برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش چهار فصل سال.jpg

8 روش ساده ی آموزش چهارفصل_فصل ها_ به کودک

همانطور که بچه ها رشد و کاوش می کنند، مطمئناً در مورد آب و هوا کنجکاو می شوند و متوجه آب شدن برف، گرم شدن هوا و سایر نشانه های تغییر فصل می شوند. برای یک کودک خردسال، تغییر تدریجی از یک فصل به فصل دیگر می تواند مفهومی دشوار باشد. دراین مقاله همراه ما باشید تا چند روش ساده آموزش چهارفصل سال( بهار،تابستان،پائیز و زمستان) به کودک را یاد بگیریم و همچنین شعر فصل ها را به کودکان آموزش دهیم.

آموزش برای کودک باید همراه با بازی و تفریح باشد تا کودک سنگینی آموزش را احساس نکند و بیشتر و بهتر همه چیز را یاد بگیرد و به یاد بسپارد. در این مقاله به روش های ساده ای پرداخته شده که هم کودک آموزش را تجربه کند و هم تفریح کند.

1. واژگان فصل ها را معرفی کنید:

قبل از کلاس چهار تکه کاغذ آماده کنید که روی آنها نوشته شده باشد:

  • یک درخت بکشید.  گلها را در درخت بکشید.  یک خورشید و ابر در آسمان بکشید.
  • یک درخت بکشید.  تعداد زیادی برگ در درخت بکشید.  یک خورشید بزرگ در آسمان بکشید.
  • یک درخت بکشید.  چند برگ در درخت بکشید.  برگ های در حال سقوط از درخت را بکشید.  برگ ها را روی زمین بکشید.  ابرها را در آسمان بکشید.
  • یک درخت بدون برگ بکشید.  برف را روی زمین بکشید.  یک ابر در آسمان با بارش برف بکشید.

مشاهده کنید: 

آموزش چهارفصل با نقاشی فصل ها

چهار دانش آموز قرار است اینها را بخوانند و تصاویر را روی تخته بکشند.  متناوبا، دستورالعمل ها را در گوش دانش آموزان خود زمزمه کنید یا به آنها فلش کارت نشان دهید تا کپی کنند.

در کلاس، 4 مربع بزرگ در تخته بکشید.  از یک دانش آموز داوطلب دعوت کنید تا بالای تخته بیاید و اولین تصویر را در داخل اولین مربع از 4 مربع بکشد.  در حالی که دانش آموز در حال نقاشی است، دانش آموزان دیگر را وادار کنید تا حدس بزنند که چه چیزی در تصویر است (مثلاً "این چیست؟"، "این یک درخت است").  همین کار را با دانش آموزان دیگر برای سه تصویر باقی مانده انجام دهید.

هچنین این ویدئو را مشاهده کنید:

آموزش چهارفصل بوسیله ی ماکت

پس از ترسیم هر 4 تصویر، به تصویر اول اشاره کنید و بپرسید "چه زمانی درخت به این شکل است؟" همین کار را برای همه تصاویر و گروه کر هر فصل 4 بار انجام دهید.

2. بازی کلمات مرتبط

کلاس را به تیم های (3 یا 4 دانش آموز) تقسیم کنید.  به هر تیم یک خودکار و تعداد زیادی کاغذ رنگی کوچک بدهید (مثلاً تیم A فقط کاغذ قرمز دارد، تیم B فقط کاغذ آبی دارد و غیره).  این بسیار مهم است زیرا شما به هر تیم بر اساس تعداد تصاویری که کشیده اند امتیاز می دهید.

بعد، 4 جعبه را در 4 گوشه کلاس خود قرار دهید.  هر جعبه باید با یک فصل برچسب گذاری شود (مثلاً روی یک جعبه نوشته شده "بهار"، و دیگری "تابستان" و غیره).

حالا فعالیت را مدل کنید: یک تکه کاغذ بردارید و یک بستنی بکشید.  کلمه را استخراج کنید و سپس بگویید "این را کجا باید بگذارم؟"  و به سمت 4 جعبه اشاره کنید.  پس از دریافت پاسخ برای تابستان، به جعبه تابستانی بروید و کاغذ را در آن بیندازید.  سپس همین کار را برای بهار (یک گل)، پاییز (یک کدو تنبل) و زمستان (کلاه پشمی) انجام دهید.

در نهایت در هر جعبه یک جایزه بیندازید (مثلاً مقداری آب نبات یا برچسب و غیره) و توضیح دهید که تیمی که بیشترین عکس درست را در هر جعبه داشته باشد، جایزه را برنده خواهد شد.  یک تایمر را در دید همه قرار دهید و 5 دقیقه تنظیم کنید.  سپس بگویید "برو!".

از آنجایی که هر تیم فقط یک قلم دارد، باید با هم کار کنند تا ایده‌هایی ارائه کنند و آنها را ترسیم کنند.  سپس یک بازیکن باید با عجله به سمت جعبه ای برود و تصویر را در آن بیندازد.  تیم‌ها احتمالاً تابستان و زمستان را آسان خواهند یافت، اما ممکن است برای بهار و پاییز به توصیه‌های شما نیاز داشته باشند.  همانطور که آنها در حال کشیدن نقاشی هستند، راه بروید و سؤالاتی بپرسید (مثلاً این چیست؟) و واژگان را آموزش دهید. 

وقتی تایمر خاموش شد، همه را مجبور به توقف کنید.  شما قرار است تعداد کاغذهایی را که هر تیم در هر جعبه دارد بشمارید - کمی سختگیر باشید!  هر تصویر بدی را که نمی توانید حدس بزنید چیست و هر عکسی که اشتباه است یا مختص فصل نیست را دور بریزید.  وقتی هر تصویر را بالا می‌گیرید، مشخص کنید که چه چیزی است.  نمرات را بشمارید و روی تخته بنویسید.  سپس به دانش آموزان بگویید که 5 دقیقه دیگر برای پایان دادن فرصت دارند، اما نباید نقاشی هایی را که سایر تیم ها کشیده اند بکشند.  تایمر را برای 5 دقیقه دیگر تنظیم کنید و شروع کنید.

وقتی تایمر خاموش شد، دوباره در مورد اینکه کدام عکس امتیاز کسب می کند سختگیر باشید و در نهایت به تیم هایی که بیشترین امتیاز را دارند جوایز را اهدا کنید.

3. نامگذاری تصاویر

دانش آموزان شما قرار است نام هایی را برای تصاویری که به تازگی ترسیم کرده اند بنویسند، بنابراین اگر دانش آموزان در سطح قابل قبولی برای نوشتن کلمات (حتی با اشتباهات املایی) باشند، این یک فعالیت عالی است.  اگر نه که (برای دانش‌آموزان کوچک‌تر)، از این فعالیت صرفنظر کنید و فعالیت 4 را انجام دهید. جعبه‌هایی را که داخل آنها عکس‌ها است را بردارید و تصاویر را به‌طور تصادفی به هر گروه بدهید.  برای شروع یکی از تصاویر را بردارید(مثلاً یک گل)  و نامش را بلند بگویید.  سپس تکه کاغذ را برگردانید و پشت آن «گل» را بنویسید.

محدودیت زمانی بدهید (مثلاً 5 دقیقه) و از هر گروه بخواهید تا با استفاده از یک مداد، تا جایی که می توانند، کلماتی را در پشت تصاویر بنویسند.  اگر تیمی کلمه ای را نداند، می‌توانند یک نفر را با تصویر پیش معلم بفرستند تا نام تصویر را بپرسد- اما معلم فقط کلمه را می‌گوید و از املای آن امتناع می‌کند - دانش‌آموزان باید تمام تلاش خود را   برای درست نوشتن املای هر کلمه بکنند.

وقتی تایمر خاموش شد، به همه اعلام کنید نوشتن را متوقف کنند.  روی تخته دو خط متقاطع بکشید تا تخته به چهار مربع مساوی تقسیم شود.  در هر مربع یک فصل بنویسید.  به اطراف کلاس بروید و کلماتی را که نوشته اند بپرسید و کلمات را روی تخته بنویسید - برای هر املای صحیح، تیم یک امتیاز می گیرد (همچنین مطمئن شوید که اشتباهات املایی خود را در پشت تصاویر تصحیح می کنند).  در پایان امتیازات را جمع آوری کنید و به تیم برنده جایزه بدهید.

4. بازی لوتو با تصاویر فصل ها

همان گروه ها و تصاویری که کشیده اند را کنار هم نگه دارید.  از هر تیم بخواهید تا تصاویر را به گونه ای پخش کند که دانش آموزان به طور مساوی عکس در دست داشته باشد.  کلاس قرار است "یک نوع بازی شبیه لوتو" را با تصاویر بازی کند.  معلم یک فصل و یک کلمه (مثلاً "تابستان - بستنی") می گوید و هر دانش آموزی که آن تصویر را در دست دارد می تواند آن را در وسط میز خود قرار دهد.  ادامه دهید تا زمانی که یکی از دانش آموزان آخرین کارت خود را دور انداخت و فریاد زد "بینگو!".  برای سرگرمی چند دور بازی کنید.

5. "آهنگ(شعر) فصل ها" را بخوانید

قبل از کلاس،  پوستر شعر را که به صورت درشت نوشته شده را روی تخته قرار دهید و فصول و فعالیت ها را بر روی آن استخراج کنید.  سپس از همه بخواهید تا بایستند و با شما همراه شوند.

من می دونم که هرسال

چهار تا فصل داره

اول اون چهار تا

فصل خوب بهاره

بهار میاد با شادی

سبزه و گل میاره

رو شاخه‌ی درختا

برگ تازه میذاره

بعد از بهار، تابستون

هوای گرمی داره

تعطیلات تابستون

حال و هوایی داره

بعد از تابستون، پاییز

میاد با رنگای شاد

برگ درخت می‌ریزه

وقتی که می‌وزه باد

اما زمستون سرد

بعد از فصل پاییزه

آسمون ابری میشه

گوله گوله  برف می‌ریزه

چهار تا فصل خدا

جالب و رنگارنگه

هر کدومش یه جوری

خوشگله و قشنگه

همچنین مشاهده کنید:

ویدئوی معرفی زیبای چهارفصل با زبان شیرین کودکانه

شعر چهارفصل خانم روحی

حرکات برای "آهنگ فصل ها"

با این آهنگ از حرکات سرگرم کننده استفاده خواهیم کرد:

- از بچه ها بخواهید ، با ایستادن با پاهای باز، حرکات زیر را انجام دهند (تصویر را ببینید):

"بهار" - دست ها در ساعت 12

"تابستان" - در ساعت 3 و 9

"پاییز" - دست ها در ساعت 6 مستقیماً پایین می آیند

"زمستان" - در ساعت 3 و 9

حرکات زیر را انجام دهید:

"در بهار / تابستان / پاییز / زمستان ..." - دست ها را به هم می دهید و به موقع با موسیقی تکان می دهید.

  • (بهار) میاد با شادی– خود را درآغوش بگیرید که گرم و شاد به نظر برسید.

   ژست پیک نیک رفتن و غذاهای خوشمزه خوردن

  • (تابستان) "هوای گرمی داره" - صورت خود را داغ و ناراحت نشان دهید.

   تعطیلات تابستون ،حال و هوایی داره- خود را در حال خوردن غذاهای خوشمزه در پارک نشان دهید.

  • (پائیز) بعد از تابستون، پاییز،میاد با رنگای شاد- چند برگ پائیزی در دست داشته باشید و ژست قدم زدن بگیرید

  •  (زمستان) بعد از فصل پاییزه،آسمون ابری میشه- ژست سرد شدن بگیرید.

  "بیایید با برف بازی کنیم" - حرکتی که یک گلوله برفی را شکل می دهد و آن را پرتاب می کند.

6.  یک کتاب داستان از فصل های سال معرفی کنید

کتاب را برای بچه ها بخوانید،همانطور که از هر صفحه عبور می کنید، به تصاویر اشاره کنید و فصول و آب و هوا را مشخص کنید و همچنین بپرسید که چه فعالیتی می توانیم انجام دهیم؟

مشاهده کنید:

آموزش چهارفصل با داستان

با پرسیدن سؤالات فراوان در مورد چیزهای مختلف در تصاویر، دانش آموزان را واقعاً درگیر داستان کنید.  وقتی به پایان رسیدید، بدانید که هر دانش آموز کدام فصل را بیشتر دوست دارد.

7. کاردستی «ساعت فصول» را تهیه کنید:

این یک کاردستی عالی است که می توانید آن را به دیوارهای کلاس آویزان کنید و هر فصل یا حتی هر ماه آن را به روز کنید.  قبل از کلاس چند چیز وجود دارد که باید آماده کنید:

  • دایره های بزرگی را از کاغذ ساختمانی یا مقوای سفید ببرید

  • برای بهار، به کاغذ یا کارت رنگی مختلف نیاز دارید: قرمز، صورتی، آبی، سبز - دانش‌آموزان به شکل گل برش می‌دهند (برای بچه‌های کوچکتر باید خودتان قبل از کلاس شکل‌های گل را ببرید)

  • برای تابستان، به ماسه یا زرق و برق زرد نیاز دارید (می‌توانید از فروشگاه‌های صنایع دستی یا نوشت افزارها تهیه کنید) - دانش‌آموزان یک صحنه ساحلی می‌سازند.

  • برای پاییز، به کاغذ یا کارت رنگی متفاوت نیاز دارید: قرمز تیره، نارنجی و قهوه‌ای - دانش‌آموزان به شکل‌های برگ برش می‌دهند (باز هم برای بچه‌های کوچکتر باید خودتان قبل از کلاس شکل برگ‌ها را جدا کنید)

  • برای زمستان، به  پنبه یا توپ های پنبه ای نیاز دارید - دانش آموزان با آن ها باید برف بسازند.

  • به چسب و خودکار یا حتی رنگ نیز احتمالا نیاز خواهید داشت.

کلاس رابه گروه های 3 یا 4 نفره تقسیم کنید و مواد لازم برای ساخت ساعت های فصل را به آنها بدهید.  با ترسیم 4 خط از مرکز دایره به بیرون برای همه گروه ها شروع کنید، به طوری که 4 ناحیه مختلف (یکی برای هر فصل) ایجاد کنید.  کلمه هر فصل را در هر بخش بنویسید.  اگر ماه‌ها را تدریس کرده‌اید، از همه بخواهید ماه‌ها را به ترتیب در لبه ساعت بنویسند و در هر قسمت 3 ماه در نظر گرفته شود (فقط می‌توانید از حروف اول هر ماه استفاده کنید)، به طوری که شبیه تصویر زیر شود:

اکنون قسمت سرگرم کننده فرا می رسد - همه باید خلاقیت به خرج دهند و ساعت را تزئین می کنند - برش دادن شکل گل ها و چسباندن روی بهار، برش دادن شکل برگ ها و چسباندن به پاییز، ساختن یک صحنه ساحلی در تابستان (چسب روی کاغذ بگذارید و سپس  شن و ماسه رنگی یا زرق و برق بپاشید و ساحل بسازید - از خودکارهای آبی رنگ یا رنگ برای دریا استفاده کنید) و چسباندن پشم پنبه برای برف در زمستان.  اجازه دهید همه ،موارد اضافی ،اضافه کنند و خلاقیت به خرج دهند. به عنوان مثال: آفتاب بزرگ در تابستان، لباس های فصلی و غیره.

وقتی همه کارها را تمام کردند، کاردستی ها را روی دیوار بچسبانید و به هر تیم یک سنجاق یا یک علامت رنگی بدهید تا در فصل (یا ماهی) که الان قرار دارند، علامت گزاری کنند.

در روزها و ماه های  آینده می‌توانید به ساعت‌ها مراجعه کنید و از دانش‌آموزانتان بخواهید که با تغییر فصل‌ها (و ماه‌ها) پین یا سنجاق را حرکت دهند.

8.  پخش "تصاویر فصل را بیابید"

برای پایان دادن به درس، با تصاویری که دانش‌آموزان در فعالیت2 کشیده‌اند کمی سرگرم می‌شویم. تمام میزها و صندلی‌ها را تا لبه کلاس بکشید و جا باز کنید.  همه تصاویر را جمع آوری کنید و سپس به طور تصادفی آنها را در اتاق پخش کنید.  بعد، مثلا بگوئید همه تصاویر تابستانی را پیدا کنید و آنها را در جعبه قرار دهید، آماده ... بروووو!".

همه با عجله به اطراف می روند تا عکس ها را بردارند و در جعبه تابستانی بگذارند.  سپس همین کار را برای سایر فصول انجام دهید.

با این روش هایی که بیان شد خیلی راحت و کاملا شاد میتوان مفهوم فصل های سال را برای کودک جا انداخت. باز هم به این مقاله سربزنید و روش های جدیدی که همچنان اضافه خواهد شد را مشاهده کنید.


برچسب ها

مشاهده نظرات

  • ارسال شده از : مریم در تاریخ : 1400/08/22
    بسیار عالی

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود