برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
مشاوره روانشناسی کودک -min.jpg

مشاور و روانشناس کودک کیست

مشاوروروانشناسان کودک آموزش دیده اند تا به کودکان کمک کنند آنچه را که در ذهن، بدن و زندگی آنها می گذرد درک کنند دراین مقاله ما قصد داریم که این اشخاص را به شما معرفی کنیم در ادامه با ما همراه باشید

مشاور و روان شناس کیست؟

روانشناسان درک و ظرفیت لازم برای مشارکت در مداخلات، ارزیابی، پیشگیری، آموزش و تحقیقات مبتنی بر شواهد و فرهنگی دارند. آنها بر جنبه های سالم و نقاط قوت مراجعان(خواه افراد، زوج ها، خانواده ها، گروه ها، سازمان ها یا جوامع) تمرکز می کنند. تأثیرات محیطی/زمینی (مانند عوامل فرهنگی، اجتماعی-سیاسی، جنسیتی، نژادی، قومیتی، جنسیتی، و عوامل اجتماعی-اقتصادی) که تجارب و نگرانی های مردم را شکل می دهند. نقش شغل و کار در زندگی مردم؛ و حمایت از برابری و عدالت اجتماعی.
روانشناسان مشاوره بر روی مسائل و چالش‌های هنجاری رشدی و سلامت روانی که افراد در طول عمر با آن‌ها مواجه هستند، و همچنین چالش‌های سیستمی (مانند تعصب و تبعیض) که در گروه‌ها، محیط‌های کاری، سازمان‌ها، مؤسسات و جوامع تجربه می‌شوند، تمرکز می‌کنند. آنها از دیدگاه‌ها و شیوه‌های مبتنی بر نقاط قوت برای پیشگیری و بهبود مشکلات عاطفی، رابطه‌ای، فیزیکی/سلامتی، اجتماعی، فرهنگی، حرفه‌ای، آموزشی و هویتی استفاده می‌کنند.

مهارت ها و روش های مورد استفاده

روش ها و تکنیک های مورد استفاده در روانشناسی مشاوره شامل، اما محدود به موارد زیر نیست:

1/مشاوره و روان درمانی فردی، خانواده و گروهی.

2/مداخله در بحران،

3/مدیریت بلایا 

4/تروما

5/تکنیک های ارزیابی برای تشخیص اختلالات روانی.

6/برنامه‌ها(کارگاه‌هایی )که به مردم در مورد مسائل مربوط به سلامت روان،

7/مدرسه

8/خانواده

9/روابط و محل کار

آموزش و اطلاع‌رسانی می‌کنند تا بتوان از مشکلات قبل از شروع آنها جلوگیری کرد یا قبل از بدتر شدن آنها کاهش داد.مشاوره با سازمان هاارزیابی برنامه و نتیجه درمان (به عنوان مثال، پیشرفت مشتری).آموزش.نظارت بالینیساخت و اعتبار تست.روش های تحقیق برای تحقیقات علمی.

مشاور روانشناس به چه افرادی کمک می کند

روانشناسان مشاوره به افراد با هر سن و پیشینه فرهنگی در محیط های فردی، گروهی (شامل زوج ها و خانواده ها)، محل کار، سازمانی، سازمانی و اجتماعی خدمت می کنند. آنها با گروه ها و جوامع کار می کنند تا به آنها در رسیدگی یا پیشگیری از مشکلات کمک کنند و همچنین عملکرد شخصی و بین فردی افراد را بهبود بخشند. روانشناسان مشاوره همچنین در سازمان ها، مؤسسات، محیط های کاری و جوامع مداخله می کنند تا اثربخشی، آب و هوا و موفقیت و رفاه اعضای خود را افزایش دهند.

مشاوره کودک چیست؟

مشاوره کودک نوعی درمان است که بر کودکان خردسال، نوجوانان و نوجوانان مبتلا به یک یا چند بیماری روانی تمرکز دارد. همچنین به جوانانی که تروما(پاسخی به واقعهای که برای فرد بسیار استرس زااست مثل منطقعه جنگی،بلایای طبیعی یا یک حادثهاشاره کرد )را تجربه کرده اند و/یا محیط خانه ناامن یا استرس زا را تجربه می کنند کمک می کند.

بسیاری از مسائلی که این کودکان با آن مواجه هستند، از مسائلی است که بزرگسالان در زندگی روزمره خود با آن مواجه هستند. برخی از این مسائل رایج عبارتند از اضطراب ، افسردگی و اندوه . با این حال، هدف مشاوره کودک این است که مشکلات را به بخش‌های قابل کنترل تقسیم کند تا کودکان بتوانند بهتر آن‌ها را درک کنند و با آن کنار بیایند.

مشاوره کودک به مسائلی می پردازد که بر رشد، رشد، سلامت روان و رفاه کودک تأثیر منفی می گذارد.

مشاوران کودک چه کسانی هستند؟

مشاوران کودک متخصصان سلامت روان هستند که بینش ارزشمندی در مورد رشد اجتماعی و عاطفی و سلامت روان کودک شما ارائه می دهند. درک این نکته مهم است که بسیاری از اوقات "اشکال" در این مناطق ممکن است برای افراد نزدیک به کودک قاب

این افراد دانش و تخصص لازم برای تشخیص، شناسایی، تعیین دقیق، ارزیابی، تشخیص و درمان طیف وسیعی از شرایط سلامت روان، مسائل سازگاری (طلاق، مدرسه جدید، قلدری، غم و اندوه و غیره) و ناراحتی روانی را دارند.

به طور خاص، مشاوران کودک، که گاهی اوقات به آنها کودک درمانگر و روانشناس کودک نیز گفته می شود (بسته به سطح تحصیلات و مجوز)، آموزش دیده اند تا "در ذهن کودکان وارد شوند" تا بتوانند به آنها کمک کنند تا آنچه را که وجود دارد درک کنند. در ذهن، بدن و زندگی آنها جریان دارد.

وظایف مشاور کودک چیست؟

مشاوران کودک خدمات بسیاری را به کودکان آسیب پذیر انجام می دهند. مهمتر از همه، این متخصصان سلامت روان از همه چیز آگاه هستند تا به کودک شما کمک کنند تا برای حل مشکلات خود و از سرگیری یک زندگی سالم و سازنده، کمک لازم را دریافت کند. درک این نکته مهم است که کودکانی که از مشکلات سلامت روان یا ناراحتی روانی رنج می برند، ممکن است این نگرانی ها را با والدین خود در میان نگذارند. به این دلیل که فرزند شما، شما را دوست ندارد. بلکه به این دلیل رخ می دهد که او می ترسد شما را ناامید کند.

بنابراین، هدف مشاوران کودک این است که به کودکان کمک کنند تا مسائلی را که تجربه می‌کنند و/یا آسیب‌های وارده را به نحوی که بتوانند پردازش و درک کنند، بهتر تفسیر کنند. هنگامی که مسائل اجتماعی و عاطفی و ناراحتی های روانی کودک درمان نشود، می تواند بر آرزوهای آموزشی و نقاط عطف رشد او تأثیر منفی بگذارد.

مهمتر از آن، می تواند باعث تاخیرهایی شود که تا بزرگسالی ادامه می یابد. البته به خاطر داشته باشید که کودکان در هر سنی، از کودکان نوپا و پیش دبستانی گرفته تا نوجوانان و نوجوانان، می توانند از جلسات مشاوره بهره مند شوند

چه زمانی باید برای کودک به دنبال مشاور کودک باشید؟

وقتی کودکی از ناراحتی ویا آسیب روانی، اجتماعی، عاطفی
یا روانی رنج می‌برد، کنار آمدن با آن می‌تواند سخت باشد
به‌ویژه زمانی که احساس می‌کنید هیچ کاری را   نمی‌توانید
انجام دهید تا این وضعیت را اصلاح کنید. 

اینجاست که یک مشاور کودک می تواند بسیار سودمند باشد.

این متخصص سلامت روان می تواند مسائل اساسی را که بر سلامت و رفاه کلی فرزند شما تأثیر می گذارد شناسایی کند، بنابراین او می تواند به سرعت درمان مورد نیاز خود را دریافت کند تا احساس بهتری داشته باشد. حقیقت این است که بسیاری از کودکان قادر به پردازش کامل پیچیدگی‌های همراه با مسائل عاطفی و/یا روان‌شناختی نیستند، بنابراین مشاوره ممکن است همان چیزی باشد که کودک شما برای تلاش در جهت تمامیت ذهنی به آن نیاز دارد.

علاوه بر این، مشاوران کودک می تواند برای کودکانی که از

 اختلال وسواس فکری-اجباری ، اختلال استرس پس از سانحه یا اختلال اضطراب عمومی رنج می برند بسیار ارزشمند باشد.

معمولاً والدین، پزشکان اطفال و معلمان در صورت نیاز به کمک حرفه ای به دنبال خدمات مشاوره برای کودکان هستند. چرا؟

 زیرا مشاوران کودک می توانند علت اصلی ناراحتی کودک شما را مشاهده، ارزیابی و شناسایی کنند.

به یاد داشته باشید که هدف اصلی مشاوره کودک استفاده از دانش و تخصص یک مشاور کودک آموزش دیده برای رفع نگرانی های شما و کمک به کودک شما برای دریافت کمک های مورد نیاز برای عملکرد صحیح است. یک مشاور کودک می تواند ابزارهای مورد نیاز برای مقابله با مسائل و هر وضعیت سلامت روانی را به روشی سالم و سازنده در اختیار شما و فرزندتان قرار دهد. علاوه بر این، این متخصص می‌تواند به شما و فرزندتان کمک کند تا با استرس و آشفتگی کمتری در زمان‌های ناراحت‌کننده، ترسناک، اضطراب‌انگیز و چالش‌برانگیز سپری کنید.

شما به عنوان والدین چیزی جز سلامتی و خوشبختی برای فرزندتان نمی‌خواهید، اما گاهی اوقات موقعیت‌هایی پیش می‌آید که به‌تنهایی نمی‌توانید آن‌ها را «رفع» کنید - به‌خصوص زمانی که به اندازه یک والدین از نظر احساسی روی آن موقعیت سرمایه‌گذاری می‌کنید. در آن زمان است که بهتر است به فردی با تخصص در این زمینه تکیه کنید.

بنابراین، زمانی که متوجه شدید فرزندتان در حال تقلا یا رفتار نامشخص است، باید از او مشاوره بگیرید. یک مشاور کودک تکنیک های مفیدی را به او آموزش می دهد که سلامت روانی و رفاه او را در کانون توجه قرار می دهد.

مشاوران کودک چه نوع مسائلی را درمان می کنند؟

 مشاوران کودک مسائل مختلفی را درمان می کنند. .اساساً، مشاوران کودک هر موضوعی را که باعث ناراحتی اجتماعی یا عاطفی کودکان ویا هر وضعیت سلامت روانی که زندگی کودک را تحت تأثیر قرار می دهد، درمان می کنند. هدف این متخصصان این است که به کودک شما کمک کنند تا هر موضوع یا مسائلی را که با آن مواجه است به روشی سالم شناسایی کرده و با آن کنار بیاید.

برخی از رایج ترین مسائلی که مشاوران کودک به آن رسیدگی

می کنند عبارتند از:

  • طلاق
  • غم و اندوه و مرگ یک عزیز، حیوان خانگی، خانه و غیره.
  • شاهد یا تجربه یک رویداد (های) تروما
  • شرایط سلامت روان و پریشانی روانی (یعنی اضطراب و افسردگی)
  • قلدری
  • آزار جنسی، عاطفی و/یا فیزیکی
  • مسائل جابجایی (مانند تغییر مدارس، خانه ها، خانواده ها و/یا شهرها/ایالت ها)

  • سوء مصرف خانوادگی یا اعتیاد به مواد

چگونه می توان فهمید که فرزندان به مشاورکودک نیاز دارند؟

علائمی وجود دارد که ممکن است نشان دهد که کودک شما به مشاوره نیاز دارد. به عنوان مثال، کودکی که شروع به رفتار «خارج از شخصیت» کرده یا کودکی که به طور ناگهانی شروع به مشکلات رشدی کرده یاپرخاشگرشده است (یا روشی که برای کودکان آن سن «رفتار عادی» تلقی نمی شود،) ممکن است نیاز داشته باشد با یک حرفه ای صحبت کنید

علاوه بر این، اگر فرزند شما اخیراً یا در گذشته آسیب قابل توجهی (یعنی آزار، مرگ عزیز ،طلاق، بیماری مزمن و غیره) را تجربه کرده است، اما درمان یا درمانی برای آن دریافت نکرده است. او به احتمال زیاد از مشاوره کودک سود خواهد برد.

علائم شایع مشکلات سلامت روان یا پریشانی روانی عبارتند از:

  • پرخاشگری بی دلیل
  • نشت ادرار
  • مشکل در سازگاری با موقعیت های اجتماعی و/یا موقعیت های جدید
  • کابوس های مکرر، وحشت های شبانه، و/یا مشکلات خواب مانند بی خوابی
  • نمرات پایین یا افت تحصیلی ناگهانی
  • نگرانی و اضطراب دائمی
  • اجتماعی از فعالیت هایی که فرزندتان زمانی دوست داشت یا دوست داشت انجام دهد کناره گیری کرد
  • کاهش قابل توجه و/یا ناگهانی اشتها و/یا کاهش شدید وزن
  • انجام مکرر آداب و رسوم و کارهای معمولی مانند شستن دست ها
  • افکار (افکار) یا تلاش برای خودکشی
  • فرزند شما به صداهایی که در سرش می شنود پاسخ می دهد
  • بیشتر وقت خود را به تنهایی یا درگیر شدن در انزوای اجتماعی داوطلبانه می گذراند
  • مصرف، سوء مصرف، یا اعتیاد به الکل و/یا مواد مخدر
  • افزایش شکایات فیزیکی، علیرغم گزارش سالم از یک متخصص پزشکی
  • درگیر شدن در شیوه های خودآزاری، مانند بریدن خود
  •  

 اهداف مشترک مشاوران کودک چیست؟


اهداف مشترک مشاوره کودک بسته به موضوع یا مسائل کودک متفاوت است. با این حال، معمولاً بر روی موضوعاتی در زندگی کودک تمرکز می کند که به طور قابل توجهی بر رشد، رشد، سلامت روان و رفاه او تأثیر می گذارد. هدف این است که به فرزندتان کمک کنید ابزارها، تکنیک‌ها و روش‌هایی را بیاموزد که می‌توانند او را برای هر چالشی که در حال حاضر و در آینده با آن روبرو می‌شود، بهتر آماده کنند.

بنابراین، یک هدف مشترک از مشاوره کودک کمک به فرزند شما برای مقابله با موقعیت های چالش برانگیز است که احساسات زیر را تحریک می کند:

اضطراب

یکی از مزایای اصلی مشاوره برای کودکان این است که به آنها می آموزد چگونه به تنهایی پریشانی و اضطراب عاطفی را مدیریت کنند. به طور خاص، کودکان یاد می‌گیرند که چگونه از حملات پانیک جلوگیری کنند و به روش‌های سالم‌تری با اضطراب مقابله کنند.

به عنوان مثال، یک کودک مضطرب ممکن است تمرینات تنفسی، تکنیک‌های مدیریت استرس/آرام‌سازی را برای زمانی که «کار می‌کند» یاد بگیرد، چگونه ماهیچه‌هایش را کنترل کند، تا زمانی که استرس دارد دچار تنش نشوند، خود مثبت. - صحبت کردن، و اهمیت صحبت کردن با کسی در زمانی که احساس می کنید تحت فشار، خسته ذهنی، گیج، مضطرب، افسرده و/یا مضطرب هستید.

یک مشاور کودک می تواند به کودک شما کمک کند تا بفهمد که نگه داشتن این احساسات در درون خود فقط همه چیز را بدتر می کند. با در میان گذاشتن این نگرانی‌ها و ترس‌ها با یک دوست یا خویشاوند حرفه‌ای یا حداقل یک دوست مورد اعتماد، کودک شما می‌تواند کمکی را که برای مقابله، مدیریت و/یا حل مسائلی که باعث آشفتگی او می‌شود، دریافت کند.

بنابراین، مشاوره می‌تواند جعبه ابزار مهمی از مکانیسم‌های مقابله‌ای را در اختیار کودک شما قرار دهد که می‌تواند در مواقعی که اضطراب را تجربه می‌کند از آن استفاده کند.

ضربه

حقیقت این است که برخی از کودکان در معرض موقعیت‌های آزاردهنده‌ای قرار می‌گیرند که به آنها آسیب وارد می‌کند - رویدادهایی که هیچ کودکی نباید شاهد آن باشد یا تجربه کند. اثرات منفی و دلخراش تروما می تواند شامل شوک، ناباوری، جدایی، بی حسی عاطفی یا اجتماعی، ترس، اضطراب و افسردگی باشد. و متأسفانه در برخی موارد می تواند منجر به اختلال استرس پس از سانحه شود.

علائم پس از حادثه  ممکن است شامل میل شدید به اجتناب از افراد و/یا مکان های مرتبط با تروما، خاطرات شدید و ناراحت کننده، بازگشت به گذشته و/یا کابوس ها، مشکلات خواب مانند بی خوابی، و عصبانیت غیرقابل کنترل، پرخاشگری و/یا بی قراری باشد. مشاورروانشناس کودک می تواند به کودک مبتلابه اختلال استرس پس از حادثه کمک کند تا احساسات،ترسها و نگرانی های خودرابا او به اشتراک بگذارد .

به عبارت دیگر، می‌تواند به این کودکان توانای بدهد که با آن می‌توانند درباره آنچه برایشان اتفاق افتاده صحبت کنند و در آن زمان چه احساسی در آن‌ها ایجاد کرده و اکنون چه احساسی در آنها ایجاد می‌کند. همچنین می تواند این افراد را تشویق کند تا احساسات خود را بدون در نظر گرفتن اینکه چه هستند، به اشتراک بگذارند، به جای اینکه آنها را در درون خود نگه دارند.

در نهایت، مشاوره می تواند به این کودکان کمک کند تا بفهمند که آنها مقصر اتفاقاتی نیستند که برای آنها رخ داده است. آنها بازماندگان هستند - نه قربانیان یا مجرمان.

این ابزارها ممکن است شامل

  • تمرین‌های تنفس عمیق،/ وقفه‌ای برای جمع‌بندی مجدد،/ صحبت با یک دوست یا خویشاوند مورد اعتماد در مورد احساس او، /تمرین تکنیک‌های مدیریت استرس/آرام‌سازی،/ تمرکز بر موارد مثبت و نگاه کردن به رویداد یا تجربه باشد. به روشی متفاوت .

طلاق

وقتی یک پیوند زناشویی به پایان می رسد، می تواند برای یک کودک بسیار ناراحت کننده باشد. در واقع معمولاً بچه ها خودشان را مقصر طلاق می دانند. همچنین معمولاً این کودکان احساس می کنند که چون باعث پایان ازدواج شده اند، دوست داشتنی نیستند.

سپس پیامد ناگوار طلاق وجود دارد - مسائل مربوط به حضانت فرزند. گاهی اوقات ترتیبات حضانت دوستانه است، اما گاهی اوقات آنها پرتنش هستند - یک نبرد حضانت بین والدین.

انتخاب بین والدین باعث می شود کودکان احساس ناراحتی، مضطرب و گناه کنند، به خصوص در مورد اینکه با چه کسی می خواهند زندگی کنند. علاوه بر این، کودکانی که انتخاب‌هایشان با والدین یا خواهر و برادرشان همسو نیست، اغلب احساس غمگینی، سردرگمی، پریشانی و غرق شدن می‌کنند.

 مشاوران کودک می توانند به کودکانی که طلاق را پشت سر می گذارند یا پشت سر گذاشته اند، نحوه کنار آمدن با احساسات متناقض و گیج کننده خود را از طریق طیف گسترده ای از تکنیک ها، مانند تنفس عمیق، هنر یا موسیقی درمانی، خودسازی مثبت آموزش دهند. صحبت کردن، یادداشت روزانه، ورزش کردن، و صحبت کردن با یک دوست یا خویشاوند قابل اعتماد در مورد احساسات و افکارشان.


اندوه

مرگ یک عزیز،  دوست، خانه، مدرسه ویا سلامتی می‌تواند منجر به مقدار قابل توجهی غم و اندوه شود. اگر برای یک بزرگسال ناراحت کننده است، می دانید که برای کودکی که سطح بلوغ، تجربیات زندگی یا مکانیسم های مقابله ای را ندارد، ده برابر بدتر است.

در واقع، برای کودکانی که فرآیند سوگواری را پشت سر می گذارند، پیچاندن سرشان به اطراف می تواند بسیار دشوار باشد. در واقع، آنها ممکن است درگیر احساسات گیج کننده، متضاد و نوسانی مانند بی حسی، انکار، از دست دادن، اندوه، ناامیدی، افسردگی، اضطراب و خشم/خشم شوند.

آنها دلتنگ شخص، مکان یا چیزی هستند که خیلی دوست داشتند و نمی دانند چگونه درد را به چیزی سالم تر منتقل کنند. این کودکان ممکن است الگوهای فکری غیرمنطقی داشته باشند، مانند اینکه آنها نیز خواهند مرد یا شخص دیگری که دوستشان دارند ترک خواهد کرد. آنها ممکن است صادقانه باور کنند که این ضرر به دلیل کاری بوده است که انجام داده اند یا انجام نداده اند. علاوه بر این، آنها ممکن است احساس گناه بی‌اندازه‌ای داشته باشند که می‌توانستند کاری برای جلوگیری از ضرر انجام دهند - اما این کار را نکردند.

مشاوران کودک به کودکان کمک می کنند تا فرآیند غم و اندوه را بهتر درک کنند و در عین حال به آنها آموزش می دهند که خوب است احساسات متضاد و گیج کننده را تجربه کنند. مشاوران به کودکان توضیح می دهند که غم و اندوه یک احساس عادی است که اغلب به صورت موجی بروز می کند. آنها همچنین به کودکان توضیح می دهند که برای بهبودی از دست دادن، تجربه آنها مهم است.

این متخصصان همچنین کودکان را تشویق می‌کنند که تا حد امکان در مورد فقدان صحبت کنند تا زمانی که بتوانند آن را به روشی که برایشان منطقی است پردازش کنند.

هیچ محدودیت زمانی برای مدت زمانی که باید غصه بخورد وجود ندارد و هیچ راه درست یا غلطی برای انجام آن وجود ندارد. با این حال، مهم است که شما به‌عنوان والدین مراقب فرزندتان باشید و اگر به نظر می‌رسد که او بیشتر و بیشتر دورتر می‌شود و بعد از یک سال قدمی برای بهبودی برنمی‌دارد، با یک مشاور کودک وقت بگیرید.

یک مشاور کودک به کودک شما راهبردهای مقابله ای را آموزش می دهد، مانند اینکه چقدر مهم است احساسات خود را با یک عزیز یا دوست مورد اعتماد در میان بگذارید، غم و اندوه را به سمت فعالیت های خلاقانه مانند موسیقی، روزنامه نگاری، و/یا هنر هدایت کنید و از صدای خود برای استفاده از صدای خود برای رسیدن به هدف استفاده کنید. خاطرات عاشقانه فرد، مکان یا چیزی که کودک از دست داده است را به اشتراک بگذارید.

متخصصان بهداشت روان به کودکان عزادار می آموزند که لایه های زیادی در فرآیند سوگواری وجود دارد و هر یک از آنها مهم است و برای درمان موفقیت آمیز باید تجربه شود.

تغییر دادن

برای بسیاری از کودکان، تغییر (به عنوان مثال تغییر مدرسه، نقل مکان به شهر یا ایالت جدید، فرزندخواندگی یا ورود به سیستم سرپرستی، ازدواج مجدد، طلاق، رفتن به زندگی با بستگان دیگر، از دست دادن یک عزیز یا حیوان خانگی و غیره) می تواند آسیب زا باشد

بزرگسالان، مانند من و شما، ابزارهایی برای پذیرش و انطباق با این تغییرات در اختیار دارند، اما بسیاری از اوقات، کودکان اینگونه نیستند. بنابراین، اگرچه تغییرات ممکن است به طور قابل توجهی به توانایی شما برای عملکرد آسیب نرساند، ممکن است تأثیر کاملاً متفاوتی روی فرزند شما داشته باشد.

چه تاثیری؟ کودکانی که تغییر قابل توجهی را در زندگی خود تجربه کرده اند، ممکن است برای بیان احساس واقعی خود در مورد آن مشکل داشته باشند. به طور خاص، یک تغییر بزرگ می تواند منجر به اضطراب، عزت نفس پایین، شک به خود، عدم اطمینان، اضطراب، افسردگی، ترس، فوبیا، نگرانی و/یا عصبانیت/خشم نسبت به والدینشان – و هر کس دیگری شود.

در حالی که اینها واکنش های طبیعی به تغییر هستند، به طور کلی برخی از کودکان ممکن است به سختی از کنار این احساسات به تنهایی عبور کنند. اینجاست که مشاوره کودک وارد عمل می شود.

مشاوران کودک به کودکان می آموزند که چگونه با تمرکز بر جنبه های مثبت (و تغییر ناپذیر) زندگی خود به طور مؤثر با تغییر کنار بیایند. آنها همچنین به کودکان می آموزند که چگونه خودگویی مثبت را تمرین کنند، زمانی که احساس می کنند تحت تأثیر همه تغییرات زندگی خود قرار گرفته اند.

در نهایت، آنها به کودکان می آموزند که چگونه در هنگام کنار آمدن با "جدید بودن" همه چیز، نفس عمیق بکشند. هدف این متخصصان این است که به کودک شما کمک کنند تا بفهمد (و بپذیرد) که تغییر طبیعی است و احساسات آنها موقتی است. در نهایت، او سازگار می شود و این احساسات محو می شوند.

عزت نفس پایین و اعتماد به نفس

حقیقت این است که برخی از کودکان با عزت نفس و اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد همچنین می تواند منجر به اضطراب، افسردگی، سوء مصرف مواد، اختلالات خوردن و حتی افکار آسیب رساندن به خود و خودکشی شود. کودکی که عزت نفس پایینی دارد ممکن است احساس دوست داشتنی، پوچی و بی ارزشی کند.

در نتیجه، او ممکن است شروع به این باور کند که عزیزان و دوستانش بدون آنها "بهتر" خواهند بود. مشاوران کودک می توانند به روش های بی شماری به این کودک کمک کنند تا عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهد. به عنوان مثال، یک مشاور کودک ممکن است به کودکی که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارد، آموزش دهد که چگونه به تصویر بزرگ نگاه کند و برای یافتن علت اصلی مشکلات عمیق تر کند.

او همچنین ممکن است به کودک کمک کند تا درک کند که چگونه افکار منفی و خودگویی باعث ایجاد احساس بد در او می شود - از نظر روحی و جسمی. این متخصص همچنین می تواند به کودک توضیح دهد که چگونه خودگویی مثبت می تواند عزت نفس، اعتماد به نفس و زندگی کلی او را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

برخی از چیزهایی که فرزند شما در مشاوره کودک خواهد آموخت شامل مزایای استفاده از جملات تاکیدی مثبت برای تقویت اعتماد به نفس و پذیرش خود و اهمیت صحبت با یک دوست عزیز یا دوست مورد اعتماد در مورد احساسات و افکار ناراحت کننده است. یک مشاور کودک حتی می تواند به کودک شما کمک کند اگر عزت نفس و اعتماد به نفس پایین او ناشی از چیز جدی تری مانند اختلال خوردن باشد.

 

انواع مختلف مشاوره کودک چیست؟

انواع مختلفی از مشاوره کودک وجود دارد، مانند درمان شناختی-رفتاری، درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر تروما، و درمان های جایگزین.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

هدف درمان شناختی-رفتاری (CBT) کمک به کودکان در تغییر الگوهای فکری و رفتارهای منفی از طریق قالب بندی مجدد طرز تفکر آنها در مورد مسائل و رویدادها است. هدف این است که به کودکان کمک کنیم افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنند تا بتوانند پاسخ سالم تری به مسائل، خود و دنیای اطراف خود داشته باشند.

به طور خاص تر، CBT کودکان را تشویق می کند تا سیستم های اعتقادی خود را به چالش بکشند، تا بتوانند خود و موقعیت را از طریق یک لنز واقعی تر و مثبت تر ببینند. بنابراین، CBT می‌تواند ابزارهایی را که کودک شما برای مقابله مؤثر با موقعیت‌های چالش‌برانگیز و استرس‌زا نیاز دارد، فراهم کند.

درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر تروما (TF-CBT)

هدف از درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر تروما (TF-CBT) کمک به کودکان برای بهبود اثرات تروما است. مشابه CBT، این مشاوران به کودکان می آموزند که چگونه تروما را به شیوه ای واقع بینانه تر ببینند - بدون اینکه خودشان را سرزنش کنند .

TF-CBT همچنین به کودکان تکنیک‌هایی را آموزش می‌دهد که در صورت تجربه یک فلاش بک، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، با هدف کار بر روی آن خاطرات از یک مکان کنترل و درک. در نتیجه، TF-CBT می تواند توانایی استفاده از این ابزارها را در زمانی که یا اگر از خاطره تروما مضطرب می شود را برای کودک شما فراهم کند.

درمان های جایگزین

کودکی که مشکلات سلامت روانی یا پریشانی روانی را تجربه می‌کند ممکن است از درمان‌های جایگزین مانند موسیقی ویا هنر درمانی، ورزش، ورزش درمانی، حرکت درمانی، اسب درمانی، ذهن آگاهی و/یا آب درمانی بهره مند شود.

در یک مشاور کودک به دنبال چه چیزی باشم؟


هنگام جستجوی یک مشاور کودک باید چندین نکته را در نظر بگیرید. اولاً، مشاور باید برای فرزند شما مناسب باشد. چرا؟ خوب، زیرا احتمال زیادی وجود دارد که فرزند شما از دیدن یک مشاور کودک ناراحت، مضطرب و/یا کمی (یا خیلی) خجالت بکشد. برای یک کودک ناشناخته و ترسناک است. یعنی من دیوانه ام؟ من و شما می دانیم که اینطور نیست، اما یک کودک ممکن است اینطور نباشد.

بنابراین، مهم است که مشاوری بیابید که با فرزندتان «مشکل» شود. حقیقت این است که ممکن است کمی طول بکشد تا کودک شما احساس راحتی کند، بنابراین مشاور باید بداند چگونه با او "یخ را بشکند". اگر قطع ارتباط وجود داشته باشد یا فرزندتان از مشاور ابراز ناراحتی یا نارضایتی کند، باید مشاور دیگری پیدا کنید. چرا؟ زیرا اگر فرزند شما به مشاور خود اعتماد نداشته باشد، مشاوره از بین خواهد رفت.

علاوه بر این، مهم است که از قبل در مورد مشاوران بالقوه تحقیق کنید. اعتبار او را در نظر بگیرید - صلاحیت های آموزشی، رویکرد، و نظرات مشتری. همه آن چیزها مهم هستند. همچنین ضروری است که مشاور در زمینه مشاوره کودک تخصص داشته باشد. چرا؟ بنابراین، می توانید از اینکه او می داند چگونه از تکنیک های درمانی به گونه ای استفاده کند که واقعاً به کودک شما کمک کند - نه اینکه مانع او شود، اطمینان داشته باشید.

و از آنجایی که سلامت روان و رفاه فرزندتان در درجه اول اهمیت قرار دارد، در بررسی مراجع مشاور تردید نکنید. اگر همه اینها حل شد، قرار ملاقاتی با او بگذارید. آیا با مشاور احساس راحتی می کنید؟ آیا فرزند شما؟ اگر هر دو احساس راحتی می کنید، ادامه دهید. اما، اگر حال و هوای خوبی ندارید - به تابلوی نقاشی برگردید و دوباره شروع کنید تا زمانی که موردی را پیدا کنید که سطح راحتی شما را برآورده کند. بالاخره یک دهکده می خواهد.

خبر خوب این است که اکثر مشاوران مشاوره رایگان ارائه می دهند، بنابراین شما می توانید به راحتی یکی از بهترین ها را پیدا کنید که با شخصیت فرزندتان مطابقت داشته باشد.

چگونه می توانم یک مشاور کودک خوب پیدا کنم؟

تصمیم گیری برای مراجعه به مشاوره کودک تصمیم آسانی نیست، و پیدا کردن مشاور مناسب ممکن است کار دشوارتر به نظر برسد. بنابراین، هنگام تحقیق در مورد درمانگران - از اطراف خود بپرسید. به عبارت دیگر، از سایر والدین و مراقبان، معلمان و پزشکان درخواست معرفی کنید.

وقتی به دنبال یک مشاور کودک خوب می گردید، معمولاً هیچ چیز ارزشمندتر از شفاهی نیست. با این حال، به خاطر داشته باشید که آنچه ممکن است برای یک کودک خوب باشد ممکن است برای دیگری بد باشد ، پس ذهن خود را باز نگه دارید و تصمیم خود را بگیرید. اگر به دنبال یک مشاور کودک در منطقه خود هستید، دایرکتوری TherapyTribe را بررسی کنید . این می تواند به شما کمک کند تا مشاور مناسب برای فرزندتان پیدا کنید.

 

 

برخی از روانشناسان تأثیرگذار کودک در طول تاریخ

 

زیگموند فروید

نظریه پنج مرحله رشد انسان را توسعه داد که چهار مرحله از آنها در دوران کودکی رخ می دهد


آنا فروید 

کمک قابل توجهی به حوزه روانشناسی روانکاوانه کودک کرد.


ژان پیاژه 

تئوری رشد شناختی را توسعه داد که بر آموزش کودک تأکید داشت.


جان بولبی 

منشأ "نظریه دلبستگی" است که درک روابط طولانی مدت بین انسان ها را آسان تر می کند.

در نهایت

دوران کودکی افراد تأثیر زیادی بر نوع بزرگسالی که بعداً در زندگی ظاهر می شوند خواهد داشت.

روانشناسی کودکی شاخه ای تخصصی از روانشناسی سنتی است که بر روی کودکان و عمدتاً رشد و رفتار آنها تمرکز دارد. این یکی از رایج ترین انواع روانشناسی است که امروزه مورد مطالعه قرار می گیرد. این نوع روانشناسی معمولاً هر کودک را از تولد تا نوجوانی پوشش می دهد. برخی از حوزه‌های تحت پوشش روان‌شناسی دوران کودکی شامل نقاط عطف، مشکلات رفتاری، مهارت‌های اجتماعی، رفاه و رشد ذهنی و عاطفی است.

انتخاب روانشناس کودک مناسب می تواند آینده درخشان کودک شما را بسازد یا آن را خراب کند.

با نگرش درست وارد شوید برای جمع بندی، مشاوران کودک می توانند به فرزند شما بیاموزند که صحبت کردن در مورد اتفاقی که برای او افتاده اشکالی ندارد. در واقع انجام این کار سالم است. و آنها می توانند مکانیسم های مختلف مقابله ای را به کودک شما آموزش دهند که او می تواند در زمان "خشمگین شدن" از آن استفاده کند. به عبارت دیگر، وقتی کودک شما خاطره ای یا فلاش بک را تجربه می کند که او را ناراحت می کند، می تواند ابزاری را از جعبه ابزار خود بیرون بکشد تا با آن مقابله کند.


مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود