برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کاردرمانی-در-منزل-برای-کودکان.jpg

کاردرمانی در منزل برای کودکان

برنامه کاردرمانی در منزل برای کودکان یک مداخله منحصر به فرد چند جانبه است که مشکلات در ساختار بدن، فعالیت و مشارکت که به همکاری والدین تشخیص داده می‌شود را مورد توجه قرار می‌دهد.

کاردرمانی چیست

کاردرمانی یکی از رشته های توانبخشی می‌باشد که درمانگران آن سعی می‌کنند با استفاده از تکنیک های درمانی، وسایل کمکی و جبرانی توانمندی های مراجعین را افزایش دهند که بتوانند زندگی مستقل و با عزت نفس در جامعه داشته باشند.

متخصصان کاردرمانی با استفاده از فعالیت و تمرینات هدفمند، مشکلات ذهنی و جسمی بیماران را در جهت دستیابی به توانمندی های قبل از ابتلا به بیماری و حداکثر استقلال مدیریت و درمان میکنند. زمانی که شما سالم هستید انجام کارهای روزانه بسیار ساده است مانند پوشیدن لباس ، برداشتن ظرف ها، غذا خوردن، بیدار شدن.اما اگر دچار آسیب جدی شوید و قسمتی از بدنتان دچار اختلال شده  باشد نیاز به خدمات کاردرمانی دارید تا دوباره همه فعالیت هایی که قبلا انجام میدادید را بازیابی کنید.

برای اشنایی با کاردرمانی و انواع ان اینجا کلیک کنید

کاردرمانی در منزل

 یکی از اولین اهداف مداخلات  کاردرمانی کودکان ، قادرکردن  این کودکان  به مشارکت در فعالیت‌های روزمره زندگی و کسب بالاترین سطح ممکن استقلال فردی است . حیطه‌های زیادی از زندگی این افراد تحت تاثیر ناتوانی آنها قرار میگیرد، لذا یکی از راهکارهای توانمندسازی کودکان ، تکرار تمرینات کاردرمانی ذهنی و جسمی است.

 خانواده‌ها با  کاردرمانی در منزل به کودکان خود فرصت می‌دهند در موقعیت‌های مختلف، تجربیات جدیدتری کسب بکنند و بتوانند توانمندی‌های خود را بروز دهند. خانوادهها میتوانند با استفاده کردن از لیست کاملی از وسایل کاردرمانی جسمی در خانه به قوی کردن توانمند کردن بچه‌های با نیازهای ویژه کمک کنند.

 برنامه کاردرمانی در منزل برای کودکان یک مداخله منحصر به فرد چند جانبه است که مشکلات در ساختار بدن، فعالیت و مشارکت که به همکاری والدین تشخیص داده می‌شود را مورد توجه قرار می‌دهد.

برنامه کاردرمانی در منزل  یا مراقبت ویژه در فعالیت‌های روزمره، شامل آموزش فعالیت‌های درمانی( مثلا تمرین ساختار یافته وظایف روزمره)، تطبیق محیط به منظور افزایش مشارکت و موفقیت کودک و آموزش والدین به منظور کمک به کودک برای موفقیت او در انجام تمرینات است.

 

انجام کاردرمانی در منزل بیمار دلایل زیادی میتواند داشته باشد.اما هدف اصلی این است که بیمار(کودکان و بزرگسالان) را در یک محیط حمایتی و شفابخش قرار دهیم.بعلت اینکه بیمار با خانه خود بیشتر آشنا است کاردرمانی در منزل انتخاب خوبی است و همین باعث میشود بیمار در طول درمان استرس کمتری را تجربه کند، و همچنین بهتر است بیمار کار روزانه خود را در خانه و وسیله های خود دوباره بازیابی کند، یکی دیگر از مزایای کاردرمانی در منزل این است که اعضای خانواده بیمار به راحتی در دسترس هستند و می توانند بیشتر درگیر بهبود بیمار خود شوند.

 

اهداف کاردرمانی در منزل چیست

1.پیشگیری از ناتوانایی‌ها و جلوگیری از پیشرفت آن،از مهم‌ترین دلایل کاردرمانی در منزل است (برای مثال در کودک اسپاستیک،عدم برگزاری جلسات به صورت مداوم باعث خشکی و اسپاسم بیشتر در عضلات می‌شود.)

2.حفظ و‌کمک به استقلال فرد در جامعه.

3.حفظ آرامش بیمار و افراد خانواده.

4. بالا بردن و ارتقاء سطح زندگی کودک.

5. پیشگیری از اتلاف وقت.

6.رفع و بهبود مشکلات حرکتی کودک.

7. رفع و بهبود مشکلات شناختی کودک

گروه های هدف برای کاردرمانی در منزل

  1. تاخیر در رشد جسمی
  2. مشکلات ذهنی
  3. مشکلات توجه و تمرکز
  4. شرایط بد پس از جراحی
  5. آسیب هایشدید دست
  6. مشکلات تعادل
  7. فلج مغزی و سایر بیماری‌های بدو تولد
  8. اختلالات پردازش حسی
  9. آسیب های مغزی یا نخاعی
  10. مشکلات یادگیری
  11. اختلالات رشدی
  12. مشکلات نوشتن و مهارت‌های مربوط به دست
  13. مشکلات رفتاری
  14. آسیب‌های ارتوپدی مثل شکستگی استخوان
  15. جراحی تاندونی
  16. بیش فعالی
  17. اوتیسم
  18. کم توانی ذهنی
  19. اختلال های یادگیری

کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی بخش جدایی ناپذیر از برنامه درمانی کلی بیمار فلج مغزی است. هدف از مداخلات کاردرمانی، ارتقا توانایی فرد در انجام فعالیت های روزانه به شکلی است که باعث افزایش کیفیت زندگی آن ها شود. در طول فرآیند کاردرمانی یک درمانگر آموزش دیده فرد را برای پذیرش، سازگاری، جبران و بهره وری از حداکثر عمکرد راهنمایی می کند. اما آن ها دقیقا در این چرخه چه نقشی دارند؟ آنها توانایی ها و محدودیت های عملکرد بدنی ، سطح عملکرد شناختی (یعنی مهارت های استدلال و پردازش) ، نیازها و خواسته های عاطفی و توانایی و تمایل به سازگاری و جبران فرد را در نظر می گیرند و به آن ها کمک می کنند تا در انجام کارهای روزانه در منزل، مدرسه، محیط کار و اجتماع توانمند شوند. در کنار تمام اینها نمی توان از نقش سیستم پشتیبانی و محیط خانه برای شتابدهی به فرآیند کاردرمانی غافل شد.

برنامه درمانی در کاردرمانی برای هر کودک مبتلا به فلج مغزی متفاوت است. برنامه کاردرمانی هر کودک کاملاً فردی و متناسب با تواناییهای جسمی ، فکری و اجتماعی، عاطفی آنهاست. در اولین جلسه کاردرمانی فرزند شما، متخصص کاردرمانی ارزیابی کاملی را انجام می دهد. این ارزیابی ابعاد رشد حرکتی، ادارکی، شناختی و تطابقی کودک شما را در بر میگیرد.

برای اشنایی بیشتر با فلج مغزی اینجا کلیکی کنید

کاردرمانی در سکته مغزی

سکته مغزی یکی از شایع ترین بیماری هایی می‌باشد که مردم را درگیر می‌کند. این بیماری می‌تواند به دلایلی همچون قندخون، فشار خون بالا، استرس و... اتفاق بیافتد. سکته مغزی باعث اختلالات حرکتی شدید در این افراد میشود. کاردرمانی از اولین لحظات که شرایط فرد به ثبات رسیده باشد شروع می‌شود. کاردرمانی برای سکته مغزی باعث جلوگیری از زخم بستر، جلوگیری از کوتاهی عضلات، افزایش توان و قدرت عضلانی و به دست آوردن مهارت های حرکتی مانند راه رفتن می‌شود. ۶ ماه اول پس از سکته مغزی زمان طلایی برای کاردرمانی می‌باشد که در این زمان مراجع می‌تواند سرعت پیشرفت بسیار بالایی داشته باشد. اما بعد از ۶ ماه مراجع توانایی رشد مهارت های حرکتی را با سرعت کمتری دارد. کیفیت خدمات کاردرمانی تاثیر بسیار زیادی در سرعت و میزان بهبودی مراجع دارد.

کاردرمانی برای سالمندان

کاردرمانی در سالمندان از جمله حیطه های مداخلات کاردرمانی می باشد. سالمندان ممکن است به دلیل کهولت سن مشکلات ذهنی، روانی و ذهنی فراوانی تجربه کنند. لذا این مشکلات محدودیت های فراوانی را برای آن ها ایجاد کند. مهم ترین هدف کاردرمانی رساندن افراد سالمند به حداکثر استقلال در انجام فعالیت های روزمره می باشد. کاردرمانی در سالمندان تمام جنبه های زندگی فرد را مورد بررسی قرار داده و برنامه درمانی را طرح ریزی می کند.

 کاردرمانی برای بیماری های پیشرونده

کاردرمانی برای بیماری های پیشرونده مانند ام اس، پارکینسون نیز کاربرد بسیار حیاتی دارد و می‌تواند باعث کند کردن سرعت پیشروندگی بیماری و حتی توقف بیماری شود و به مراجع کمک کند تا با وجود بیماری سطح بالای از توانایی و عملکرد جسمی را داشته باشد. همچنین کاردرمانگر با تجویز وسایل کمکی و جبرانی مناسب برای این بیماران نقش بسیار مهمی در کمک به این افراد دارد.

 کاردرمانی برای ضربه مغزی و ضایعه نخاعی

آسیب هایی هستند که بر اثر ضربه یا تصادفات رانندگی اتفاق می‌افتد. این آسیب ها به سیستم عصبی مرکزی باعث مشکلات حرکتی شدیدی می‌شود که زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر می‌گذارد. کاردرمانی برای ضایعه نخاعی اصلی ترین راه بهبودی می‌باشد که کمک می‌کند افراد پس از ضایعه به زندگی خود برگردند. کاردرمانی می‌تواند با استفاده از تکنیک های درمانی به افزایش قدرت عضلات، جلوگیری از کوتاهی عضلات، زخم بستر و افزایش مهارت حرکتی مراجع کمک کند. همچنین وسایل کمکی مناسب برای افراد دچار ضایعه نخاعی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد که تشخیص وسیله مناسب و تجویز آن به عهده درمانگر کاردرمانی و فیزیوتراپی می‌باشد.

کاردرمانی در بیماری های ارتوپدی

کاردرمانی برای شکستگی ها و مشکلات ارتوپدی دارای تکنیک ها و تجهیزات اختصاصی می‌باشد. کاردرمانگران با استفاده از این تکنیک ها و تجهیزات سعی در کاهش درد، افزایش دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلانی و به دست آوردن مهارت حرکتی می‌باشند. کاردرمانی برای شکستگی لگن، برای شکستگی دست و برای شکستگی پا از شایع ترین خدمات کاردرمانی در شکستگی ها می‌باشد.

 کاردرمانی برای اسکولیوز، کایفوز و لوردوز

این سه مورد انواع انحرافات ستون فقرات هستند که می‌تواند به دلایل ژنتیکی یا محیطی به وجود بیاید. کاردرمانی برای اسکولیوز شامل تکنیک هایی برای افزایش طول عضلات، افزایش قدرت عضلات و اصلاح زاویه ستون فقرات می‌باشد. همچنین برای کایفوز و لوردوز نیز تمرینات تقویت تنه برای رفع این مشکلات صورت می‌گیرد.

 کاردرمانی برای دیسک کمر و کمر درد

دیسک کمر و کمر درد جزو مشکلات شایعی می‌باشد که کیفیت زندگی و سطح عملکرد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. کاردرمانی برای دیسک کمر یا تنگی کانال نخاعی پس از ویزیت توسط پزشک و با تشخیص پزشک انجام می‌شود. کاردرمانی این افراد برای جلوگیری از آسیب به نخاع بسیار ضروری می‌باشد

 کاردرمانی برای تاخیر حرکتی

بسیاری از کودکان روند رشدی خود را در سن مناسب طی نمی‌کنند و مراحل رشدی آن ها دچار تاخیر می‌شود. این تاخیرات رشدی می‌توانند نشانه ای از عدم عملکرد مناسب فرد و عدم رشد مناسب آن باشند. کاردرمانی برای این کودکان برای به دست آوردن مراحل حرکتی در سن مناسب اصلی ترین راه درمان می‌باشد.

 کاردرمانی ذهنی برای بیش فعالی

بیش فعالی یا همان ADHD یک نقص سیستم عصبی می‌باشد که کودکان مبتلا به آن دچار نقص توجه می‌شوند. این کودکان در ابتدا توسط پزشک متخصص ویزیت می‌شوند و تشخیص لازم برای آن ها گذاشته می‌شود. سپس به صورت همزمان دارو درمانی و کاردرمانی ذهنی با صلاحدید پزشک و کاردمانگر شروع می‌شود. درمانگران برای این کودکان از تکنیک های رفتاری بسیار زیادی در زمان جلسه درمانی استفاده می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر از بیش فعالی اینجا کلیک کنید

کاردرمانی برای اوتیسم

اوتیسم طیفی از اختلالات می‌باشد که شاخص اصلی آن مشکل در برقراری ارتباط مناسب با دیگران می‌باشد. اوتیسم شامل طیف های خفیف تا شدید می‌باشد که سطح عملکرد کودکان، تعیین کننده سطح شدت آن ها می‌باشد.کاردرمانی ذهنی برای اوتیسم بسیار گسترده و متنوع می‌باشد. کاردرمانی حسی، کاردرمانی درکی_حرکتی و کاردمانی شناختی قسمت هایی از کاردرمانی می‌باشند که برای رشد این کودکان بسیار موثر می‌باشند. کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم در راستای افزایش مهارت های ذهنی، ارتباطی و رفتاری آن ها انجام می‌شود و تلاش می‌کنند در نهایت یک فرد مستقل به جامعه تحویل بدهند.

برای اشنایی بیشتر با بیماری اوتیسم اینجا کلیک کنید

دلیل انتخاب کاردرمانی در منزل

کمبود وقت  و زمان

کمبود وقت یکی از دلایلی است که باعث می‌شود بعضی خانواده‌ها به کاردرمانی در منزل برای کودکان گرایش بیشتری داشته باشند، پدر و مادر هر دو شاغل هستند با کودکان دیگری دارند و عملا فرصت رفت و آمد به کلینیک را ندارند به همین جهت در زمان حضور خود  جلسات کاردرمانی در منزل برای کودکان برگزار می‌کنند.

عملکرد بهتر درمانگر

عده‌ای معتقدند چون هزینه‌های کاردرمانی در منزل برای درمانگر بیشتر از هزینه‌ی حضور در کلینیک‌ می‌باشد، درمانگر عملکرد بهتری دارد با توجه به اینکه امکان اجرای تعرفه‌های واقعی برای درمانگران در محیط کلینیک با توجه به وضعیت جامعه مقدور نیست،عملا درمانگران در منزل شرایط بهتری از لحاظ مالی دارند.

شرایطی مثل پاندمی (بیماری‌های همه‌گیر)

شرایطی مثل پاندمی (بیماری‌های همه‌گیر) که این روزها همه را درگیر کرده است هم گاهی باعث‌ می‌شود خانواده مایل نباشد به صورت حضوری در کلینیک خدمات را دریافت دارد.

بیمارهای عفونی یا مشکلات تنفسی

گاهی شرایط و‌ وضعیت بیماری در کودک به گونه‌ای است که باید حداقل مواجهه با محیط بیرون را داشته باشد. مثل بیماری‌های عفونی یا مشکلات تنفسی،که در این صورت خانواده برای به حداقل رساندن امکان بیماری،از خدمات توانبخشی و کاردرمانی در منزل برای کودکان استفاده می‌کنند.

جابجا کردن کودک به مراکز توانبخشی کار دشواری است

گاهی شرایط کودک به گونه‌ای است که نمی‌تواند به راحتی حرکت کند یا جابجا کردن کودک به مراکز توانبخشی کار دشواری است در این صورت بهترین گزینه برای خانواده کودک استفاده از کاردرمانی در منزل برای کودکان می‌باشد.برای مثال یکی از مراجعین ما کودکی بود که به علت افتادن‌ در استخر دچار کمبود اکسیژن شده و تمام مهارت‌های حرکتی خود را از دست داده بود، جابجایی کودک به کلینیک برای خانواده بسیار دشوار بود و از خدمات کاردرمانی در منزل برای کودکان استفاده کردند تا رمانی که توانمندی کودک کمی بیشتر شد.

محیط بدون استرس و حمایتی برای کودک

محیط بدون استرس و حمایتی برای کودک در منزل فراهم می‌شود، بعلت اینکه کودک با محیط خانه آشنا است کاردرمانی در منزل برای کودکان انتخاب خوبی است و باعث میشود کودک در طول درمان استرس کمتری را تجربه کند،این موضوع به ویژه در مورد کودکانی که شرایط پر استرسی را تجربه کرده اند،بسیار مفید و کارامد است. گاهی همزمان با یک مشکل حرکتی یا ذهنی کودک دچار استرس و اضطراب بالا می‌باشد و بایستی تا حد امکان محیط پر آسایشی برای کودک فراهم نمود در چنین مواردی مخصوصا جلسات اول که کودک به روند کار آشنا نیست یا هنوز ارتباط لازم را با درمانگر نگرفته است،کاردرمانی در منزل برای کودکان می‌تواند برای کودک بسیار کارآمد باشد.

تجربه مجدد بودن در محیط‌های درمانی مثل کلینیک‌های توانبخشی

اگر بیمار (کودک یا بزرگسال)مدت طولانی در منزل نبوده است و زمان طولانی برای درمان در بیمارستان یا مراکز نگهداری گذرانده است، تجربه مجدد بودن در محیط‌های درمانی مثل کلینیک‌های توانبخشی می‌تواند برای کودک بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد. به همین دلیل در این شرایط کاردرمانی در منزل بسیار مفیدتر خواهد بود. در نظر بگیرید کودک به دلیل تشنج‌های پی‌در‌پی ماهها در بیمارستان بستری بوده‌است، آیا بعد از کنترل شرایط تشنج کردن صلاح است که کودک مجدد به کلینیک درمانی سپرده شود؟

در دسترس بودن اعضای خانواده

با کاردرمانی در منزل برای کودک، افراد خانواده با آگاهی بیشتری در کنار کودک خواهند بود. از مزایای کاردرمانی در منزل این است که اعضای خانواده به راحتی در دسترس هستند و می توانند بیشتر درگیر بهبودی کودک خود شوند.

فاصله‌ی مکانی با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی خوب

مسافت هم عامل مهمی در انتخاب کاردرمانی در منزل یا کلینیک توانبخشی محسوب می‌شود. ممکن است شما کلینیک معتمد و درمانگر خوب و امین خود را پیدا کنید اما فاصله‌ی مکانی شما با آن کلینیک زیاد است و دسترسی آسان نیست، در این صورت کاردرمانی در منزل می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

کاردرمانی در منزل برای کودکان به چه صورت می‌باشد؟

درمانگر کودک را در جلسه‌ی اول ارزیابی می‌کند و با خانواده در مورد تاریخچه‌ی پزشکی کودک صحبت می‌کند، سؤالاتی در مورد وضعیت رشدی،دوران بارداری، زایمان و بعد از آن،سابقه بستری شدن در بیمارستان و ….

کاردرمانگر در کاردرمانی در منزل برای کودکان با توجه مشکل کودک،فعالیت خود را انجام می‌دهد،گاه مشکلات کودک جسمی می‌باشد و کاردرمانگر روی اندام های مختلف بیمار متمرکز می‌شود و با تکنیک های درمانی نظیرحرکت دادن، کشش و ماساژ عضلات، اندام ها را به حرکت وادار می کند. اگر مشکلات کودک ذهنی و در حیطه تمرکز و توجه باشد درمانگر با انجام تمرینات و بازی‌های مخصوص سطح توجه و تمرکز کودک را ارتقاء می‌دهد.

مشکلات یادگیری با توجه به مشکلات پایه در کودک (مثل مشکلات حافظه) مورد درمان قرار می‌گیرد و به همین ترتیب درمان در هر حیطه با توجه به مشکلات آن به صورت متمرکز مورد هدف قرار می‌گیرد و معمولا بعد از چند جلسه تغییرات در کودک شروع می‌شود.

بر خلاف علم پزشکی، در توانبخشی ‌و کاردرمانی دارویی تجویز نمی‌شود و روند بهبود تدریجی است.

در جلسات کاردرمانی کودکان چه مواردی مهم است ؟

برای کاردرمانی کودکان سعی کنید کودک به مقدار کافی خوابیده باشد.

حتما فاصله غذاخوردن و شیر خوردن فرزندتان را با کاردرمانگر هماهنگ کنید.

وسایل تیز و خطرناک و پرسروصدا را از دسترس خارج کنید.

دمای محیط را تنظیم کنید،تمرین های درمانی معمولا باعث بالا رفتن دما و ضربان قلب کودک می شوند.

نور محل انجام کاردرمانی مناسب باشد.

 

 

با ارزوی بهبود تمامی بیماران

ملیکا بخشی


ملیکا بخشی

ملیکا بخشی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود