برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش آداب معاشرت به کودک پیش دبستانی.jpg

10 روش آسان برای آموزش آداب معاشرت و رفتار مودبانه به کودک پیش دبستانی و معرفی 5 کتاب برتر در این زمینه

آموزش آداب معاشرت و رفتار مودبانه به یک کودک پیش دبستانی ممکن است کمی سخت بنظر برسد. اما با چند روش ساده و کاربردی و بکار بستن آن ها در زندگی روتین کودک میتوان براحتی به این مهم دست یافت و کودک را به مودب بودن و داشتن آداب معاشرت و رفتار مودبانه مورد قبول در جامعه تشویق کرد.وب سایت مام پلاس در این مقاله سعی کرده به چندین راهکار آسان برای این مسئله بپردازد. با ما همراه باشید...

آموزش آداب معاشرت و رفتار مودبانه به کودک می تواند او را در اجتماع برجسته سازد. گفتن "لطفا" و "متشکرم" و استفاده از آداب و رسوم خوب روی میزغذا  باعث می شود که فرزندتان مورد توجه سایرین قرار گیرد.

 

با مام پلاس همراه باشید:

 

آموزش ۹ مهارت اجتماعی ضروری به کودکان پیش دبستانی و دبستانی

 

مجموعه ویدئوها و مقالات آموزش مهارت های اجتماعی به کودک 


با این حال، آموزش رفتارهای خوب ممکن است کمی دشوار به نظر برسد.  متقاعد کردن کودک به پیروی از آداب اولیه در زمانی که همسالان او در مدرسه ممکن است این کار را انجام ندهند، می تواند سخت باشد.  با این راهکارها به فرزندتان کمک کنید تا  به آداب اولیه را تسلط یابد:

 

همچنین مشاهده کنید:

 

چگونه به کودک دستور بدهم که آن را اجرا کند؟

 


۱. انتظار احترام داشته باشید تا بتوانید آداب معاشرت را به کودک بیاموزید.


باور کنید یا نه، شما از بدو تولد شروع به آموزش رفتارهای خوب به فرزندتان می کنید،  ریشه خوش اخلاقی احترام به دیگری است;  و ریشه احترام، حساسیت است.  حساسیت یکی از با ارزش ترین ویژگی هایی است که می توانید به کودک خود القا کنید - و از دوران نوزادی شروع می شود.  نوزاد حساس به طور طبیعی به کودکی محترم تبدیل می شود که چون به احساسات دیگران اهمیت می دهد، طبیعتاً به فردی خوش اخلاق تبدیل می شود.  ادب او خلاقانه تر و صمیمانه تر از هر چیزی است که او می توانست از یک کتاب آداب معاشرت بیاموزد. قاطعیت تا زمانی درست است که بر ادب و اخلاق خوب غلبه نکند.

 



۲. برای آموزش آداب معاشرت ، کلمات مؤدبانه را زودتر آموزش دهید



حتی بچه های دو ساله هم می توانند یاد بگیرند که بگویند «لطفا» و «متشکرم».  حتی با وجود اینکه آنها هنوز جایگاه  اجتماعی این کلمات را درک نکرده اند، کودک نوپا نتیجه می گیرد که "لطفا" نحوه به دست آوردن آنچه می خواهید است و "متشکرم" نحوه پایان دادن به یک تعامل است.  حداقل شما این ویژگی های اجتماعی را در فرهنگ لغات فرزندتان قرار داده اید.  بعداً از آنها با این درک استفاده می‌شود که باعث می‌شوند دیگران از کمک به شما احساس خوبی داشته باشند.  وقتی از کودک نوپایتان می‌خواهید چیزی به شما بدهد، با «لطفا» باز کنید و با «متشکرم» ببندید.  حتی قبل از اینکه کودک معنای این کلمات را بفهمد، یاد می‌گیرد که این کلمات مهم هستند، زیرا مامان و بابا زیاد از آنها استفاده می‌کنند و هنگام گفتن این کلمات، حالت‌های خوبی در چهره‌شان دارند.  بچه‌ها این اصطلاحات را طوطی‌ وار یاد می گیرند و مفید بودن آن‌ها را خیلی قبل از اینکه معنی آنها را بفهمند، درک می‌کنند.
 



 

۳. استفاده فرزندتان از آداب و رفتار مودبانه را تحسین کنید:


هر زمان که فرزندتان را با رفتارهای خوب و مودبانه نشان داد، تحسینش کنید.  برای بچه‌های کوچک، این ممکن است به این معنا باشد که بگویید: «عالی است که یادت باشد «متشکرم» بگوییم.» بچه‌های بزرگ‌تر را به خاطر کنار گذاشتن تلفن خود هنگام  شام یا برای دست دادن هنگام احوالپرسی با یک فرد جدید تحسین کنید.
 


 

اگر فرزند کوچکتری دارید، فوراً تحسین کنید.  بگویید، «کار خوبی کردی که از مادربزرگ برای آن هدیه تشکر کردی.»  اما از نوجوان در مقابل دیگران زیاد تمجید نکنید.  درعوض، در مورد  رفتار مؤدبانه آنها با مهمانان در یک گردهمایی خانوادگی ، گفتگوی خصوصی داشته باشید، یا در مورد نحوه برخورد آنها با یک کارمند فروشگاه به آنها بازخورد مثبت بدهید.


۴. برای آموزش آداب معاشرت به کودک، الگوی رفتار مودبانه باشید.



بهترین راه برای آموزش هر مهارت جدید به فرزندتان این است که الگوی خوبی باشید.  وقتی فرزندتان می بیند که شما مودبانه با دیگران صحبت می کنید و از کلمات مودبانه استفاده می کنید، درک این موضوع برایش بهتر است.

به نحوه تعامل خود با همسر یا اعضای نزدیک خانواده خود توجه کنید.  گاهی اوقات فراموش کردن آداب معاشرت با افرادی که با آنها بیشتر احساس راحتی می کنید، آسان است.

 

 

یادداشت های تشکر بفرستید، مودبانه چیزها را درخواست کنید و وقتی مردم مهربان هستند، قدردانی کنید.  چه در صف فروشگاه مواد غذایی باشید و چه با مطب پزشک خود تماس بگیرید، فرزندانتان به رفتار شما توجه می کنند.

و مراقب نحوه برخورد با موقعیت‌های زمانی که ناراحت هستید باشید.  اگر بخاطر از دست کسی عصبانی هستید، تمایل دارید صدایتان را بلند کنید؟  آیا وقتی فکر می کنید کسی با شما ناعادلانه رفتار کرده است از کلمات تند استفاده می کنید؟  اگر رفتار مؤدبانه و محترمانه را الگو برداری نکنید، پیام شما در مورد اهمیت استفاده از آداب شنیده نخواهد شد.



۵. گنجاندن کودک در جمع بزرگسالان برای آموزش رفتارهای مودبانه و آداب معاشرت:



  کودک خود را در جلسات بزرگسالان بگنجانید، به خصوص اگر کودک دیگری در آن حضور نداشته باشد.    گنجاندن کودک در جمع بزرگسالان مهارت های اجتماعی را آموزش می دهد و تصدیق حضور او به او نشان می دهد که ارزش دارد.
 


 

در موقعیت هایی که او را در معرض خطر رفتار نامطلوب قرار می دهد، با کودک خود در ارتباط باشید.  در طول ملاقات با سایر بزرگسالان، فرزند کوچکتر خود را از نظر فیزیکی نزدیک خود نگه دارید (یا نزدیک او بمانید) و تماس کلامی و چشمی مکرر را حفظ کنید.  به فرزند بزرگتر خود کمک کنید تا خود را بخشی از این عمل احساس کند تا کمتر حوصله اش سر برود و دچار مشکل شود.



۶. نقش بازی موقعیت های دشوار راهی برای آموزش آداب معاشرت و رفتار مودبانه به کودک:



ایفای نقش به بچه ها فرصتی می دهد تا مهارت های خود را تمرین کنند.  زمانی که وارد یک موقعیت جدید می شوید یا زمانی که با شرایط پیچیده ای روبرو می شوید، می تواند یک استراتژی مفید باشد.

اگر کودک 5 ساله شما دوستان خود را به یک جشن تولد دعوت کرده است، نحوه استفاده از آداب را در هنگام باز کردن هدایا بازی کنید.  به فرزندتان کمک کنید تا تمرین کند که چگونه از افراد برای هدایایشان تشکر کند و اگر هدیه ای را باز کند که دوستش ندارد چگونه پاسخ دهد.

با فرزندتان بنشینید و بگویید: "اگر... چه کار می کنی" و سپس ببینید که او چه می گوید.  وانمود کنید که یک دوست یا یک بزرگسال دیگر هستید و ببینید فرزندتان چگونه به موقعیت های خاص واکنش نشان می دهد.  سپس، بازخورد بدهید و به فرزندتان کمک کنید تا در سناریوهای مختلف چگونه مودبانه و محترمانه رفتار کند.


۷. برای آموزش آداب معاشرت و رفتارهای مودبانه به کودک، توضیح مختصری ارائه دهید

 

در مام پلاس بخوانید:

 

چگونه از کودکم انتقاد کنم که ناراحت نشود؟


از سخنرانی یا گفتن قصه های طولانی خودداری کنید.  در عوض، به سادگی دلیل عدم قدردانی از یک رفتار خاص را بیان کنید.  اگر کودک شما با دهان باز غذا می جود، بگویید: "افراد وقتی می خواهند غذا بخورند نمی خواهند غذا را در دهان شما ببینند."

 

 

اگر خیلی بزرگش کنید، ممکن است ناخواسته این رفتار را به ادامه دادن تشویق کنید.  اما اگر بتوانید دلیل را با آرامش و به شیوه ای واقعی بیان کنید، می تواند به عنوان یادآوری برای فرزند شما در مورد اینکه چرا دیگران ممکن است از کاری که او انجام می دهد قدردانی نکنند، باشد.

وقتی توضیح مختصری در مورد اینکه چرا یک رفتار خاص بی ادبانه  تلقی می شود، می دهید،  بچه ها بیشتر آداب و قوانین آداب معاشرت خود را خواهند گرفت و رفتار خوب برای آن ها تثبیت خواهد شد.



۸. جهت آموزش درست رفتار مودبانه و آداب معاشرت، انتظارات را متناسب با سن کودک نگه دارید:



اطمینان حاصل کنید که انتظارات شما با سن و سطح رشد کودک شما مناسب است.  می‌توانید با کودک نوپا درباره اصول گفتن «لطفا»، «متشکرم» و «متاسفم» کار کنید.


در زمانی که فرزندتان نوجوان است، باید روی مهارت‌های پیشرفته‌ای مانند آداب معاشرت تلفن و مهارت‌های ارتباطی پیچیده‌تر تمرکز کنید.



 

گاهی اوقات تمرکز بر روی یک زمینه در یک زمان مفید است - مانند آداب اولیه میز - قبل از حرکت به سمت مهارت های دیگر.  اگر به یکباره بیش از حد به فرزندتان  داده برای یادگیری بدهید، ممکن است او غرق شود.  همچنین مفید است که هر از چند گاهی مهارت های قبلی را مرور کنید تا مطمئن شوید که فرزندتان استفاده از آنها را به خاطر می آورد.



۹. الزام و اجباری برای استفاده از کلمات و رفتار مودبانه تعیین نکنید:

 

در مام پلاس مشاهده کنید:

 

روش های درست تنبیه کودک


زبان مهارتی است که باید از آن لذت برد، نه اجبار.  اشکالی ندارد که گهگاه قبل از اعطای درخواست، یک «بگو لطفا» را به کودک دیکته کنید. ولی آن را بعنوان یک قانون قرار ندهید، چون ممکن است کودک از این کلمات مودبانه حتی قبل از اینکه آنها را بفهمد خسته شود.  وقتی به کودک یادآوری می‌کنید که «لطفا» بگوید، این کار را به عنوان بخشی از گفتار خوب انجام دهید، نه به عنوان یک الزام برای رسیدن به خواسته . در رفتار خود نشان دهید و مطمئن باشید که او سخنان خوب زیادی از شما می شنود.  هنگامی که شما کودک را آموزش می دهید، از کلمات مودبانه زیاد استفاده  کنید . با این روش او سریعتر به این ایده را دریافت خواهد کرد. 
 


 


۱۰. برای آموزش آداب معاشرت، رفتار نادرست کودک را تصحیح کنید:


به عنوان مثال یک  مربی بیسبال را در نظر بگیرید. او به شما می گوید که چگونه با کودک برخورد می کند،  یاد گرفته ام  وقتی کودکی بازی احمقانه‌ای انجام می‌دهد (که قابل انتظار است)،  او را به آرامی صدا بزنم و بیرون بیاورم . من مانند آن مربیانی که بیش از حد واکنش نشان می‌دهند و در تلویزیون می‌بینید غر نمی‌زدم و هیاهو نمی‌کردم.  درعوض، صدایم را تنظیم می‌کنم، مستقیم به چشمان کودک نگاه می‌کنم و هنگام صحبت کردن با کودک، دستم را روی شانه‌اش می‌گذارم.  این حرکات نشان دهنده این است که من کودک را به این دلیل اصلاح می کنم که اهمیت می دهم، نه به این دلیل که از کنترل خارج شده ام.  ادب من به او نشان داد که برایش ارزش قائل هستم و می خواهم از اشتباهاتش درس بگیرد تا بازیکن بهتری شود و کودک گوش کند.  امیدوارم روزی همان کودک وقتی مربی شد، این رفتارها را در زمین بازی ادامه دهد.



 

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی از کودکان اینقدر مودب هستند؟  دلیل اصلی این است که آنها در محیطی بزرگ شده اند که انتظار اخلاق خوب را دارد. 
وقتی به کودک خود نشان می دهید که انتظار رقتار خوب و مودبانه را از او دارید ، کودک نیز به این نیاز شما پاسخ خواهد داد.


 

معرفی 5 کتاب برتر در زمینه ی آموزش آداب معاشرت و رفتار مودبانه به کودک 
 

 





 

1. کتاب سلام! ممنون! خداحافظ! – مجموعه‌ی تصمیم بگیر و عمل کن کتابی برای آموزش آداب معاشرت و رفتار مودبانه به کودک پیش دبستانی


دنیا پر از قشنگیه، نگاه کن
نشین یه جا، باید که از جات پاشی
بهتر شدن آسونه خیلی، اما
باید خودت بخوای که بهتر باشی


این کتاب بوسیله ی داستان ها و شعرهای کودکانه آداب معاشرت و رفتارهای مودبانه را به کودک آموزش می دهد.

 



 

2. کتاب 365 آداب رفتاری که بچه‌‌ها باید بدانند. مناسب برای آموزش آداب معاشرت و رفتارهای مودبانه به کودک پیش دبستانی


کتاب365 آداب رفتاری که بچه‌‌ها باید بدانند اثر شریل ابرلی، برای کمک به والدین در ایجاد یک دورنما و نیز یک برنامه‌ی عملی، برای پرورش کودکان مؤدب طراحی شده است. این کتاب، فراتر از یک کتاب معمولی، روایات، توصیه‌ها و فعالیت‌هایی برای تبدیل شدن قواعد به عادات را ارائه می‌دهد.
آیا تاکنون از دیدن این صحنه ناراحت شده‌اید که پسر چهارساله‌تان بدون دعوت وارد منزل همسایه شود؟ آیا تابه‌حال اتفاق افتاده که کودک شش‌ساله‌تان تشکر از هدیۀ مادربزرگی که با عشق آن را تهیه کرده، فراموش کند و شما مجبور به عذرخواهی از آن شخص نازنین شوید؟ جشن رسمی ارتقای شغلی پدرش چطور؟ وقتی در ده‌سالگی متوجه شد غذایی را که سفارش داده است دوست ندارد و از صرف آن اجتناب ورزید و به این طریق شب شما و دیگر میهمانان و پیشخدمت را خراب کرد چطور؟ شما والدین، به احتمال زیاد این موارد را تجربه کرده‌اید و شاید بیشتر مواردی که به‌نظر می‌رسد بچه‌ها رفتار درست را فراموش کرده‌اند و باعث شرمندگی شما شده‌اند. کتاب 365 آداب رفتاری که بچه‌ها باید بدانند ، در مواقع لزوم توصیه‌های معقولانه و واقع‌بینانه ارائه می‌دهد که شاید گاهی فراموش شده باشد.
کتاب365 آداب رفتاری که بچه‌ها باید بدانند نوشتۀ شریل ابرلی (Sheryl Eberly) برای آسان‌تر ساختن وظیفۀ شما والدین به نگارش درآمده است. هدف این کتاب ارائۀ روش‌هایی به شما و مدیریت وظیفه‌ای است که دردسرساز به‌نظر می‌آید. وقتی فرزندتان را به رفتار پسندیده تشویق می‌کنید و به‌خاطر رعایت آن‌ها مورد تحسین قرار می‌دهید، این کار را با دل و جان انجام دهید. ازاین‌رو در طول سال از پیشرفت آن‌ها لذت خواهید برد و کسی چه می‌داند؛ ممکن است وقتی بچه‌هایتان بزرگ شدند و تلاش کردند فرزندان خودشان را تربیت کنند، به‌خاطر تلاش‌هایتان از شما تشکر کنند.


 




 3. کتاب بفرمایید داخل، دم در بد است: چگونه آداب معاشرت خود را رعایت کنیم.


حمیده سادات لطیفی در کتاب بفرمایید داخل، دم در بد است: چگونه آداب معاشرت خود را رعایت کنیم، به تشریح رفتارهایی پرداخته‌ که موجب محبوبیت افراد می‌شود و شما با جامۀ عمل پوشاندن به توصیه‌های این کتاب می‌توانید در جامعه برای خودتان سری بلند کنید.
این روزها می‌گویند هر چیزی غیرمستقیمش از مستقیمش بهتر است. برای مثال می‌گویند اگر می‌خواهید از کسی انتقاد کنید، انتقادتان را به شیوه غیرمستقیم عنوان کنید. حتی اگر می‌خواهید به کسی پیشنهاد بدهید نیز، پیشنهادتان را به طریق غیرمستقیم بیان کنید. این روزها یه چیز دیگر هم می‌گویند. می‌گویند حرف‌های شیرین و نمکین بیشتر از حرف‌های جدی تاثیر دارد. می‌گویند حتی اگر می‌خواهید یک حقیقت بغرنج فلسفی یا یک واقعیت پیچیده اجتماعی را مطرح کنید، آن را با شوخی و خنده توام کنید تا تاثیر بیشتر و بهتری روی مخاطب بگذارد.
اتفاقی که در این کتاب و دیگر کتاب‌های این مجموعه افتاده، این است که حمیده سادات لطیفی به چیزهایی که این روزها گفته می‌شود توجه کرده است.


 



 

4.  کتاب كليدهای آموختن‌ آداب اجتماعی‌ به كودكان و نوجوانان‌ مناسب برای آموزش آداب معاشرت به کودکان



کودک از بدو تولد، با مشاهده رفتار پدر و مادر شروع به یادگیری می‌کند. ممکن است کودک از دستورات والدین پیروی کند، اما او بیشتر به مشاهده و تقلید از رفتار آنها می‌پردازد. والدینی که برای اولین بار صاحب فرزند می‌شوند، با حیرت مشاهده می‌کنند که کودک لغات غیراخلاقی را از آنها یاد گرفته و با صدای بلند تکرار می‌کند. شاید بسیاری از والدین به این مطلب اعتراف نکنند اما کودک بیشتر مطالب را با تقلید از آنها و در خانه یاد می‌گیرد. خوب است که در هر سال، انجام یک مهارت را به کودک آموزش داد. اگر کودک در سه‌سالگی بتواند تخت‌خواب خود را جمع کند، در چهارسالگی می‌تواند سطل زباله را خالی کرده و در پنج‌سالگی نیز میز غذا را بچیند و یا آن را جمع کند. والدین می‌توانند با همین روش آداب معاشرت را آموزش دهند؛ در ابتدا چند مورد را به کودک آموزش داده و پس از تسلط کامل او، به آموزش موارد جدید بپردازند. نخست لازم است بنیان و اساس کار را آماده کرده و بر حسب آن برنامه‌ریزی کرد. آداب اولیه باید از ۵ سالگی رعایت شود و تا سن ۱۰ سالگی به تعداد آنها افزوده شود. زمانی که این کودک به سن نوجوانی برسد، والدین با شگفتی مشاهده خواهند کرد که افراد بسیاری از حسن رفتار او تعریف می‌کنند.
 

 


 

5. آموزش آداب معاشرت به کودکان و نوجوانان



در اين كتاب كه راهنماي مهارت‌هاي زندگي است، شيوه‌هاي تربيت اجتماعي كودك و نوجوان خاطرنشان گرديده كه از آن جمله است: نحوه‌ي سلام دادن، احوال‌پرسي و خداحافظي، هنر خوش صحبتي، نوشتن نامه، فكس، ايميل و پيام كوتاه، نامه‌نگاري صحيح، كاربرد كلمه‌هاي جادويي لطفا، متشكرم، آداب غذا خوردن، شيوه‌ي دعوت كردن، و رفتار در وسيله‌ي نقليه. در بخشي از كتاب، نگارنده تصريح مي‌كند: بيش‌تر بچه‌ها هنگامي كه در شرايط سلام دادن قرار مي‌گيرند، غافلگير مي‌شوند؛ بنابراين با يك لبخند و نگاهي مهربان، اعتماد به نفس آن‌ها را تقويت كنيد. اين كار در برخورد اول، تاثير بسزايي دارد. بهتر است ارتباط چشمي خود را با كودك، قطع نكنيد، چون بيش‌تر وقت‌ها نگاه كردن به اطراف، خجالت را در كودك تقويت مي‌كند. در آخر، بچه‌ها هنگامي مي‌توانند بفهمند كه با آن‌ها احوال‌ پرسي مي‌كنيد كه واقعا نشان دهيد كه آن‌ها را ديده‌ايد و روي سخن تان با آن‌هاست.
 

 


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود