برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
تقویت املای کودک دبستانی.jpg

روش های تقویت املای کودک(دانش آموز) ابتدایی

چگونه به فرزند خود کمک کنیم تا املا خود را بهبود بخشد؟ دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود کودک در درست نوشتن کلمات املایی مشکل داشته باشد. اگر در مورد املای فرزند خود نگرانی جدی دارید ، با ما همراه باشید و چند روش ساده در عین حال کاربردی برای تقویت املاء(دیکته) را یاد بگیرید...

اگر می بینید فرزندتان در املاء دچار مشکل است و این امر باعث نگرانی شما شده،لطفاً با معلم او تماس بگیرید تا وضعیت را مورد بحث قرار دهد.  همچنین ممکن است فرزند شما به آزمایش سنجش بینایی یا شنوایی نیاز داشته باشد.

اگر فرزند شما غلط املایی دارد ، راههای مختلفی وجود دارد که می توانید به او کمک کنید تا در خانه املا خود را بهبود بخشد:

این مطلب را نیز مشاهده کنید : ویدیوهای آموزش دیکته ی خلاق پایه ی اول ابتدایی

تسلط بر کلمات با فرکانس بالا

به فرزند خود کمک کنید تا صداهای متفاوتی را که ترکیب حروف ایجاد می کند بفهمد.

به کودک خود کمک کنید تا واژه های هم خانواده بشناسد

به عنوان مثال کلماتی که با زنجیره حروف یکسان شروع یا پایان می یابند.

تمرین کردن، تمرین کردن ، تمرین کردن

همیشه اطمینان حاصل کنید که فرزند شما هرگونه املایی را که از مدرسه به خانه می آورد بیاموزد یا لیست املایی خود را از کلماتی که اغلب اشتباه می نویسد تهیه کنید و با تمرین مداوم به بهبود دیکته ی فرزند خود کمک کنید.

املا نیاز به تمرین مداوم دارد - و حتی بزرگسالان می توانند در طول زندگی با آن مبارزه کنند.  خواندن مکرر و قرار گرفتن مکرر در برابر کلمات گفتاری و نوشتاری بهترین راه برای کسب مهارتهای املایی قوی برای دانش آموزان است.  و هنگام بروز مشکلات ، مداخله زودهنگام حیاتی است (مانند همه مهارت های سوادآموزی).  هرچه زودتر بتوانید مشکلات املایی را تشخیص داده و تصحیح کنید ، برای فرزند شما راحت تر خواهد بود که یک املای خوب بنویسد.

تشویق به مطالعه

بدیهی است ، یکی از بهترین راه هایی که می توانید املاء فرزند خود را بهبود بخشید ، تشویق او به مطالعه منظم است.  کتابهایی را انتخاب کنید که از نظر توانایی خواندن و املا دارای سطح مناسبی باشند یا کتابهایی که دارای سطحی از سختی هستند.  سعی کنید از کتابهایی که خواندن آنها برایشان بسیار آسان است و آنها را به چالش نمی کشد ، دوری کنید.

چند فعالیت ساده

با این تمرینات ساده ، به فرزند خود کمک کنید تا مهارتهای املایی بصری خود را بهبود بخشد:

ابتدا به یک داستان کوتاه توجه کنید:

دخترم یک یادگیرنده شنوایی است ، این جمله به چه معنیست؟

یعنی او در آموختن مفاهیم شنیداری مهارت دارد- برای او آسان تر است که هنگام گوش دادن صحبت کند.  این برای یادگیری نواختن یک ساز یا صحبت کردن به زبان دوم فوق العاده است ، اما ثابت شده است که هنگام یادگیری املا چالش برانگیزتر استو ممکن است برای کودک شما مشکل ایجاد کند.

دخترم عاشق نوشتن است: سرش پر از داستانهای تخیلی و افسانه ای است ، و در روزهای ابتدایی مدرسه ، معلمانش تلاش های نویسندگی او را تحسین می کردند.  مانند اکثر کودکان خردسال ، او به شدت به املای آوایی یا نحوه تلفظ کلمات تکیه می کرد.  اما از آنجا که او یک یادگیرنده شنوایی است ، هیچ مشکلی در شنیدن نحوه صداگذاری کلمات ندارد - متأسفانه ، کلمات زیادی وجود دارند که به شکل تلفظی آن ها نوشته نمی شوند. چیزی که دخترم به آن نیاز داشت این بود که از حافظه بصری یا دیداری خود برای تشخیص اینکه آیا یک کلمه نوشته شده درست به نظر می رسد یا نه، استفاده کند

ما برای حل مشکل این دختر پنج فعالیت فوق العاده را با هم یاد میگیریم که به تقویت حافظه ی دیداری او کمک فراوانی می کنند.

این فعالیتها بر اساس نگاه دقیق به کلمات موجود در یک صفحه است تا مشخص شود آیا این کلمه "درست" به نظر می رسد یا نه.

 برای موثر بودن فعالیتها ، فرزند شما باید از قبل با کلمات مورد استفاده آشنا باشد.  می توان از کلمات لیست املایی هفتگی کودک در پایان هفته ، به عنوان تجمیع آموخته های او در مدرسه استفاده کرد.

فعالیت شماره 1: دنیای کلمات

برای آماده سازی این فعالیت ، نسخه های مختلف کلمات لیست املایی (اعم از درست و غلط املایی) را در صفحه پراکنده کنید.  سپس ، از فرزند خود بخواهید که به هر کلمه نگاه کند ،اگر درست نوشته شده ، دور آن خط بکشد و اگر اشتباه نوشته شده ، آن را خط بزند.

فعالیت شماره 2: شما معلم هستید

لیستی از کلمات املایی که همه آنها اشتباه نوشته شده است را در اختیار کودک خود قرار دهید و از او بخواهید که کلمه را درست در کنار هر یک بنویسد. 

فعالیت شماره 3: اصلاح کن

برای این فعالیت :

1.شما باید یک پاراگراف ساده را در یک متن با استفاده از کلمات فهرست املایی تا آنجا که می توانید تهیه کنید و مطمئن شوید که حداقل برخی از کلمات لیست املایی شما غلط نوشته شده اند.  فاصله خطوط را طوری تنظیم کنید که جا برای نوشتن شکل درست کلمات ایجاد شود.  سپس یک نسخه را برای فرزند خود چاپ کنید تا بخواند و تصحیح کند.

2.دو لیست کلمه را در کنار هم تهیه کنید تا فرزند شما مستقیماً به دو نسخه مختلف از یک کلمه نگاه کند ، یکی درست نوشته شده و دیگری نادرست.  او باید نسخه صحیح را انتخاب و دور آن خط بکشد.

فعالیت شماره 4: ماز کلمات

برای اینکه راه خود را از طریق پیچ و خم کلمه عبور کند ، فرزند شما باید مسیر کلمات صحیح املایی را بیابد و در حین حرکت آن کلمات نادرست را کنار بگذارد. 

برای برخی از کودکان ، یادگیری املا بسیار ناامید کننده است و کودک همیشه در نوشتن شکل درست واژه ها سردرگم است. خبر بد این است که بعید است مشکلات املایی به خودی خود برطرف شوند.  خبر خوب این است که کارهای زیادی وجود دارد که والدین می توانند برای کمک به فرزند خود انجام دهند.  در اینجا چند نکته وجود دارد که به فرزند شما کمک می کند تا املای خود را تقویت کند:

هچنین مشاهده کنید:

چرا کودکم بدخط می نویسد؟

چند فعالیت سرگرم کننده دیگر که باعث تقویت دیکته ی کودک می شوند:

1. بازی املای حافظه ای را بازی کنید:

 

ابتدا فلش کارت هایی ایجاد کنید که در هر کارت یک کلمه وجود داشته باشد.  می توانید از لیست املای فرزند خود استفاده کنید یا خود را ایجاد کنید.  از فرزندتان بخواهید یک کارت انتخاب کند ، کلمه را با صدای بلند بخواند و هر یک از حروف کلمه را بگوید.  سپس ، از او بخواهید کارت را رو به پایین قرار دهد و کلمه را روی یک کاغذ بنویسد.

این فعالیت باعث تقویت حافظه ی دیداری میشود

همچنین مشاهده کنید:   ویدئوهای تقویت حافظه ی دیداری

2. املای شنیداری

یک کلمه را با صدای بلند به فرزند خود بگویید ، از او بخواهید آن را برای شما تکرار پکند و سپس آنچه را که شنیده است بنویسید.  در مورد كودكان كوچكتر ، سعی كنید به كلماتی پایبند بمانید كه هنگام شنیدن املایشان آسان نوشته می شود.  برای کودکان بزرگتر ، کلمات پیچیده تری را وارد کنید که تلفظ آنها کمی مشکل تر است.

این فعالیت به تقویت حافظه ی شنیداری کمک می کند.

 

برای تقویت حافظه ی شنیداری کلیک کنید.

3. ایجاد یک پازل:

یک کلمه روی کاغذ بنویسید و حروف را به قطعات جداگانه تقسیم کنید (از آهنرباهای یخچال نیز می توانید کمک بگیرید).  حروف را با هم مخلوط کرده و با قرار دادن حروف در ترتیب صحیح از کودک بخواهید کلمه را تلفظ کند.

این فعالیت،مهارت های منطقی برای تعیین املای یک کلمه را تقویت می کند.

 

4. نوشتن رنگین کمان را امتحان کنید:

از کودکتان بخواهید با استفاده از قلم ، مداد یا مداد رنگی متفاوت برای هر حرف کلمات را بنویسد. سپس از فرزند خود بخواهید کلمات یکسانی را با استفاده از رنگ متفاوتی برای هر کلمه بنویسد.

این فعالیت، جمله سازی را در کودک تقویت می کند.

 

5. دنبال کن، بنویس و به خاطر بسپار:

سه ستون روی یک ورق کاغذ ایجاد کنید.  بر روی یک ستون دنبال کن، یک کپی کن و یک "به خاطر بسپار" برچسب بزنید.  با استفاده از لیست املایی فرزند خود یا لیستی که ایجاد کرده اید ، لیستی از کلمات را در ستون اول بنویسید.  از فرزند خود بخواهید واژه هایی را که نوشته اید ردیابی کند ، سپس آنها را در ستون بعدی کپی کنید.  در نهایت ، دو ستون اول را با یک ورق کاغذ بپوشانید و از کودک بخواهید کلمه را در ستون سوم از حفظ بنویسد.

این فعالیت ، قدرت شناسایی کلمات و حافظه املایی(دیداری) را تقویت می کند.

 

6. املای راه پله را امتحان کنید:

از فرزند خود بخواهید که کلمات را با الگوی راه پله بنویسد.  با اولین حرف کلمه در یک خط شروع کنید ، یک حرف دیگر در سطر بعدی اضافه کنید و تا تکمیل کلمه ادامه دهید.

مثلا:

ب

با

باب

بابا

این فعالیت ،درک منطق املایی ، به ویژه برای کلمات پیچیده تر یا کلمات با بیش از دو بخش را تقویت می کند.

 

8. از جای خالی استفاده کنید:

لیستی از کلمات را روی یک تکه کاغذ با جاهای خالی جایگزین برخی از حروف ایجاد کنید.  از فرزند خود بخواهید که کلمات را کار کند و حروف را برای تکمیل آنها پر کند.  اگر فرزند شما برای شناسایی کلمه به کمک نیاز دارد ، سعی کنید یک تصویر ساده در کنار کلمه بکشید ، یا "کلمه" را در پایین صفحه قرار دهید.

این فعالیت منطق املایی و شناسایی کلمات را تقویت می کند.

 

این مطالب را نیز مشاهده کنید : 

ویدیوهای آموزش دیکته ی خلاق پایه ی اول ابتدایی

کاردرمانی و اختلالات دیکته نویسی

عوامل بنیادی و اساسی ضعف یادگیری کودک


برچسب ها

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود