برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
حسادت خواهر و برادر -min.jpg

4 اشتباه والدین که باعث حسادت خواهر و برادر میشودو 7 راهکار پایان دادن به آن

چگونه والدین می توانند باعث به وجود آمدن حسادت در بین خواهر و برادرخود شوند امروز قصد داریم برخی از اشتباهات رایج والدین را که می تواند باعث حسادت بین خواهر و برادر می شود را به اشتراک بگذاریم. برای یادگیری بیشتر لطفاً با ما تا انتهای مقاله همراه باشید

والدین دستورالعملی دریافت نمی کنند که در مورد تربیت فرزندان خود بتوانند از آن پیروی کنند. در واقع، اشتباهات بسیاری در مورد فرزندپروری وجود دارد که والدین می توانند مرتکب شوند. 

حسادت بین خواهر و برادر
«احساسات پیچیده ناشی از ترس، غم، عصبانیت و انتقادات خود است که کودکان می توانند با تولد خواهر یا برادر دیگری احساس کنند.»

رفتار برخی از والدین، اگرچه کاملاً ناخودآگاه است، می تواند باعث حسادت بین خواهر و برادر شود.

درمام پلاس بخوانید

حسادت در کودکان علل و نکاتی برای مقابله با آن

 

3روش کمک به کودک و نوجوان حسود برای کنترل جسارت

 

8 راهکار برای مقابله باحسادت در کودکان

 

رفتارهای که باعث حسادت در بین خواهر و برادر میشود

1. برچسب زدن به خواهر یا برادر 

برچسب زدن به کودکان عادت بسیار خطرناکی است که والدین باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنند.

همچنین، برچسب‌های مثبتی مانند «با هوش »، «سرگرم کننده»، «مسئولیت‌پذیر» و غیره به همان اندازه مضر هستند.

علاوه بر این، این برچسب ها می تواند باعث حسادت بین خواهر و برادر شود، زیرا ممکن است یکی از آنها احساس ارزش کمتری نسبت به دیگری داشته باشد.

2. مقایسه های غیر ضروری بین خواهر و برادر 

این رفتار مضری است که والدین باید از آن اجتناب کنند زیرا می تواند آسیب های زیادی به فرزندانشان وارد کند. 

3. توجه بیش از حد به خواهر یا برادر کوچکتر

این باعث می شود که بچه های دیگر احساس کنند کنار گذاشته شده اند و شروع به حسادت نسبت به خواهر یا برادر کوچکتر خود می کنند. 

4. دادن مسئولیت بیشتر به خواهر یا برادر بزرگتر

هنگامی که یک خواهر یا برادر جدید وارد می شود، بسیاری از والدین تصمیم می گیرند که به فرزندان بزرگتر خود مسئولیت بیشتری بدهند.

ناگهان، زندگی خواهر یا برادر بزرگتر به طور قابل توجهی تغییر می کند.

همچنین ببینید در مام پلاس

19کتاب بین ملل ترجمه شده و داخلی برای حسادت

ویدئوهای  زیر را در مام پلاس مشاهده کنید

کنترل حسادت کودکانه به تولد نوزاد جدید

با کودکان حسود خود چگونه رفتار کنیم

تکنیک های مفید غلبه بر حسادت در کودکان

حسادت کودک در چه خانواده های بیشتراست و7 راهکار مفید

 

چگونه جلوی حسادت خواهر و برادر را بگیریم؟

هیچ وقت برای ایجاد یک رابطه قوی خواهر و برادر دیر نیست، حتی وقتی سال ها از این اتفاق می گذرد.

بسیاری از والدین تصور می کنند که رقابت بین خواهر و برادر طبیعی است. اینکه بچه‌هایشان همیشه دعوا می‌کنند، بچه‌های دیگر هم باید این‌طور دعوا کنند، یا اینکه اسم و رسم عادی است. یا بدتر از آن، آنها فکر می کنند هیچ راهی برای خروج از آن وجود ندارد.

مطمئن باشید، شما می توانید کارهای زیادی برای پایان دادن به حسادت خواهر و برادر انجام دهید، همه اینها بدون احساس خستگی و کشش به جهات مختلف. به این 7 کاری که باید انجام دهید تا یک پیوند فوق‌العاده در بین فرزندانتان ایجاد کنید، نگاهی بیندازید:

 

7 راهکار برای پایان حسادت بین خواهر و برادر

 

1. فرزند بزرگتر خود را به خاطر اینکه خواهر و برادر

بزرگ خوبی است تحسین کنید

ما تمایل داریم ببینیم که افکار و توجه خود را روی چه چیزی متمرکز می کنیم، فکر نمی کنید؟ اگر به نظر می رسد رفتار فرزندتان حسادت او را تایید می کند، احتمالاً موارد بیشتری را در هنگام حسادت او مشاهده خواهید کرد. از این گذشته، ما دوست داریم که حق با ما باشد، بنابراین راه هایی را برای "ثابت" بودن خود پیدا می کنیم.

مشکل این است که شما نیز کمتر احتمال دارد که زمان هایی را که او رفتار خوبی دارد تشخیص دهید .

ترفند این است که عمداً زمان هایی را که او برادر بزرگ خوبی است پیدا کنید - و او را به خاطر آن تحسین کنید. ستایش او به خاطر رفتار مثبتش او را تشویق می کند که به این مسیر ادامه دهد. وقتی با خواهر و برادرش خوب رفتار می‌کند، می‌تواند کمتر از طریق رفتارهای نادرست توجه را جلب کند.

ترویج رفتار مثبت از طریق تمجید بسیار آسان تر از اصلاح رفتار منفی است.

ما هر روز به یک نکته کاربردی می پردازیم که می توانید فوراً انجام دهید تا روش تربیت فرزندانتان را متحول کنید. این فرصتی است که خود را به چالش بکشید و تغییراتی را که می خواستید ایجاد کنید، ایجاد کنید.

2. تشویق به همکاری، نه رقابت در بین خواهر و برادر 

افشا: این مقاله حاوی پیوندهای وابسته است، به این معنی که در صورت خرید، کمیسیونی دریافت خواهم کرد - بدون هزینه اضافی برای شما.

آیا به نظر می رسد تمام کاری که بچه های شما انجام می دهند این است که بجنگند تا ببینند چه کسی بهترین است؟ این همیشه زمانی که آنها حسادت خاصی نسبت به خواهر و برادر خود دارند یا برای محبت شما رقابت می کنند، خوب کار نمی کند.

لازم نیست که رقابت، روش پیش‌فرض تعامل آنها باشد. آنها را به همکاری تشویق کنید نه رقابت با یکدیگر. هرچه کمتر خواهر یا برادر خود را به عنوان حریف ببینند، ارزش داشتن یک برادر یا خواهر را بیشتر می‌دانند.

چگونه می توانید همکاری را تشویق کنید؟ شما می توانی آنها را داشته باشی…

یک کار را به طور شبانه روزی انجام دهید، نه در مقابل یکدیگر (مثل تمیز کردن اسباب بازی ها در یک زمان خاص، نه توسط کسی که می تواند آن را سریعتر انجام دهد).

به عنوان یک تیم کار کنید (یک کودک می تواند جوراب ها را جور کند در حالی که دیگری جفت ها را به هم می پیچد).

بازی  های را انجام دهید که آنها را در یک سمت قرار دهد (بازی‌های رومیزی مانند فوتبال دستی تمرکز کمتری بر برد و باخت دارند).

 

3. کاری کنید که خواهر و برادر  احساس کنند که در آن فعالیت حضور دارند

حسادت خواهر و برادر اغلب به این دلیل به وجود می آید که یکی از بچه ها احساس می کند کنار گذاشته شده اند. وقتی به کودک شیر می‌دهید، هر آخر هفته به کلاس‌های ژیمناستیک خواهرش می‌روید، یا با غذا خوردن سخت گیرانه اش مشکل دارد ،احساس  می کند که او را کنار گذاشته اند.

راه هایی بیابید که حتی با ساده ترین راه ها به او احساس مشارکت داشته باشید. به جای آشپزی در حالی که بچه ها بازی می کنند (یا دعوا می کنند)، از او دعوت کنید تا به شما کمک کند برگ های سالاد را جدا کنید یا میز را بچینید. از زمانی که او در کلاس ژیمناستیک منتظر می ماند برای بازی کردن یا خواندن با هم قبل از خواب استفاده کنید.

او هنوز هم می تواند احساس کند که در آن حضور دارد، حتی اگر توجه به خواهر نوپایش معطوف شود. گنجاندن او تا آنجا که می توانید باعث می شود متوجه شود که او نادیده گرفته نمی شود، بلکه بخشی از "تیم" شماست.

4. در مورد چیزی که بچه های شما را خاص

 می کندصحبت کنید

دیدن دیگران که مورد توجه و تمجید قرار می گیرند، می تواند حسادت خواهر و برادر را رد کند و باعث شود فرزندتان نسبت به خودش احساس ناراحتی کند. خواهر و برادر او ممکن است یک رویداد خاص در مدرسه داشته باشند یا تمام توجه اقوام را به خود جلب کنند.

اگر احساس می‌کنید که او از خواهر یا برادرش رنجیده است، تمام روش‌های خاص و منحصربه‌فرد او را به او یادآوری کنید. در مورد اینکه چگونه نقاشی های او شما را خوشحال می کند، یا اینکه چگونه او خواهر مسئولیت پذیری است صحبت کنید.

حتی با وجود تمام توجهی که ممکن است خواهر یا برادرش به او جلب کند، او هنوز هم به خاطر همین که هست ارزشمند است. جایگاه او در خانواده هرگز به میزان توجه خواهر و برادرش بستگی ندارد.

در این یادداشت، مراسم یا گردش های خاصی را که می توانید با هم انجام دهید پیدا کنید. این ممکن است یک عبارت شب خوب باشد که فقط به یکدیگر بگویید، یا فعالیت های هفتگی در فضای باز برای یک به یک با هم.

5. خواهر و برادر را با هم مقایسه نکنید

بچه ها حرف های ما را می شنوند و حتی زبان بدن ضمنی را می فهمند. آنها می دانند که ما در مورد اینکه چه کسی اول شروع به راه رفتن کرد صحبت می کنیم یا فکر می کنیم یکی از آنها بیشتر از دیگری عصبانی می شود یا خیر . این مقایسه‌ها می‌تواند حسادت خواهر و برادری را تشدید کند و پیوندی را که می‌خواهید تقویت کنید، بدتر کند.

به جای مقایسه، در مورد نقاط عطف هر کودک بدون ذکر دیگری صحبت کنید. از برچسب زدن به هر یک از آنها به گونه ای خودداری کنید که باعث شود آنها باور کنند که در آن ویژگی قفل شده اند ("او هنرمند است").

و در مورد کاری که کودک دیگری در آن شرایط انجام می‌داد صحبت نکنید، به‌گونه‌ای که به این معنی باشد که دیگری این کار را بهتر انجام می‌دهد.

6. همدلی را در بین خواهر و برادر تشویق کنید

بچه ها شروع به درک احساسات دیگران نمی کنند. این مهارت - همدلی - در طول سالها رشد می کند و در دوران کودکی به بهترین وجه پرورش می یابد. به هر حال، چگونه می توانند رفتار خود را اصلاح کنند، در حالی که نمی دانند چگونه بر دیگران تأثیر می گذارد؟

تشویق همدلی یک فرآیند مداوم است، و من اغلب متوجه می شوم که جملات مشابهی را بارها و بارها تکرار می کنم: "اگر... چه احساسی خواهی داشت؟" یا «اگر شخص دیگری دوستش نداری…»

همچنین می‌توانید یکی از تجربیات گذشته فرزندتان را با آنچه در آن لحظه می‌بیند مرتبط کنید. اگر برادرش را در حال گریه دید، می توانید بگویید: «همه ما هم غمگین هستیم. یادت هست وقتی مجبور شدیم پارک را ترک کنیم چقدر ناراحت شدی؟ او چنین چیزی را احساس می کند.»

این پاسخ ها به او کمک می کند تا خود را جای دیگران بگذارد و احساس آنها را تصور کند. هرچه بیشتر بتواند «نتایج» رفتارش را پیش‌بینی کند، بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا رفتارش مهربان است یا نه.

فرض کنید او معمولاً از اینکه شما به برادرش دلداری می دهید حسادت می کند. اما حالا ممکن است ببیند که او از شکستن اسباب‌بازی‌اش ناراحت است، همانطور که وقتی اسباب‌بازی خودش شکست.

7. عشق بی قید و شرط خود را در بین خواهر و برادر تقویت کنید

در اعماق وجود، همه ما از طرد شدن می ترسیم، از جمله بچه ها. آنها نگران هستند که رفتارشان ما را از خود دور کند، یا اینکه همیشه در قلب ما خاص نباشند.

به فرزندتان اطمینان دهید که او را دوست دارید، مهم نیست. اینکه او را دقیقاً به همان شکلی که هست بپذیرید، و او مجبور نیست کاری برای جلب عشق شما انجام دهد.

شما می توانید این کار را با …

پرداختن به رفتار او، نه او به عنوان یک شخص. اگر او بدرفتاری کرد، نگویید که او "پسر بدی" است، بلکه او انتخاب بدی کرده است. او به عنوان یک فرد همیشه خوب است، حتی اگر اشتباه کند .به این ترتیب، می‌توانید روی اصلاح رفتار تمرکز کنید، بدون این‌که به این نکته اشاره کنید که چیزی در مورد او برای اصلاح وجود دارد.

حضور صد درصد  در حرکات و تعاملات خود. در آغوش گرفتن سریع صبح یک چیز است، اما اگر روز را با یک لبخند گسترده بر لب یا یک آغوش گرم شروع کنید چه؟ طوری رفتار کنید که انگار مدتی است او را ندیده اید و هیجان زده هستید که یک بار دیگر با او باشید. اجازه دهید حضور او چهره شما را روشن کند تا بتواند عشق و گرمای شما را به روشی واقعی احساس کند.

صرف یک به یک زمان. وقتی "یک به یک" را می شنوید دلسرد نشوید - ما اینجا ساعت ها صحبت نمی کنیم. حتی چیزی به سادگی چند دقیقه در روز یا خواندن با هم یا در آغوش گرفتن بعد از رفتن خواهرش به رختخواب می تواند نیازهای فردی او را برآورده کند. به او این فرصت را بدهید که حتی در جیب های کوچک در طول روز همه شما را نزد خودش داشته باشد.

 

اگر می خواهید بدانید حسادت در کودکان باعث چه پیا مد های می شود مقاله زیر را بخوانید

پیامدهای نادیده گرفتن حسادت درکودکان

نتیجه

حسادت بین خواهر و برادر لزومی ندارد که یک واقعیت زندگی باشد، دوست من. حتی اگر به نظر می رسد که بچه های شما از بدو تولد با هم دعوا کرده اند، هنوز هم می توانید امروز یک رابطه قوی خواهر و برادری داشته باشید.

با تمجید از رفتار مثبت شروع کنید و به تمام اوقاتی که آنها با یکدیگر مهربانانه رفتار کردند توجه کنید. آنها را تشویق کنید تا به جای رقابت با یکدیگر، با یکدیگر همکاری کنند. مطمئن شوید که آنها در طول روز به جای پرت شدن به کناری احساس می کنند که در آن حضور دارند.

از مقایسه بپرهیزید و به جای آن به روش های متعددی که هر کدام خاص و منحصر به فرد هستند اشاره کنید. به آنها همدلی را آموزش دهید تا بتوانند احساس خواهر و برادرشان را ببینند. و در نهایت، آنها را از عشق بی قید و شرط خود مطمئن کنید - آنها مجبور نیستند کاری انجام دهند تا لایق عشق شما باشند.

بچه‌های شما می‌توانند با هم کنار بیایند، به‌ویژه زمانی که امروز یک پیوند قوی و مشارکتی را پرورش دهید.

هر پدر و مادری باید تلاش کند تا از رفتارهایی که ذکر کردیم اجتناب کند.

هیچ کس نگفته بزرگ کردن بچه ها آسان است، اما باید سخت تلاش کنید و تمام تلاش خود را بکنید.


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود