برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
1658500019413.jpg

آموزش مسئولیت پذیری کودک در محیط خانه ومدرسه

یکی از موضوعاتی که باید به کودکان در سنین پایین آموزش داد مسئولیت پذیری است. شاید با خود بگویید کودک چه می داند مسئولیت چیست؟ یا اینکه آیا مسئولیت پذیری در سنین مختلف برای کودکان متفاوت است؟ و یا در مورد تکنیک های مسئولیت پذیری سوال داشته باشید. با ما همراه باشید تا به بررسی این سوالات بپردازیم...

 

برای اینکه فرزندانمان از کودکی مسئولیت پذیر شوند  باید شرایط سنی کودک  را در نظر گرفت وبراساس آن  اقدام به واگذاری امور به آنها کنیم که این مسئولیت پذیری گامی اساسی برای ایجاد  استقلال در کودک است. 

.همیشه کارهای ساده ای در منزل وجود دارد که بتوان انجام آنها را به کودک سپرد، با این کار شما پیام بسیار مهمی را غیر مستقیم ب او یاد می دهید که یک فرد تواناعضوی مفید از خانواده است.

 

هرگونه‌ کمک‌ غیر ضروری به فرزندتان به او این پیام را می رساند که او

  • 👈🏽- او ضعیف است .

  • 👈🏽- بدون والدین ناتوان است وکاری نمی تواند انجام دهد. 

  • 👈🏽 اگر دیگران به او کمک نکنند یعنی برای آن ها مهم نیست، واو فرد تنهایی است. 

  •  👈🏽مسئولیت پذیری به تدریج در او شکل نمی گیرد وبا کوچکترین مسئولیتی ناتوانی خود را در هر کاری می فهمد. 

  • 👈🏽 کودک فرصت کشف و شناخت توانمندی هایش را پیدا نمی کند. 

  • 👈🏽 احساس اجتماعی و مشارکت با دیگران در او ایجاد نمی شود .

  • 👈🏽 پرتوقع و فردی خام بار می آید. 

  • 👈🏽به فرزندتان کمک کنید اما به جای او کاری را انجام ندهید .

اگر کودک را در خانه مسئولیت پذیر بار بیاورید البته مسئولیت هایی متناسب با سنش. او نا خود اگاه در مدرسه هم فردی مسئولیت پذیر می شود. 

برخلاف چیزی که فکر می کنید، بچه ها ونوجوانان  عاشق مسئولیت پذیری هستند. سعی کنید از کارهای به ظاهر کوچک شروع و مسئولیت های بزرگتری را در سنین بالاتر  به آن ها محول کنید. یادتان نرود که او را تشویق کنید و از توانمندی هایش تعریف کنید. 

 

 

مثلا بچه های کوچکتر، برای تقویت حس همکاری و مسئولیت پذیری با او توافق کنید که پس از بازی، اسباب بازی های خود را جمع کرده و سرجایش بگذارد وگرنه دفعه بعد اجازه استفاده از آنها را نخواهد داشت. 

شاید فکر کنید بااین کار اورا رنج می دهید

در حالی که رنج دو دسته است: 

🔵۱)رنج غلط

🔵۲)رنج صحیح

رنج غلط 👇🏼
ناراحتی ناشی از تحقیرتهدید و سرزنش است که مخرب و مانع رشد شخصیت سالم است. 
در فرزندپروری صحیح 
دادن رنج ناپاک به فرزندان 
ممنوع است. 
 
✔ رنج صحیح
ناراحتی ناشی از اجرای قوانین و انتظارات است که شالوده شکل گیری مسئولیت پذیری 
و نظم در بزرگسالی ست. مثل : بازی بسه
وقت خوابه! برو نون بخر!  
دیدنِ تلویزیون کافیه ، وقت درسه! 
به من در این کار کمک کن!
 
رنج صحیح برای کودک ناراحت کننده است اما برای مسئولیت پذیر شدن کودک ضروری است

تکنیک ایجاد مسئولیت پذیری در کودکان

به جای جملات منفی از جملات مثبت استفاده کنید:

مثلا به جای «اگر لباس های مهمانی را در نیاوری...» از این عبارت استفاده کنید «اگر میخواهی بازی کنی اول باید لباس های مهمانی را در آوری.» بدین ترتیب اگر چند بار این جملات را تکرار کنید، انجام این کارها برای کودک به شکل عادت در می آید و دیگر نیازی نیست کارها را مرتب به او یادآوری کنید.

رنج مشروع ناراحت کننده است اما برای مسئولیت پذیر پذیر بارآمدن کودکان ضروری ست. 

همچنین میتوانید ببینید چگونه یک خواهر بزرگتر مسئولیت پذیر باشید

چگونه معلم ومربی می توانند به دانش آموز مسئولیت پذیری را آموزش دهند؟

معلمان نقش مهمی در کمک به دانش آموزان برای مسئولیت پذیری شخصی، بین فردی، در خانه، و در جامعه منطقه ای و جهانی ایفا می کنند. چه در مورد کودکان باشد و چه حتی بزرگسالان، آموزش مسئولیت به خودی خود یک کار بسیار دشوار است.

 در اینجا به نکاتی برای آموزش مسئولیت پذیری دانش آموزان اشاره می کنیم که به شما کمک می کند مسئولیت پذیری را در دانش آموزان ایجاد کنید. 

هیچ کودکی با مسئولیت به دنیا نمی آید. بنابراین والدین و حتی معلمان آنها باید این مسئولیت را به دانش آموزان القا کنند. دانش آموزان باید از سنین پایین شروع به یادگیری در مورد مسئولیت پذیری، تعهدات و پیامدها کنند. این مهارت های مهم زندگی می تواند دنیای بهتری را در آینده ایجاد کند و معلمان نقش اساسی در آموزش آنها به دانش آموزان دارند. 

آموزش مسئولیت در کلاس بسیار مهم است. با آموزش دادن به دانش‌آموزان برای مسئولیت‌پذیری در کلاس، به آن‌ها یاد می‌دهید که در خانه و جوامع خود مشارکت داشته باشند. این یک مهارت زندگی است که آنها باید در طول زندگی خود تمرین کنند. برخلاف سایر مراحل شخصیت یک فرد، مسئولیت مانند ورزش کردن یک ماهیچه است.

 هر چه زودتر شروع به کار روی آن کنید، به طور طبیعی وابستگی به آن آسان‌تر می‌شود، بنابراین برای شما به عنوان یک معلم یا والدین بسیار مهم است که پایه و اساس آن نگرش را در کودکان از سنین پایین شروع کنید.

 آموزش در مورد مسئولیت گرچه سخت به نظر می رسد! اما، استفاده از مثال‌ها و ایجاد موقعیت در دنیای واقعی می‌تواند به راهنمایی آموزش و ایجاد فرصت‌های یادگیری واقعی برای دانش‌آموزان شما کمک کند.

  • ۱)مراقب زمان باشند وسعی کنند هر کاری که مرتبط با کلاس است در وقت مناسب خودش انجام دهند، ماننپ به موقع ورود  به کلاس وخروج از کلاس

  • ۲)مسئولیت پذیری در قبال زمان و وظایف محول شده.

  • ۳)آمدن به مدرسه با لباس و وسایل مرتبط با موضوع درس

  •  ۴)رفتار صحیح ودرست وبا محبت با دانش آموز ودیگران

  • ۵)مسئولیت پذیرش حرف هایی که می زند و  نحوه بیان آن ها.  دانش  آموز هرچه بیشتر متوجه رفتارهای مسئولانه مربی شودوگ زبان را به آنها اختصاص دهید، مفهوم واضح تر می شود

توی کلاس بحث راه بیندازید که «مسئولیت پذیری به چه معناست؟» یا «در حال حاضر در زندگی خود مسئول چه چیزهایی هستید؟».
یک نمودار بکشید  تا ایده هایی برای  مسئولیت  هایی که در مدرسه و خانه کودک می تواند انجام  دهد بکشید.  

همچنین می توانید ببینید چگونه به کودک یاد دهید مسئولیت رفتارش را بپذیرد

  • 🔷فعالیت های اضافی دیگری در کلاس ایجاد کنید 

  • 🔷یک تابلوی شغلی کلاس درس ایجاد کنید.

  • 🔷مشاغل می توانند ساده و کوچک باشند

  • 🔷مانند اینکه یک نفر در این هفته یا ماه مسئول  پاک کردن تخته در پایان روز است

  • 🔷یک نفر چیدن صندلی ها در کلاس درس،

  • 🔷یک نفر آوردن ماژیک  ویا گچ و.. 

  •   مشاغل را بر اساس سطح و توانایی دانش آموزان خود قرار دهید و به آنها اجازه دهید تا مسئولیت های اضافی را همانطور که می خواهند / می توانند بر عهده بگیرند!
  • شما حتی می توانید یک لیست  از "گزینه های شغلی" داشته باشید که در آن دانش آموزان می توانند مشاغل اضافی را انتخاب کنند،  مسئولیت خود را در کلاس انجام دهند. 
  • از هر نوع فعالیت گروهی برای نشان دادن مسئولیت های تقسیم بندی استفاده کنید - به عنوان مثال یک دانش آموز مسئول نوشتن است و دیگری مسئول ارائه و غیره. 
  • اگر دانش آموز تان نوجوان است، از آن‌ها بخواهی که از  اعضای خانواده بخواهند  مسئولیت  های خودرا تقسیم  کنند وهرچند وقت  یک بار این مسئولیت  هارا عوض کنند.
  • 🔶مثلاً یکی  زباله‌ها را بیرون بیاورد
  • 🔶دیگری لباس‌های شسته‌شده  را  جمع  یا پهن کندکمک کند، و غیره.
  • 🔶یکی  سفره را جمع کند.
  • 🔶دیگری ظرف هارا بشوید

و...

  • تجربیات (آنچه آنها انجام دادند، چه احساسی در آنها ایجاد کرد، اعضای خانواده آنها چه احساسی داشتند، و غیره) آنطور که آنها دوست داشتند، را در کلاس مطرح کنند. 
  •  استفاده از مثال‌ها و سناریوهای دنیای واقعی می‌تواند به راهنمایی آموزش و ایجاد فرصت‌های یادگیری واقعی برای دانش‌آموزان شما کمک کند.
الگوبرداری از روش هایی که نشان می دهد مسئولیت پذیری چقدر مهم و لذت بخش است و به زبان آوردن شرایط، یک راه عالی برای شروع مسئولیت پذیری  است!
وقتی کودک در خانه ومدرسه مسئولیت پذیر بودن را یاد بگیرد نا خود آگاه در جامعه هم خود فردی مسئولیت پذیر بار می آید. 

دلایل مسئولیت پذیری وبی مسئولیتی کودکان

معرفی چند کتاب در مورد مسئولیت پذیر بودن بچه ه

تک وتنها توی دنیای به این بزرگی

آن‌چه که کودک از این قهرمان داستان «تک و تنها توی این دنیا به این بزرگی» می‌آموزد اعتماد به نفس و قدرت مدیریت و اداره خودش و برادر کوچکترش است. او با صبوری و حوصله هم از برادر مراقبت می‌کند و هم اسباب شادمانی او را فراهم می‌کند و الگوی مناسبی برای کودکان این سن است

بپوش تا برویم

کتاب تصویری «بپوش تا برویم…» داستان خرس کوچولوی بامزه‌ای است که تلاش می‌کند لباس‌هایش را خودش تنش کند، اما آن‌ها را اشتباه می‌پوشد! اتفاقی که در روند یادگیری مهارت لباس پوشیدن، به‌طور معمول، برای همه‌ی کودکان رخ می‌دهد. در چنین مواقعی، ما نیز مثل والدین خرسی باید آرامش‌مان را حفظ کنیم و کودک را تشویق کنیم تا این کار را به‌درستی انجام دهد.

من فقط فراموش کردم

نویسنده: مرسر مایر

مخلوق کوچولو یک روز فراموشکار اضافی دارد! از جعبه ناهار تا آبش، این داستان به دانش‌آموزان می‌آموزد که نسبت به چیزهای خود مسئولیت بیشتری داشته باشند. 

روزی 

نویسنده: آیلین اسپینلی

تصویری به خوبی نوشته شده از مسئولیت های مختلفی که ممکن است امروز در مقابل آینده داشته باشید. این کتاب به خوبی توضیح می دهد که چه مسئولیت های اضافی ممکن است با افزایش سن داشته باشیم!

👇🏻

"من انجامش میدهم!" قبول مسئولیت

نویسنده: برایان موزس و مایک گوردان

در این کتاب شیرین کودکانه نه تنها راه‌هایی را به دانش‌آموزان بیاموزید که بتوانند در مدرسه مفید و مسئولیت‌پذیر باشند، بلکه روش‌هایی را نیز که می‌توانند مسئولیت‌های بیشتری را در خانه به عهده بگیرند، مانند انجام کارهای خانه و کمک به بزرگ‌ترهایشان!

به فرزندتان کمک کنید شهروندی مسئول شود

کودکان چگونه بی مسئولیت تربیت می شوند

۱۵نکته برای تربیت کودک مسئولیت پذیر 

مسئولیت دادن به کودکان 


برچسب ها

زهرا شیروانی

زهرا شیروانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود