برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
خواهر مسئولیت پذیر -min.jpg

چگونه یک خواهر بزرگتر مسئولیت پذیرباشیم

خواهر بزرگتر بودن در خانواده گاهی اوقات ممکن است بسیار سخت باشد. معمولاً والدین از شما به عنوان خواهر بزرگتر انتظار دارند که الگوی خوبی برای خواهر یا برادر کوچکتر خود باشید و این ممکن است فشار زیادی به نظر برسد با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که چگونه می توان یک خواهر بزرگتر مسئولیت پذیر باشیم

خواهر بزرگتر بودن در خانواده گاهی اوقات ممکن است بسیار سخت باشد. معمولاً والدین شما از شما انتظار دارند که الگوی خوبی برای خواهر یا برادر کوچکتر خود باشید و این ممکن است فشار زیادی به نظر برسد. علاوه بر این، گاهی اوقات برقراری ارتباط با خواهر و برادر کوچکترتان سخت است، به خصوص اگر آنها کارهایی انجام می دهند که شما را آزار می دهد. با این حال، اگر سعی کنید به یاد داشته باشید که خواهر و برادرتان به شما نگاه می کنند و تلاش می کنید تا رابطه خوبی با آنها داشته باشید، گام هایی برای تبدیل شدن به بهترین خواهر بزرگتر خود بردارید!

در مام پلاس مشاهده کنید

15 نکته برای  تربیت کودک مسئولیت پذیر

معرفی 8 کتاب و 4 مقاله د رابطه با مسئو.لیت پذیری کودک

اموزش مسئولیت پذیری کودک در محیط خانه و مدرسه

خواهر بزرگترالگوی خوب بودن

1/ به عنوان خواهر بزرگتر نسبت به والدین خود احترام

بگذاریدونسبت به آنها قدردانی کنید. 

خواهر و برادرتان احتمالاً به شما نگاه می کنند تا ببینند چگونه باید با والدینتان رفتار کنند، بنابراین سعی کنید هر زمان که می توانید با قدردانی و مهربانی، الگوی خوبی برای خود قرار دهید. به عنوان مثال، سعی کنید وقتی والدینتان از شما می خواهند کارهای خانه را انجام دهید، شکایت نکنید، در کارهایی مانند مرتب کردن خانه به آنها کمک کنید، و وقتی شما و خواهر و برادرتان را برای شام بیرون می برند،از والدین خود تشکر کنید.

علاوه بر اینکه به خواهر و برادرتان نشان می‌دهید که چگونه باید رفتار کنند، احتمالاً به شما کمک می‌کند تا رابطه نزدیک‌تری با والدینتان داشته باشید!

اگر با والدین خود مخالف هستید، فریاد نزنید، چشمان خود را نچرخانید و آنها را با نام صدا نزنید. در عوض، صبر کنید تا آرام شوید، سپس از والدین خود بپرسید که آیا می توانید در مورد هر چیزی که از آن ناراحت هستید صحبت کنید.

هشدار: اگر احساس می‌کنید که والدینتان به گونه‌ای که شایسته احترام است از شما یا خواهر و برادرتان مراقبت نمی‌کنند، یا اگر کاری انجام می‌دهند که شما را در معرض خطر قرار می‌دهد، با یک دوست خانوادگی یا معلم یا مشاور مدرسه خود تماس بگیرید.

همچنین در مام پلاس بخوانید

چگونه مسئولیت پذیر باشیم

11راه کاربردی که نوجوان مسئولیت پذیر باشیم 

3روش کاربردی برای اینکه به کودک اموزش دهیم چگونه مسئولیت رفتارش را بپذیرد.

دلایل مسئولیت پذیری و بی مسئولیتی در کودکان

2/ خواهر بزرگتر رفتار مودبانه را در مقابل خواهر و برادر خود الگو کنید. 

اگرچه مودب بودن همیشه مهم است، اما وقتی خواهر و برادرتان در اطراف هستند، سعی کنید بیش از حد مودب باشید. به عنوان مثال، سعی کنید به یاد داشته باشید که هر زمان که مناسب است، جملاتی مانند "لطفا"، "متشکرم" و "ببخشید" را بگویید. اغلب، خواهران و برادران شما بدون اینکه متوجه شوند، فقط به این دلیل که شما آن را انجام می دهید، این موضوع را انجام می دهند. 

نمونه های دیگر رفتار مودبانه عبارتند از قطع نکردن صحبت در هنگام صحبت کردن دیگران، پیشنهاد کمک به دیگران در صورت نیاز و داشتنرفتار خوب در سفر یا گردش.

3/خواهر بزرگتر مسئولیت پذیر در خانه خود کمک می کند. 

یکی از راه‌های عالی برای اینکه یک خواهر بزرگ‌تر مسئولیت‌پذیر باشید این است که به خواهر و برادر کوچک‌ترتان اهمیت کمک خوب بودن در خانه را نشان دهید. این ممکن است به معنای کمک به والدینتان برای شستن لباس‌ها، مرتب کردن اتاقتان، آماده کردن خواهر و برادرتان برای مدرسه یا چیدن میز قبل از شام باشد. هر کاری که برای کمک انجام می دهید، سعی کنید آن را با نگرش شاد انجام دهید تا خواهر و برادر کوچکتر خود را تشویق کنید تا همین کار را انجام دهند. 

سعی کنید این کارها را فقط به خاطر مفید بودن انجام دهید، نه به این دلیل که انتظار هر نوع پاداشی برای انجام آن دارید.

اگر مطمئن نیستید که چه کاری می توانید برای کمک انجام دهید، سعی کنید از یکی از والدین خود ایده بخواهید. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: " مامان، می دانم که سرت شلوغه کاری  هست که بتونم انجام بدم ؟"

4/ خواهر بزرگتر مسئولیت پذیر اگر اشتباه کردعذر خواهی می کند

همه گاهی اوقات به هم می ریزند، پس نگران نباشید که یک خواهر بزرگ کامل باشید. اگر کار اشتباهی انجام می دهید، آن را به عهده بگیرید. بگویید متاسفید و هر پیامدی را برای اعمال خود بپذیرید. به این ترتیب، خواهر و برادر کوچک‌تر شما می‌دانند که اشتباه کردن اشکالی ندارد، به شرطی که سعی کنید آنها را اصلاح کنید و دفعه بعد بهتر عمل کنید.

5/  خواهر بزرگتر مسئولیت پذیر ،اگر هنوز در مدرسه هستید سخت مطالعه کنید.

 تحصیل خوب برای آینده شما مهم است، اما می تواند بر آینده خواهر و برادر شما نیز تاثیر بگذارد. اگر ببینند که شما تکالیف مدرسه خود را در اولویت قرار می دهید، ممکن است تمایل بیشتری به مطالعه سخت داشته باشند، زیرا احساس می کنند باید به الگوی شما عمل کنند.

یک راه عالی برای اینکه یک خواهر بزرگ مسئولیت پذیر باشید این است که به خواهر و برادرتان در انجام تکالیف کمک کنید. به احتمال زیاد، شما اطلاعات را می‌دانید، و ممکن است بتوانید آن را به روشی جدید برای آنها توضیح دهید که به خواهر یا برادر کوچکتر کمک می‌کند.

6/ خواهر بزرگتر مسئولیت پذیر نسبت به افراد نیازمند ابراز همدردی می کند.

 گاهی اوقات ساده است که فقط روی زندگی خود یا خانواده خود تمرکز کنید. با این حال، کمی وقت بگذارید تا خود را جای دیگران بگذارید. حتی اگر فکر نمی‌کنید کاری برای کمک به شما وجود دارد، چیزی به کوچکی مهربانی با کسی می‌تواند به شکل‌دهی نگاه خواهر و برادر کوچک‌ترتان به جهان کمک کند.در واقع، ممکن است تفاوتی بزرگتر از نگرش والدین خود نسبت به دیگران ایجاد کند. 

به عنوان مثال، اگر دیدید که وسایل  شخصی افتادند ، توقف کنید و کمک کنید تا آنها را بردارد. این عمل ساده محبت آمیز می تواند برای کسی که ممکن است روز بدی را سپری کند، معنی زیادی داشته باشد.

کار داوطلبانه را راهی برای ایجاد تغییر در جامعه خود در نظر بگیرید. داوطلب شدن در یک آشپزخونه یا سرپناه زنان می‌تواند به شما کمک کند همدلی را بیاموزید و در عین حال به شما کمک کند قدردانی بهتری نسبت به آنچه دارید خانواده‌تان داشته باشید. سپس می توانید این نگرش را به خواهر و برادر خود منتقل کنید.

7/از رفتارهای پرخطری که خواهر و برادرتان ممکن است تقلید کنند اجتناب کنید.

 در حالی که طبیعی است که بخواهید زندگی شخصی خود را داشته باشید، سعی کنید از چیزهایی که ممکن است شما را به دردسر بیاندازند جلوگیری کنید. وقتی با وسوسه‌ای مواجه می‌شوید، لحظه‌ای به این فکر کنید که خواهر و برادرتان اگر شما را ببینند چه فکری می‌کنند. حتی اگر زمانی که شما این کار را انجام می‌دهید آن‌ها در اطراف نباشند، عواقب آن همچنان می‌تواند روی خواهرو برادر تأثیر بگذارد و احتمالاً همان مسیر را دنبال می‌کنند.

به عنوان مثال، سیگار را شروع نکنید یا اگر قبلاً سیگار می کشید آن راترک کنید اگر سیگاری هستید، خواهر و برادر کوچکتر شما نیز ممکن است بیشتر سیگار بکشند.

داشتن رابطه خوب بزرگتر مسئولیت پذیر خواهر  با خواهر و برادر

حتی اگر به روشی بسیار مشابه بزرگ شده باشید، شما و خواهر و برادرتان همگی فردی هستید و هرکدام شخصیت خود را دارید. به جای اینکه فکر کنید خواهر و برادرتان باید بیشتر شبیه شما باشند، آنها را دقیقاً همان طور که هستند بپذیرید.این به شما کمک می کند تا در حال حاضر و همچنین در آینده که همه شما زندگی شخصی خود را دارید، رابطه نزدیک تری داشته باشید. 

علاوه بر این، از مقایسه خود با خواهر و برادر خود بپرهیزید. به عنوان مثال، اگر برادر کوچک شما یک نوازنده پیانو شگفت انگیز است و شما اینطور نیستید، احساس نکنید که مشکلی برای شما وجود دارد. در عوض، روی یافتن استعداد خود تمرکز کنید.

با خواهر و برادر خود صبورباشید. 

خواهر و برادرهای کوچک‌تر اغلب به نظر می‌رسند که دقیقاً می‌دانند چه دکمه‌هایی را فشار دهند تا در عرض چند ثانیه شما را عصبانی کنند. با این حال، آنها معمولاً این کار را انجام می دهند تا واکنشی از شما و توجهی که به دنبال آن به وجود می آید، جلب کنند. وقتی آنها این کار را انجام می دهند، یک نفس عمیق بکشید تا آرام بمانید، سپس سعی کنید آنها را به سمت چیزهای مثبت هدایت کنید.

به عنوان مثال، اگر برادرتان همه چیزهایی را که شما می‌گویید کپی می‌کند، به‌جای اینکه واقعاً عصبانی شود، سعی کنید چیزی مانند "حوصله‌تان سر رفته؟ بیا با هم بازی کنیم بگویید!"

کارهایی را پیدا کنید که می توانید از انجام آنها با هم لذت ببرید. گاهی اوقات پیدا کردن کارهایی که شما و خواهر و برادرتان می توانید با هم انجام دهید سخت به نظر می رسد، به خصوص اگر فاصله سنی زیادی بین شما وجود داشته باشد.با این حال، به عنوان خواهر بزرگتر، سعی کنید مسئولیت پیدا کردن یک سرگرمی یا فعالیت جدید را برای امتحان کردن با هم به عهده بگیرید. 

به عنوان مثال، شما به خواهر و برادر خود یاد می دهید که چگونه یک بازی رومیزی انجام دهند، بیرون بروند و با توپ بازی کنند، یا یک نقاشی با هم انجام دهید.

این به شما و خواهران و برادرانتان زمان ارزشمندی برای پیوند با هم می دهد، که ممکن است در درازمدت راحت تر با هم کنار بیایید.

به خواهر و برادرتان بگویید که می توانند با مشکلاتشان پیش شما بیایند. سعی کنید فردی باشید که خواهر و برادر شما می توانند در مورد مشکلات یا اسرار خود به آن اعتماد کنند. به آنها اجازه دهید بدانند که شما آنجا هستید تا گوش دهید و وقتی با شما صحبت می کنند، هر زمان که ممکن است تمام توجه خود را به آنها معطوف کنید. سپس به آنها توصیه هایی بدهید که فکر می کنید به آنها کمک می کند.

هشدار: اگر یکی از خواهر و برادرهایتان به شما گفت که او یا شخص دیگری در خطر است، به سراغ یک بزرگسال بروید.

اجازه دهید خواهر و برادرتان نیز در کنار شما باشند. گاهی اوقات ممکن است کمی عجیب باشد که با کسی که خیلی کوچکتر از شما است، صحبت کنید، اما اگر می خواهید با خواهر و برادرتان رابطه نزدیک داشته باشید، باید مایل باشید که به آنها تکیه کنید. اگر زمان سختی را سپری می کنید، با خواهر یا برادر خود به روشی مناسب سن صحبت کنید. این فقط ممکن است شما را بهتر کند!

هنگام درگیری با خواهر و برادر خود بالغ باشید. حتی اگر تمام تلاش خود را بکنید تا صبور باشید، تقریباً اجتناب ناپذیر است که در مقطعی با خواهر و برادر خود دعوا کنید. با این حال، گفتن و انجام کارهای آزاردهنده هنگام عصبانیت آسان است، بنابراین بهتر است اگر می توانید آن را ترک کنید. هنگامی که احساس کردید شروع به گرم شدن کرده اید، چند نفس عمیق بکشید، سپس بپرسید که آیا می توانید زمانی را تنها بگذرانید. وقتی احساس آرامش بیشتری کردید، اگر مایل بودید، می توانید سعی کنید با خواهر یا برادرتان در مورد اتفاقی که افتاده صحبت کنید. 

به عنوان مثال، اگر برادرتان در حال اسب‌بازی بود و به‌طور تصادفی کتاب شما را پاره کرد، ممکن است بخواهید سر او فریاد بزنید یا حتی او را بزنید. با این حال، مهم است که خود را آرام کنید، سپس بعداً به او توضیح دهید که او واقعاً با بی دقتی شما را ناراحت کرده است.

گاهی اوقات، خواهر و برادر کوچکتر شما ممکن است به نیاز شما به حریم خصوصی یا فضا احترام نگذارند. اگر این اتفاق افتاد، از یک بزرگسال بخواهید که مداخله کند، یک جفت هدفون بگذارد یا چند دقیقه خود را در حمام ببندید.

اگر احساس می کنید نمی توانید از پس موقعیتی برآیید از یک بزرگسال کمک بخواهید. درخواست کمک در زمانی که به آن نیاز دارید در واقع باعث می شود مسئولیت پذیرتر به نظر بیایید، بنابراین این بخش مهمی از یک خواهر بزرگ خوب است. برای مثال، اگر خواهر یا برادرتان به شما گفت که مشکلی دارد که یک بزرگسال باید آن را برطرف کند، باید به سراغ والدینتان یا شخص دیگری بروید که به آن اعتماد دارید. همچنین اگر خواهر یا برادرتان شما را تهدید یا کتک زد، یا اگر مشاجره از کنترل خارج شد و برای حل آن به کمک نیاز داشتید، ایده خوبی است که یک فرد بزرگسال پیدا کنید. 

اگر خواهر یا برادرتان یا شخص دیگری در خطر است، فوراً به سراغ یک بزرگسال بروید. به عنوان مثال، اگر خواهر یا برادرتان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، تهدید می‌کند که به خود آسیب می‌زند، یا به شما می‌گوید که یکی از دوستانش مورد آزار قرار گرفته است، باید به یک بزرگسال بگویید.

اگر به سراغ یک بزرگسال بروید، خواهر یا برادرتان ممکن است از شما عصبانی شود، اما امیدواریم که با بزرگتر شدن و تأمل در این تجربه، از آن قدردانی کنند.
 


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود