برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
افزایش-ضریب-هوشی-کودکان.jpg

برای افزایش هوش کودکان چیکار کنیم ؟ 15 روش افزایش ضریب هوشی کودکان

افزایش هوش کودکان از جمله دغدغه های همیشگی خانواده هاست، تحقیقات نشان میدهد با یک محیط غنی و تعدادی روش ساده میتوانید ضریب هوشی کودکتان را افزایش دهید

ضریب هوشی بالا یک ویژگی مستقل نیست که کودک را متمایز کند یا تنها فرصت موفقیت در آینده را به او بدهد. با این حال، اگر همه چیز برابر باشد، به حداکثر رساندن هوش کودک شما نه تنها ممکن است، بلکه یک کار "هوشمندانه" است.

در اینجا نحوه تمرین کردن و 15 راه برای افزایش ضریب هوشی فرزندتان آورده شده است.

چگونه هوش بچه را زیاد کنیم ؟

در حالی که تست‌هایی که ضریب هوشی را اندازه‌گیری می‌کنند می‌توانند مورد بحث قرار گیرند... آنچه به طور کلی در این حوزه پذیرفته شده است، اهمیت رشد مغز سالم در کودکان و فراتر از آن است.

شکی نیست، از بدو تولد تا سن 5 سالگی یک موج عظیم رشد وجود دارد، اما همانطور که بیشتر محققان زمانی فکر می‌کردند به همین جا ختم نمی‌شود.

مغز پلاستیکی است ، به این معنی که به طور مداوم اطلاعات، تجربیات و تغییرات جدید را در طول زندگی یکپارچه می کند.

نکته … مراقبت از مغز کودک شما نه تنها پایه و اساس ضریب هوشی، بلکه میلیون ها فرآیند دیگر مورد نیاز برای یک زندگی سالم و شاد است.

15 راه برای افزایش هوش کودکان

  1. یک اتصال نزدیک ایجاد کنید. در آزمایش‌ها، کودکانی که به‌طور ایمن‌تر به والدین خود وابسته‌اند، در آزمون‌های هوشی نمرات بالاتری نسبت به کودکانی که به‌طور ناایمن به والدین خود وابسته بودند، کسب کردند.
  2. به کودک خود شیر بدهید. در صورت امکان، تغذیه با شیر مادر دارای مزایای تغذیه ای و همچنین پیشرفت هایی در ارتباط است که برای مغز در حال رشد کودک مفید است.
  3. اجازه دهید آنها به عمق بروند. اگرچه ممکن است از هجوم 30 دقیقه ای آنها به ساختمان بلوک خسته شده باشید، اجازه ندهید خستگی شما آنها را از ساختن منظره رویایی معماری دور کند. اجازه دادن به مغز آنها برای "عمیق رفتن" به دنیایی که آنها ساخته اند یک تقویت کننده مغز است که بسیاری از آن غافل می شوند.
  4. ستایش تلاش. این "عادی" است که طعمه این تله والدین شوید. من خودم بارها این کار را انجام داده ام و با وجود اینکه بیش از حد آگاه هستم، هنوز این کار را انجام می دهم! عمل و تلاش را تحسین کنید نه کودک را.
  5. به جای گفتن "تو دختر خوبی هستی"... بگو: "من عاشق روشی هستم که اسباب بازی هایت را برداشتی و کنار گذاشتی."
  6. بدون دانستن اینکه آنها چه کاری انجام دادند تا مستحق ستایش باشند، خطر ایجاد سردرگمی و تأثیر منفی بر عزت نفس آنها را دارید.
  7. چربی های غذایی خود را افزایش دهند. مغز از چربی ساخته شده است و اطمینان از دسترسی بدن به بلوک های ساختمانی صحیح برای رشد آن ضروری است. یک مکمل روغن ماهی درجه بالا اضافه کنید و از آووکادو، روغن نارگیل یا کره خودداری نکنید.
  8. حافظه آنها را به چالش بکشید. این می‌تواند با بازی‌ها باشد یا فقط با درخواست از آنها برای به خاطر سپردن باشد. وقتی از آن‌ها درباره روز مدرسه‌شان می‌پرسید... اجازه ندهید با عبارت «نمی‌دانم» معمولی از آن‌ها غافل شوند.
  9. به آنها اجازه دهید مشکلات را حل کنند و آن را به روش سخت انجام دهند. از تلاش برای نجات فرزندانتان از درد دست بردارید و زندگی آنها را آسانتر از زندگی خود کنید. شما در درازمدت ضرر بزرگی خواهید کرد. به آنها فرصت دهید تا مشکلات را برای خودشان حل کنند و اگر می‌خواهند این کار را به سختی انجام دهند، آنها را اصلاح نکنید.
  10. به دنبال تازگی باشید مغز از طریق تجربیات جدید یاد می گیرد. این وظیفه را به عهده بگیرید که به فرزندان خود فرصت هایی برای تعاملات منحصر به فرد و بدیع بدهید.
  11. خواندن با نه خیلی آنها. این نه تنها تحریک مغز آنها را افزایش می دهد، بلکه نکته حرفه ای در اینجا ... این کار شما را نیز تقویت می کند و شانس بیدار ماندن شما را تا پایان داستان افزایش می دهد.
  12. از کم خوابی خودداری کنید. این یک اساسی مهم را از دست ندهید و هر چیز دیگری که درست انجام می دهید کاهش می یابد.
  13. آنها را به موسیقی معرفی کنید. درگیری فعال با موسیقی به جای گوش دادن غیرفعال چیزی است که واقعاً مهم است و تفاوت را ایجاد می کند. برای فرزندتان آواز بخوانید، موسیقی زنده بنوازید یا گوش دهید و حتی سازهایی را به این ترکیب اضافه کنید.
  14. ورزش روزانه. آیا واقعاً باید در مورد این موضوع صحبت کنیم؟ جنبش عمده منبع تحریک مغز و توسعه است. این یک الزام است. حرکت باید به یک عنصر اصلی در زندگی کودک شما تبدیل شود.
  15. گروه همسالان. اینکه فرزند شما با چه کسی وقت می گذراند به اندازه هر عامل دیگری یک پیش بینی کننده ضریب هوشی است. به این یکی توجه کنید و کوشا باشید، مهم است.

آنها را باور کنید. اگر می‌خواهید عزت نفس آن‌ها را تقویت کنید و مغزشان را بسازید، تنها چیزی را که بچه‌ها بیشتر می‌خواهند به آن‌ها بدهید... باورتان به آن‌ها آینده ی آنهارا میسازد 

افزایش هوش کودکان چگونه امکان پذیر میشود ؟

آنچه کودکان را باهوش می کند ممکن است شما را شگفت زده کند.

برخلاف تصور رایج، رشد ضریب هوشی کودک به این معنی نیست که آنها را وادار به انجام هزاران سوال هوش یا کتاب های ارزیابی کند. همچنین در مورد بهبود حافظه آنها نیست.

این فعالیت های روزمره کاری است که والدین انجام می دهند و شما می گویید که مهم است.

در اینجا 5 کاری وجود دارد که می توانید برای بهبود هوش کودک خود انجام دهید.

  • 1. برای بهبود هوش کلامی و زبانی بخوانید

هوش زبانی توانایی پردازش اطلاعات با استفاده از کلمات و زبان است.

در مقایسه با پردازش تصاویر یا گفتار، خواندن چالش‌برانگیزتر است زیرا بخش‌هایی از مغز ما در حال برقراری ارتباط هستند. هنگام خواندن، از ما نیز خواسته می شود که بسازیم و تصور کنیم.

خواندن نه تنها به بهبود زبان، که برای برقراری ارتباط و انجام کارهای روزمره ضروری است، کمک می کند، بلکه ذهن ما را نیز تیز نگه می دارد. شروع زودهنگام خواندن نه تنها ممکن است به رشد سواد کودک شما کمک کند، بلکه ممکن است به طیف وسیع تری از توانایی های شناختی کمک کند که در آینده در زندگی آنها بسیار مهم است.

شروع زودهنگام خواندن در پیش بینی یک عمر تجربه سوادآموزی مهم است. در مطالعه ای که توسط پروفسور کانینگهام و استانوویچ انجام شد، آنها دریافتند که دانش آموزانی که شروع سریعی در خواندن داشتند، در طول سال ها بیشتر مطالعه می کردند. همچنین نتایج نشان داد که حجم خواندن نقش بسزایی در واژگان، دانش عمومی، روانی کلامی و املا دارد. به طور خلاصه، خواندن شما را باهوش تر می کند!

اگر فرزندان خردسالی دارید که تازه شروع به صحبت کردن و خواندن کرده اند، روزانه با آنها مطالعه کنید تا دایره لغات آنها را گسترش دهید. وقتی با آنها مطالعه می کنید، به صراحت به کلمات خاصی توجه کنید. برای کودکان بزرگتر، داستان های مفهومی را معرفی کنید تا دایره لغات آنها را گسترش دهید و تخیل را تشویق کنید. این به آنها کمک می کند تا مفاهیم انتزاعی تری را بهتر درک کنند.

  • 2. بازی با بلوک برای بهبود هوش فضایی

پازل ها، بلوک ها، بازی های حافظه، کاردستی، مجسمه های اسباب بازی – اینها ابزارهایی هستند که هر کودکی باید با آن بزرگ شود. به کودکان خود زمان و فضای کافی برای بازی با این ابزارها در دوران پیش دبستانی بدهید. بازی بلوک و ساخت و ساز به ویژه مهم و مفید است زیرا به کودک شما فرصت های یادگیری متعددی می دهد.

هنگام ساختن سازه ها یا درگیر شدن در بازی بلوک، کودکان آگاهی فضایی را کشف کرده و هوش فضایی خود را توسعه می دهند. هوش فضایی توانایی تصور تصاویر در ذهن شماست. هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه چیدن بلوک ها، زیر، بالا یا عمود بر هم، کودکان درگیر استفاده از هوش فضایی خود هستند.

مطالعات نشان داده‌اند که توسعه مهارت‌های فضایی از یادگیری بعدی در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی پشتیبانی می‌کند. همچنین مشخص شده است که کودکان خردسالی که در تجسم روابط فضایی بهتر هستند، در مدرسه ابتدایی توانایی‌های محاسباتی قوی‌تری دارند.

  • 3. انجام تمرینات ریاضی و بدنی برای بهبود هوش سیال

برای تفکر انتزاعی، استدلال و شناسایی الگوها، حل مشکلات و تشخیص روابط بدون استفاده از دانش قبلی - این به عنوان هوش سیال شناخته می شود. عموماً وقتی با موقعیت جدیدی مواجه می شویم از هوش سیال خود استفاده می کنیم.

آیا می توان هوش سیال را آموزش داد؟ برای کودکان خردسال، می توانید با استفاده از مثال های عینی برای نشان دادن رابطه بین اشیا شروع کنید.

اگر تفاوت مربع و مستطیل را به کودک خود آموزش می دهید، اشیاء مربع و مستطیل واقعی را در اطراف خانه به او نشان دهید. آنها را وادار کنید تا اشیا را ببینند و لمس کنند تا تفاوت را احساس کنند.

به جای نوشتن یا نشان دادن عدد «2» به کودک، اشیاء واقعی را با استفاده از بلوک یا اسباب بازی به او نشان دهید. برای نشان دادن مفهوم "3 بیشتر از 4"، 4 خرس را در یک خط روی میز قرار دهید، سپس 3 خرس دیگر را به آرامی اضافه کنید.

علاوه بر مواجهه اولیه با ریاضیات، تحقیقات همچنین نشان می دهد که فعالیت بدنی می تواند هوش مایع را نیز بهبود بخشد. مشخص شد که هورمون‌های خاصی در طول فعالیت بدنی ترشح می‌شوند و این هورمون‌ها برای هیپوکامپ، ناحیه‌ای از مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط است، مفید هستند. پس فرزندانتان را بیرون ببرید تا بدوند، بازی کنند و دور بزنند!

  • 4. به آنها ایمان داشته باشید

که آیا فرزند شما واقعاً باهوش است یا باهوش تر از حد متوسط، مهم نیست یا تفاوتی ایجاد نمی کند اگر آن را ابراز نکنید.

مطالعه ای انجام شد که در آن معلمان مدارس ابتدایی به گروهی از دانش آموزانی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند گفتند که باهوش هستند. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص این کودکان به عنوان "باهوش" انجام نشد و هیچ چیز در کلاس اضافه یا تغییر نکرد.

با این حال، در پایان سال تحصیلی، کودکانی که معلمان به آنها گفته بودند "باهوش" هستند، میانگین نمره هوشی بالاتری نسبت به بقیه همکلاسی های خود کسب کردند.

این سخنان شما و اعتقاد شما به آنها است که آنها را برای زندگی تحت تأثیر قرار می دهد.

  • 5. تلاش های آنها برای ایجاد یک ذهنیت رشد را تحسین کنید

تمجید زمانی بیشترین تاثیر را دارد که بر فرآیند و تعهد متمرکز باشد نه نتیجه نهایی. فرآیند یادگیری و تلاش فرزند شما باید تاکید اصلی تمجید شما باشد.

کارول دوک، پروفسور دانشگاه استنفورد، دو دیدگاه درباره هوشی که ممکن است یادگیرندگان داشته باشند، ارائه کرد. یک دیدگاه «مجموعه ذهن ثابت» است که معتقد است هوش یک ویژگی ثابت است. دیدگاه دیگر «مجموعه ذهن رشد» است که در آن فرآیند به جای استعداد یا هوش متمرکز است.

در مطالعه‌ای که او انجام داد، مشخص شد که ستایش متمرکز بر هوش در مقایسه با دانش‌آموزانی که به خاطر فرآیندشان مورد تحسین قرار گرفته‌اند، ذهنیت ثابتی را تشویق می‌کند. وقتی او و محققانش از گروهی از دانش‌آموزان کلاس پنجمی سؤالاتی را از یک تست هوش غیرکلامی پرسیدند، متوجه شدند دانش‌آموزانی که به خاطر هوششان تحسین می‌شدند، بسیار بیشتر از دانش‌آموزانی که به‌خاطر فرآیندشان مورد تحسین قرار می‌گرفتند، از انجام یک تکلیف چالش‌برانگیز دوری می‌کردند.

  • چگونه می توانید ستایشی را بیان کنید که "مجموعه ذهنی رشد" را تشویق می کند؟

به جای اینکه آنها را به خاطر نتایجشان تحسین کنید، "وای، شما نمره کامل گرفتید، شما خیلی باهوش هستید!" در عوض این را بگویید: «من دیدم که واقعاً برای انجام تکالیف خود وقت و تلاش می‌کنید. من روشی را دوست دارم که روش های مختلفی را روی آن سوال ریاضی امتحان کردید تا اینکه سرانجام به آن رسیدید. من واقعاً افتخار می‌کنم که شما از آن عبور کردید و تسلیم نشدید!» در ستایش شما نیز مشخص است.

کودکان برای تقویت یادگیری خود به مقدار زیادی تشویق نیاز دارند.

یادگیری واقعی فعال است. یادگیری واقعی احساسی است.

شما به عنوان والدین تأثیر زیادی بر یادگیری فرزندتان دارید.

  1. دروس موسیقی
  2. جوک گنگ یک افسانه است
  3. برای بچه هایتان نخوانید، با آنها بخوانید
  4. کم خوابی بچه ها را احمق می کند
  5. IQ بدون نظم و انضباط ارزش زیادی ندارد
  6. یادگیری یک فرآیند فعال است
  7. خوراکی‌ها می‌توانند چیز خوبی باشند - در زمان مناسب
  8. بچه های شاد = بچه های موفق
  9. مسائل گروه همتایان
  10. آنها را باور کنید

سخن آخر :

همه ی ما انسان ها با ساختار مغزی یکسان افریده شده ایم ، هوش و استعداد شما بستگی به محیطی دارد که در آن رشد میکنید ، سعی کنید از تمامی حوزه های وجودی کودک خود بهره بگیرید. قرار نیست تمامی کودکان ریاضی خوبی داشته باشند ، یکی ریاضی خوبی دارد دیگری ادبیات خوبی ، جست و جو کنید و کودک خود را در راه بالندگی و شکوفایی استعدادهای درونیش کمک کنید .


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود