برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
چگونگی ترک عادات بد بوسیله ی چالش.jpg

چگونگی ترک عادات بد بوسیله ی چالش

آنچه دراین مقاله قصد پرداختن به آن را داریم خلق چالش برای ترک عادات بد میباشد میخواهیم توضیح دهیم چگونه میتوانیم به ترک عادات بدمان بوسیله چالش اقدام نماییم؟

روزی برای سرگرمی کتابی میخواندم که در از قسمتی آن کتاب، به یکی از کارت های تاروت(مجموعه‌ای از کارت‌های بازی است که از نیمه قرن پانزدهم میلادی در قسمت‌های مختلف اروپا برای بازی گروهی مورد استفاده قرار میگرفته‌است) تحت عنوان چرخ اقبال برخوردم.

در توضیح این کارت عبارت Challenge آمده و اشاره شده بود که شاید این کارت برای هرکسی موفقیت خوبی را پیش بینی نکند اما حتما شرایطی را بوجود خواهد آورد که فرد در حالت Challenge باشد؛پس یا از چالش عبور کرده و قوی تر میشود و یا شکست میخورد.
دقیقا معنی چالش هم همین هست.یعنی در شرایطی خاص قرار بگیرید که یا شما را قوی تر کند یا اینکه شکست بخورید و این هم دقیقا تفاوت چالش با بحران و شکست مطلق تلقی میشود.
اما آنچه دراین مقاله قصد پرداختن به آن را داریم خلق چالش برای ترک عادات بد میباشد میخواهیم توضیح دهیم چگونه میتوانیم به ترک عادات بدمان بوسیله چالش اقدام نماییم؟ 

قدرت چالش 

درسال های اخیر تحت عنوان چالش کارهای زیادی در فضای مجازی درسرار دنیا انجام شده است.برخی از این چالش ها مقدمات زیادی برای انجام کارهایی که هرگز در زندگی روزمره انجام نمیشوند(و حتی گاهی از نگاه ناظربی معنی و عجیب هم به نظر میرسند)میطلبیدند.
بسیاری از چالش هاسال ها باقی ماندند و گاهی هم تغییر شکل یافته و به حیاتشان به گونه ای تازه ادامه دادند.
به عنوان مثال چالش دارچین که در ۲۰۰۱ معرفی شد و تا سال ۲۰۰۷ به خوبی شناخته و تا سال ۲۰۱۰ افراد فیلم خود را در حال خوردن یک قاشق دارچین در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب منتشر کردند؛این در حالی است که چالش دارچین خطراتی از جمله عفونت ریه و هواجنبی (یا Pneumothorax به معنی وجود هوا در حفره جنب که مانع بازشدن کامل ریه میشود است) را دارد!
دراین میان بسیاری از چالش ها از جمله Ice Bucket Challenge (که برای کمک بیماران ALS انجام شد) موفق شدند در مدت کوتاهی بسیاری از افراد مشهور و غیر مشهور را برای انجام کارهای خیر و سازنده ترغیب کنند‌.

تمام این اتفاقات باعث شده که در دنیای مدرن لفظ چالش بسیار هیجان انگیزشود و افراد برای انجام دادن کاری خاص انگیزه پیداکنند وپیوندهای اجتماعی جدید و حتی چالش هایی جذاب تراز دل چالش های کهنه هم متولد شود.همین باعث شده برخی افرادهم که در چالش ها شرکت نمی کنندتامدت هانمایش چالشی خاص را در فضای مجازی دنبال کنند.
چالش هاهمچنین الگو های تازه ای برای گفتگو در روابط انسانی پدید آورده و باعث آشنایی و صحبت و رقابت افراد مختلف(گاها حتی از نژادها و زبان های گوناگون) بوسیله act های قراردادی چالش مربوط با یکدیگر شده است.
تمامی این موارد کافی است که ما قبول کنیم چالش خودش یک پدیده چالش برانگیز است! چالش هامیتواند نتایج مثبت یا منفی به همراه داشته باشد‌. 

خلق چالش مثبت

بارها اتفاق افتاده که شما در شرایطی قرار گرفته اید که نمیخواستید کاری را انجام بدهید اما چون دیگران مدام پیگیر آن کار خاص میشدند و شما مجبور بودید حقیقت را به آن ها بگویید، آن کارکه دلخواه شما نبوده را به بهترین شکل ممکن انجام داده اید.
برای شما درس ریاضی را وقتی که مدرسه میرفتید مثال میزنم.درسی که احتمالا آن را یااصلا آن را دوست نمیداشتید یا درک نمیکردید ولی چون مدام دبیرتان و والدین روی اعمال شما در این درس نظارت داشتند شما در چالشی ناخواسته گرفتار شده بودید(یا باید در این درس پیشرفت میکردید یا به کلی شکست را به جان میخریدید! ) 

وارد کارت چرخ اقبال شوید 

اگر خوب دقت کنید همیشه مجبور نیستیم منتظر چالش بمانیم بلکه مااز دوران کودکی مدام چالش های ساده برای خودمان خلق می کردیم.
به عنوان نمونه به مثالی از ابتدایی ترین چالش های دوران کودکی خود فکر کنید،زمانی که در کاشی های مربعی قدم های کوچک بر میداشتید تا مبادا به خط اصابت کنید شما یک چالش خلق کرده بودید!
حتی ممکن بود در بازی هایی مثل لی لی شرکت میکردید و سطح توانایی هایتان را در آنجا در معرض دید دوستانتان میگذاشتید وبه این شکل وارد مرحله ای بالاتر از چالش میشدید(که آن اضافه کردن قضاوت دوستانتان به فرآیند کاری خودتان بود).

حالا هم قرار است دقیقا همین کاررا باعادات منفی خود انجام دهید.
عادت منفی خود مثلا بیدار ماندن تا دیروقت را در نظر بگیرید و برای خودتان زمان تعیین کنید که این کار (که دلخواهتان نیست)را انجام نمیدهید.سپس آن را با دوستان وخانواده در اشتراک بگذارید(به این نکته دقت کنید که هرچه time های کوتاه تری انتخاب کنید عمل کردن به چالش ساده تر ولذت بخش تر خواهد بود).
میتوانید از گروه حامی عمل شما برای ترک عادت بد (شامل خانواده و دوستانی که چالش را با آن ها در اشتراک گذاشته اید) بخواهید که گزارش کارهای شما را بخوانند یا اینکه نتایج کار های خود را در شبکه های اجتماعیShare کنید (مثلا هر هفته یک story در اینستاگرام خود برای گزارش عملتان بگذارید).

پس از مدتی خواهید دید که با تکرار چالش عادت بد خود را ترک خواهید کرد.
در مقاله های بعدی هرچه بیشتر با قدرت عادت و خلق چالش های بهینه به منظورهای متعدد و مفید آشنا خواهید شد.


لادن هاشمی

لادن هاشمی

علاوه بر مقاله نویسی ، به مطالعه و تحقیق در زمینه های ادبیات،فلسفه،روانشناسی و جامعه شناسی و هنر بسیار علاقمندم و آشپزی رو تازه شروع کردم و امیدوارم بتونم مطالب مفیدی باهاتون در اشتراک بذارم.

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود