برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
poster_1630253430131.jpg

ارتباط خوب با نوزادان و کودکان

هنگامی که روی توسعه ارتباطات خوب با فرزند خود کار می کنید ، به فرزند شما کمک می کند تا مهارت هایی را برای برقراری ارتباط با شما و سایر افراد ایجاد کند. این همچنین رابطه شما را ایجاد می کند ، زیرا این پیام را می فرستد که شما به افکار و احساسات فرزند خود اهمیت می دهید.

ارتباط خوب با نوزادان و کودکان 

ارتباط با کودکان و نوزادان برای روابط و رشد آنها ضروری است.

ارتباط خوب شامل گوش دادن و صحبت کردن به گونه ای است که باعث می شود کودکان احساس اهمیت و ارزش کنند.
برقراری ارتباط خوب با کودکان به آنها کمک می کند تا مهارت های ارتباطی با دیگران را توسعه دهند.

ارتباط با نوزادان و کودکان: چرا اهمیت دارد

از بدو تولد ، ارتباط گرم ، ملایم و پاسخگو به نوزادان و کودکان کمک می کند تا در دنیای خود احساس امنیت و ارزش  کنند. همچنین روابط بین کودکان و والدین و مراقبان آنها را ایجاد و تقویت می کند .

برای رشد و توسعه مهارت ها ، کودکان به ایمنی ، امنیت و روابط قوی نیاز دارند ، بنابراین برقراری ارتباط خوب با کودکان برای رشد ضروری است .

ارتباط خوب با نوزادان و کودکان: این چیست؟

هنگام برقراری ارتباط با یکدیگر ،

1. توجه کامل خود را به کودک یا فرزند خود نشان دهید
2. فرزند خود را تشویق کنید تا در مورد احساسات و فکرش با شما صحبت کند
3. گوش دادن و پاسخ دادن به شیوه ای حساس به همه چیز - نه فقط چیزهای خوب یا خبرهای خوب ، بلکه عصبانیت ، خجالت ، ناراحتی و ترس
4. تمرکز بر زبان بدن و لحن و همچنین کلمات ، بنابراین شما واقعاً می توانید بفهمید که فرزند شما در تلاش برای بیان چه چیزی است
5.از زبان بدن خود استفاده کنید تا نشان دهید که به آنچه فرزندتان می خواهد با شما در میان بگذارد علاقه دارید
6. با در نظر گرفتن آنچه کودک شما می تواند درک کند و تا چه مدت می تواند به آن توجه کند.

ایجاد ارتباط خوب با کودک

هنگامی که روی توسعه ارتباطات خوب با فرزند خود کار می کنید ، به فرزند شما کمک می کند تا مهارت هایی را برای برقراری ارتباط با شما و سایر افراد ایجاد کند. این همچنین رابطه شما را ایجاد می کند ، زیرا این پیام را می فرستد که شما به افکار و احساسات فرزند خود اهمیت می دهید.

در اینجا چند ایده وجود دارد:

**زمانی را برای صحبت و گوش دادن به یکدیگر اختصاص دهید. وعده های غذایی خانوادگی می تواند زمان بسیار خوبی برای این کار باشد.
 

**هنگامی که شما و فرزندتان در حال برقراری ارتباط هستید ، تلفن ، رایانه و تلویزیون را خاموش کنید. این نشان می دهد که شما کاملاً بر تعامل یا مکالمه متمرکز شده اید.

**در طول روز در مورد مسائل روزمره صحبت کنید. اگر شما و کودکتان به برقراری ارتباط زیاد عادت کرده اید ، وقتی مسائل بزرگ یا پیچیده ای پیش می آید ، صحبت کردن را برای شما راحت تر می کند.

**برای صحبت در مورد انواع احساسات ، از جمله عصبانیت ، شادی ، ناامیدی ، ترس و اضطراب آماده باشید. این به کودک شما کمک می کند تا "واژگان احساسات" را توسعه دهد. اما بهتر است منتظر بمانید تا از احساسات قوی مانند عصبانیت قبل از صحبت در مورد آنها آرام شوید.

**آنچه را که زبان بدن فرزندتان به شما می گوید تنظیم کنید و سعی کنید به پیام های غیر کلامی نیز پاسخ دهید. به عنوان مثال ، "شما امروز بعد از ظهر بسیار ساکت هستید. آیا چیزی در مدرسه اتفاق افتاده است؟ '

**فرزند خود را در مکالمات مشارکت دهید - این امر می تواند به سادگی پرسیدن این باشد که "در مورد آن چه فکر می کنی ، سام ؟"

گوش دادن فعال با کودکان

گوش دادن فعال کلید ارتباط خوب است و برای ارتباط شما با فرزندتان بسیار مفید است. این به این دلیل است که گوش دادن فعال به فرزند شما نشان می دهد که به او اهمیت می دهید و به او علاقه دارید. همچنین می تواند به شما در یادگیری و درک بیشتر آنچه در زندگی فرزند شما می گذرد ، کمک کند.

در اینجا نحوه گوش دادن فعال با فرزند خود آورده شده است:

**از زبان بدن خود برای نشان دادن گوش دادن استفاده کنید. به عنوان مثال ، با فرزند خود روبرو شوید و تماس چشمی برقرار کنید. اگر فرزند شما دوست دارد هنگام انجام فعالیتها صحبت کند ، می توانید با نگاه کردن به فرزند خود و نزدیک شدن به او نشان دهید که در حال گوش دادن هستید.

**مراقب حالات چهره و زبان بدن کودک باشید. گوش دادن فقط شنیدن کلمات نیست ، بلکه تلاش برای درک آنچه پشت این کلمات است.

**بر اساس آنچه فرزندتان به شما می گوید استفاده کنید و علاقه خود را با گفتن جمله هایی مانند "درباره من بیشتر توضیح بده ..." ، "واقعاً!" نشان دهید. و "ادامه بده ..."
 

**هر چند وقت یکبار حرف های کودکتان را تکرار کنید یا دوباره بیان کنید. این کار به کودک شما اجازه می دهد بفهمد که شما در حال گوش دادن هستید و به شما کمک می کند آنچه را که فرزند شما می گوید بررسی کنید.
 

**سعی کنید پرش نکنید ، حرف فرزندتان را قطع نکنید یا جمله ها را به پایان نرسانید  حتی زمانی که کودک شما چیز عجیبی می گوید یا در یافتن کلمات مشکل دارد.
 

**برای حل مشکلات عجله نکنید. ممکن است فرزند شما فقط از شما بخواهد که گوش دهید و احساس کنید احساسات و دیدگاه او اهمیت دارد.
 

**با توصیف احساسی که شما فکر می کنید احساس می کنید فرزندتان را وادار کنید به او بگوید که چه احساسی دارد - به عنوان مثال ، "به نظر می رسد زمانی که ریهام  می خواست هنگام  ناهار با بچه های دیگر بازی کند احساس می کردید کنار گذاشته اید".

**برای اشتباه گرفتن آماده باشید و از فرزند خود بخواهید که در درک این مساله به شما کمک کند.

 

تشویق کودک به گوش دادن:

سعی کنید تا مهارت شنیداری خود را توسعه دهد.

کودکان اغلب به یادگیری گوش دادن و همچنین یادآوری ملایم در مورد اجازه دادن به دیگران برای صحبت نیاز دارند. در اینجا چند ایده برای کمک به مهارت های گوش دادن به فرزند خود آورده شده است:

**الگوی خوبی باشید. فرزند شما با تماشای دقیق شما نحوه برقراری ارتباط را می آموزد. وقتی با فرزند خود (و دیگران) به شیوه ای محترمانه صحبت می کنید ، این پیام قدرتمندی در مورد ارتباط مثبت می دهد.
**بگذارید کودک صحبت خود را تمام کند و سپس پاسخ دهید. این یک مثال خوب برای گوش دادن به فرزند شما است.
 

**از زبان و ایده هایی استفاده کنید که کودک شما آنها را درک کند. اگر متوجه نشود که شما در مورد چه چیزی صحبت می کنید ، توجه به کودک برای شما سخت خواهد بود.
**هرگونه دستورالعمل و درخواست را ساده و واضح بیان کنید تا با سن و توانایی کودک شما مطابقت داشته باشد.
 

**اگر نیاز به ارائه بازخورد سازنده دارید ، همزمان چند پیام مثبت ارسال کنید. کودک شما بیشتر به تمجید گوش می دهد تا به انتقاد یا سرزنش. به عنوان مثال ، "شما معمولاً آنقدر خوب به یاد می آورید که ظرف ناهار خود را در ماشین ظرفشویی بگذارید. میشه فردا رو به خاطر بیاری لطفا"

چرا روابط عاشقانه و پرورش دهنده برای رشد کودک مهم است
 

روابط کودکان نوع نگاه آنها به جهان را شکل می دهد و بر همه زمینه های رشد آنها تأثیر می گذارد  . کودکان از طریق روابط با والدین ، ​​سایر اعضای خانواده و مراقبان ، دنیای خود را می آموزند.

این به این دلیل است که روابط به کودکان اجازه می دهد خود را بیان کنند - گریه ، خنده ، سوال - و چیزی را پس بگیرند - نوازش ، لبخند ، پاسخ. آنچه بچه ها "برمی گردانند" اطلاعات بسیار مهمی در مورد اینکه جهان چگونه است و چگونه در جهان عمل می کند - چگونه فکر می کنند ، درک می کنند ، ارتباط برقرار می کنند ، رفتار می کنند ، احساسات خود را نشان می دهند و مهارت های اجتماعی را توسعه می دهند.

به عنوان مثال ، وقتی کودک شما زمزمه می کند و شما با روشی گرم ، محبت آمیز و ملایم پاسخ می دهید ، به کودک خود کمک می کنید که ارتباطات ، رفتار و احساسات را بیاموزد .

هنگامی که پاسخ می دهید ، همچنین باعث می شوید فرزندتان احساس امنیت وارزش  کند و رابطه ای قوی بین شما ایجاد می کند. و هنگامی که فرزند شما احساس امنیت می کند و به شما وابسته است ، احتمالاً فرزند شما اعتماد به نفس بیشتری برای کشف دنیای خود دارد.

۵ قانون رابطه با کودک

اگر اتاقش را کثیف و نامرتب کرده است! 
نگویید: شلخته! 
بگویید: دوست داری باهم اتاقو مرتب کنیم؟ چون میدونم عاشق نظم و تمیزی هستی!
اگر در انجام کاری کند است! 
نگویید: چقدر بی عرضه هستی! 
بگویید: این کار کمی برای تو سخت است، من همراهیت میکنم تا انجامش دهی.
اگر وسط حرفتان پرید! 
نگویید: وسط حرفم نپر! 
بگویید: عزیزم صبر کن تا حرف من تمام بشه، بعد شما می تونی صحبت کنی!
 اگربدون اجازه سرکیف کسی رفت! 
نگویید: دزد! 
بگویید: باید اجازه بگیریم، رفتن سر کیف دیگران بدون اجازه اشتباه است!
اگر فرزندتان از کلمات و عبارات نامناسب استفاده کرد!
نگویید: تو بی ادبی!
بگویید: حرف بد زدن ممنوع!


مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود