برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
Polish_۲۰۲۱۱۰۳۱_۱۷۵۰۱۹۹۱۸.jpg

خدایان کهن و ارتباط آن با روانشناسی انگیزشی (قسمت سوم)

"زن ها عجیب و غیرقابل پیش بینی هستند" قطعا شما هم این جمله و جملات مشابه زیادی را شنیده اید این مقاله، شما را با هر جنسیتی که داشته باشید، با دنیایی جدید از خودشناسی، ترکیب داستان اسطوره ای و روانشناسی انگیزشی آشنا می کند.

مقدمه

بسیاری از افراد معتقدند "زن ها غیر قابل پیش بینی هستند و خودشان هم نمیدانند که چه میخواهند؟"
به راستی این جمله تا چه اندازه ای صحیح است؟ آیا حقیقتا زن ها هرگز نمیتوانند راه زندگی خود را کشف کنند یا اینکه وضعیت کنونی ناشی از عدم خودشناسی صحیح ماست؟
آیا برخی از زنان به اهداف خود رسیده اند و عمیقا احساس شادی می کنند؟
با ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا با هفت شخصیت و اسطوره خدابانو آشنا شوید‌ و ارتباط آن را با روانشناسی انگیزشی کشف کنید.
قبل از شروع، به شما توصیه میکنم که اگر هنوز قسمت نخست از سری مقالات خدایان کهن و ارتباط آن با روانشناسی انگیزشی را مطالعه نکرده اید، با کلیک روی همین عبارت به این پست هم سر بزنید.

نکته قابل توجه درباره تایپ های ذکر شده در سری مقاله

دقت کنید که هر انسانی ترکیبی از تایپ های زنانه و مردانه را در خود دارد که تنها با شکوفایی آن ها میتواند کامل تر شود. همچنین امکان این هست که شخصیت فردی از نظر روحیات به دو یا چند تایپ شباهت داشته باشد.
همچنین برای شناخت و مطالعه درباره اسطوره های مرد از طریق لینک زیر به مقاله زیر مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: خدایان کهن و ارتباط آن با روانشناسی انگیزشی(قسمت دوم)

۱. هرا

هرا خدابانوی ازدواج و تعهد بود. همانطوری که در قسمت پیشین توضیح دادیم، هرا بارها و بارها از سوی همسر خود مورد خیانت قرار گرفت.
هرا درباره همسرش بشدت حساس بود و همین حساسیت باعث میشد که هیچ گاه نتواند دیگر جنبه های زندگی را ببیند و دنیای او در زئوس خلاصه میشد.
هرا حافظ و ناظر سنت های خدایان بود و در میان آن ها، جایگاه تاثیر گذار و آبرومندی داشت.

آموزه های اسطوره ای هرا و تایپ آن در دنیای واقعی

هرا تایپ ها در دنیای واقعی هم با نمونه اسطوره ای مو نمیزنند. اگر طلاق بگیرد، زندگی اش نابود شده است و برای حفظ خانواده و سنت ها کوشش میکند.
فرقی نمیکند همسر هرا چه تایپ مردانه ای باشد، هرا تا زمانی که با همسرش است به همانی تبدیل میشود که همسرش خواسته. مشکل هرا از حسادت او نشئت میگیرد و همین هم رابطه او را تهدید میکند. نمونه هرا در جامعه ایرانی زیادتر یافت میشود.

آنچه باید از هرا یاد بگیریم، وفاداری، حفظ سنت های زیبای خانوادگی و اجتماعی خوب است.

اگر فرزند هرا تایپ دارید...

فرزند هرا تایپ از همان کودکی عاشق این است ملکه بشود و پادشاهی برای خودش پیدا کند. گرچه نقش چنین بانویی برای حفظ بقای خانواده و جامعه الزامی است اما باید فردیت خود را درک کند و در همه حال چه با مرد و چه بدون مرد بتواند خوشحال باشد.

۲. آرتمیس

خدای شکار، طبیعت و حاصلخیزی بود. به زن ها بسیار اهمیت میداد. تیرانداز خوبی بود. هرگز در رابطه عاطفی وارد نشد.

وقتی او را پیش پدرش زئوس بردند، خدای رعد گفت : دختر عزیزم هر چه که میخواهی طلب کن؛ آرتمیس از پدرش سگ شکاری، ملازم حوری و تیر و کمان خواست.
اگر کسی از آرتمیس کمک میخواست، او بی دریغ کمک میکرد و چون الهه ماه هم بود، از شب ها خوشش می آمد.

آموزه های اسطوره ای آرتمیس و تایپ آن در دنیای واقعی

تمام سیاستمداران قدرتمند زن، از این کهن الگو در وجود خودشان دارند. زنان آرتمیس بسیار سرسخت، حامی حقوق زنان و عاشق طبیعت اند. آرتمیس مستقل و تاثیرگذار است. در روابط عاطفی دنیای واقعی معمولا به خواهر تبدیل میشود به این معنی که بیشتر دوست و همدم است تا معشوق و معمولا مردان نمیتوانند به آن ها کمکی کنند چون این تایپ از بانوان، نیاز عاطفی و نیاز حمایتی چندانی ندارند.

آنچه ما باید از اسطوره آرتمیس بیاموزیم، استقلال مالی و عاطفی، طبیعت دوستی، کمک به حیوانات و درمندان و حامی حقوق زن ها بودن است.

اگر فرزند آرتمیس تایپ دارید...

خیلی امکان دارد که از لباس های صورتی رنگ و چین دار دخترانه خوشش نیاید یا اینکه از شما بخواهد که برایش حیوان خانگی تهیه کنید. ممکن است به ورزش های رزمی علاقه زیادی نشان دهد. اگر پا به پای او پیش بروید هم میتوانید او را در تحقق آرزو هایش یاری کنید و هم ظرافت دخترانه را به او آموزش دهید.

۳. پرسفون

در اسطوره ها دختر عزیز مادرش بود و نماد دخترانگی و کارهای دخترانه هم بود. پرسفون بسیار یکرنگ و ساده رفتار مینمود. اگر پرسفون ازدواج نمیکرد، همیشه کودک باقی میماند. او در محافظت از خودش مشکل داشت تا جایی که هادس توانست پرسفون را بدزدد!

آموزه های اسطوره ای آرتمیس و تایپ آن در دنیای واقعی

پرسفون تایپ ها، دخترانی عاشق آویز کیف، رنگ صورتی، پاستیل، پرنسس ها و هر جور مسئله ای شبیه به این هستند. امکان اینکه بعد ها بخواهند از آفرودیت تقلید کنند زیاد است و اگر درست تعلیم نبینند، احتمال سوء استفاده از آن ها زیاد است. معمولا عاشق مادر هستند و اگر در ازدواج با تایپ مناسبی قرار نگیرند، زندگیشان سخت خواهد بود.

اما آنچه ما باید از پرسفون بیاموزیم، رفتار های دخترانه، عشق و محبت و بی ریا بودن اوست.

اگر فرزند پرسفون تایپ دارید...

حتما باید سرسختی را بیاموزد و نیک و بد دنیا را با هم ببیند. گرچه سختی های زیادی را به عنوان یک روح پاک متحمل میشود اما این واقعیتی است که باید با آن کنار بیاید. پرسفون اگر یک هدف داشته باشد، بسیار موفق خواهد بود. با یافتن آن جواهر واقعی در وجودش و پرورش آن، پرسفون احساس خوبی خواهد داشت و در موضوع مورد علاقه اش پیشرفت خواهد کرد.

۴. دیمیتر

خدابانوی مادر و خدای حاصلخیزی بود. دیمیتر مادر پرسفون بود و او را بسیار دوست میداشت‌. وقتی هادس دخترش را دزدید، دیمیتر دستور داد تا برکت از زمین ها برود. سر انجام هادس و دیمیتر توافق کردند که شش ماه سال را پرسفون در جهان زیرین و شش ماه دیگر را درکنار مادرش بگذراند. شش ماهی که پرسفون در جهان زیرین زندگی میکند، فصل های پاییز و زمستان یونان باستان بشمار می آید و آن ها اعتقاد داشتند بدلیل خشم دیمیتر بخاطر نبود دخترش، زمین ها حاصلی ندارد.

آموزه های اسطوره ای دیمیتر و تایپ آن در دنیای واقعی

دیمیتر ها مظهر میل به زایش و مادرانگی هستند. از همان کودکی به همه بچه های فامیل پیشنهاد بازی های مادرانه را میدهد.
مادر عروسک های خودش میشود و در بزرگسالی پس از ازدواج حتما بچه میخواهد. عاشق بچه های خودش است. با همسرش رابطه والد و کودک را دارد. به این معنی که خودش در نقش والد و پرورش دهنده و همسرش مانند کودکی خواهد بود که نیازمند رسیدگی است.
برای درک بهتر والد و کودک میتوانید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

همچنین بخوانید: نقش های والد و بالغ و کودک در تحلیل رفتار متقابل

زیاد اهل رسیدگی به ظاهرش نیست و جدایی از فرزندانش از بزرگترین ترس های او است. در طلاق هر کاری میکند که فرزندانش پیش خودش باقی بمانند و برای دردهای آن ها، از کنکور گرفته تا سرما خوردگی غمخوار خوبی است.

آنچه از دیمیتر باید بیاموزیم، عشق و علاقه به کودکان، عطوفت و رسیدگی به افراد کم توان است.

اگر فرزند دیمیتر تایپ دارید...

دیمیتر تایپ ها از همان ابتدا عاشق بچه داری هستند و این الگو در بزرگسالی ممکن است آن ها را تحت شرایطی مثلا مشکلات بارداری و یا بیماری فرزندانش، آسیب پذیر کند. دیمیتر مانند هرا باید داشتن فردیت را بیاموزد و کارهای دیگری هم یاد بگیرد تا از این مشکلات احتمالی در آینده آسوده باشد.

۵. آتنا

خدابانوی عقل و خرد و دانایی و جنگ بود. با آرس که خدای نبرد در مردان بود، مشکل داشت. آرس برای لذت میجنگید و آتنا برای برقراری عدالت.

آنقدر او را دوست داشتند که نام شهرشان را آتن گذاشتند. آتنا هرگز ازدواج نکرد و میان خدایان همیشه لباس های پوشیده به تن داشت ولی در افسانه ها پرومته عاشق آتنا شد و چون به کمک الهه خرد، آتش را پنهانی برای انسان ها برده بود تا از آن بهره ببرند، مورد خشم زئوس قرار گرفت و او را در قله قاف زندانی کرد؛ پس از اسارت پرومته آتنا هر هفته به دیدن او میرفت.

آموزه های اسطوره ای آتنا و تایپ آن در دنیای واقعی

آتنا تایپ ها در دنیای واقعی، دخترانی بسیار محترم، اهل درس و بسیار مطلع هستند. از مهمان سرزده خوششان نمی آید، حریم خصوصی دارند و منطقی هستند. برخلاف هرا تایپ ها که گفتیم ناظر سنت هستند، آتنا تایپ ها چیز زیادی در این باره نمیدانند.
مثلا ممکن است مراسم ازدواج فرزندش باشد و او رسم و رسوم را نداند. برای مردان قابل احترام هستند و بخصوص دست راست زئوس تایپ ها میباشند ولی معمولا به عنوان شریک عاطفی انتخاب نمیشوند.

آنچه میتوان از آتنا آموخت بسیار زیاد است. منطق او، اهل تفکر و تدبیر بودنش و داشتن حد و مرز و حریم خصوصی از جمله آن هاست.

اگر فرزند آتنا تایپ دارید...

کودک شما مودب و فهمیده و اهل تفکر است و قانون شکنی نمیکند. اما ممکن است نتواند با شما ارتباط صمیمانه برقرار کند و یا در نوجوانی نتواند لباس و آرایش خود را درست کند، در نتیجه اگر روی این بخش از وجود او هم کار شود، بسیار کامل تر خواهد بود.

۶. آفرودیت

آفرودیت الهه عشق و زیبایی بود. عاشق خودش بود و هیچ چیزی را با آزادی خودش معامله نمیکرد. روابط آفرودیت در دوره های زمانی متنوع تر از بقیه خدایان بود و مانند خدایان دیگر روابطش به عشق یا نفرت ثابت، محدود نمیشد و معمولا سیری از همه احساسات را در بر میگرفت. حامی عشاق بود. گرچه روابط زیادی داشت ولی عشق واقعی او انسانی فانی بود.
آفرودیت خدایانی که او را مسخره میکردند با قدرت عشق مجازات میکرد از جمله خدای هنر که بدلیل تمسخر رابطه عاشقانه او با انسانی فانی، کاری کرد که او هم عاشق انسانی فانی شود.

آموزه های اسطوره ای آفرودیت و تایپ آن در دنیای واقعی

آفرودیت تایپ ها در دنیای واقعی میزان کمی از افراد را تشکیل میدهند. اهل رسیدگی به خودشان هستند. آفرودیت نماهای زیادی در جوامع وجود دارد که البته فاقد جذابیت های او میباشند که در واقع در پی نمایش زندگی خودشان هستند حال اینکه آفرودیت فقط برای دل خودش کاری را انجام میدهد نه برای دیگران.
افراد این تایپ، انتخابگر هستند و در نقش قربانی قرار نمیگیرند.
معمولا کم آرایش و با نمک هستند و از زندگی خودشان لذت میبرند. عاشق سفر و رنگ ها هستند.
در ازدواج، در صورت زیاد بودن این تایپ در خودشان به مشکل بر میخورند و اگر واقعا عاشق نباشند، هرگز میل ندارند که صاحب فرزند شوند.

آنچه باید از آفرودیت بیاموزیم، حفظ شخصیت اصلی، خلاقیت، بالغ بودن، احترام به خود و لذت بردن از زندگی است.

اگر فرزند آفرودیت تایپ دارید...

اینکه در نهایت آفرودیت در حالت مثبت خود یعنی انسانی کامل و هنرمند و یاد جنبه منفی خود یعنی فردی حیله گر جلوه کند به نحوه تربیت خانواده بسیار وابسته است. اگر احساساتش سرکوب شود یا به او آینده نگری آموزش داده نشود، در آینده به مشکلات زیادی بر میخورد.

۷. هستیا

الهه آتشکده و معابد بود. معمولا خودش را نشان نمیداد. در دسیسه ها شرکت نمیکرد. به باور یونانیان هیچ مکانی بدون وجود انرژی هستیا تقدس پیدا نمیکرد. نماد صوری هستیا دایره و عنصر مربوط به او آتش بوده است.

آموزه های اسطوره ای هستیا و تایپ آن در دنیای واقعی

هستیا تایپ ها، افراد کمیابی هستند و کاری را برای جلب توجه دیگران انجام نمیدهند‌. معنوی اند و در خفا عبادت میکنند. اهل غیبت و تهمت نیستند. در مجالس مختلط تا حد امکان حضور پیدا نمیکنند.
خودشان مایل به پوشیده بودن هستند‌. همه چیز را امانت خدا میدانند و صبور هستند. ممکن است برخی افراد زحمات آن ها را نادیده بگیرند. بدلیل همه این ویژگی ها و اینکه توانایی شنونده بودن بدون قضاوت کردن را دارند، برای مردان هرمس تایپ جذاب هستند.

آنچه باید از هستیا آموخت، داشتن گوش های فوق العاده برای شنونده بودن، راز داری، دوری از غیبت، صبر و توکل و همچنین زندگی بدون ادعاست.

اگر فرزند هستیا تایپ دارید...

هستیا تایپ ها با بازی کردن انفرادی مشکلی ندارند، اگر چیزی ناراحتش کند، در خلوت خودش میرود و سعی میکند مشکل را تنها حل کند. نقش هستیا طوری است که در پی مطرح کردن خودش نیست. هستیا این کار را از روی ضعف انجام نمیدهد اما اگر همیشه تا این اندازه بی ادعا و گوشه گیر باقی بماند بعدها با فرزندانش یا کسانی که دوستش دارد، نمیتواند ارتباط موثری بگیرد.
گاهی او را به بازی های گروهی و صحبت کردن بیش از حد معمولش دعوت کنید و بابت کارهای خوبی که انجام میدهد از او قدردانی کنید تا حس خوبی پیدا کند.

سخن آخر

پس از مطالعه سه سری از مقالات اسطوره ای شما به درک عمیق تری درباره اسطوره ها رسیده اید و پانزده اسطوره کهن را میشناسید. جهت تکمیل داده هایتان، لازم است که کتاب های زیادی در این رابطه مطالعه کنید. همچنین لازم است کتاب هایی را هم برای خلق انگیزش برای کودکانتان بشناسید.

جهت آشنایی با این کتاب ها میتوانید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

همچنین بخوانید : معرفی کتاب سری مقالات اسطوره ای و انگیزشی   

 


لادن هاشمی

لادن هاشمی

علاوه بر مقاله نویسی ، به مطالعه و تحقیق در زمینه های ادبیات،فلسفه،روانشناسی و جامعه شناسی و هنر بسیار علاقمندم و آشپزی رو تازه شروع کردم و امیدوارم بتونم مطالب مفیدی باهاتون در اشتراک بذارم.

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود