برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
نظارت-والدین-بر-فرزندان.jpg

4 روش نظارت والدین بر کودکان هنگام استفاده از رسانه های دیجیتال

والدین،این حق را دارند که بدانید کودکانتان با دستگاه های دیجیتالی خود چه می کنند و کنترل کنند که بچه ها چه چیزی را می توانند ببینند و استفاده کنند.در این مقاله ما روش هایی برای نظارت بر رفتار فرزندانتان در دنیای وب را به شما آموزش می دهیم تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.

آمار کلی کاربران ایران و دنیا

براساس آمار منتشر شده تا ژانویه 2021، 4.66 میلیارد کاربر فعال اینترنت در سراسر جهان وجود دارد که 59.5 درصد از جمعیت جهان را شامل می شود. از این آمار کلی، 92.6 درصد ( 4.32 میلیارد ) از طریق دستگاه های تلفن همراه به اینترنت دسترسی داشته اند..در ایران نیز همسو با دنیا، بر اساس آخرین نتایج از طرح آمارگیری سال 98 میزان برخورداری خانواده ها و بهره گیری از تلفن همراه و کامپیوتر، بیش از ۹۵ درصد از جمعیت کل کشور از تلفن همراه استفاده می‌کنند که سهم شهری‌ها ۷۶ درصد و روستایی‌ها ۲۴ درصد است.البته با توجه به شیوع کرونا و استفاده از پلتفرم های آنلاین برای کلاس های مجازی مسلما این آمار بیشتر میباشد.

بیش‌ترین خانوارهایی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند ساکن استان خوزستان هستند و استان‌های کهگلویه و بویراحمد و بوشهر به ترتیب در رده دوم و سوم قرار دارند.

آمارها نشان داده که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند ۴۰ درصد افزایش یافته‌اند و این موضوع حاکی از آن است که نرخ استفاده از گوشی‌های موبایل با سرعت شگفت‌انگیزی در حال افزایش است.

بررسی درست یا غلط بودن نظارت والدین بر کودکان هنگام استفاده از رسانه های دیجیتال

باتوجه به انواع داده و اطلاعات موجود در دنیای وب و اینترنت  به عنوان والدین، شما این حق را دارید که بدانید کودکانتان با دستگاه های دیجیتالی خود چه می کنند و کنترل کنید که بچه ها چه چیزی را می توانند ببینند و استفاده کنند.

از آنجایی که این دستگاه‌ها در زندگی والدین و نوجوانان برجسته‌تر شده‌اند، بسیاری از والدین اکنون با این چالش مواجه هستند که چگونه به طور مؤثر بر رفتار، تعاملات و زمان صرف شده در فضاهای مختلف آنلاین کودک خود نظارت و کنترل کنند.

اکثر والدین شخصاً تاریخچه جستجو یا نمایه رسانه های اجتماعی نوجوان خود را زیر نظر گرفته اند -

در این مقاله  ما روش هایی برای نظارت بر رفتار  فرزندانتان در دنیای وب را به شما آموزش می دهیم تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.

روش اول: فعال کردن  Safe Search در گوگل

 زمانی که نیاز دارید فرزندانتان از گوگل برای جستجواستفاده کنند میتوان این جستجو را ایمن کرد،چگونه؟؟؟جستجوی ایمن می‌تواند به شما کمک کند محتوای صریح را از نتایج فیلتر کنید. نتایج صریح شامل محتوای صریح جنسی مثل هرزه‌نگاری جنسی، خشونت، و خون‌ریزی میباشد

نکته:  جستجوی ایمن فقط در نتایج جستجوی گوگل کار می‌کند. این ویژگی محتوای مبتذل را در دیگر موتورهای جستجو یا در وب‌سایت‌هایی که مستقیماً به آن‌ها می‌روید مسدود نمی‌کند.

برای انجام تنظیمات جستجوی ایمن کافی است مراحل زیر را انجام دهید

  1. در تلفن یا رایانه ، برنامه Google را باز کنید؛
  2. در بالا سمت چپ، روی تصویر نمایه یا حرف اول نامتان وسپس  تنظیمات وسپس پنهان کردن نتایج صریح ضربه بزنید؛
  3. فیلتر کردن نتایج صریح را روشن یا خاموش کنید.
    • برای خاموش کردن «جستجوی ایمن»، فیلتر کردن نتایج صریح را خاموش کنید؛
    • برای روشن کردن «جستجوی ایمن»، فیلتر کردن نتایج صریح را روشن کنید؛
    • اگر علامت «قفل»  را در بالا سمت چپ مشاهده کردید، تنظیم «جستجوی ایمن» برای شما قفل شده است. در صفحه تنظیمات، اطلاعاتی درباره فردی که تنظیم «جستجوی ایمن» را برای شما مدیریت می‌کند ارائه شده است

یا میتوانید مستقیما به اینجا بروید رو دکمه محتوای ایمن را کلیک کنید

روش دوم: فعال کردن Family Control یا فعال سازی کنترل والدین در ویندوز10

این ویژگی مخصوص لپ تاب و کامپیوتر است و روش فعالسازی آن در ویندوز10 به طور کامل در زیر شرح داده می شود با این روش ابزارهایی را برای مدیریت زندگی دیجیتالی فرزندانتان فراهم می‌کند.

برای اینکار کافیه به مسیر زیر مراجعه کنید البته در باقی سیستم عامل ها هم روش مشابه هست.

Start Settings  > Update & Security  > Windows Security  > Family options .

یا از مسیر زیر هم قابل دسترسی می باشد

Start Settings >   Accounts

تنظمات ویندوز را که باز کرده و Accounts را انتخاب کردین(تصویر زیر)

انتخاب  Family optionsاز منوی سمت چپ (تصویر زیر)

روی Add a Family Member کلیک کنید

  این مرحله Add child را انتخاب کنید.

 

افزودن یک فرزند به طور پیش‌فرض انتخاب شده است. در صورت داشتن آدرس ایمیل حساب مایکروسافت آن‌ها را در زیر وارد کنید. (به یاد داشته باشید که برای تأیید اینکه فرزند شما هستند، باید به ایمیل آنها دسترسی داشته باشید.) اگر فرزند شما قبلاً یک مایکروسافت دارد. حساب، روی skip کلیک کنید و به مرحله 8 بروید. در غیر این صورت، روی "فردی که می خواهم اضافه کنم آدرس ایمیل ندارد" (The person I want to add doesn’t have an email address)کلیک کنید و که در اینجا ما شما را راهنمایی می کنیم تا یکی برای او ایجاد کنید.

اگر قبلاً ندارید یک حساب مایکروسافت ایجاد کنید

  1. اگر نیاز به ایجاد یک حساب مایکروسافت دارید، آدرس ایمیل فرزندتان (یا آدرسی که برای این منظور ایجاد کرده اید) و اطلاعات تولد را در اینجا وارد کنیدرمز عبوری را که برای آن‌ها انتخاب کرده‌اید بنویسید و آن را ایمن نگه دارید، برای زمانی که بعداً نیاز به تغییر تنظیمات حسابشان داشته باشید.

قبل از ادامه، علامت این دو کادر را بردارید تا هرز نامه‌ها یا همان ایمیل های اسپم به حداقل برسد.

سپس مایکروسافت از شما می خواهد که وارد حساب کاربری خود شوید.

 

  1. برای تأیید اینکه شما هستید، باید با رمز عبور مایکروسافت خود وارد اینجا شویداین برای جلوگیری از تغییرات حساب کاربری توسط کاربران غیرمجاز (یا کودکان نوپا کنجکاو) در صورتی است که سیستم خود را بدون مراقبت رها کرده باشید.

البته باید کودکانتان ایمیل تایید را نهایی کنند که بتوانند والدین آنها را نظارت و کنترل کنند و از  این حساب برای دسترسی به خدمات آنلاین استفاده کنند.

ایمیل را تأیید کنید و نظارت والدین را بپذیرید

دسترسی به تنظیمات کنترل والدین و انجام اصل کار

اکنون که حساب مایکروسافت فرزندتان فعال شده است و شما به عنوان بزرگسال مسئول او شناخته شده اید، زمان آن رسیده است که کنترل های والدین را برای دستگاه های ویندوز 10 خود تنظیم و اعمال کنید

 حال در همان مسیر قبلی که هستید کلیک کنید

<Start  Settings Accounts<Family Option  >< Manage Family Setting

همچنین میتوانید در مروگر خود سایت مایکروسافت فامیلی را باز کرده و آنجا اعضا اضافه شده را مشاهده کنید و محدودیت ها را اعمال کنید

روی Manage Family Settings Online کلیک کنید تا صفحه کنترل والدین Microsoft Family در مرورگر وب خود باز شود.

اگر حساب فرزندتان با موفقیت راه‌اندازی شد، صفحه کنترل والدین شما باید به شکل زیر باشد و برای هر کودک تحت نظارت شما یک ورودی داشته باشد

گزینه های منو در سمت راست جایی است که می توانید فعالیت هر کودک را زیر نظر داشته باشید و محدودیت های کنترل والدین را تعیین کنیدبرای شروع، بیایید نگاهی به سه حوزه کنترلی مهم بیندازیممرورگر وب و دنیای اینترنت، برنامه‌های قابل دسترس برای کودکان، بازی‌ها و رسانه، و زمان فعال بودن .

مسدود کردن محتوای اینترنتی نامناسب

به طور پیش‌فرض، ویندوز نتایج نامناسب جستجو را مسدود می‌کند و وب‌سایت‌هایی که حاوی محتوای نامناسب هستند را فیلتر می‌کندبا این حال، چند نقطه ضعف در این فیلتر وب وجود دارد، مانند آنچه مایکروسافت در اینجا برای نمایش محتوای بزرگسالان استفاده می کندوب‌سایتی که هنوز به لیست سیاه «محتوای بزرگسالان» اضافه نشده است، همچنان برای فرزند شما قابل دسترسی خواهد بود، همانطور که محتوای تولید شده توسط کاربر (مانند نظرات یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی) در سایت‌های «ایمن» در غیر این صورت قابل دسترسی است.

علاوه بر این، فیلترهای وب مایکروسافت فقط در اینترنت اکسپلورر و مایکروسافت اج کار میکنندکنترل‌های والدین ویندوز استفاده از هر مرورگر غیر مایکروسافت را به‌طور پیش‌فرض مسدود می‌کند، اما این ایده‌آل نیست – متخصصان امنیت رایانه معمولاً اینترنت اکسپلورر را به عنوان کم‌ایمن‌ترین در بین شش مرورگر وب رایج ارزیابی می‌کنند.

خبر خوب اینکه در پست های آتی شما را با نرم افزارهایی آشنا خواهیم کرد که میتوانید این فیلترها را درتمام مرورگرها اعمال کنبد 

انتخاب برنامه‌ها، بازی‌ها و رسانه‌های مناسب

به‌طور پیش‌فرض، هیچ کودکی مجاز نیست از حساب مایکروسافت خود برای دانلود بازی‌ها یا فیلم‌های بزرگسالان استفاده کند. با کنترل‌های والدین ویندوز 10، می‌توانید با تعیین محدوده سنی حساب فرزندتان، محتوایی را که از طریق فروشگاه‌های Windows و Xbox در دسترس است، تنظیم کنید. (این به طور پیش‌فرض روی سن تقویمی فرزندتان تنظیم شده است، اما می‌توان آن را همانطور که بهترین تصمیم را داریدتنظیم کرد.)

فقط مطالبی که برای آن محدوده سنی مناسب رتبه بندی شده اند برای دانلود در دسترس خواهند بود.

تنظیم محدودیت‌ها و برنامه‌های زمانی نمایشگر

در نهایت، حتی استفاده مناسب از رایانه نیز باید تابع مرزهای سالم باشد. کنترل‌های والدین ویندوز 10 به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌های دسترسی مناسب را تنظیم کنید و کل استفاده را برای هر روز هفته محدود کنید.

هر روز دو گزینه دارد: محدودیت زمانی کل و برنامه دسترسی.

محدودیت های زمانی را می توان از صفر تا دوازده ساعت در افزایش نیم ساعت تنظیم کرد. هیچ محدودیتی در کل زمان دسترسی به طور پیش فرض وجود ندارد.

برنامه دسترسی پیش فرض بین 7:00 صبح تا 10:00 شب است. با کلیک بر روی نوار آبی می توانید یک یا چند برنامه دسترسی سفارشی را در روز تنظیم کنید.

اگر فرزندتان نیاز دارد از دستگاه‌های خود خارج از محدودیت‌های زمان صفحه نمایش که تنظیم کرده‌اید استفاده کند، می‌تواند زمان بیشتری درخواست کند.

 

 

روش سوم: ایجاد اکانت مجزا در ویندوز کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه

تمام مراحل نظارتی گفته شده در بالا را میتوان در ویندوز10 انجام داد اما اگر بخواهید با گوشی یا سایر ویندوزها هم عملیات مشابه را انجام دهید نگران نباشید.

 در گوشی شیامومی قابلیت جالبی می باشد که متوانید یک اکانت مجزا ایجاد کنید با رمز عبور متفاوت که شما به عنوان والدین میتوانید انتخاب کنبد کدام برنامه و یا کدام تصاویر گالری برای کاربر نمایش داده شود

این قابلیت در سایر ویندوزها نیز می  باشد

روش چهارم: محدود سازی زمان استفاده از سیستم دیجیتالی

همان گونه که در بالا بیان شد میتوان زمان استفاده از رسانه دیجیتال یا داده مورد استفاده وب را تنطیم کرد که پس ازآن کودک قادر نباشد استفاده کند

کلام آخر:

وقتی صحبت از نظارت به میان می‌آید، مربوط به حریم خصوصی نیست، بلکه ایمنی است از نطر من اینترنت به شهر بدون پلیس میباشد که ما باید از خودمان مقابل سودجوبان محافظت کنیم  با نظارت شما والدین بر کودکان میتوانید از اطلاعات شخصی آنها محافظت کنید. بچه ها همیشه نمی توانند یک سایت، دانلود یا برنامه غیر قابل اعتماد را ارزیابی کنند.آنها ممکن است ناآگاهانه کامپیوتر را آلوده کنند و نظارت به شما کمک می کند فوراً بدانید.

 

 


مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود