برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
poster_1631909356805.jpg

آیا کودکان بیش فعال در میان سایر کودکان شمارا کلافه می کنند؟

اکثرا می گویند بله ! پس لطفا معلمان ،مربی ها و هرکسی که با آموزش کودکان در ارتباط است لطفا تا آخر پست همراه من باشید!

دانش آموزان بیش فعال مطالبه گر هستند ، اما آیا این بدان معناست که شما از آنها دست بکشید؟ البته که نه!

 

وقتی با دانش آموزان بیش فعال به شیوه صحیح برخورد کنید ، می توانید  تجربه زیبا از انگیزه و احترام متقابل ایجاد کنید

■ اگر بخواهم ساده بگویم کودکان بیش فعال  نیاز به توجه بیشتری دارند!


 اکثر بچه ها طبیعتاً فعال و پر جنب و جوش هستند ، اما بچه های بیش فعال همیشه در حال حرکت هستند و از یک فعالیت به فعالیت دیگر می پردازند. 

 و وقتی  اموزش دهنده از روشهای سنتی آموزش استفاده می کند ، آنها در توجه به درس مشکل بیشتری پیدا می کنند و عملکرد  پایینی دارند!
 به همین دلیل است که شما باید استراتژی های دیگری را یاد بگیریدو دانش آموزان بیش فعال را در سطح خود جذب کند. خبر خوب این است که این روش ها فرایند تدریس را نیز سرگرم کننده تر می کند

●1:به آنها بیاموزید چگونه آرام شوند 

ذهن آگاهی در مدارس  و کلاس های درسی عجیب به نظر برسد اما بسیاری از روانشناسان  مزایای آن را ثابت کرده اند. تحقیقات اخیر نشان داد که برنامه ها و تکنیک های ذهن آگاهی نتایج مفیدی در کلاس درس ارائه می دهد. 

یک مطالعه تحقیقی دیگر در میان دانش آموزان نشان داده است  که یوگا به دانش آموزان در کنترل احساسات کمک می کند. 

ذهن آگاهی یعنی در لحظه حال ، بدون وابستگی و قضاوت. برای کودک بیش فعال ، این بدان معناست که وضعیت فعلی را در بدن و ذهن خود احساس کرده و با آن صلح کنند. 

ذهن آگاهی معمولاً با تکنیک های "مدیتیشن" به دست می آید. مدیتیشن ذهن را "تربیت" می کند تا حواس پرتی ها را کنار بگذارد و در لحظه کنونی حضور داشته باشد. اگر فکر می کنید دانش آموزان شما کم سن  هستند یا برای مدیتیشن بی توجه هستند ، می توانید با تکنیک های ساده تر مثل تنفس عمیق شروع کنید.

●2:آموزش عملی را بیشترکنید!


 دانش آموزان بیش فعال هنگامی که درگیر این فرایند می شوند ، بهتر می آموزند. نمی توانید انتظار داشته باشید که آنها با آرامش پشت میز کار خود بنشینند ، به سخنرانی گوش دهند و امتحان بدهند. این برای آنها بسیار چالش برانگیز است

•نکته •

فراموش نکنید برای کودکان بیش فعال  انجام دادن همیشه بهتر و راحت تر  از گوش دادن است ، بنابراین می توانید انجام آنها را به فعالیت یادگیری تبدیل کنید.

●3: به آنها اجازه دهید حرکت کنند!

 طبق تعریف  و علایم اختلال adhd کودکان بیش فعال بیش از دیگران مشکل دارند. ماندن آنها برای مدت طولانی پشت میزشان شکنجه است. این دانش آموزان یادگیرنده های حرکتی هستند. این چیز بدی نیست این فرصتی است برای شما که روشهای جدیدی را در برنامه های آموزشی خود وارد کنید که به سبک یادگیری مربوط می شود. هنگام تدریس درس تاریخ ، آن را به یک پروژه بازیگری تبدیل کنید. هر دانش آموز نقشی دریافت می کند و صحنه های درس را اجرا می کند. 

•نکته1•

این کودکان وقتی اطلاعات را از طریق بازی فعال یاد بگیرند ، برای آنها بسیار آسان تر خواهد بود. 

•نکته 2•

هیچگاه زمان استراحت برای این کودکان را فراموش نکنید!درصورت نداشتن استراحت این کودکان آستانه توجه،تمرکز و تحمل شان به شدت پایین می اید

 

●4: به آنها بیاموزید که مفید باشند :

کودکان بیش فعال می خواهند کارهایی انجام دهند اما  نیاز به محرک دارند ان ها  به این احساس که مفید و موثر ان بیشتر از سایر کودکان نیاز دارند 

 به  دانش آموز و یا کودک خود مسئولیتی  بدهید و اورا راهنمایی کنید .مثلا به کودک خود یک روز در هفته مسئولیت تمیز کردن خانه و ...بدهید (با توجه به سن ،شرایط خانه ،کلاس و... مسئولیت را انتخاب کنید )و او را تشویق کنید 
 این کارهای ساده به فرزندان شما احساس مسئولیت می دهد و در این راه انرژی اضافی  که این کودکان  دارند را نیز می سوزاند.
 نتیجه نهایی
 بعد از این فعالیت ها چه اتفاقی می افتد  ؟ انش آموزان آرام تر خواهند بود و اعتماد به نفس و حس مسئولیت پذیری ان ها نیز تقویت شده !
سیستم پاداش خود را ایجاد کنید شما نمی توانید انتظار داشته باشید که همه دانش آموزان شما  به یک اندازه انگیزه داشته باشند و تمایل خود را برای یادگیری هر آنچه که شما  می خواهید نشان دهند. با این حال ، می توانید دانش آموزان خود را تشویق و ترغیب کنید که بخواهند یاد بگیرند.
 با ارائه پاداش های ملموس ، انگیزه خود را شروع کنید.  جمع شدن برچسب ها و سپس رسیدن به حد مشخصی از برچسب ها و دادن جایزه روش خوبی است 
 پاداشهای ملموس نتایج فوری را ارائه می دهند و به دانش آموزان احساسی می دهند  که  باعث می شود روی آن چیزی که نیاز است تمرکز کنند. 
(با این حال ، آنها را به گرفتن جایزه برای انجام تکالیف مدرسه عادت ندهید.)

بازخورد مثبت واقعی نیز خوب است. وقتی دانش آموزان بیش فعال خوب رفتار می کنند ، حتی اگر فقط برای یک کلاس و یا یک درس مشخص باشد ، آنها را به خاطر این موفقیت تحسین کنید

حرف آخر !

 از هر روشی که تصمیم بگیرید استفاده کنید ، به یاد داشته باشید بچه های بیش فعال فقط بچه هستند. آنها نمی توانند جدی باشند و توقعات ما را همیشه برآورده کنند. 

اولین قدم برای حل مشکل ساده است: معلم باید از جدی بودن *بیش از حد *خود دست بکشد. با تکنیک های سرگرم کننده تدریس ، می توانید دانش آموزان بیش فعال را متمرکز کنید تا تمام این انرژی را در جهت درست متمرکز کنند.

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود