برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
رشد مهارت اجتماعی کودک پیش دبستانی.jpg

آموزش ۹ مهارت اجتماعی ضروری به کودکان پیش دبستانی و دبستانی

کمک به کودکان در توسعه مهارت های اجتماعی سالم در دوران پیش دبستانی و دبستان ، کمک بزرگی برای تبدیل شدن آ ن ها به نوجوانان و جوانان موفق در آینده است.در این مقاله مام پلاس در نظر دارد 9 مهارت اجتماعی اساسی را که هر کودک برای حضور در اجتماع کنونی نیاز دارد، به شما معرفی کند. در انتها هر نظر، پینهاد و یا انتقادی داشتید، میتوانید در قسمت نظر کاربران مطرح کنید. با ما همراه باشید...

توسعه مهارت های اجتماعی ضروری نقش کلیدی برای حضور کودک در اجتماع دارد. والدین هر روز وظیفه ی مهمی در کمک به فرزندان خود در ایجاد مهارت های اجتماعی اولیه و اشتراک گذاری آن ها در خانه دارند.

 

 در دوره پیش دبستانی و دبستان، کودکان یاد خواهند گرفت که چگونه همکاری کنند، با هم  و به نوبت در بازی ها شرکت نمایند ، در فعالیت های گروهی شرکت داشته باشند، دستورالعمل های ساده را دنبال کنند و خواسته ها و نیازها را بیان کنند.  دانستن نحوه انجام این کارها باعث ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس می شود و به کودکان کمک می کند تا در محیط های گروهی - چه در مدرسه و چه در خارج از خانه، پیشرفت کنند.

 

 

با مام پلاس همراه باشید:

 

 

مجموعه ویدئوهای آموزش مهارت های اجتماعی در کودک پیش دبستانی

 

 

 این تمایل وجود دارد که فرض شود کودکان نوپا با بازی با یکدیگر در محیط های اجتماعی مهارت های اجتماعی را یاد می گیرند.  با این حال، این تنها بخشی از فرآیند است.  در واقع، این سفر مدت‌ها قبل از اینکه کودک با همسالان خود ارتباط برقرار کند، آغاز می‌شود.

 

 اولین مهارت‌های اجتماعی که کودکان یاد می‌گیرند با تماشای بزرگسالان اطرافشان و الگوبرداری از آنچه می‌بینند به دست می‌آیند.  به همین دلیل است که فرزندپروری بسیار بیشتر از توجه به نیازهای جسمانی کودک است.  قبل از اینکه کودکی وارد کلاس شود، باید چندین مهارت اجتماعی به آنها آموزش داده می شد.

 

 هنگامی که کودکان وارد یک محیط کلاس می شوند، باید مهارت های اجتماعی خود را از طریق تعامل با معلم و همکلاسی های خود تقویت کنند.  مربیان پیش دبستانی باید مهارت های اجتماعی را از طریق بازی و سرگرمی آموزش دهند.

 

 آنها می توانند از داستان ها، آهنگ ها، عروسک ها و بازی ها برای آموزش تعامل با دیگران به کودکان استفاده کنند.  این موضوع آنها را آماده می کند تا در آینده اعضای مولد جامعه باشند.

 

 اینها برخی از مهارت های اجتماعی مهمی است که والدین باید روی آنها تمرکز کنند و معلمان پیش دبستانی و دبستانی نیز آنها را تقویت می کنند.

 

 

 ۱. ابراز احساسات یک مهارت اجتماعی مهم برای رشد مهارت اجتماعی کودکان پیش دبستانی و دبستانی:

 

 

در مام پلاس مشاهده کنید: 

 

 

ویدئوی بازی جذاب و دست ورزی برای شناسایی احساسات

 

ویدئوی نمایش احساسات با دلقک 

 

 

 بسیار مهم است که کودکان در اسرع وقت یاد بگیرند که برای احساسات خود نامی بگذارند.  این به آنها کمک می کند تا به جای روی آوردن به روش های دیگر، احساسات خود را به صورت شفاهی بیان کنند.  به عنوان مثال، کودک باید بیاموزد که بدون پرتاب کردن وسایل به اطراف یا ضربه زدن به کودکان دیگر، عصبانی یا ناامید شده است.

 

 مرکز بنیادهای اجتماعی و عاطفی برای یادگیری زودهنگام (CSEFEL) پیشنهاد می کند که به کودک خود بیاموزید که احساساتی مانند شادی، غم و عصبانیت را تشخیص دهد.  عبارات پیچیده تری از احساسات بعداً ارائه خواهد شد.

 

 

 

 

 کودکان باید یاد بگیرند که چگونه احساساتی را که احساس می کنند به درستی پردازش کنند.  هنگامی که آنها می توانند نامی برای احساسات خود بگذارند، می توان به آنها آموزش داد که چگونه با احساسات خود کنار بیایند.  اینها مهارت هایی هستند که در بزرگسالی بسیار مورد نیاز هستند.

 

همچنین مشاهده کنید:

 

 

4 روش کاربردی برای تربیت کودک

 

 

 ۲. ارتباط راهی برای رشد مهارت اجتماعی پیش دبستانی ها و دوره ابتدایی

 

 

 در مراحل مختلف، کودکان باید بتوانند در سطوح مناسب ارتباط برقرار کنند.  به عنوان مثال، بین 2 تا 3 سالگی کودک باید با فردی که با او صحبت می کند ارتباط چشمی برقرار کند.  کودکان نوپا اغلب از تماس به عنوان وسیله ای برای کنترل اجتناب می کنند. آنها باید از همان ابتدا یاد بگیرند که ارتباط چشمی مؤدبانه است و نشان می دهد که آنها گوش می دهند. آنها باید بتوانند به دیگران سلام کنند و بدانند.  چگونه به نوبت صحبت کنیم.

 

 پیچیدگی ها با افزایش سن بیشتر می شود.  در سن 5-6 سالگی، کودک باید بداند چگونه بگوید لطفا، متشکرم و متاسفم.  این کار برای بسیاری از کودکان زمان زیادی می برد تا اینکه به صورت خودکار انجام شود.  الگوبرداری مثبت در این مرحله حیاتی است.

 

 

 

 

 مهارت های ارتباطی که فرزند شما به دست می آورد برای ورود او در جامعه ضروری است.  هرچه زودتر، کودکان باید تفاوت بین ارتباط مودبانه و بی ادبانه را بیاموزند.  آنها همچنین باید بین برقراری ارتباط با یک بزرگسال و یک کودک تمایز قائل شوند.

 

 

 ۳.  گوش دادن راهی دیگر برای رشد مهارت اجتماعی کودک پیش دبستانی و دبستانی ها:

 

 

 مهارت های گوش دادن حیاتی است زیرا بدون آنها، کودکان نمی توانند یاد بگیرند.  آموزش مهارت های گوش دادن به فرزندتان مهم است.  آنها با برخی از مهارت های گوش دادن متولد می شوند، اما باید تقویت شوند.

 

 

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای آموزش مهارت‌های شنیداری، پخش «تلفن خراب» یا انواع آن است.  یک کلمه یا عبارت را در گوش فرزندتان زمزمه کنید و اجازه دهید دوباره آن را تکرار کند.  کمی طول می کشد، اما شما به مرحله ای خواهید رسید که می توانید فرزندتان را وادار کنید 3 تا 4 جمله را گوش کند و تکرار کند.  

 

 

 

ویدئوی راز اجتماعی شدن کودک را در مام پلاس ببینید.

 

 

 اجازه دادن به کودکان برای شرکت در بحث با گروهی از همسالان خود نیز راهی برای تحریک مهارت های گوش دادن و آموزش ارزش نوبت به آنها است.  به همین سادگی است که آنها را در یک دایره قرار دهید و از آنها بخواهید در مورد آخر هفته خود صحبت کنند.

 

 برخی از کودکان به راحتی صحبت می کنند، در حالی که برخی دیگر احساس خجالت می کنند.  برون گراها باید یاد بگیرند که به درون گراها فرصت بدهند.  و درونگراها باید یاد بگیرند که به اندازه کافی از پوسته خود بیرون بیایند تا مشارکت کنند.

 

 

 ۴. کار گروهی در راستای رشد مهارت اجتماعی کودک پیش دبستانی ها و ابتدایی ها :

 

 

 هرچه بچه‌ها زودتر یاد بگیرند که در یک گروه کار کنند، وقتی بزرگ‌تر می‌شوند در محیط‌های گروهی بهتر رفتار می‌کنند.  هنگامی که با کودکان بسیار کوچک کار می کنید، انواع فعالیت هایی که باید انجام دهید بر روی بازی متمرکز می شوند.

 

 قرار دادن کودکان در گروه ها برای بازی با اسباب بازی هایی مانند بلوک به آنها می آموزد که چگونه با دیگران تعامل کنند.  در ابتدا ممکن است به نظر برسد که آنها در کنار هم بازی می کنند نه با هم.  اما آنها همیشه چیزهایی را که در اطرافشان می گذرد جذب می کنند و آنها را پردازش می کنند.  الگوبرداری از رفتار صحیح ضروری است، زیرا به کودکان اجازه می دهد آنچه را که مناسب است بیاموزند.  برخی از کودکان بیشتر از دیگران با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، اما با راهنمایی محبت آمیز و صبورانه یاد خواهند گرفت.

 

 

 

 

 والدین تک فرزند در این زمینه مسئولیت بیشتری دارند. آنها باید به دنبال فرصت هایی برای مشارکت دادن فرزندشان در گروه های اجتماعی باشند تا فرزندانشان در معرض کودکان هم سن و سال خود قرار گیرند.

 

 در یک محیط کلاسی، کودکان باید کارهای گروهی را انجام دهند.  آنها یاد خواهند گرفت که هر یک از اعضای گروه یک شغل دارد و برای تکمیل کار باید تمام کارها انجام شود.

 

 

 ۵. مراقبت یا همدردی یکی از فاکتورهای رشد مهارت اجتماعی پیش دبستانی ها و دبستا نی ها:

 

 

 کودکان باید از سنین پایین ترحم به دیگران را بیاموزند.  آنها را برای روابطی که در بزرگتر شدن خواهند داشت آماده می کند.  آنها باید با همدردی به کسی که سقوط کرده است نگاه کنند و سعی کنند به آنها کمک کنند.

 

 کودکان باید بدانند که خندیدن وقتی کسی درد دارد یا احساس غم دارد غیرقابل قبول است.  این زمانی است که آنها باید یاد بگیرند که با حیوانات با رویکردی مراقبتی رفتار کنند.

 

 

 

 

 مدیریت تعارض بخش مهمی از این مهارت اجتماعی است.  وقتی کودکان یاد بگیرند که چگونه با تعارض به طور سازنده برخورد کنند، در بزرگسالی نیز قادر خواهند بود این کار را انجام دهند.  به کودکان بیاموزید که تعارض طبیعی است، مشروط بر اینکه به درستی با آن برخورد شود.  برخی از نکات خوب برای آموزش مدیریت تعارض به کودکان، چارچوبی عالی برای کار فراهم می کند.  کودکان باید برخی از مهارت های اساسی حل تعارض را داشته باشند و بدانند چه زمانی بزرگسالان را برای کمک درگیر کنند.

 

 هنگامی که به کودکان مهارت های مدیریت تعارض آموزش داده می شود، باید یاد بگیرند که چگونه «مقابله منصفانه» داشته باشند. این به معنای عدم توسل به توهین و خشونت برای حل تعارض است.

 

 

 ۶. مهارت های غیر کلامی یکی از مهارت های اجتماعی کودک پیش دبستان:

 

 

 مهارت های غیر کلامی توانایی خواندن حالت چهره و زبان بدن اطرافیانمان است.  همچنین شامل تفسیر ژست هایی است که می بینند، آهنگ های صدایی که می شنوند و وضعیتی که مشاهده می کنند.  مردم اغلب به صورت غیرکلامی خیلی بیشتر از شفاهی حرف می زنند.

 

 به کودکان بیاموزید که نشانه های غیرکلامی را از طریق فعالیت های سرگرم کننده تفسیر کنند.  یک برنامه تلویزیونی یا فیلم مناسب اجرا کنید.  صدا را خاموش کنید.  اجازه دهید بچه ها شخصیت ها را مشاهده کنند.  پخش را متوقف کنید و از بچه ها بپرسید که آیا می توانند به شما بگویند که شخصیت خاصی چه احساسی دارد.  

 

 

 

 

 از آنها بپرسید که چگونه می توانند بگویند شخصیت چه احساسی دارد.  به حالت چهره، حرکات و زبان بدنی که شخصیت نشان می دهد اشاره کنید.  همچنین می‌توانید به کودکان اجازه دهید جلوی کلاس بایستند و با حالت چهره، احساسشان را بازی کنند.  سپس سایر کودکان می توانند احساس کودک را حدس بزنند.  آنها می توانند در مورد آنچه که باعث می شود همان احساس را داشته باشند صحبت کنند.

 

 اگر کودک احساس کند می تواند به معلم اعتماد کند، اگر مشکلی در خانه وجود داشته باشد، به او اعتماد خواهد کرد.  آنها باید یاد بگیرند که احترام یک خیابان دو طرفه است.  آنها به معلم و همسالان خود احترام می گذارند و سپس در ازای آن احترام دریافت خواهند کرد.  معلمان باید نام خود و ویژگی های شخصیتی متمایز خود را در اسرع وقت یاد بگیرند تا بدانند چگونه به فراگیران خود دسترسی پیدا کنند.

 


۷. ترتیب دادن بازی های مشترک راهی برا تقویت مهارت های اجتماعی پیش دبستانی ها و دوره ابتدایی:

 

 

 تاریخ هایی برای بازی ها ترتیب دهید و به گروه های بازی و زمین بازی بروید.  دادن فرصتی به بچه‌ها برای تعامل مکرر با بچه‌های دیگر، فرصت‌های زیادی را برای آنها فراهم می‌کند تا به نوبت، چیزهایی را که یاد گرفته اند، به اشتراک بگذارند و با هم بازی کنند.

 

 

 

 

۸. مشارکت در کار خانه مهارت اجتماعی کودک پیش دبستانی و ابتدایی را افزایش می دهد:

 

 

 به کودک پیش دبستانی خود مسئولیت های ساده ای مانند کمک به شما برای چیدن میز شام یا نظافت و مرتب کردن ساده بدهید.  این فعالیت ها همچنین برای کوچولوها بسیار قدرتمند است و به ایجاد اعتماد به نفس آنها کمک می کند.

 

 

 


 در خانه، در مورد قوانین ساده ای که فرزندتان باید از آنها پیروی کند، مانند مرتب کردن رختخواب یا کنار گذاشتن اسباب بازی هایش، ثابت قدم باشید.

 

 

۹. آموزش کلمات مودبانه اجتماعی راهی دیگر برای افزایش مهارت اجتماعی کودک پیش دبستان و دبستان:

 

 

 از تعامل اجتماعی و ادب مناسب الگوبرداری کنید، به آنها کمک کنید «لطفا» و «متشکرم» را در لحظات مناسب به خاطر بسپارند، و رفتار و زبانی را الگوبرداری کنید که به آنها نشان می‌دهد چگونه تعامل برقرار کنند، نوبت بازی همسالان خود را رعایت کنند، و با بقیه کار کنند.  بازی‌های رومیزی با هم و به نوبت صحبت کردن در مورد روزتان در وقت شام، دو راه عالی برای شروع آموزش نوبت به بچه‌ها هستند.

 

 

 

 

همچنین مشاهده کنید:

 

 

ویدئوهای آموزش سلام کردن به کودک پیش دبستانی

 

 

نتیجه

 

 کودکان منحصر به فرد هستند.  به همین ترتیب، آنها روش‌های منحصربه‌فردی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی دارند. معلمان باید تلاش کنند تا نیازهای متفاوت یادگیرندگان خود را تشخیص دهند.  ممکن است برای دستیابی به برخی از آنها به یک رویکرد متنوع نیاز باشد.  اما چیزی که همه آنها از یک معلم انتظار دارند، اطمینان خاطر است که کلاس فضایی امن است که در آن مورد عشق و علاقه و ارزش قرار می گیرند.

 

 


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود