برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
3_روش_نحوه_ی_پاسخ_دادن_به_کودک[1].jpg

3 روش نحوه ی پاسخ دادن به کودک درباره بچه دار شدن

برای والدین معمولاً چیزی دشوارتر از این نیست که درباره روابط زناشویی با فرزندان خود سخن بگویند اما واقعیت این است که اگر والدین درمورد این موضوعات با فرزندان خود صحبت نکنند، آنها سؤالاتشان را از دوستان و یا منابع نامعتبر میپرسند. در این مقاله پیرامون اینکه والدین چگونه باید در خصوص رابطه جنسی با فرزندان خود گفتگو کنند و توضیح بچه دار شدن برای کودکان چگونه باید باشد، نکات بسیار مهمی را برای شما شرح داده ایم، با ما همراه باشید و در قسمت نظرات، نظر خود را با ما به اشتراک بگذراید.

چگونه پاسخ دهیم که نوزادان از کجا می آیند

 

 

 کودکان به پرسیدن سوالات خنده دار و گاهی نامناسب معروف هستند. با این حال، اگر کودک شما می‌پرسد که بچه‌ها از کجا آمده‌اند یا چگونه ساخته شده‌اند، باید سعی کنید به آنها پاسخی صادقانه بدهید که بتوانند بفهمند. این کمک می کند تا آنها را برای آینده آماده کنید، زیرا در حال رشد هستند و جهان را تجربه می کنند. هنگامی که آنها سؤالشان را می پرسند، مطمئن شوید که وضعیت را ارزیابی کرده اید و پاسخ خود را متناسب با سن فرزندتان تنظیم کنید.

 

 قسمت اول

 

 ارزیابی وضعیت

 

 

 1: وقتی موضوع مطرح می شود، آرام و خونسرد باشید. برای بچه ها در هر سنی طبیعی است که در مورد نوزادان کنجکاو شوند و سؤالاتی بپرسند. آماده شدن برای گفتگو کمک می کند تا پاسخ بهتری بدهید، اما حتی اگر آمادگی ندارید، سعی کنید آرام بمانید و عجولانه نتیجه گیری نکنید.  یک نفس عمیق بکشید و با کودک مانند هر موضوع دیگری صحبت کنید.

 

 اولین واکنش شما ممکن است خندیدن یا تغییر مسیر مکالمه باشد. با این حال، اگر بحث را عوض کنید، کودک فقط در مورد موضوع کنجکاوتر می شود. بهترین کار این است که وقتی می پرسد، درمورد آن سوال صحبت کنید.

 

 2: اگر فرزند شخص دیگری از شما در مورد نوزادان سؤال کرد، به والدین یا سرپرست کودک موکول کنید. اگر پرستار یا مربی بچه هستید، ممکن است از شما در مورد نوزاد یا رابطه جنسی سؤال کند. آرام بمانید و بهترین قضاوت خود را برای نزدیک شدن به موقعیت به کار ببرید. اگر این یک سوال بدنی است، به آن پاسخ علمی بدهید. اگر سؤالی است که فکر می کنید نمی توانید یا نباید به آن پاسخ دهید، به کودک بگویید که می تواند از والدین خود بپرسد.

 

 به عنوان مثال، می توانید چیزی مانند این بگویید: "بیا وقتی مادرت به خانه می رسد از او بپرسیم، شاید جواب سؤالت را بداند!"  این احتمال وجود دارد که کودکان موضوع را فراموش کنند، شما می توانید به والدین آنها اطلاع دهید که کودک در مورد نوزادان یا رابطه جنسی کنجکاو بوده است.

 

 اگر کودک همچنان محدودیت های شما را زیر پا می گذارند و سوالات شخصی بیشتری می پرسند، خونسرد بمانید و همانطور که اگر بد رفتاری کرد با آن برخورد کنید و یادآوری کنید که در صورت فحش دادن نباید از کلمات کثیف استفاده کند و به کودک بگویید که اگر به این کار ادامه دهند، باید با والدینش تماس بگیرید.

 

 

3: در نظر بگیرید که چرا کودک شما ممکن است در مورد نوزادان کنجکاو باشد. در حالی که بچه ها به طور طبیعی کنجکاو هستند، ممکن است دلیلی وجود داشته باشد که کودک این سوال خاص را می پرسد. به عنوان مثال، معلمش در مدرسه ممکن است باردار باشد، یا ممکن است نوزادی را در تلویزیون یا در جمع دیده باشد.

 

 اگر باردار هستید، کودک بزرگترتان ممکن است در مورد خواهر یا برادر جدید خود کنجکاو شود.  بسیار رایج است که بچه ها وقتی می دانند بچه ای در راه است شروع به سؤال درباره نوزادان و بارداری می کنند.

 

 4: از کودک بپرسید که فکر می کند بچه ها از کجا می آیند. ممکن است فرزندتان از شما درباره نوزادان بپرسد تا آنچه را که قبلاً می‌داند تأیید کنید. اگر قبلاً هرگز در مورد آن صحبت نکرده اید، سعی کنید چیزی مانند "این یک سوال خوب است! فکر می کنی بچه ها از کجا می آیند؟" بگویید. برای اینکه متوجه شوید که آنها در مورد این موضوع چقدر می دانند.

 

 اگر قبلاً درباره نوزادان و بارداری صحبت کرده اید، با تأیید آنچه قبلاً صحبت کرده اید شروع کنید.  چیزی مانند "خوب، ما در مورد نحوه ساختن نوزادان صحبت کرده ایم که اسپرم با تخمک ملاقات می کند، درست است؟"  هنگامی که کودکتان تأیید کرد که آن اطلاعات را می داند، به سراغ پاسخ دادن به سؤال جدید خود بروید.

 

 اگر کودک می گوید که نمی داند، به آن اطمینان دهید که اشکالی ندارد. سپس تا جایی که می توانید به سؤالاتش پاسخ دهید.

 

 قسمت دوم

 

 پاسخ به سوال

 

 

در این پست ما به شما برای بهتر پاسخ دادن به سوالات جنسی فرزندانتان کمکتان می کنیم.

 

 1: به سوالی که فرزندتان می پرسد پاسخ دهید.  بسیاری از والدین دچار آشفتگی می شوند زیرا احساس می کنند باید کل روند را برای فرزندانشان توضیح دهند. در عوض، روی ارائه پاسخی صادقانه به سؤالی که از شما پرسیده اند تمرکز کنید. اگر آنها به طور خاص بپرسند که چگونه نوزادان از مادر خود بیرون می آیند، می توانید چیزی مانند "نوزادان زمانی به دنیا می آیند که یک فرد دارای رحم، نوزاد را از طریق کانال زایمان، که بخشی از واژن اوست، هل می دهد."

 

 هنگامی که به سؤال اولیه کودک پاسخ دهید، ممکن است بیشتر بپرسد یا ممکن است قانع شود. اگر به نظر نمی رسد از پاسخ شما راضی است، از فرزندتان چیزی مانند "آیا چیز دیگری وجود دارد که بخواهی در مورد نوزادان بدانی؟"  یا "آیا سوال دیگری داری؟" بپرسید.

 

 2: پاسخ های خود را متناسب با سن فرزندتان تنظیم کنید. یک کودک کوچکتر نیازی به دانستن تمام جزئیات خاص در مورد بارداری و بچه دار شدن ندارد. برای کودکان زیر 6 سال، بحث را ساده و کلی نگه دارید. همانطور که آنها بزرگتر می شوند، می توانید از مکالمات قبلی خود برای پاسخ به سؤالات خاص تر استفاده کنید.

 

 بعلاوه، این احتمال وجود دارد که یک کودک کوچکتر برخی از اطلاعاتی را که شما به آن می گویید در حین بزرگ شدن فراموش کند. این احتمال وجود دارد که قبل از اینکه آنها واقعاً اطلاعات را جذب و درک کنند، مجبور خواهید بود چند مکالمه متفاوت در مورد محل آمدن نوزادان داشته باشید.

 

 3: هنگام صحبت در مورد جنس یا اندام های جنسی از استفاده از کلمات عامیانه یا تعبیرهای خوشایند خودداری کنید. هنگامی که با فرزندتان صحبت می کنید، درمورد اندام تناسلی مانند هر قسمت دیگری از بدن رفتار کنید. از کلمات آلت تناسلی، واژن، رحم، جنسیت، اسپرم و تخمک برای اشاره به فرآیند تولید نوزاد استفاده کنید.  این تضمین می‌کند که وقتی بزرگ می‌شوند کنجکاو نشوند و درباره موضوعاتی مانند رابطه جنسی به دنبال اطلاعات بیشتری نباشند.

 

 برای مثال، می‌توانید بگویید «اسپرم باید با تخمک ملاقات کند تا بچه‌ تشکیل شود» تا به آن‌ها درباره آناتومی کلی تولید مثل بیاموزید.

 

 شما می توانید زمانی که کودک در حال یادگیری بقیه قسمت های بدن خود است، آموزش اندام تناسلی را آغاز کنید.  تا زمانی که فرزندتان به حدود 2 یا 3 سالگی می رسد، باید بداند که یک زن واژن دارد و یک مرد یک آلت تناسلی دارد.

 

 هنگامی که به سؤالاتی در مورد بچه دار شدن پاسخ می دهید، بد نیست به رابطه جنسی به عنوان «عشق کردن» اشاره کنید، تا زمانی که آنها بدانند که منظور شما از این عبارت به معنای داشتن رابطه جنسی است. این می تواند به کودک کمک کند تا نوزادان را با چیزهای مثبت و نه چیزهای ترسناک یا منفی مرتبط کند.

 

 

4: به کودکان زیر 5 سال پاسخ های ساده اما صادقانه بدهید. کودکان کوچکتر به جای رابطه جنسی، بیشتر بر بارداری و چگونگی ورود نوزادان به دنیا متمرکز هستند. توضیح دهید که اسپرم باید با تخمک ملاقات کند و نوزاد در رحم زن تشکیل می شود.

 

 به عنوان مثال، اگر کودک از شما بپرسد که چگونه نوزادان ساخته می شوند، به عنوان مثال میتوانید همچین پاسخی به آنها بدهید که " نوزادان زمانی ایجاد می شوند که دو نفر رابطه جنسی داشته باشند، و اسپرم یک نفر تخمک فرد دیگر را بارور می کند. سپس نوزاد به مدت 9 ماه در رحم رشد می کند.  تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شود که به دنیا بیاید."

 

 اگر در مورد چگونگی بیرون آمدن نوزاد می پرسد، توضیح دهید که نوزاد از واژن خارج می شود، واژن که با تولد نوزاد کشیده می شود. همچنین ممکن است بخواهید به آنها بگویید که برخی از والدین تصمیم می گیرند یا از نظر پزشکی مجبور به انجام عمل جراحی برای خارج کردن نوزاد از رحم خود هستند.

 

 حتما توضیح دهید که رحم بخشی از واژن است و با معده متفاوت است. از آنجایی که نوزادان در شکم والدین به نظر می رسند، این می تواند یک ایده بسیار گیج کننده برای کودکان باشد.

 

 5: از کتاب های دارای تصاویر استفاده کنید تا به شما کمک کند موضوع را برای یک کودک کوچکتر توضیح دهید.  کتاب های زیادی در بازار وجود دارد که فرآیند بچه دار شدن را به زبان ساده توضیح می دهد. آنها اغلب شامل تصاویری می باشند که مناسب کودکان و تا حد امکان غیرجنسی هستند.

 

 اگر نمی توانید کتابی برای کودکان پیدا کنید که به خوبی این روند را توضیح دهد، سعی کنید کتاب آناتومی را انتخاب کنید. ممکن است جزئیات بیشتری از آنچه لازم است باشد، اما می‌توانید از آن برای نشان دادن محل رشد کودک و شکل ظاهری اندام تناسلی استفاده کنید.

 

 کتاب‌های آناتومی همچنین برای یادگیری و پاسخ به سؤالات سخت‌تر مانند "تخم مرغ از کجا آمده است؟" یا "اسپرم چگونه ساخته می شود؟"

 

 6: صحبت در مورد بلوغ را زمانی شروع کنید که فرزندتان بین 6 تا 12 سال سن دارد. برای خانم ها، بلوغ می تواند از 8 یا 9 سالگی شروع شود و برای آقایان از 9 یا 10 سالگی. بگذارید بدانند که پریود نشانه این است که یک فرد دارای واژن می تواند بچه دار شود و در مورد اینکه چگونه انزال از آلت تناسلی می تواند تخمک را در صورت داشتن رابطه جنسی بارور کند صحبت کنید.

 

 به عنوان مثال، اگر فرزندتان درباره زمان شروع اولین قاعدگی‌اش بپرسد، می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: "بیشتر افرادی که واژن دارند اولین قاعدگی خود را در سن 9 تا 16 سالگی تجربه می کنند. برخی از افراد زودتر پریود می‌شوند.  برخی هم دیرتر برایشان اتفاق می افتد. اولین قاعدگی شما نشانه آن است که بدن شما شروع به بلوغ جنسی کرده است، و به این معنی است که اگر با فردی دارای آلت تناسلی رابطه جنسی داشته باشید، می توانید باردار شوید.

 

 سعی کنید در مورد بلوغ به عنوان چیزی طبیعی صحبت کنید، چون در اصل هم یک امر طبیعی است! از مکالماتی که در کودکی با آنها داشتید استفاده کنید و به آنها بگویید که بلوغ ممکن است باعث شود که بیشتر به رابطه جنسی فکر کنند.

 

 7: به کودکان بزرگتر اجازه دهید بدانند که شما هنوز برای پاسخ دادن به سؤالات آنها حاضرید.  در حالی که یک بچه بزرگتر ممکن است فکر کند همه چیزهایی را که باید در مورد رابطه جنسی بداند می داند، این همیشه درست نیست.  اگر خود را به عنوان فردی معرفی کرده‌اید که می‌تواند درباره موضوعات حساس با او صحبت کند، برای سؤالات خاص‌تر آماده باشید. به عنوان مثال، یک نوجوان ممکن است چیزی مانند "آیا می توانم از رابطه جنسی دهانی باردار شوم؟" بپرسد.

 

 می‌توانید با گفتن جمله‌ای مانند «می‌دانم که بزرگ‌شدن می‌تواند گیج‌کننده باشد، به نوجوان خود یادآوری کنید که همچنان می‌توانید به سؤالات او پاسخ دهید، همیشه می‌توانی با من صحبت کنی».

 

 از سوالات آنها برای یادآوری خطرات رابطه جنسی بدون سخنرانی به آنها استفاده کنید.  برای مثال رابطه جنسی دهانی، می توانید بگویید "شما نمی توانید با داشتن رابطه دهانی باردار شوید، اما می توانید یک STD ( بیماریهای آمیزشی) بگیرید."

 

 فکر نکنید که چون فرزند شما در مورد رابطه جنسی سوال می کند پس او رابطه جنسی را تجربه کرده است. این احتمال وجود دارد که فرزندتان فقط به این دلیل که با دوستان خود در مورد این موضوع صحبت می کردند یا آن را در فیلمی دیده بودند می پرسد.


 
قسمت سوم


ادامه ی گفتگو

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر درباره تربیت جنسی کودک ویدیوهای زیر را مشاهده کنید:

 

آموزش جنسی

 

کنجکاوی های جنسی کودک

 

تکنیکهایی برای تربیت جنسی کودکان

 

1: اطلاعات مربوط به تولید مثل را در مثال های روزمره بگنجانید. مهم است که به کودکان اطلاع دهید که سؤالات در مورد نوزادان و جنسیت طبیعی هستند. سعی کنید به دنبال راه هایی باشید که بتوانید قبل از اینکه فرزندتان بخواهد، روند بچه دار شدن را آموزش دهید.

 

 به عنوان مثال، اگر در باغ وحش هستید و یک حیوان باردار را می بینید، می توانید چیزی شبیه این بگویید: "آیا آن ببر را می بینی که از بقیه آنها بزرگتر است؟ آنها باردار هستند و بچه ببر خواهند داشت!"

 

 2: در مورد روابط مثبت و سالم صحبت کنید. برای کودکان بزرگتر از 6 سال، این فرصت خوبی برای شروع صحبت در مورد روابط است.

 

 به یاد داشته باشید که هر زمان که مناسب باشد، اطلاعاتی در مورد پیشگیری از بارداری، بیماری های مقاربتی و... در مکالمه خود بگنجانید.

 

 به نوجوان خود در مورد رضایت و ارتباط در یک رابطه آموزش دهید.

 

 3: اجازه دهید فرزندتان بداند که حق دارد حریم خصوصی و فضای شخصی خود را داشته باشد.  به آنها اطمینان دهید که اندام تناسلی آنها بخش خصوصی است و رابطه جنسی یک تجربه شخصی است. به کودکان کوچکتر توضیح دهید که فقط والدین یا پزشک آنها باید این قسمت ها را هنگام تمیز کردن و تعویض لباسها یا معاینه ببینند. به آنها یادآوری کنید که هیچ کس نباید از آنها بخواهد به اندام خصوصی آنها دست بزند یا از آنها بخواهد که اندام خصوصی شخص دیگری را لمس کنند.

 

 می‌توانید با گفتن جمله‌ای شبیه به این موضوع را برای یک کودک کوچک‌تر توضیح دهید: "واژن و آلت تناسلی اندام‌های خصوصی هستند و هیچ‌کس نباید از شما بخواهد که آنها را لمس کند یا اینکه شما اندام خصوصی او را لمس کنید. اگر کسی این را از شما پرسید، می‌توانید به من بگویید و من عصبانی نخواهم شد."

 

 با گفتن "نه" یا "من باید بروم" به کودک خود بیاموزید که از موقعیت های ناراحت کننده یا ترسناک خارج شود. بگذارید بدانند که اگر بزرگسالی ترسیده یا ناراحت است، نه گفتن هرگز اشتباه نیست.

 

 به فرزندتان اطمینان دهید که برای گفتن یک «راز» به شما که مربوط به بدن یا اندام خصوصی اوست، هرگز دچار مشکل نمی شود.

 

منبع: سایت ویکی هو


فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود