برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

نشانه های افسردگی در کودک و چگونگی درمان آن

شاید بنظر برسد که از سن نوجوانی به بعد است که فرد بدلایل مختلف دچار افسردگی می شود، و در دوران کودکی فرد دچار نمی شود اما افسردگی در دوران کودکی به دلایل مختلف از جمله بی توجهی و رها کردن کودک به حال خود و.... می تواند به شکل های گوناگونی کودک را درگیر کند که وظیفه والدین است که در صورت مشاهده علائم فوری به فکر راه حل باشد تا کودک درمان شود. با ما همراه باشید تا افسردگی در کودک را از جنبه های مختلف بررسی کنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

همه کودکان می توانند غم و اندوه موقت، حتی شدیدرا  تجربه کنند. با این حال، گاهی اوقات این احساسات با آنچه معمولاً در کودکان هم سن مشاهده می شود مطابقت ندارد. زمانی می توانیم از افسردگی صحبت کنیم که کودک دوره هایی از غم و اندوه شدید را در مدت طولانی تجربه کند.

فقط یک متخصص پزشکی می تواند افسردگی را تشخیص دهد.

 

افسردگی در کودکان چگونه است؟ 

 

افسردگی یک اختلال خلقی است که تقریباً ۳ درصد از کودکان ۳تا ۱۷ساله را تحت تأثیر قرار می دهد. اغلب در سنین ۱٠ تا ۱۲سالگی ظاهر می شود. با این حال، ممکن است قبل از این دوره، و حتی در اوایل دوران کودکی در موارد بسیار کم رخ دهد.

 

افراد مبتلا به افسردگی، از جمله کودکان، با احساسات مداوم غمگینی، درماندگی، پوچی، ناامیدی و بی ارزشی دست و پنجه نرم می کنند. آنها دیگر نه علاقه ای به زندگی دارند و نه از زندگی روزمره لذت می برند.

 

 

آیا در کودکان ونوجوانان هم افسردگی وجود دارد؟ 

 

افسردگی بر تفکر کودک و همچنین خلق و خو و رفتارهای او تأثیر می گذارد. برخی از کودکان ممکن است علائم فیزیکی را نیز تجربه کنند. افسردگی باید توسط پزشک تشخیص داده یا تایید شود. هنگامی که تشخیص پزشکی داده می شود، به آن "افسردگی اساسی" می گویند. افسردگی اساسی را می توان به صورت

 

👈🏼 افسردگی خفیف

👈🏼  افسردگی متوسط

​ 👈🏼افسردگی شدید

 

طبقه بندی کرد. این پزشک است که شدت آن را ارزیابی می کند.

 

 افسردگی در کودکان  می توانددلایل مختلفی  داشته  باشد از جمله: 

 

◀️۱)ژنتیکی

◀️۲)خلق و خوی کودک

◀️۳)محیطی که در آن بزرگ می شود.

 

کودکی که در این سه حوزه آسیب پذیر است،  بیشتر به افسردگی مبتلا می شود. همچنین ممکن است کودک فقط در یکی از این زمینه ها آسیب پذیر باشد و  به افسردگی مبتلا شود.

 

دلایل اصلی افسردگی در کودکان به شرح زیر است

 

👈🏼۱) عدم تعادل بیولوژیکی در عملکرد مغز او وضعیت سلامت:

 

کودکی که با یک بیماری خاص پزشکی یا یک بیماری مزمن زندگی می کند بیشتر در معرض خطر است

 

👈🏼۲)محیط خانواده: آزار جسمی یا جنسی، خشونت، درگیری در خانه یا بی توجهی عوامل استرس از علل افسردگی کودک

 

 به عنوان مثال، شکست، طرد شدن، بی تفاوتی از جانب عزیزان

 

👈🏼۳)-تغییرات اخیر👈🏼باعث افسردگی کودک

 

جدایی والدین، سوگواری یکی از عزیزان، بیماری والدین، از دست دادن حیوان خانگی، جابجایی، تغییر مدرسه یا مهد کودک و غیره.

ارتباط بین افسردگی و سایر شرایط هم در کودکان نوپا و هم در کودکان مدرسه ای، اضطراب بیشتر از افسردگی است. اگرچه آنها دو اختلال متفاوت هستند، اما این دو به شدت با هم مرتبط هستند. بنابراین قبل از تشخیص افسردگی در کودک، پزشک سعی می کند وجود یا عدم وجود اضطراب را تشخیص دهد. سایر شرایط مانند ADHD (اختلال نقص اجباری)، ASD (اختلال طیف اوتیسم)، سندرم ژیل د لا تورت یا حتی اختلال دوقطبی نیز با افسردگی در کودکان مرتبط هستند.

 

یک کودک افسرده ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را نشان دهد:

 

🔺۱)احساس غم و اندوه مداوم؛

🔺۲)تحریک پذیری غیر طبیعی؛

🔺۳)دردهای فیزیکی، مانند درد معده یا سردرد؛ خواب آشفته؛

🔺۴)از دست دادن اشتها یا وزن (کودک دیگر منحنی رشد خود را دنبال نمی کند).

🔺۵)سطح انرژی پایین؛ انزوای مکرر یا مداوم کودک؛

🔺۶)از دست دادن علاقه به بازی و، سرگرمی ها یا فعالیت های دیگر؛

🔺۷)تغییرات مشاهده شده در مدرسه یا مهدکودک (در رفتار، عادات یا نتایج کودک)؛

 

به یاد داشته  باشید افسردگی یک اختلال سلامت روانی است که بر تفکر کودک و همچنین خلق و خوی و رفتار او تأثیر می گذارد. اگرچه افسردگی در اوایل دوران کودکی نادر است، اما می تواند کودکان ۳ ساله را تحت تاثیر قرار دهد. اگر نگران فرزندتان هستید، از مشورت دریغ نکنید، زیرا افسردگی باید درمان شود تا رشد نکند.

 تقریباً همه کودکان و نوجوانان گاهی اوقات "حالت خوبی ندارند". مهم است بدانید که علائم افسردگی دوران کودکی با نوجوانی و  بزرگسالان متفاوت باشد.

 

 

 

معرفی ۲٠ کتاب داخلی و بین المللی برای افسردگی کودک

 

افسردگی در رده های سنی مختلف

 

↩️ افسردگی در کودکان خردسال:

 

افسردگی در کودکان خردسال   نادر است و تشخیص آن دشوار است. به دلیل  اینکه  کودکان کوچکتر هنوز در تعیین یا نامگذاری احساسات خوب نیستند. علائم این امر معمولاً می تواند علائم فیزیکی مانند بی اشتهایی، اختلالات خواب یا درد شکم باشد.

کودکان نوپا افسرده در ابتدا زیاد فریاد می زنند و گریه می کنند. علائم دیگر ممکن است شامل چسبندگی شدید یا مکیدن بیش از حد انگشت شست باشدو برخی دیگر منفعل و بی علاقه به نظر می رسند.

↩️افسردگی در کودکان پیش دبستانی:

 

علائم فیزیکی مداوم مانند درد شکم، اختلالات خواب، بی حالی، نوسانات خلقی، تحریک پذیری و پرخاشگری نیز می تواند نشان دهنده افسردگی در کودکان کوچک و پیش دبستانی باشد. تغییرات در رفتار نیز می تواند یک سرنخ باشد.

 

↩️ افسردگی در سن مدرسه:

 

نشانه‌های احتمالی افسردگی در کودکان مدرسه‌ای شامل غم و اندوه به ظاهر بی‌اساس، تحریک‌پذیری، فوران خشم، احساس گناه و ترس از شکست است. بسیاری از کودکان آسیب دیده علاقه خود را به فعالیت های اوقات فراغت از دست داده و کناره گیری می کنند.

 

↩️افسردگی  در سن بلوغ و نوجوانی:

 

نوسانات خلقی ناشی از هورمون ها در نوجوانان طبیعی است. بنابراین، تشخیص این علائم از علائم افسردگی اغلب دشوار است. علائم احتمالی افسردگی در دوران بلوغ عبارتند از: مشکلات مداوم در افتادن و خواب ماندن، کاهش اشتها و وزن، از دست دادن علاقه، نوسانات خلقی در طول روز، کناره گیری اجتماعی، کاهش اعتماد به نفس.

والدین مراقب زبان خود باشند. برخورد با کودک افسرده نیاز به صبر و همدلی زیادی دارد. مهمتر از همه، کودکان به فضایی برای صحبت و کسی برای گوش دادن نیاز دارند. پس از برقراری ارتباط با فرزندتان نترسید.

 

آیا در کودکان و نوجوانان هم افسردگی وجود دارد؟

 

 

از فرزندتان حمایت می کنید که ممکن است به تنهایی قدمی برای کمک گرفتن برندارد. نکات و نظراتی مانند "خودت را جمع کن" هیچ کمکی به کودکان و والدین نمی شود

 

افسردگی در کودکان ونوجوانان چگونه درمان می شود؟ 

 

افسردگی دوران کودکی معمولاً به صورت سرپایی درمان می شود. بسته به ماهیت و شدت افسردگی  دارد. درمان شامل چندین جزء است:

 

۱)در مان افسردگی به وسیله آموزش صحیح

 

۲)درمان افسردگی به وسیله روان درمانی 

 

 درمان های روان درمانی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) به ویژه برای افسردگی متوسط ​​تا شدید استفاده می شود. این به افراد آسیب‌دیده کمک می‌کند تا خود را بهتر درک کنند و افکار، احساسات و رفتار استرس‌زا را بشناسند و آن‌ها را با افکار مفید جایگزین کنند. علاوه بر این، آنها را قادر می سازد تا راحت تر با استرس و فشار کنار بیایند و فعالیت ها و تجربیات مثبتی را ایجاد کنند.

 

۳)درمانی افسردگی  به وسیله دارودرمانی: 

 

 می تواند مکمل مفیدی برای درمان روان درمانی باشد.

متخصصان پزشکی داروهای ضد افسردگی را برای دوره های افسردگی متوسط ​​تا شدید تجویز می کنند.

 

۴)افسردگی  ودر مان آن  در خانواده: 

 

 برای موفقیت درمان، مشارکت دادن بستگان در درمان مهم است - این باید بخشی از هر درمان تخصصی پزشکی یا روان درمانی باشد. 

 

چگونه از افسردگی در کودکان جلوگیری کنیم؟

 

والدین می توانند کارهای زیادی برای تقویت روحیه فرزندشان انجام دهند. اما بچه ها خودشان هم می توانند سهم زیادی داشته باشند.

۱)تقویت عزت نفس و کاهش افسردگی در کودک 

 

والدین باید از کودکی برای رشد شخصیتی باثبات و مقابله با استرس از کودک خود حمایت کنند. جملات تاکیدی مثبت می تواند بخش مهمی از والدین باشد. انتقاد یا نارضایتی مداوم از کودک منابع و اعتماد آنها را به خودشان کاهش می دهد.

 

۲)حفظ ارتباط باعث از بین بردن افسردگی کودک می شود. 

 

مهم است که والدین به دنبال ارتباط با کودک باشند، به زندگی روزمره و تجربیات او علاقه مند باشند، حتی در مواقع بحرانی پیوند خوبی را حفظ کنند و به آنها امید و چشم انداز بدهند. اگر در حال حاضر ارتباط با والدین دشوار است، می تواند به یادداشت روزانه یا دلجویی از دوستان کمک کند.

 

۳)روابط اجتماعی را حفظ کنیدتا کودکتان افسرده نشود. 

 

انزوای اجتماعی یکی از بزرگترین عوامل خطر افسردگی است. دوستان به کودکان و جوانان کمک می کنند تا همه چیز را در چشم انداز قرار دهند و بر مشکلات غلبه کنند. زیاده‌روی نکنید: کودکان باید تا حد امکان بدون دغدغه بزرگ شوند و زیر بار مشکلات بزرگسالی که مناسب سن آنها نیست، نشوند. تغییرات و پیامدهای بیماری همه گیر به ویژه می تواند از نظر عاطفی استرس زا باشد و افسردگی را در کودکان افزایش دهد. ترس بزرگسالان را روی شانه های کودکان نیندازید. تحت هیچ شرایطی نباید این احساس را در کودک ایجاد کرد که او مسئول یا مقصر عفونت های محیطی یا اقدامات سیاست های بهداشتی است. با این وجود، می توان در مورد موضوعات فعلی مانند بیماری، فقدان، محدودیت ها و نگرانی در مورد آینده به روشی متناسب با سن صحبت کرد - زیرا کودکان نیز به این موضوع اهمیت می دهند. ترس ها را برانگیخته نکنید: کودکانی که از موقعیت های خاصی می ترسند، نباید آگاهانه در معرض آنها قرار گیرند. به عنوان مثال، اگر کودک در ارتباطات اجتماعی مشکل دارد، بهتر است والدین او را با عباراتی مانند «دیگر با لباس ادرار نکن» نترسانند.

 

۴)ورزش و ورزش را ترویج دهید تا افسردگی کودک درمان شود. 

 

بدن و روح به طور مساوی از ورزش سود می برند. این می تواند اعتماد به نفس خردسالان را افزایش دهد. لذت بردن از ورزش بدون هیچ گونه فشاری برای انجام کار مهم است. اگر کودک یا جوان از ورزش مدرسه لذت نمی برد، ممکن است ورزش ها و دوره های جایگزین در یک باشگاه ورزشی مجاور وجود داشته باشد. تشویق به ورزش، ورزش، تفریح ​​و اجتماع با دیگران به ویژه در طول محدودیت های طولانی مدت اعمال شده توسط همه گیری مفید است.

 اوقات نیاز به درمان شدید دارد و مشخص شده است که میزان افسردگی در کودکان وجود دارد.با شماره های زیر بین کودکان توزیع می شود: از هر 100 کودک خردسال 3 نفر از افسردگی رنج می برند. از هر 100 نوجوان 9 نفر از افسردگی شدید رنج می برند. اگرچه این اعداد نسبتاً زیاد است، اما بسیاری از کودکان هنوز درمان مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند و دلیل آن این است که ممکن است در تشخیص افسردگی و خلق و خوی به تنهایی مشکلاتی وجود داشته باشد. شایان ذکر است که افسردگی در کودکان می تواند از متوسط ​​تا شدید متغیر باشد، زیرا کودکی که کمی غمگین می شود ممکن است دچار افسردگی نسبی شود که نوع کمتری است ودرمان راحت تر. 

 

علائم افسردگی در کودکان 

 

 افسردگی در کودکان به دو نوع تقسیم می شود:

 

◀️۱) علائم روانشناختی 

◀️۲)علائم فیزیکی 

 

 👈🏻۱)علائم روانشناختی:

 

🔹تحریک پذیری

🔹انزوا، غم و اندوه

🔹در بیشتر مواقع کسلند. 

🔹 لذت نبردن کودک از چیزهایی که در گذشته از آنها لذت می برد.

🔹توهم، شنیدن صداهایی که وجود ندارند.

🔹احساس ناتوانی یا گناه. فکر مرگ و خودکشی

 

👈🏻 ۲)علائم فیزیکی:

 

 افسردگی ممکن است علائم فیزیکی زیر را نشان دهد:

🔹فزایش یا کاهش وزن.

🔹زیاد یا کم خوابیدن.

🔹مشکل در تمرکز

🔹 مشکل در فکر کردن و تصمیم گیری.

🔹سردرد؛

🔹دل درد.

علائم افسردگی در کودکان اغلب در ابتدا نادیده گرفته می شود و گاهی اوقات درک همه علائم مربوط به یک مشکل دشوار است، زیرا علائم ممکن است بسته به سن کودک تغییر کند. بنابراین والدین باید با فرزندان خود صحبت کنند تا بدانند چه احساسی دارند و به چه چیزی فکر می کنند. در صورتی که والدین احساس کنند فرزندشان افسرده است، باید سریعاً برای درمان به پزشک مراجعه کنند و در نتیجه با سرعت بهتری بهبود پیدا کنند.. هنوز دقیقاً مشخص نشده است.

 

چه چیزی باعث افسردگی در کودکان می شود؟

 

عوامل زیادی باعث افسردگی در کودکان میشود مانند:

 

◀️۱)قرار گرفتن در معرض رویدادهای استرس زا، مثل: تغییر مدرسه، طلاق والدین، یا مرگ یکی از اعضای خانواده

◀️۲) مصرف برخی داروها، مانند استروئیدها یا داروهای مسکن.

◀️۳)سابقه خانوادگی: در برخی از کودکان، افسردگی ارثی است.

 

درمان افسردگی درکودکان: 

 

در صورت تشخیص اثبات افسردگی کودک، روانپزشک شروع به درمان کودک می کند و معمولاً درمان شامل موارد زیر است:

 

۱)رفتار درمانی:

 

 این درمان با تغییر رفتار و تفکر کودک از طریق صحبت با او برای رسیدن به ایده صحیح انجام می شود و این وظیفه اغلب بین خانواده و روانپزشک تقسیم می شود.

 

۲)دارودرمانی: 

گزینه ای است که در موارد بحرانی افسردگی استفاده می شود و پزشک بر حسب شرایط و با دوزهای مشخص داروها را تجویز می کند.

لینک 👇🏽

افسردگی در نوجوانان

 

دلایل اصلی و درمان افسردگی دوران کودکی 


برچسب ها

زهرا شیروانی

زهرا شیروانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود