر این صورت، ممکن است احساس کنند که شما با آنها ناعادلانه رفتار می کنید.



 برای تربیت کودک قانونمند و حرف گوش کن ، انتظارات واقع بینانه داشته باشید.


 

 


بالا گذاشتن میله برای رفتار فرزندتان می تواند منجر به احساس فشار در او شود، در حالی که پایین گذاشتن این میله ممکن است منجر به ایجاد یک کودک بداخلاق یا فردی شود که به پتانسیل کامل خود دست پیدا نمی کند.  پس باید انعطاف پذیر باشید تا بتوانید کودکتان را حرف گوش کن تربیت کنید. رشد کودکان متفاوت است و ممکن است نقاط قوت و ضعف متفاوتی داشته باشند.  اگر فرزندان بزرگ‌تری دارید، از فرزندان کوچک‌ترتان انتظار نداشته باشید که رفتار یا عملکرد مشابهی داشته باشند.

 



روش 2: تربیت کودک نوپا یا خردسال
 


 برای تربیت کودک حرف گوش کن، توجه کودک را تغییر دهید.

 

 


  کودکان نوپا (سنین 1، 2، یا 3) می توانند به سرعت باعث آشفتگی زیادی شوند!  اگر کودک نوپای شما در حال وارد شدن به چیزی است که نباید یا نمی‌خواهد با کودک دیگری مشارکت کند، به او کاری بدهید تا انجام دهد.  توجه کودک را دوباره به فعالیت دیگری معطوف کنید.

هنگامی که کودک فعالیت جایگزین را انجام می دهد، او را تحسین کنید تا به قانونمند شدن کودک کمک کنید.
اگر کودک شما امنیت خود یا کودک دیگری را تهدید می کند، فورا با آن برخورد کنید.  ایمنی را بر تغییر مسیر اولویت دهید.

 



برای اینکه کودکتان حرف گوش کن شود، یک هشدار ارائه کنید.
 

 



  کودکان خردسال به یادآوری نیاز دارند.  اگر فرزند شما در شرف شکستن یک قانون است یا شروع به رفتار نامناسب می کند، به او هشدار دهید.  هنگامی که آنها هشدار را دریافت می کند، می داند که تکمیل این رفتار منجر به عواقب خواهد شد.  هنگام دادن اخطار، از عبارات "اگر.... پس ... "کنید تا فرزندتان بداند عواقبی در پی خواهد داشت.
به عنوان مثال، بگویید: "اشکال ندارد. اگر ضربه بزنی وارد تایم اوت میشوی.



تایم اوت چیست؟

 


تایم اوت نوعی اصلاح رفتار است که شامل جدا کردن موقت یک فرد از محیطی است که در آن رفتار غیرقابل قبولی رخ داده است.  هدف این است که آن شخص را از یک محیط غنی و لذت بخش خارج کنیم و در نتیجه منجر به از بین رفتن رفتار نادرست می شود.
این یک تکنیک آموزشی و تربیتی است که توسط اکثر متخصصان اطفال و روانشناسان رشد به عنوان یک شکل مؤثر از انضباط توصیه می شود.  اغلب یک گوشه (از این رو اصطلاح رایج گوشه زمان) یا یک فضای مشابه که در آن کودک یا نوجوان قرار است در زمان استراحت بایستد یا بنشیند تعیین می شود.  این شکل از نظم و انضباط بیشتر در فرهنگ های غربی رایج است.



 از بازه های زمانی استفاده کنید تا بتوانید قانونمند بودن را برای کودک جا بندازید.


 

 


  تایم اوت برای کودکان خردسال عالی است و به آنها اجازه می دهد تا خود را آرام کنند.  کودکانی که دچار بحران شده اند یا بد رفتار می کنند را می توان در تایم اوت قرار داد.  این تقریبا مؤثرترین ابزار برای کودکان خردسال است زیرا به آنها کمک می کند تا آرام شوند و بازخورد فوری برای رفتار آنها ارائه می دهد.

تایم اوت نباید طولانی شود، اکثر والدین فرزند خود را به مدت یک دقیقه در هر سال سن و سال  به تایم اوت می فرستند. همچنین می‌توانید از فرزند خود بخواهید تا زمانی که آرام شود در استراحت بماند.

 



 توضیحات را کوتاه و شیرین نگه دارید تا کودک شما قانونمند بودن را بهتر یاد بگیرد.

 

 


فرزند شما هنوز در حال ساختن دایره لغات خود است، بنابراین رفتار یا عواقب آن را بیش از حد توضیح ندهید.  ساده و با حداقل کلمات ممکن با کودک نوپا خود صحبت کنید.  توضیح دهید که آنها چه اشتباهی کردند و چرا این عواقب را داشتند.  سپس به آنها بگویید در آینده چه کاری انجام دهند تا دیگر عواقبی متوجه آن ها نشود.
 



برای اینکه کودکتان حرف گوش کن و قانونمند شود،انتخاب های کوچک به او بدهید.

 

 


کودکان نوپا دوست دارند وقتی شروع به ایجاد استقلال خود می کنند، احساس کنترل کنند.  اگر بدرفتاری به این دلیل شروع شد که آنها نمی‌خواهند کاری انجام دهند، به آنها حق انتخاب بدهید.  اینکار به آنها کمک می کند تا نیاز به فکر کردن در مورد آن را محدود کنند و آنچه را که بعدا اتفاق می افتد کنترل کنند.
به عنوان مثال، ممکن است به کودک نوپا اجازه دهید انتخاب کند که کدام داستان قبل از خواب را بخواند یا کدام پیراهن را بپوشد.  اگر برای پوشیدن کفش‌هایش خوش‌حال هست، بگذارید بین کفش‌های سبز یا قرمز یکی را انتخاب کنند.
انتخاب ممکن است شامل پوشیدن ژاکت یا رفتن به تایم اوت نیز باشد.  بگویید، "انتخاب توست. کدام را می خواهی؟"



 یک رفتار جایگزین برای رفتار اشتباه پیشنهاد کنید تا کودکی حرف گوش کن داشته باشید.

 

 



به جای اینکه به فرزندتان بگویید چه کار اشتباهی انجام می دهد، به او بگویید چه کاری باید انجام دهد.  ممکن است فرزند شما رفتار صحیح را برای نشان دادن نداند، بنابراین شما به کودک خود بگویید.
به عنوان مثال، اگر کودک شما خز سگ خانگی شما را می کشد، بگویید: "بیا سگ را اینطور نوازش کنیم.

 



روش 3: تربیت یک کودک دبستانی

 


 از پیامدهای منطقی استفاده کنید تا بتوانید کودکی قانونمند و حرف گوش کن داشته باشید.
 

 



در حالی که کودک شما ممکن است به دریافت پیامدهای طبیعی ادامه دهد، شما می توانید شروع به اجرای پیامدهای منطقی نیز کنید.  یک رابطه منطقی بین رفتار آنها و پیامدها می تواند به فرزند شما کمک کند تا نتیجه اعمال خود را بهتر درک کند.
به عنوان مثال، اگر فرزند شما در مورد انجام کارهای خود دروغ گفته است، کارهای اضافی را به او بدهید تا انجام دهد.



 برای حرف گوش کن کردن کودک ، در مورد رفتارش با او صحبت کنید.


 

 


یک کودک در سن مدرسه اغلب به اندازه کافی بزرگ است که بفهمد چه کار کرده است.  از این زمان به عنوان فرصتی برای ایجاد همدلی استفاده کنید و به او بیاموزید که چرا برخی رفتارها نامناسب یا منفی هستند.  فرزند شما می‌تواند شروع به یادگیری چگونگی تأثیر اعمالش بر دیگران و خودش کند.
برای مثال، بسیاری از کودکان مدرسه‌ای شروع به دروغ گفتن می‌کنند تا توجه بقیه را جلب کنند یا مرزها را کنار بگذارند.  اگر فرزندتان شروع به دروغ گفتن به شما کرد، به او بگویید که دروغگویی به دیگران صدمه می زند و باعث می شود او کمتر قابل اعتماد به نظر برسد، که می تواند بر روابط دوستانه اش تأثیر بگذارد.



 برای قانونمند شدن کودکان، بگذارید آنها مسئولیت های خود را انتخاب کنند.


 

 


  بچه‌های مدرسه‌ای دوست دارند انتخاب‌هایی داشته باشند، که به آنها کمک می‌کند کنترل بیشتری داشته باشند و تمایل به انجام کارها داشته باشند.  اگر در تلاش هستید که فرزندتان را مجبور کنید کارهای خانه (یا تکالیف) خود را انجام دهد، از او بخواهید که کدامیک را انجام دهد.  وقتی نوبت به تکالیف می رسد، به فرزندتان اجازه دهید تصمیم بگیرد که تکالیف خود را با چه ترتیبی انجام دهد یا در بازه های زمانی معینی چه کاری انجام دهد.
مثلا برای کارهای خانه، ۶ گزینه به فرزندتان بدهید و بگذارید ۴ گزینه را برای انجام دادن انتخاب کند.


برخی از والدین برای انجام کارهای اضافی جایزه یا پول می دهند.  اگر فرزندتان می‌خواهد چیزی برنده شود، بگذارید با انجام کارهایی که خودش انتخاب کرده کار کند.  کارهای سخت تر یعنی جوایز بزرگتر یا پول بیشتر!



 در صورت بی دقتی یا بی مسئولیتی به آنها کمک کنید تا موفق شوند و اینگونه به حرف گوش کن شدن آن ها کمک کنید.

 

 

 


  برخی از بچه ها به این دلیل که مسئولیت های خود را در خانه یا مدرسه تمام نمی کنند دچار مشکل می شوند.  در حالی که می تواند به دلیل تنبلی باشد، بهترین محیط را برای موفقیت فرزندتان فراهم کنید.  توجه کنید که فرزندتان کجا کوتاه می آید و ببینید که آیا می توانید حمایتی برای او ایجاد کنید.
اگر فرزند شما هر شب برای انجام تکالیف خود مشکل دارد، زمانی را برای انجام آن تعیین کنید.
اگر تلاش می‌کنند تا صبح به موقع به اتوبوس مدرسه بروند، صبح برایشان برنامه‌ای تنظیم کنید که زمان زیادی در اختیارشان بگذارد.  از آنها بخواهید ناهار خود را بسته بندی کنند و شب قبل لباس های خود را انتخاب کنند.

 


 برای قانونمند و حرف گوش کن شدن کودکان،وقتی خوب کار می کنند، آنها را تحسین کنید.
 

 



  وقتی فرزندتان در کاری خوب کار می کند،  نشان دهید که به او افتخار می کنید!  تحسین شفاهی یا دریافت تمجید می تواند برای فرزند شما معنی زیادی داشته باشد.  به آنها نشان می دهد که متوجه رفتارشان شده اید و به آنها افتخار می کنید.  بیشتر بچه‌ها تأیید و توجه والدین خود را می‌خواهند، بنابراین با خیال راحت به آن‌ها توجه کنید.
به عنوان مثال، بگویید: "می‌دانم که نمی‌خواستی اتاقت را تمیز کنی، اما افتخار می‌کنم که این کار را کردی. اکنون می‌توانی به خانه دوستت بروی."

 

امیدواریم مطالب ارائه شده به شما والدین گرامی در تربیت کودکان قانونمند و حرف گوش کن کمک بکند. چنانچه نظر، پیشنهاد و یا سوالی داشتید، در قسمت نظرات کاربران با ما در ارتباط باشید.


فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود