برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
dsa.jpeg

آپاندیسیت چیست ؟ چگونه اتفاق میفتد؟علایم و درمان آپاندیس

دل درد شدید نامتعارف دارین اما نمیدونین دلیلش چیه؟ تا حالا راجع آپاندیس چیزی شنیدین؟

آپاندیس یا آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت التهاب آپاندیس است. آپاندیس اندامی توخالی است که معمولاً در ربع تحتانی راست شکم قرار دارد. با این حال، بسته به اینکه مشکلات رشدی غیرطبیعی از جمله چرخش ناقص روده وجود داشته باشد یا هر شرایط خاص دیگری مانند بارداری یا جراحی های قبلی شکم وجود داشته باشد، می تواند تقریباً در هر ناحیه از شکم قرار گیرد. آپاندیس در هفته پنجم جنینی رشد می کند. اغلب یک بیماری با تظاهرات حاد است، معمولاً در عرض 24 ساعت علائم التهاب ظاهر می شود، اما می تواند به عنوان یک بیماری مزمن نیز تظاهر کند. امروزه پذیرفته شده است که این اندام ممکن است یک عملکرد حفاظتی ایمنی داشته باشد و به عنوان یک اندام لنفاوی به خصوص در افراد جوان تر عمل می کند. تئوری های دیگر ادعا می کنند که آپاندیس به عنوان یک مخزن ذخیره برای باکتری های "خوب یا مفید" روده عمل می کند. با این حال، دیگران استدلال می کنند که آپاندیس صرفا یک زائده رشد یافته است و هیچ کارکرد واقعی ندارد.

علت بیماری آپاندیس چیست؟

علت آپاندیسیت معمولاً انسداد مجرای آپاندیس است. علت پس زمینه انسداد ممکن است در گروه های سنی مختلف متفاوت باشد. این می تواند به دلیل سنگ آپاندیس یا برخی علل مکانیکی دیگر باشد. تومورهای آپاندیس، انگل های روده، مدفوع و تغییر بافت اطراف آن همگی از علل شناخته شده انسداد آپاندیس و آپاندیسیت هستند. اغلب، علت دقیق آپاندیسیت حاد ناشناخته است. هنگامی که مجرای آپاندیس مسدود می شود، باکتری ها در آپاندیس تجمع می یابند و باعث التهاب حاد با سوراخ شدن و تشکیل آبسه می شوند. یکی از رایج ترین باورهای غلط داستان مرگ هری هودینی است. پس از اصابت مشت غیرمنتظره به شکم، شایعه می شود که آپاندیس او پاره می شود و باعث عفونت خونی و مرگ فوری می شود. واقعیت این است که هودینی بر اثر عفونت خونی و التهاب صفاق در اثر پارگی آپاندیس درگذشت، اما هیچ ارتباطی با ضربه به شکم او نداشت (صفاق پرده ای است که قسمت داخلی شکم و اندام های آن را می پوشاند). این بیماری بیشتر به التهاب گسترده صفاق و در دسترس نبودن آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر مربوط می‌شد. آپاندیس حاوی باکتری های هوازی و بی هوازی از جمله اشریشیا کلی است. 


بیان علائم بیماری آپاندیس به  تفکیک

به طور معمول، آپاندیسیت به‌عنوان یک درد شکمی اولیه ظاهر می‌شود که به ربع تحتانی سمت راست شکم ختم می شود. همانطور که آپاندیس بیشتر ملتهب می شود، درد بیشتر در ربع تحتانی سمت راست شکم موضعی می شود. درد ممکن است با هر یک از علائم زیر همراه باشد یا نباشد:

  • درد ناگهانی که از سمت راست پایین شکم شروع می شود

  • درد ناگهانی که از اطراف ناف شما شروع می شود و اغلب به سمت راست پایین شکم منتقل می شود

  • دردی که در صورت سرفه کردن، راه رفتن یا انجام سایر حرکات تند بدتر می شود

  • نفخ شکم

  • بی اشتهایی

  • حالت تهوع/استفراغ

  • تب 

  • یبوست یا اسهال 

  • کسالت و بی حالی

  • تکرر و فوریت ادرار

برخی از بیماران ممکن است با علائم غیر معمول مراجعه کنند. در این بیماران ممکن است درد بیمار را از خواب بیدار کرده باشد. برای تسهیل تشخیص سریع آپاندیسیت حاد، شرح حال و معاینه فیزیکی، همراه با آزمایشات آزمایشگاهی و اقدامات تصویربرداری، از جمله سونوگرافی شکم، باید انجام شوند. هنگامی که باردار هستید، ممکن است به نظر برسد که درد از قسمت بالای شکم شما می آید زیرا آپاندیس شما در دوران بارداری بالاتر است.


 

تشخیص بیماری آپاندیس چگونه است؟

تشخیص آپاندیسیت می تواند مشکل باشد. علائم اغلب نامشخص یا شبیه به سایر بیماری ها هستند، از جمله مشکلات کیسه صفرا، عفونت مثانه یا مجاری ادراری، بیماری کرون، ورم معده، سنگ کلیه، عفونت روده و مشکلات تخمدان.

این آزمایش ها می توانند به تشخیص آپاندیسیت کمک کنند:

  • معاینه شکم برای بررسی التهاب

  • آزمایش ادرار برای رد عفونت دستگاه ادراری

  • معاینه رکتوم

  • آزمایش خون برای بررسی اینکه آیا بدن شما در حال مبارزه با عفونت است یا خیر

  • تصویربرداری

آپاندیسیت به طور سنتی یک تشخیص بالینی است. با این حال، چندین روش تصویربرداری برای ادامه مراحل تشخیصی استفاده می شود، از جمله سی تی اسکن شکم، سونوگرافی و MRI. 

1)سی تی اسکن(CT)

سی تی اسکن شکم برای تشخیص آپاندیسیت بیش از 95 درصد دقت دارد و استفاده می شود. معیارهای آن برای آپاندیسیت شامل بزرگ شدن آپاندیس، ضخیم شدن دیواره آپاندیس، چربی اطراف آپاندیس و افزایش دیواره آپاندیس است. مشاهده هوا یا کنتراست در لومن مبتلا به آپاندیسیت به دلیل اتساع مجرا و انسداد احتمالی در اکثر موارد آپاندیسیت غیرمعمول است. عدم تجسم آپاندیس، آپاندیسیت را رد نمی کند. سونوگرافی نسبت به CT حساسیت و اختصاصی کمتری دارد اما ممکن است برای جلوگیری از تشعشعات در کودکان و زنان باردار مفید باشد. MRI همچنین ممکن است برای بیماران باردار مشکوک به آپاندیسیت و سونوگرافی نامشخص مفید باشد. به طور کلاسیک بهترین راه برای تشخیص آپاندیسیت حاد داشتن شرح حال و معاینه فیزیکی دقیق است. با این حال، انجام سی تی اسکن در بخش اورژانس بسیار آسان است. استفاده از گزارش سی تی برای تشخیص آپاندیسیت حاد به یک عمل رایج تبدیل شده است. 

2)سونوگرافی

سونوگرافی شکم یک اقدام اولیه پرکاربرد و در دسترس برای ارزیابی بیماران مبتلا به درد حاد شکمی است.نگرانی اصلی استفاده از سونوگرافی شکمی برای ارزیابی تشخیص بالقوه آپاندیسیت حاد محدودیت های ذاتی سونوگرافی در بیماران چاق و وابستگی اپراتور برای یافتن ویژگی های پیشنهادی است.

3)ام آر آی(MRI)

علیرغم حساسیت و ویژگی بالای MRI در زمینه شناسایی آپاندیسیت حاد، نگرانی های عمده ای در مورد گرفتن MRI شکم وجود دارد. انجام ام آر آی شکم نه تنها گران است، بلکه نیاز به تخصص بالایی برای تفسیر نتایج دارد. بنابراین، نشانه های آن عمدتا به گروه های خاصی از بیماران، از جمله زنان باردار که خطر غیرقابل قبول قرار گرفتن در معرض اشعه در آنها تعبیه شده است، محدود می شود.


 

درمان و مدیریت بیماری آپاندیس

در بخش اورژانس، بیمار باید ناشتا نگه داشته شود و به صورت داخل وریدی و طبق نظر جراح  مایعات و آنتی بیوتیک ها تجویز شوند. مسئولیت رضایت بر عهده جراح است. درمان استاندارد طلایی آپاندیسیت حاد، انجام آپاندکتومی یا برداشتن آپاندیس است.

آپاندیس ممکن است در یک روش باز یا با استفاده از لاپاراسکوپی برداشته شود:

  • روش جراحی باز (سنتی): بیمار بیهوش میشود. یک برش (برش) در سمت راست پایین شکم شما ایجاد می شود. جراح آپاندیس را پیدا کرده و بیرون می آورد. اگر آپاندیس ترکیده باشد، ممکن است یک لوله کوچک (شانت) برای تخلیه چرک و سایر مایعات در شکم قرار داده شود. شنت ظرف چند روز، زمانی که جراح شما احساس کند عفونت از بین رفته است، خارج می شود.

  • روش لاپاراسکوپی: بیمار بیهوش میشود. این جراحی از چندین برش کوچک (برش) و یک دوربین (لاپاراسکوپ) برای مشاهده داخل شکم شما استفاده می کند. ابزارهای جراحی از طریق چند برش کوچک قرار می گیرند. لاپاراسکوپ از طریق یک برش دیگر قرار می گیرد. حتی اگر آپاندیس پاره شده باشد، اغلب می توان لاپاراسکوپی را انجام داد.

اگر آپاندیس شما پاره نشده باشد، بهبودی شما از آپاندکتومی تنها چند روز طول خواهد کشید. اگر آپاندیس شما ترکیده باشد، زمان بهبودی شما طولانی تر خواهد شد و به داروهای آنتی بیوتیکی نیاز خواهید داشت. شما می توانید بدون آپاندیس زندگی عادی داشته باشید. تغییر در رژیم غذایی یا ورزش معمولاً مورد نیاز نیست. در مواردی که آبسه یا عفونت پیشرفته وجود دارد، ممکن است به روش باز نیاز باشد. روش لاپاراسکوپی درد کمتر، بهبودی سریع‌تر و توانایی کاوش بیشتر شکم را از طریق برش‌های کوچک فراهم می‌کند. در شرایطی که یک آبسه شناخته شده از آپاندیس سوراخ شده وجود دارد ممکن است نیاز به یک درناژ پوستی داشته باشد. این امر بیمار را تثبیت می کند و اجازه می دهد تا التهاب در طول زمان فروکش کند و آپاندکتومی لاپاراسکوپی با مشکل کمتر در تاریخ بعدی انجام شود. در مورد تجویز آنتی بیوتیک قبل از عمل برای آپاندیسیت بدون عارضه اختلاف نظر وجود دارد. برخی از جراحان احساس می‌کنند که آنتی‌بیوتیک‌های معمول در این موارد ضروری نیست، در حالی که برخی دیگر آن‌ها را به طور معمول تجویز می‌کنند. در بیماران مبتلا به آبسه آپاندیس، برخی از جراحان آنتی بیوتیک را برای چند هفته ادامه می دهند و سپس آپاندکتومی انجام می دهند. 

پس از آپاندکتومی، اگر موارد زیر را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • استفراغ کنترل نشده

  • افزایش درد شکم

  • سرگیجه/احساس غش

  • خون در استفراغ یا ادرار

  • افزایش درد و قرمزی در محل بخیه

  • تب

  • چرک و عفونت در محل جراحی


 

تشخیص های افتراقی 

تشخیص افتراقی شامل پارگی کیست تخمدان، حاملگی خارج رحمی، آبسه لوله تخمدان، اختلالات اسکلتی عضلانی، اندومتریوز، بیماری التهابی لگن، التهاب سمت راست دستگاه گوارش، قولنج کلیوی، سنگ کلیه، بیماری روده تحریک پذیر، پیچ خوردگی بیضه، پیچ خوردگی تخمدان، سندرم رباط گرد، التهاب و عفونت بیضه و سایر مشکلات گوارشی غیر قابل توصیف می شود.

پیشگیری از آپاندیس آیا امکان پذیر است؟

 در حال حاضر راه قطعی برای پیشگیری از آپاندیسیت وجود ندارد. اما ممکن است در افرادی که غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات تازه مصرف می کنند، کمتر دیده شود. در صورت تشخیص زودهنگام و درمان، به عنوان یک روش جراحی نسبتاً ایمن، بهبودی طی 24 تا 48 ساعت انتظار می رود. مواردی که با آبسه‌های پیشرفته، عفونت خونی و التهاب صفاق تظاهر می‌کنند ممکن است دوره طولانی‌تر و پیچیده‌تری داشته باشند و احتمالاً نیاز به جراحی اضافی یا مداخلات دیگر داشته باشند.

عوارض آپاندیس چیست؟

آپاندیسیت می تواند عوارض جدی ایجاد کند، مانند:

  • پارگی آپاندیس

 پارگی باعث انتشار عفونت در سراسر شکم شما می شود (پریتونیت). این وضعیت که احتمالاً تهدید کننده زندگی است، نیاز به جراحی فوری برای برداشتن آپاندیس و تمیز کردن حفره شکم شما دارد.

  • آبسه شکم

 اگر آپاندیس شما بترکد، ممکن است به آبسه مبتلا شوید. در بیشتر موارد، جراح آبسه را با قرار دادن لوله ای از طریق دیواره شکم به داخل آبسه تخلیه می کند. لوله برای حدود دو هفته در جای خود باقی می ماند و به شما آنتی بیوتیک داده می شود تا عفونت برطرف شود. هنگامی که عفونت از بین رفت، برای برداشتن آپاندیس تحت عمل جراحی قرار خواهید گرفت. در برخی موارد، آبسه تخلیه می شود و آپاندیس فورا خارج می شود.


 


تکتم روحانی

تکتم روحانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود