برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
نوجوانان خجالتی -min.jpg

10ویژگی و مهارتی که نوجوان خجالتی را خاص می کند

. افراد خجالتی اغلب مهارت های ویژه و ویژگی های دوست داشتنی زیادی دارند. این پست را بخوانید تا بدانید چه چیزی یک نوجوان خجالتی را می سازد و چگونه می توانید به آنها کمک کنید

خجالتی بودن نه نقص شخصیتی ونه بیماری است . با این حال، گاهی اوقات نوجوانان خجالتی از این احساس رنج می برند که "عادی یا طبیعی" نیستند.  در جامعه ما بیشتر به افراد پر شروشور، پرحرف و پرانرژی توجه می شود. از سوی دیگر، افراد خجالتی اغلب از داشتن  این شایستگی محروم هستند. گاهی اوقات نوجوانان خجالتی  را دست کم می گیرند و به سادگی نادیده گرفته می شوند. افراد خجالتی همچنین اغلب تصور می‌شود که عزت نفس ضعیفی دارند یا نظری برای خودشان ندارند. با این حال، این عقیده همیشه درست نیست. افراد خجالتی اغلب مهارت های ویژه و ویژگی های دوست داشتنی زیادی دارند.

اینکه نوجوانی پر سر و صدا و پرحرف باشد یا کمی ساکت تر باشد، در درجه اول یک مسئله خلق و خوی است. متأسفانه خجالتی بودن در جامعه امروزی دید خوبی  ندارد. به خصوص برای نوجوانان، اگر توسط همکلاسی ها به آنها برچسب "غیر اجتماعی" بزنند یا به دلیل مشارکت کلامی پایین تر، در مدرسه نمرات بدتری نسبت به نوجوانان برون گرا کسب کنند، می تواند مشکل ساز شود. با این وجود، نباید از این واقعیت غافل شد که نوجوانان خجالتی ویژگی های مثبت زیادی دارند.


10 ویژگی و مهارتی که نوجوانان خجالتی را بسیار خاص می کند

 

 

٫1نوجوانان خجالتی اغلب آرام هستند.

نوجوانان خجالتی  به ندرت خود را در مرکز توجه قرار می دهند و ترجیح می دهند در پس زمینه بمانند زیرا در آنجا احساس راحتی بیشتری می کنند. در نتیجه، نوجوانان خجالتی اغلب دوست داشتنی ، مطمئن و قابل اعتماد به نظر می رسند

 

٫2نوجوانان خجالتی اغلب محتاط هستند. 

آنها خود را بدون بررسی وارد میدان نمی کنند، بلکه قبل از اینکه وارد محیط جدید شوند، ابتدا وضعیت را مشاهده می کنند. پس از آن نوجوانان احساس امنیت بیشتری می کنند و بهتر می توانند با شرایط کنار بیایند.نوجوانان خجالتی به دلیل این توانایی اغلب در موقعیت های نابسامان یا خطرناک قرار نمی گیرید.

 

٫3نوجوانان خجالتی اغلب حساس وزود رنج هستند.

 نوجوانان خجالتی از آنجایی که اغلب احساس خوبی نسبت به خود و احساسات خود دارند، می توانند به خوبی با دیگران همدلی کنند. آنها درک زیادی از خود نشان می دهند، به ویژه برای سایر افراد خجالتی یا حساس .

٫4نوجوانان خجالتی گاهی اوقات کمی بیشتر از سایر نوجوانان

مضطرب هستند. 

باز هم، این لزوما چیز بدی نیست، زیرا حداقل آنها از ترس های خود آگاه هستند و مطابق با آن عمل می کنند. زیرا بسیاری از نوجوانان دیگر نیز با ترس ها دست و پنجه نرم می کنند، اما به سادگی ترس های خودرا می پوشانند یا نادیده می گیرند. وقتی نوجوانان خجالتی یاد بگیرند که با ترس های خود به طور سازنده برخورد کنند، به تدریج بر ترس های خود غلبه خواهند کرد.  

 

٫5نوجوانان خجالتی اغلب درونگرا هستند.

 نوجوانان خجالتی  خیلی از افکارو تصورات خودرا نشان نمی دهند و فقط زمانی عقاید خود را بیان می کنند که شما به طور خاص در مورد وضعیت یا نظرنوجوان بپرسید. این امر نوجوانان خجالتی را به خصوص در گروه های ناآرام همراهان دلپذیری می کند و احتیاط را نیز پخش می کنند.

٫6 نوجوانان خجالتی اغلب دارای روحیه آرامی هستند.

 نوجوانان می توانند بسیار معمولی باشند، گاهی عصبانی و گاهی ناراحت باشند. با این حال، به طور کلی، آنها تمایل به داشتن صفات یکسان و متوسط ​​دارند . در نتیجه، آنها معمولاً بسیار دوست داشتنی و قابل اعتماد به نظر می رسند .

٫7جوانان خجالتی اغلب در مشغول نگه داشتن خود خوب عمل می کنند.

 معمولاً می توانید به خوبی تمرکز کنید و به خودتان فکر کنید. از سوی دیگر، "رممیدمی" به سرعت برای آنها بسیار زیاد است، آنها به سادگی در موقعیت های آرام و واضح احساس بهتری دارند .

 

٫8نوجوانان خجالتی گاهی اوقات کمی بیشتر طول می

کشد تا خود را با موقعیت های جدید وفق دهند.

 اگر به نوجوانان خجالتی زمان کافی بدهید و به آنها فشار نیاورید، نوجوانان خجالتی  به زودی راه خود را پیدا می کنند . به عنوان مثال در یک کلاس جدید یا در گروه های تفریحی و ورزشی " وارد می شوند".

٫9نوجوانان خجالتی گاهی اوقات زمان بیشتری طول می کشد تا با کسی صمیمی شوند.

نوجوانان خجالتی به دقت بررسی می کنند که با چه کسانی درگیرارتباط می شوند. با این حال، هنگامی که اعتماد ایجاد شد، نوجوانان خجالتی می توانند دوستی های بسیار قابل اعتماد و عمیقی ایجاد کنند . آنگاه آنها بسیار باز و پرشور در تماس هستند.

 

٫10 نوجوانان خجالتی لزوماً از عزت نفس پایین رنج نمی برند .

 گاهی اوقات نوجوانان خجالتی کمی بیشتر از دیگران متواضع هستند و نمی خواهند توانایی های خود را نشان دهند.

 

چرا نوجوانان خجالتی لزوماً بد نیستند

یک نوجوان خجالتی لزوماً یک نوجوان ضعیف یا بدحال نیست. افراد خجالتی زیادی هستند که از خود و زندگی خود بسیار راضی هستند. حتی خجالتی شدید هنوز هم یک به اصطلاح "نوع هنجار" است .اگرچه غالبا اتفاق نمی افتد، اما می توان آن را طبیعی تلقی کرد. بنابراین خجالتی بودن یک بیماری نیست و لزوماً نشان دهنده کمبود یابیماری نیست. بلکه خصلتی است که زندگی با آن آسان است. خجالتی بودن  به احتمال زیاد زمانی مشکل ساز می شود که خود نوجوان از آن رنج  برده ویا وقتی از بیرون به او گفته می شود که «عادی» نیست.

 

تجربیاتی که نوجوانان خجالتی در برخورد با دیگران دارد ،

چقدر عزت نفس او قوی است /میزان اضطراب او 

چگونه نوجوان خجالتی خود را توانمند کنیم

والدین نوجوانان  خجالتی اغلب نگران این هستند که فرزندشان نتواند به درستی استعدادخود را نشان دهد، نتواند از منافع خود دفاع کند و نادیده گرفته  شود. در این صورت باید کارهای زیر را انجام دهید:

 1 توجه داشته باشید که نوجوان خجالتی شما چه زمانی خودش و علایقش را مطرح می کند.

2 چه استراتژی هایی را قبلا برای خود پیدا کرده است؟ اغلب «استراتژی‌های خاموش» هستند که توجه خاصی را به خود جلب نمی‌کنند، یعنی فرزند شما کاری را بدون سروصدا انجام می‌دهد یا عمداً کاری را انجام نمی‌دهد.

3 اگر احساس می‌کنید که نوجوانتان قاطع نیست و در نتیجه رنج می‌کشد، ساعتی آرام را برای گفتگو در مورد راه‌های عمل احتمالی داشته باشید.

1 مشخص کنید: "چه کاری می توانند انجام دهند تا ...؟"

1 تا حد امکان کمتر نصیحت کنید، اما به پیشنهادات او احترام بگذارید و آنها را با هم بسازید.

 1اگر چیزی به ذهنش نمی رسد، خودتان پیشنهاد بدهید. ("ممکن است... این کار را بکنید؟").

سپس، وقتی فرزندتان گفت: «این ایده خوبی است، اما من نمی‌دانم چگونه این کار را انجام دهم!» بپرسید برای انجام آن چه چیزی لازم است. اولین تلاش کوچک برای راه حل را با هم انجام دهید.

اگر فرزندتان هنوز راه حلی برای این مشکل پیدا نکرده است به آن احترام بگذارید. گاهی اوقات توسعه راهبردهای رفتاری مناسب برای رسیدن به یک هدف خاص چندان آسان نیست. اما مطمئن باشید: دیر یا زود نوجوان شما گزینه های مناسب را پیدا خواهد کرد

 

کمرویی و بلوغ

کمرویی به خصوص در دوران بلوغ،( یعنی زمانی که از کودکی به مرد یا زن تبدیل می‌شوید،) افراد بسیاری  خجالتی هستند. در این مدت شما کاملا تغییر می کنید. اول از همه، قبل از اینکه بتوانید دوباره بدون خجالت به دیگران نزدیک شوید، باید با خودتان کنار بیایید. کمرویی به شما کمک می کند تا در این مرحله از زندگی خود را از دیگران متمایز کنید

 

 

وقتی خجالتی بودن به یک مشکل تبدیل می شود

 

با این حال، خجالتی بودن به خودی خود یک اختلال روانی نیست فقط یک ویژگی شخصیتی است. تقریباً همه در یک نقطه یا زمان با خجالت واکنش نشان می دهند و سعی می کنند از موقعیت های خاص اجتناب کنند. با این حال،خجالتی بودن زمانی مشکل ساز می شود که سطح رنجش افزایش یابد و به نظر می رسد زندگی روزمره دیگر قابل کنترل نیست یا به سختی قابل کنترل است - یا به قول ، محققان اضطراب: وقتی تبدیل به فوبیای اجتماعی می شود، که ممکن است منجر به اعتیاد به الکل یامواد روان گردان  یابه افسردگی منجر شود.

در اخر

کمرویی در اشکال و مظاهر مختلف ظاهر می شود و به هیچ وجه همه انها  بیمارگونه نیستند یا دارای یک برچسب اجتماعی هستند. تا حدی، خجالتی بودن حتی می تواند توسط افراد دیگر به عنوان یک خصوصیت دلپذیر درک شود. خصیصه شخصیت کمرویی یا خجالتی نباید مانعی برای یک حرفه باشد بسیاری از هنرمندان مشهور،هم خجالتی هستند یا کمرودر نظر گرفته می شدند.. اگر شما هم از خجالتی بودن رنج می‌برید، و در زندگی روزمره خود احساس محدودیت می‌کنید، می‌توانید بر کمرویی خود غلبه کنید و در موقعیت‌های خاص برون‌گراتر باشید. با این حال، اگر رفتار خجالتی شما تبدیل به فوبیای اجتماعی شد، بهتر است در مورد آن با یک روانشناس صحبت کنید.

بنابراین اگر متوجه ناراحتی در خود شدید، درنگ نکنید و در مورد آن با یک روانشناس صحبت کنید. تشخیص درجه بین کمرویی و فوبیای اجتماعی اغلب دشوار است و مرزها ممکن است مبهم شوند


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود