برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
روانشناسی خانواده موفق.jpg

8 ویزگی برتر خانواده موفق از دیدگاه روانشناسان

خانواده موفق از دیدگاه روانشناسان چه ویزگیهای دارد چطور می توان یک خانواده موفق داشت ایا خانواده موفق پولدار است و.. اگر ذهن شما را هم چنین سوالاتی درگیر کرده است لطفا با ما همراه شوید

8 ویزگی برتر خانواده موفق از دیدگاه روانشناسان

پول یک مسئله زندگی است که تقریباً همه نمی توانند از آن عبور کنند.در واقع ، این یک دیدگاه یک طرفه است ، موفقیت مهم است ، اما به معنای خوشبختی نیست. تا آنجا که به اصل زندگی مربوط می شود ، شادی مهمتر از موفقیت است و شادی هدف زندگی است.

موفقیت ایستگاه زندگی است. خوشبختی با موفقیت رابطه معینی دارد ، اما هیچ رابطه مطلق وجود ندارد

وقتی صحبت از پویایی خانواده سالم می شود ، یادگیری از مدل های مثبت مفید است. به جای یک رویکرد کسری (برجسته کردن آنچه که در خانواده اشتباه است) ، یک رویکرد سازنده و پایدار تأکید بر نقاط قوت خانواده است.

همه خواهان خانواده ای شاد ، سالم و موفق هستند. با این حال ، آمار طلاق در سراسر جهان داستان متفاوتی دارد. با گذشت زمان ، بسیاری از مردم سعی می کنند علت شکست خانواده های خود را دریابند . یا می خواهند نقاط ضعف خانواده خود را بدانند. شاید زمان آن فرا رسیده است که رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده و به دنبال نکات مثبت باشیم. خانواده های دارای رابطه سالم دارای ویژگی های مشترکی هستند. شاید ، الگوبرداری از خانواده برای بازتاب چنین ویژگی هایی مفید باشد و خانواده شما نیز می توانند موفق باشند. 
خانواده ها با چالش های اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند که عواملی هستند که روابط خانواده را تحت فشار قرار می دهند. با این وجود ، ازدواج می تواند پیوند رضایت بخش و دائمی باشد. والدین می توانند یاد بگیرند که فرزندان خود را به درستی و با عشق تربیت کنند.

علاوه بر این ، کودکان همچنین می توانند مهارت های مورد نیاز برای بزرگسالی را بیاموزند. در واقع ، خانواده شما باید ویژگی های مثبت مورد نیاز را نشان دهند تا بتوانند به اهداف ذکر شده و موفق شوند.

 ویژگی های یک خانواده سالم و موفق 

اینکه چگونه شما و خانواده تان می توانید از آنها استفاده کنید.

1/تعهد

خانواده های قوی مانند دیگر افراد دارای چالش های مشابهی هستند. آنها عاری از مشکلات مالی ، اختلاف نظرها ، آزمایش ها و مشکلات نیستند. زوج ها باید به ازدواج خود به عنوان یک پیوند دائمی نگاه کنند ، بنابراین احساس امنیت بین آنها ایجاد می شود. هر یک از همسران مطمئن است که طرف دیگر به اتحادیه احترام می گذارد ، حتی در شرایط سخت. آنها وقف محکم و قاطعانه ای نسبت به یکدیگر دارند. 

در نتیجه ، زوج های متعهد سعی می کنند در مواجهه با مشکلات ، به جای ترک اتحادیه ، راه حلی پیدا کنند. تعهد به عنوان محافظتی در برابر خیانت همسران عمل می کند. داشتن برنامه عقب نشینی هنگام ازدواج ، پیوند ازدواج را تضعیف می کند. 

نکات  طلایی 

برای همسرتان یک یادداشت عاشقانه بنویسید
با نمایش عکس های همسر و فرزندان خود روی میز کار ، تعهد خود را نشان دهید
هر روز در محل کار یا از هم جدا با همسر خود تماس بگیرید.

2/ارتباطات واقعی 

ارتباطات واقعی زمانی اتفاق می افتد که  بین افکار و احساسات دو طرف مبادله شود. هر یک از اعضای یک خانواده موفق باید شنونده خوبی باشد. همه باید این شانس را داشته باشند که خبرهای خوب و چالش های خود را به اشتراک بگذارند. این نشان می دهد که اعضای خانواده به آنچه که بر آنها تأثیر می گذارد اهمیت می دهند. 

علاوه بر این ، خانواده می تواند جلسات خاصی را برای بحث در مورد مسائل خاصی که بر آنها تأثیر می گذارد ، برنامه ریزی کند. با بزرگتر شدن کودکان ، ارتباطات می تواند چالش برانگیز باشد ، به ویژه در مورد نوجوانان. 

نکات طلایی

با نیازهای فرزند خود سازگار شوید. این کار را انجام دهید حتی اگر مجبور باشید دیر وقت بیدار بمانید تا یک مکالمه شبانه داشته باشید.
از حواس پرتی پرهیز کنید. روی صحبت های فرزند خود تمرکز کنید و نگرانی او را به عنوان شایسته توجه کامل شما ، هرچقدر هم که کوچک به نظر برسد ، در نظر بگیرید.
از تنظیمات غیر رسمی استفاده کنید. گاهی اوقات کودکان هنگامی که رو در رو با والدین نشسته اند باز می شوند. زمان غذا فرصتی دیگر برای مکالمه غیررسمی ارائه می دهد.

3/کار گروهی

هر یک از همسران باید بیشتر به "ما" فکر کنند تا "من" ، و رویکردی گروهی برای چالش ها ایجاد کنند. اعضای خانواده های موفق همگی نقشی را ایفا می کنند و برای موفقیت در آن همکاری می کنند. با این حال ، اگر کار گروهی وجود نداشته باشد ، زن و شوهری که یک تیم نیستند ، به جای مشکل ، بیشتر به یکدیگر حمله می کنند.

ازدواج یک اقدام انفرادی نیست ، بنابراین نباید اجازه داد مسائل جزئی به یک مانع بزرگ تبدیل شوند. تصمیم گیری در خانواده باید تمام نگرانی های اعضای خانواده را در نظر بگیرد

 نکات طلایی

برای پیوستن به همسرتان چه اقدامات واقع بینانه ای می توانید انجام دهید تا هر دو در یک طرف باشید؟
به جای فکر کردن ، "چگونه می توانم برنده شوم؟" فکر کنید "چگونه می توانیم هر دو برنده شویم؟"
فراموش کنید که چه کسی درست می گوید و چه کسی اشتباه می کند. این به اندازه داشتن صلح و اتحاد در ازدواج شما مهم نیست 

4/احترام گذاشتن

وقتی احترامی وجود ندارد ، مکالمه بین زوجین می تواند با انتقاد ، تمسخر و حتی تحقیر همراه باشد. در خانواده های موفق ، همسران حتی در طول مشاجره به یکدیگر احترام می گذارند. آنها با دقت به نظرات همسر خود گوش می دهند و یک راه حل پیدا می کنند که برای هر دو طرف مفید است.

همسران محترم از کمکها و تلاشهای دیگر همسران قدردانی می کنند

 نکات طلایی 

همیشه به یاد داشته باشید که تعریف کنید
لیستی از ویژگی هایی را که مورد تحسین همسرتان هستید ، تهیه کنید. سپس به همسرتان بگویید که چقدر از آن شخصیت ها قدردانی می کنید

.این مهم نیست که آیا شما خود را محترم می دانید یا نه. این یک سوال است که آیا همسرتان احساس می کند مورد احترام است؟
 

5/بخشش

بخشش یکی از بهترین ویژگی های یک خانواده سالم و موفق است. همه اشتباه می کنند و در نهایت دیگران را آزرده خاطر می کنند. وقتی این اتفاق در خانواده می افتد بهترین عکس العمل چیست؟ خانواده های موفق وقتی احساس بی عدالتی می کنند یکدیگر را می بخشند.

بخشیدن به این معناست که شما یک جرم و هرگونه احساس تلخی را که ممکن است باعث آن شده باشد رها کنید. نگه داشتن کینه می تواند صدمات روحی و جسمی به شما وارد کند و در نتیجه به ازدواج شما آسیب برساند.

نکات طلایی

وقتی آزرده می شوید ، انگیزه های بد را به همسرتان اختصاص ندهید.
شما می خواهید زود ببخشید ، به یاد داشته باشید که شما نیز ممکن است در گذشته به همسرتان ظلم کرده باشید.

6/ ارزشها

ارزشها استانداردهای شخصی هستند که بر اساس آنها زندگی را انتخاب می کنید. علاوه بر این ، ارزشها همچنین شامل معیارهای اخلاقی و اخلاقی است که شما اتخاذ می کنید. شناسایی و رعایت مجموعه ای از ارزشها و معیارهای اخلاقی بخش مهمی از خانواده های موفق است.

داشتن ارزشهای مشابه به هر یک از اعضای خانواده کمک می کند تا یکدیگر را بر اساس اصول مساوی حساب کنند. در همین حال ، ارزشها را بهتر است از سنین پایین به کودکان آموخت. وقتی فرزندان شما مشاهده می کنند که شما در حال انجام اعتقادات اخلاقی خود هستید ، دنبال کردن مراحل شما برای آنها آسان تر است.

نکات طلایی 

از یک رویداد جاری برای شروع بحث در مورد ارزشها استفاده کنید.
با یادگیری گفتن "لطفا" و "متشکرم" و احترام گذاشتن به دیگران ، ارزشهای اخلاقی را به کودکان خردسال آموزش دهید.
کارهایی را به فرزندان خود بدهید تا به آنها کمک کنند ارزش خدمات به دیگران را بیاموزند.

7/ انضباط

کودکان به مرزهایی نیاز دارند که به آنها کمک می کند تا بزرگسالان خوبی گردند. ارائه نظم و انضباط برای فرزند شما شامل آموزش اخلاقی است که به کودک کمک می کند در وهله اول انتخابهای خوب را انجام دهد. بسیاری از والدین از این می ترسند که اصلاح اعتماد به نفس کودک را کاهش دهد ، اما به راهنمایی اقدامات آینده کمک می کند.

نکات طلایی 

مقاوم باش. اگر اطاعت سزاوار ستایش است ، والدین باید آن را تقدیم کنند. از طرف دیگر ، اگر فرزند شما به قوانین شما پایبند نیست ، شما نتیجه را اعمال می کنید
عاشق باشید. وقتی کودکان می دانند که دلیل اصلی والدین عشق است ، بیشتر پذیرای نظم و انضباط هستند.
منطقی باش. به عبارت دیگر ، سن و سطح توانایی کودک را با وزن نقض قوانین متعادل کنید.


8/ گذراندن وقت با هم

وقت گذرانی با هم به ایجاد فرصت برای توجه و تشویق یکدیگر کمک می کند. بدون گذراندن وقت با یکدیگر ، دانستن آنچه در زندگی شخص دیگر اتفاق می افتد دشوار است.

نکات طلایی 

فعالیتهایی را بیاموزید که اعضای خانواده از شرکت در آن لذت می برند
والدین باید محیطی را فراهم کنند که برای همه گرم و راحت باشد
زمانی که برنامه ریزی شده است ، خود را برای حمایت از چنین فعالیت هایی آماده
گذراندن وقت با کیفیت در کنار خانواده از بهترین ویژگی های یک خانواده موفق و سالم است. خانواده های موفق از انجام کارها با یکدیگر لذت می برند. بنابراین ، آنها برای فعالیتهای خانوادگی اولویت بندی و زمان بندی می کنند .

ودر نهایت نقل قولی از یک دکترای توسعه انسانی و علوم خانواده 

به گفته دنیس لین ، دکتری ، که توسعه انسانی و علوم خانواده را در دانشگاه ایالتی اورگان تدریس می کند - پروژه تحقیق درباره قوت خانواده یک تلاش تحقیقاتی است که بینش های ارزشمندی را در مورد ویژگی های خانواده های سالم ارائه می دهد.

 فهرست نقاط قوت خانواده با هزاران خانواده در بیش از 25 کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته است و شش موضوع مشترک را آشکار می کند:

خانواده های قوی قدردانی و محبت خود را ابراز می کنند . آنها به شیوه های مثبت و تأییدی صحبت می کنند و عشق خود را به یکدیگر ابراز می کنند.
خانواده های قوی تعهد قوی نسبت به یکدیگر دارند . آنها عمیقا متعهد به ارتقاء شادی و رفاه یکدیگر هستند و با سرمایه گذاری زمان و انرژی در فعالیت های خانوادگی تعهد خود را نشان می دهند.
خانواده های قوی زمان لذت بخشی را در کنار هم می گذرانند . آنها از بودن در کنار هم لذت می برند و می دانند که اگر اولویت بندی و زمانبندی با هم را تعیین نکنند ، این اتفاق نمی افتد. گاهی اوقات ، عشق زمان است.
خانواده های قوی استرس و بحران را به طور موثر مدیریت می کنند . آنها از روزهای سخت و شرایط چالش برانگیز مصون نیستند یا معاف نیستند ، اما استراتژی هایی را تدوین می کنند تا بتوانند به جای از هم پاشیدن ، با هم کنار بیایند.
خانواده های قوی دارای احساس سلامت معنوی هستند . بیان سبک زندگی معنوی آنها هرچه باشد ، موضوعات ثابتی از ارزشها و اخلاق راهنما و همچنین تعهد به اهداف مهم وجود دارد.
خانواده های قوی الگوهای ارتباطی موثر و مثبتی دارند . آنها با یکدیگر صحبت می کنند و به یکدیگر گوش می دهند و ممکن است قوانین اساسی خاصی در مورد نحوه برقراری ارتباط محبت آمیز و محبت آمیز خود داشته باشند.
دنیس می گوید: "اگرچه مطمئناً مدلهای پیچیده تر و پیچیده تری از تعاملات خانوادگی موفق ، سالم و مقاوم وجود دارد ، اما من خود را به این رویکرد اساسی و بدون عارضه باز می گردانم."

وی می افزاید که این شش ویژگی برای تشخیص نقاط قوت مفید است و نقطه شروع برای توسعه مناطق جدید قدرت است.


مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود