برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
سنجش کلاس اول ابتدایی.jpg

سوالات سنجش کلاس اول و 20 سوال پرتکرار والدین

سوالات سنجش کلاس اول چطورین ؟سنجش فرزندم امسال است.از طرفی احساس میکنم انطور که باید رشدش کامل نبوده،بر همین اساس برای ازمون سنجش ورود به کلاس اول او احساس اضطراب میکنم.اگر رد شود چه؟یعنی باید به مدرسه استثنایی بفرستمش؟اصلا این مدارس استثنایی چطور مدارسی است؟!

سوالات سنجش کلاس اول چگونه هستند ؟

طرح سنجش سلامت

طرح سنجش سلامت هرساله برای نوآموزان اول ابتدایی و پیش دبستانی اجرا شده و هدف آن ارزیابی و سنجش سلامت جسمی و ذهنی کودک می باشد . مصاحبه و سنجش ورود به مدرسه برای کودک و والدین او از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. والدین تمایل دارند که جهت برخورداری از تحصیلات مناسب، فرزند خود را در بهترین مدرسه ثبت نام کنند.

در مام پلاس مشاهده کنید:

نمونه سوالات سنجش کلاس اولی ها به همراه ویدئوی آموزشی خانم روحی

برای مشاوره تلفنی با مشاوران مام پلاس، تماس بگیرید:  09169935631

ارزیابی سنجش کشوری برای دانش‌آموزانی که ورودی کلاس اول یا پیش‌ دبستانی هستند یعنی از 5 سال و نیم تا هفت سال انجام می‌شود. آموزش و پرورش این ارزیابی را از طریق مدارس استثنایی انجام می‌دهد. معمولا کادری که در آن محیط قرار می‌گیرند کسانی هستند که در زمینه روانشناسی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و پزشک عمومی متخصص هستند.

این آزمون سنجش به مسئولین مدرسه کمک می‌کند تا میزان آمادگی کودک جهت ورود به مدرسه را ارزیابی کنند و همچنین سبب می‌شود تا مسئولین مربوطه علاوه بر مسائل تحصیلی، به طور کلی شناخت بیشتری نسبت به دانش‌آموزان داشته باشند.

همچنین مشاهده کنید:

نمونه سوالات سنجش کلاس اولی ها به همراه ویدئوی آموزشی خانم روحی 

اهمیت سنجش ورود به مدرسه

به کمک مصاحبه و سنجش ورودی، مسئولین مدرسه از مراحل کلی رشد کودک آگاه می‌شوند. در سنجش ورود به مدرسه مسائلی مانند آگاهی نسبت به محیط اطراف، پیروی از دستورات ساده، حل مسائل ابتدایی، پاسخ به سؤالات مورد نظر، نحوه برقراری ارتباط کودک با همسالان مطرح می‌شود.

 البته حرکت در راستای استانداردهای آموزشی بین‌المللی مبنی و تشخیص به موقع کودکان در معرض خطر جهت سازماندهی برنامه‌های آموزشی، جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی کشور از طریق تشخیص به موقع مشکلات کودکان و ارتقای وضعیت بهداشت، پیشگیری و شاخص‌های بهداشتی جامعه و در نتیجه حرکت در جهت توسعه و ترقی کشور از دیگر دلایل ضرورت اجرای طرح سنجش است.

برای مشاوره تلفنی با مشاوران مام پلاس، تماس بگیرید:  09169935631

هدف سنجش

هدف آزمون سنجش این است که در زمان کوتاه‌تری برنامه‌ریزی کاملی برای ارتقای آموزش کودکان داشته باشیم. اگر سنجش به موقع و به درستی انجام نشود، کودکان تایم طلایی درمان اختلالات و مشکلات یادگیری را از دست می‌دهند و در روند آموزش آن‌ها خلل وارد می‌شود. آموزش و پرورش حدود دو روز آموزش رایگان ارزیابی برای کادر سنجش در سراسر کشور می‌گذارد، آزمون سنجش از اواسط خرداد در پایگاه‌های مدارس دولتی شروع می‌شود و تا اواسط مهر طول می‌کشد.

از اهداف اجرای برنامه سنجش ورود به مدرسه همچنین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پیشگیری از بروز و تشدید بیماری‌ها

  2. کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی

  3. بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکانی که وارد مدرسه می‌شوند

  4. تهیه شناسنامه سلامت الکترونیکی برای تمامی نوآموزان و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی، بهداشتی و خانوادگی به منظور استفاده در برنامه‌ریزی آموزشی و بهداشتی متناسب با استعداد نوآموزان

  5. ارائه توصیه‌های بهداشتی، آموزشی و روانشناختی به والدین و نوآموزانی که از مشکلات جزئی رنج می‌برند.

  6. بررسی ارتباط بین متغیرها و فراهم کردن زمینه‌های مناسب تحقیقاتی و پژوهشی

  7. کمک به اولیای دانش‌آموزان به منظور صرفه‌جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی که این امر با متمرکز کردن تمامی عوامل اجرایی در پایگاه‌های سنجش تحقق می‌یابد.

توانایی های مورد ارزیابی کودک

توانایی های که طی این سنجش ارزیابی خواهد شد شامل موارد زیر است:

  • پاسخ به سؤالات مطرح شده از جانب مسئولین مدرسه

  • پیروی از دستورات ساده

  • پاسخ به سؤالات تشریحی که امکان دارد تا حدی برای کودک دشوار باشد

  • تشخیص اعداد، رنگ‌ها، حروف و شکل‌های مختلف

  • حل مسائل ساده

 

برای مشاوره تلفنی با مشاوران مام پلاس، تماس بگیرید:  09169935631

پروسه ثبت نام و معرفی سامانه سنجش

در ابتدا نوآموز به همراه پدر یا مادرش به دبستان محل ثبت‌نام مراجعه کرده و پیش‌ثبت‌نام انجام می‌شود و همان جا برای حضور در پایگاه سنجش، نوبت‌دهی صورت می‌گیرد. بعد در زمان اعلام شده، کودک به همراه یکی از والدین به پایگاه سنجش مراجعه کرده و ارزیابی‌ها و غربالگری اولیه انجام می‌شود و نتایج ارزیابی‌ها در سامانه توسط مسؤولان پایگاه ثبت می‌شود.

اگر کودک نیاز به ارجاع تخصصی داشته باشد به مراکز تخصصی جهت ارزیابی بیشتر ارجاع داده می‌شود و در ادامه نوآموز به مراکز جامع خدمات سلامت برای تکمیل کارت واکسیناسیون ارجاع داده می‌شود.

در نهایت پدر یا مادر با در دست داشتن کارت واکسیناسیون و برگه تکمیل شده معاینات پزشکی به مدرسه محل ثبت‌نام مراجعه می‌کنند تا ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه قطعی شود.

این مطلب را نیز مشاهده کنید:

نمونه سوالات سنجش کلاس اولی ها به همراه ویدئوی آموزشی

توجه!!

سایتی که در آن مدیران اقدام به دریافت نوبت برای دانش آموزان می نمایند، پایگاه سنجش سلامت اداره کل آموزش و پرورش  می باشد. لازم به ذکر است که صرفا مرحله نوبت گیری به صورت الکترونیکی بوده و سایر اقدامات به صورت حضوری و با مراجعه مراکز سنجش سلامت انجام می پذیرد. در ضمن، اطلاعات مورد نیاز برای ورود به سامانه و دریافت نوبت در اختیار مدیران مدارس و مراکز پیش دبستانی قرار دارد و بر همین مبنا، انجام این امر فقط برای شخص مدیر امکان پذیر است.

پایگاه اولیه

پایگاه سنجش اولیه، پایگاهی است که به صورت متمرکز در یک مکان تشکیل شود و در آن تمامی ارزیابی‌ها و غربالگری‌های تعیین شده در برنامه سنجش نوآموزان انجام شود و مدت فعالیت آن حداقل ۲۵ روز کاری باشد.

پایگاه‌ها در حقیقت مدارس سطح شهر هستند؛ چرا که سهولت دسترسی والدین به پایگاه های سنجش با توجه به ویژگی های جمعیتی از شهر و نزدیک بودن آن به مدارس و مراکز بهداشتی و درمانی از ضروریات است.

ارزیابی‌های پایگاه‌های اولیه ضمن رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا در ارتباط با پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ شامل ارزیابی‌های بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی -  حرکتی، اندازه‌گیری توده بدنی، قد وزن دهان و دندان، بیماری‌های جلدی(پوست و مو)، بیماری‌های نیازمند مراقبت ویژه، سابقه بیماری در خانواده است؛ همچنین بررسی وضعیت واکسیناسیون توسط مراقب سلامت در پایگاه سنجش صورت می‌گیرد.

البته نوع آموزانی که در هر یک از مراحل غربالگری بینایی، شنوایی و جسمی - حرکتی و آمادگی تحصیلی مشکوک به مشکل تشخیص داده شوند به مرحله تخصصی بینایی سنجی، شنوایی سنجی، کاردرمانی هوش و طیف اوتیسم ارجاع داده و ارزیابی تخصصی صورت می‌گیرد.

پایگاه تخصصی

پایگاه تخصصی، پایگاه هستند که به صورت متمرکز در یک مکان تشکیل شود و در آن ارزیابی‌های تخصصی مربوط به بینایی، شنوایی، جسمی - حرکتی، طیف اتیسم  و هوش انجام می‌شود که شامل پایگاه نوع الف، ب و ج است.

برای مشاوره تلفنی با مشاوران مام پلاس، تماس بگیرید:  09169935631

مدارک مورد نیاز برای انجام سنجش

برای سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان، اصل شناسنامه دانش‌آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل شده، یک قطعه عکس ۳ * ۴ و مبلغ ۴۰ هزار تومان که صرفاً از طریق دستگاه پوز قابل دریافت است، ضروری است.

نمونه سوالات سنجش کلاس اول ابتدایی

سوالاتی که در بخش سنجش سلامت کلاس اولی ها از آنان پرسیده می شود ، قالب مشخصی نداشته و صرفا برای ارزیابی درک کودک از سوالات می باشد . گاهی اوقات ممکن است سوالاتی پرسیده شود که کودک پاسخ آن ها را نداند اما این مسئله هیچ جای نگرانی ایجاد نمی کند زیر میزان فهم کودک و نه دانش او ارزیابی می شود.

 همچنین بخوانید :  آموزش اعداد با بازی 

نمونه سوالات سنجش کلاس اولی ها به همراه ویدئوی آموزشی

 

برای مشاوره تلفنی با مشاوران مام پلاس، تماس بگیرید:  09169935631

سوالات متنوعی در سنجش سلامت نوآموزان مطرح می گردد و به طور قطع نمی توان گفت که کدام سوال حتما پرسیده خواهد شد زیرا هر مدرسه روش خاص خودش را برای ازمون سنجش دارد اما در این مقاله برخی پرسش ها که در سنجش های تا کنون ،اورده شده بیان میشود:

  1. طرح پرسش درباره نام نام خانوادگی و سن نواموز

  2. پرسش سوال هایی درباره نام والدین

  3. سوال هایی درباره آدرس تلفن منزل و شماره تلفن همراه والدین

  4. ممکن است برای اطلاع از وضعیت خانواده خواسته شود که کودک خانواده یا خانه اش را نقاشی کند

  5. سوالاتی در مورد یک تصویر یا تصاویر ( توصیف شمارش شباهت و تفاوت)

  6. شمردن برعکس از ۱۰ تا ۱ یا ۲۰ تا ۱

  7. سوالاتی درباره نسبت های فامیلی مثل برادر پدر چه کسی می شود

  8. در بیشتر موارد سوال می شود که اگر بچه ای  باشما بد رفتاری کند یا مثلا شما را هل دهد چه کار می کنید

  9. ترسیم یا رنگ کردن یک نقاشی برای سنجش مهارت دست در نوشتن و به دست گرفتن مداد

  10. سنجش مهارت های حرکتی کودک با طرح درخواست‌هایی مثل لی لی رفتن عبور از مانع بدون برخورد با آنها و گردو شکستم

  11. سنجش مهارتهای خودیاری مثل در آوردن و پوشیدن کفش

  12. درخواست خواندن شعر یا تعریف یک داستان

  13. تکمیل یا رنگ کردن یک نقاشی ناقص توسط کودک مانند ماشینی که یک چرخ ندارد

  14. طرح سوالات اطلاعات شناختی مانند رنگ اشیا مختلف ،حیوانات ،اشکال هندسی مثل دایره و مربع ،اسم شهر و کشوری که در آن زندگی می‌کنند و سوالاتی مثل در چه فصلی برگها می ریزند

  15. سوالاتی در باب حل مسئله کودک مثلاً اگر خونه تون آتیش بگیره چه کار می کنی اگر در خیابان گم شوی چه کار می کنی

  16. ممکن است از کودک خواسته شود که کلمه را تعریف کند مثلاً پرتقال چیست کاسه چیست

  17. کاربرد وسایل مثل یخچال برای چیه کاسه برای چیه

  18. ممکن است برای دیدن تمرکز کودک بگویند مثلاً گوش راست را با دست چپ بگیرید که این پرسش مستلزم آشنایی با چپ و راست است

  19. در حوزه ادراک دیداری ممکن است پازل و چیدن الگو ها از آیتم های سنجش باشد

آزمون و مصاحبه گاهی با حضور والدین و گاهی به صورت فردی انجام می شود.

برای مشاوره تلفنی با مشاوران مام پلاس، تماس بگیرید:  09169935631

چگونه فرزندم را اماده سنجش کنم؟

در درجه اول باید فرزندتان را به لحاظ جسمی آماده کنید، حتما در حدود 5 سالگی او را یک چکاپ سلامتی کامل ببرید. تا اگر مشکل بینایی یا شنوایی دارد مشخص و درمان شود. گاهی وقت‌ها خانواده‌ها متوجه کم‌خونی و ضعف جسمی فرزندشان نمی‌شوند و این باعث می‌شود کودک در جلسه ارزیابی سنجش بی‌حال باشد یا خوابش ببرد. کارشناسانی که او را معاینه می‌کنند وقتی با عدم پاسخدهی او مواجه شوند او را در آزمون سنجش رد می‌کنند.

همانطور که گفته شد بغیر از سلامت جسم، آزمون روانشناسی و یادگیری هم در سنجش کشوری کلاس اول از فرزند شما گرفته می‌شود. شما باید فرزندتان را برای این بخش از آزمون هم آماده کنید. او باید برای قرار گرفتن در محیط سنجش آماده باشد و با ورود به آنجا شوکه نشود و نترسد. در بخش روانشناسی کودک باید بدون حضور والدین‌اش ارزیابی شود، اما خیلی از کودکان می‌ترسند از مادرشان جدا شوند و ساعت‌ها زمان می‌برد تا راضی شوند و به تنهایی وارد اتاق مشاور شوند.

در باب اماده کردن فرزند برای سنجش  همچنین میتوان از نکات کلیدی زیر استفاده کرد:

  • در مورد سوالات سنجش ورود به مدرسه مورد نظر تحقیق کنید 

پیش از سنجش ورودی، در ارتباط با سوالاتی که از کودک پرسیده می‌شود تحقیق کنید تا کودک از قبل برای پاسخ به آن‌ها آماده باشد.

  • اجازه دهید کودک شما با کودکان دیگر در ارتباط باشد

در صورتی که کودکان دیگری نیز می‌خواهند در سنجش ورود به مدرسه مورد نظر شما شرکت کنند، ترتیبی دهید که کودک شما با آن‌ها در ارتباط باشد. کودک زمانی که با دوستانش در ارتباط باشد، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.

  • مسائل اساسی در سنجش ورود به مدرسه را به کودک آموزش دهید

در سنجش ورود به مدرسه در مورد مسائلی مانند رنگ‌ها، اعداد، شکل‌ها، اسامی و الفبا از کودک سؤال می‌شود. بهتر است کودک را با این موارد آشنا کنید.

  • نمونه سوالات سنجش ورود به مدرسه را با کودک مرور کنید 

انجام مصاحبه‌های تمرینی پیش از زمان سنجش ورودی، سبب تقویت روحیه کودک برای شرکت در مصاحبه می‌شود. موفقیت کودک در سنجش ورودی برای والدین از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که والدین تمایل دارند کودک در بهترین مدرسه به تحصیل مشغول شود. به این منظور، زمانی را برای بررسی و مرور سؤالات آزمون و پرسش از کودک اختصاص دهید. تلاش کنید که روند مصاحبه را برای کودک جذاب و سرگرم‌کننده جلوه دهید.

  • نقاط ضعف کودک را تقویت کنید 

در سنجش ورود به مدرسه، مهارت‌های ارتباطی و گفتاری کودک ارزیابی می‌شوند. به همین دلیل مواردی که کودک در آن‌ها مهارت چندانی ندارد را بررسی کرده و تلاش کنید که مهارت‌های مورد نظر را تقویت کنید.

  • استفاده از مهارت‌های کودک در امور روزمره 

تلاش کنید که از مهارت‌های کودک در فعالیت‌های روزمره در منزل مانند مرتب کردن اتاق استفاده کنید. این کار سبب بهبود مهارت‌های کودک پیش از انجام سنجش ورود به دبستان می‌شود.

  • رعایت نظم و ترتیب را به کودک آموزش دهید 

مسئولین مدرسه در زمان سنجش ورود به مدرسه، رعایت نظم و ترتیب از جانب کودک را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. به همین دلیل موارد مرتبط با نظم و پاکیزگی را پیش از زمان مصاحبه به کودک آموزش دهید.

  • سؤالات آزمون را به تدریج به کودک آموزش دهید

کودکان با تمرین مداوم مسائل مختلف را می‌آموزند. در نتیجه توصیه می‌شود از آموزش سریع و یک‌باره سؤالات به کودک خودداری کنید.

  • از دستاوردهای مثبت کودک قدردانی کنید 

از کودک پس از انجام هر گونه اقدام مثبتی قدردانی کنید تا کودک از انجام کارهای مثبت خود اطمینان حاصل کند و برای انجام موارد مثبت بیشتر ترغیب شود.

  • تمرین مصاحبه ورودی را برای کودک سرگرم‌کننده جلوه دهید 

تمرین جهت آمدگی برای سنجش ورودی مدرسه را از حالت یکنواخت خارج کنید و مصاحبه را برای او جذاب جلوه دهید. در این حالت سرعت یادگیری کودک افزایش پیدا کرده و او مسائل مورد نظر در سنجش ورودی را راحت‌تر به یاد می‌آورد.

  • روحیه کودک را تقویت کنید

برخی از کودکان خصوصاً در مکان‌های عمومی و در برابر دیگر افراد، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و کج‌خلق می‌شوند. با ابراز عشق و علاقه و بروز حس همدردی روحیه کودک را تقویت کنید.

  • کودک را به صحبت با دیگران تشویق کنید 

در صورتی که کودک خجالتی و کمرو می‌باشد، او را به برقراری ارتباط و صحبت با دوستان و کودکان دیگر در جمع خانوادگی تشویق کنید.

نمونه سوالات سنجش کلاس اولی ها به همراه ویدئوی آموزشی خانم روحی

سنجش کلاس اول چه چیز هایی را بررسی نمیکند؟

در اغلب اوقات روانشناسی که کار ارزیابی روانی کودکان را در آزمون سنجش کشوری انجام می‌دهد، به تست‌ها و نمراتی که در این آزمون تعیین می‌شود، بسنده می‌کند و مشکلاتی مثل پایین بودن ضریب هوشی، دیرآموزی، عدم تمرکز، اختلال یادگیری و… در این آزمون‌ها سنجیده نمی‌شود.

به همین دلیل در برخی موارد بعد از اینکه دانش‌آموز وارد مدرسه می‌شود، معلم به والدین اطلاع می‌دهد که فرزند شما دیرآموز است. اما والدین معتقدند چون فرزندشان در آزمون سنجش کشوری قبول شده است، مشکل یادگیری و هوشی ندارد. به همین دلیل بهتر است والدین فرزندانشان را از 3 تا 5 سالگی نزد یک مشاور یا روانشناس کودک ببرند، تا او یک ارزیابی کلی در مورد فرزندشان انجام دهد.

خیلی از مشکلات مانند اوتیسم، شبه اوتیسم، اختلال یادگیری، بیش فعالی و… مشکلاتی است که خانواده متوجه آن نمی‌شوند و اقدامی برای آن نمی‌کنند. تا اینکه فرزندشان بزرگ می‌شود و مدرسه می‌رود سپس این مشکلات مشخص می‌شود. در صورتی که مشکلاتی مانند اوتیسم و شبه اوتیسم از سه سالگی توسط متخصص تشخیص داده می‌شود و هر چه زودتر اقدام شود بهتر است.

 

برای مشاوره تلفنی با مشاوران مام پلاس، تماس بگیرید:  09169935631

فرزندم در ازمون سنجش رد شده چکار کنم؟

در اين صورت كودك به سنجش تخصصي ارجاع داده مي شود. زمان و تاريخ سنجش تخصصي به خانواده اعلام مي شود(معمولا یک بازه زمانی سه ماهه).ارجاع كودك به سنجش تخصصي به اين معني نيست كه كودك اصلا شرايط ورود به مدارس عادي را ندارد؛گاهي ممكن است كودك به دليل جدا شدن از مادر و اضطراب جدايي نتواند به سوالات پاسخ دهد. يا ممكن است آموزش هاي مورد نياز و اطلاعات عمومي مناسب سن را نداشته باشد.

همچنین بخوانید : اشنایی با اضطراب جدایی

به همین دلیل اگر بعد از رد شدن در آزمون سنجش کلاس اول، آموزش دادن به فرزند خود را شروع کنید و تلاش کنید که اضطراب او را از قرار گرفتن در محیط‌‌های غریبه کم کنید، او می‌تواند در آزمون دوم قبول شود. مثلا او را در محیط‌های مشابه مثل مدرسه ببرید و بگذارید دوست پیدا کند. پس از اینکه ترس کودکتان از تنها قرار گرفتن در محیط‌های اجتماعی از بین رفت، برای آزمون دوم به مرکز استثنایی مراجعه کنید، این‌بار فرزند شما می‌تواند از پس سوال‌ها بر بیاید.

همینطور ممکن است فرزند شما به دلیل غنی نبودن آموزش‌هایی که تابحال دیده است، در آزمون رد شده باشد، هر کودکی باید به صورت نرمال آموزش‌هایی را تا قبل از 6 یا 7 سالگی ببیند، اما گاهی اوقات خانواده‌ها به دلیل برطرف کردن بیش از حد نیازهای فرزندشان یا بی‌توجهی بیش از حد به او اجازه یادگیری مهارت‌های لازم را به او نمی‌دهند.

گاهي هم به دليل مشكلات مربوط به نقص توجه، بيش فعالي و … كودك نميتواند در سنجش كلاس اول پاسخ هاي مناسبي ارائه دهد؛ در اين صورت، با مراجعه به كلينيك كاردرماني ميتوانيد كودك را جهت آزمون كلاس اول آماده كنيد.

مدرسه استثنایی

اما در صورتي كه كودك نياز به ورود به مدارس استثنايي داشته باشد، به اين مدارس ارجاع داده مي شود. در اين مدارس حمايت از دانش آموزان بيشتر مي باشد. معلمان اين مدارس، براي كار با دانش آموزان با نيازهاي ويژه، تعليم ديده اند.

از ويژگي ديگر اين مدارس، تعداد كم دانش آموزان در هر كلاس جهت آموزش موثر به اين كودكان مي باشد؛ در اين صورت معلم بهتر مي تواند به همه ي دانش آموزان توجه لازم را داشته باشد.

مدارس اهسته گام(کودکان مرزی)

مدارس اهسته گام مدارسی هستند برای اموزش کودکانی با اصطلاح کودکان مرزی.حالا این کودکان مرزی چه کسانی هستند؟

نمونه سوالات سنجش کلاس اولی ها به همراه ویدئوی آموزشی خانم روحی

کودک مرزی کیست؟

کودکان مرزی کودکانی هستند با بهره هوشی ۸۰-۹۰ که عمدتا در سنین مدرسه به علت قدرت یادگیری پایین،عدم درک مفاهیم انتزاعی ، دامنه محدود اطلاعات عمومی و عدم درک و تعمیم مسائل درسی قادر به رقابت با سایر همکلاسیان خود نیستند. این کودکان در یادگیری مطالب بسیار کند بوده و به زودی فراموش می‌کنند. از طرفی به علت بهره هوشی بالا قدرت سازگاری با محیط و قدرت تعمیم نسبتا بالاتر در سطح کودکان آموزش پذیر قرار نمی‌گیرند.

اطلاق اصطلاح مرزی به این کودکان و قرار دادن آنها در مراکز خاص با امکانات ویژه آموزشی و درمانی سبب رفع این نقصیه و رشد وشکوفایی آنها خواهد شد. وجود نمونه ای از علائم زیر در شناخت کودک مرزی به ما کمک می کند:

  • ۱) عدم قدرت توجه و تمرکز

  • ۲) ضعف در انجام برخی مهارتهای حرکتی همچون ناتوانی در انجام حرکات هماهنگ و تعادلی مثل لی لی کردن، جفت پا پریدن،روی زانو ایستادن وراه رفتن،سینه خیز کردن،پرتاب توپ و عدم توانایی انجام حرکات ظریف مثل عدم توانایی به دست گرفتن مداد به شکل صحیح، عدم توانایی گره زدن بند کفش یا روسری، عدم توانایی به رشته کشیدن رشته ها، قیچی کردن و چسباندن کاغذ.

  • ۳) مشکلات خاص در تعمیم مسائل شناختی مثلا تعمیم و درک مسائل انتزاعی، دامنه اطلاعات عمومی محدود.

  • ۴) ضعف در مهارت درکی-حرکتی:مثلا عدم توانایی تقلید کامل از الگوهای کلامی وعملی، عدم توانایی تشخیص اجزای فضایی اشیاء، عدم توانایی کپی کردن نمونه های ترسیمی، عدم توانایی پیدا کردن یک محرک از محرک های مختلف در یک زمینه واحد، تعمیم توانایی راست و چپ، عدم توانایی و درک و تشخیص محرکهای شنوایی، بینایی، چشایی و لامسه، نداشتن تصویر ذهنی از خود یا محیط اطراف

  • ۵) میزان شناخت این کودکان معمولا پایین تر از سن عقلی آنهاست

  • ۶) اختلالات رفتاری

  • ۷) عدم مهارت کافی در انجام فعالیت های روزمره مثل عدم استقلال در حمام کردن، مسواک زدن، لباس پوشیدن، مرتب کردن رختخواب، خرید کتاب

  • ۸) مشکلات خاص گفتاری

وجود اختلالات رفتاری سد بزرگی بر سر راه درمان و آموزش کودکان مرزی به حساب می آید. رفتارهای خاص کودکان مرزی به یکی از اشکال زیرخودنمایی می کند:

اضطراب و گوشه گیری ، رفتارهای ضد اجتماعی، رفتارهای نا بهنجار و نابجا، بی نظمی و خشونت و لجبازی.

برقراری جلسات توجیهی جهت والدین این کودکان و تفهیم این نکته که ثبت نام این کودکان در مدارس خاص کودکان مرزی، سبب کاهش مشکلات آنها در تمامی زمینه ها خواهد شد و کمکی جدی به کودک و والدین او «در جهت پذیرش بیشتر مشکل کودک» خواهد کرد.

واحدهای تست در صورت تشخیص مرزی بودن هوش کودک او را به مراکزی تحت همین عنوان ارجاع خواهند داد. محتوای دروس در این مدارس ، همانند مدارس عادی است و فقط روش تدریس مطابق با توانایی کودک است

تیزهوشان

ایا کودک من تیزهوش است؟ایا میتواند سال های تحصیلی اش را جهشی بخواند؟

برای تشخیص یک کودک تیزهوش میتوان از مشخصات کلیدی زیر استفاده کرد:

طی سریع‌تر مراحل رشد

کارشناسان می‌گویند بسیاری از والدین فرزندان با استعداد، اغلب متوجه می‌شوند که فرزندشان مراحل رشد را در سنینی پایین‌تر از آن چه انتظار می‌رود، طی می‌کند. به خصوص مهارت‌های زبانی کودکان با استعداد ممکن است به طور قابل توجهی بالاتر ازسطح سنی آن‌ها باشد. بسیاری از این کودکان اغلب سطح گسترده‌ای از واژگان را به کار می‌برند و در سنین پایین با جملات پیچیده‌ای صحبت می‌کنند.

  • عشق به مطالعه

کودکان نابغه معمولا حرص و ولع عجیبی به مطالعه دارند. آن‌ها اغلب بسیار زودتر از کودکان همسن خود خواندن را یاد می‌گیرند و از آن لذت می‌برند. اگر کودکی دارید که این ویژگی را دارد احتمال نابغه بودن او را بدهید!

  • کنجکاوی درباره جهان

بچه‌های باهوش به دنیای اطراف خود علاقه‌مند هستند، اما نبوغ واقعی، کنجکاوی سیری‌ناپذیری درخصوص نحوه کار اشیا و موجودات مختلف در کودک ایجاد می‌کند. سوال‌های فراوان کودکان نابغه درخصوص مسائل گوناگون از پرس‌و‌جو درباره عادت‌های غذایی تک‌تک پستانداران گرفته تا اصرار بر دانستن نحوه دقیق کار تستر، معمولا کاسه صبر والدین را لبریز می‌کند.

  • علاقه به حضور در جمع بزرگتر‌ها

کودکان تیزهوش ممکن است در برقراری ارتباط با همسالان خود که دارای علایق و توانایی‌های متفاوتی هستند، مشکل پیدا کنند. بچه‌های بسیار باهوش اغلب در جمع همسالان خود احساس بی‌حوصلگی می‌کنند، زیرا موضوعاتی که در این جمع‌ها مطرح می‌شود، برای آن‌ها بسیار ساده است به همین دلیل این کودکان به دنبال گفتگو‌های سوال برانگیزتر با بزرگ سالان و کودکان بزرگ‌تر از خود هستند. شما با آموزش مهارت‌های اجتماعی و همدلی می‌توانید به فرزند خود کمک کنید تا با افراد در هر سنی ارتباط دوستانه برقرار کند.

برای مشاوره تلفنی با مشاوران مام پلاس، تماس بگیرید:  09169935631
  • داشتن تمرکز و اراده قوی

کودکان با استعداد تا زمانی که در کاری، مهارت و تسلط پیدا نکنند، آن را رها نمی‌کنند. آن‌ها معمولاً از تمرکز شگفت‌انگیزی برخوردار هستند و وقتی کاری را شروع می‌کنند، دوست دارند تا زمان تکمیل آن کار بدون هیچ‌گونه حواس‌پرتی مشغول آن باشند. تلویزیون، بازی‌های ویدئویی و شبکه‌های اجتماعی توجه آن‌ها را منحرف نمی‌کند و آن‌ها کارشان را با کارایی بالا به اتمام می‌رسانند.

  • یاد داشتن مهارت‌های رهبری یک گروه

به دلیل بلوغ ذهنی و توانایی‌های ذاتی در سازمان دهی، بسیاری از بچه‌های نابغه وظیفه رهبری گروهی را که در آن هستند، به عهده می‌گیرند. کارشناسان می‌گویند کودکان بااستعداد به طور معمول می‌توانند مسئولیت یافتن موثرترین راه‌حل را بر عهده بگیرند. آن‌ها همیشه عملکرد خود را تنظیم می‌کنند و به طور طبیعی به دنبال یافتن راه‌هایی برای بهبود شرایط هستند. به دلیل برخورداری از این توانایی، این کودکان معمولا می‌توانند همسالان خود را هدایت کنند، زیرا اعتماد به نفس بیشتری درخصوص توانایی مدیریت و تجربه خود در انجام مسئولیت‌ها دارند.

  • تشخیص زودهنگام الگو‌ها

برخی از کودکان فوق‌العاده تیزهوش، توانایی بالایی در حل پازل‌ها دارند و الگو‌ها را سریع‌تر از همسالان خود تشخیص می‌دهند. این کودکان از سنین پایین می‌توانند زمان را از روی ساعت‌های آنالوگ بخوانند، محاسبات ریاضی را انجام دهند و مضرب‌ها را بشمارند. کارشناسان می‌گویند کودکان تیزهوش نه تنها در بازی‌ها و فعالیت‌ها متوجه الگو‌ها و چارچوب‌ها می‌شوند بلکه می‌توانند رفتارها، فعالیت‌ها و عملکرد‌های تکراری را نیز راحت‌تر از همسالان خود متوجه شوند. به عنوان مثال یک کودک بااستعداد تشخیص می‌دهد که چه اتوبوسی بعد از صبحانه از مقابل منزل‌شان عبور می‌کند یا چه تعداد آجر در صندوق اسباب‌بازی‌اش جای می‌گیرد. این کودکان در مشاهده و به خاطر سپردن اطلاعات کلیدی بسیار خوب عمل می‌کنند.

نمونه سوالات سنجش کلاس اولی ها به همراه ویدئوی آموزشی

گام به گام تا جهش تحصیلی

برای جهش تحصیلی فقط کسب نمره‌های خوب کافی نیست؛ هر چند که آموزش و پرورش اعلام کرده است نخستین شرط برای جهشی درس خواندن، گرفتن گزینه «خیلی خوب» برای همه درس‌ها در پایان امتحانات خرداد است.

در این سیستم جدید آموزشی که در نیمی از پایه‌های مقطع ابتدایی، نمره دهی در مدرسه به ارزشیابی توصیفی منحصر شده است فقط دانش‌آموزانی می‌توانند جهشی درس بخوانند که وضع تحصیلی آن‌ها از نظر معلم خوب باشد.

این دسته از دانش‌آموزان البته به جز دانش‌آموزان کلاس اول و پنجم می‌توانند به شکل جهشی ادامه تحصیل دهند.

دانش‌آموزی که تصمیم گرفته است، جهشی درس بخواند درخواست خود را به اداره آموزش و پرورش استثنایی می‌فرستد، زیرا در آنجا از این گروه از دانش‌آموزان آزمون می‌گیرند تا سطح استعداد تحصیلی آ‌نها سنجیده شود، دانش‌آموزی که آزمون‌ها و تست‌های هوش را با موفقیت پشت سر بگذارد، در طول سه ماه تابستان، درس‌های یک سال تحصیلی خود را می‌خواند سپس در امتحانات شهریور ماه شرکت می‌کند و در صورت قبولی، از ابتدای مهر در کلاس یک پایه بالاتر حاضر می‌شود.

نقش کاردرمانی در اختلالات یادگیری : 

اگر می‌خواهید درباره اینکه چگونه ما به‌عنوان کاردرمانگر می‌توانیم به مردم در غلبه بر مشکلات رایج مرتبط با مشکلات یادگیری کمک کنیم، بیشتر بدانید،در ادامه همراه ما باشید .

چگونه کاردرمانی می تواند به کودک دارای مشکلات یادگیری کمک کند؟

یک کاردرمانگر می‌تواند با کودک، مدرسه و والدین او برای ارائه درمان، مشاوره، استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی برای به حداقل رساندن اثرات یک مشکل یادگیری در زندگی روزمره کار کند. مهم است که در صورت امکان، درمان زودهنگام شروع شود تا تأثیر آن بر اعتماد به نفس و عزت نفس با همسالان و در کلاس درس به حداقل برسد.

در زیر برخی از روش هایی که یک کاردرمانگر ممکن است بر روی آنها تأکید کند آورده شده است:

  1. مهارت های سازمانی

  2. تقسیم وظایف به تکه های کوچکتر و قابل مدیریت تر

  3. آموزش آمادگی جسمانی

  4. کمک به آمادگی ذهنی و کمک حافظه

  5. ارائه تکنیک های زمان بندی و قدم زدن.

  6. مشاوره در مورد تقویم و مدیریت زمان (به صورت بسیار ساده)

  7. آموزش نشانه های تصویری و یادآوری

  8. قرار دادن روال های معمول

دست خط کودکان : 

  1. به کودک کمک می‌کنیم تا نحوه ی صحیح مداد گرفتن و نوشتن را بیاموزند

  2. آموزش نحوه گرفتن و حفظ یک وضعیت نشستن موثر در کلاس

  3. آموزش درست نوشتن حروف (جلوگیری از آینه نویسی ، وارونه نویسی ، غلطهای املایی و...)

  4. پشتیبانی از توسعه مهارت های پیش از نوشتن و کپی کردن (مباحث املا و ریاضیات)

  5. معرفی فعالیت هایی برای افزایش ثبات مرکزی بدن  و شانه ها (جهت نشستن طولانی مدت سرکلاس ،جلوگیری از ایجاد بدشکلی های ستون فقرات و افزایش تمرکز)

  6. کمک به ساخت حرکات ظریف ، قدرت دست و مهارت

  7. پشتیبانی با سازماندهی کار در صفحه و انجام برنامه ریزی و توجه روی چند عامل در کلاس درس (معلم ، کتاب ، مداد ، همکلاسی و...)

برای اسوده شدن خیال خودتون پیشنهاد میکنم حتما قبل از سنجش مدرسه با یک متخصص کاردرمانی ذهنی مشورت کنید و ازشون بخواین یه تست اولیه از کودکتون بگیرن اینجوری هم خیال شما راحت میشه و هم برای کودکتون تمرین میشه.wink

در پایان

این روزها که خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندانشان با توجه به شرایط کرونا هستند، سؤال پیش می آید که در این راستا چه اقدامات و تمهیداتی اندیشیده شده است؟

افزایش تعداد پایگاه های اولیه در هر استان متناسب با تعداد نوآموزان بدو ورود به دبستان با هدف کاهش تراکم جمعیت در پایگاه‌ها، کاهش تعداد پذیرش نوآموزان در هر پایگاه، افزایش  ساعت حضور دانش آموزان در پایگاه‌ها با فاصله ۳۰ دقیقه از یکدیگر، افزایش زمان فعالیت پایگاه‌ها از ساعت ۸ لغایت ۱۳، پیش‌بینی اتاق انتظار ویژه والدین نوآموزان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله این اقدامات است.

با توجه به اینکه سال تحصیلی جدید قرار است از نیمه شهریور آغاز شود، پایگاه‌های سنجش نیز باید سنجش نوآموزان را به موقع انجام دهند تا کلاس اولی‌ها بتوانند به موقع کتابشان را در مدرسه دریافت کنند چرا که ثبت‌نام دانش‌آموزان در سناد منوط بر ارائه شناسنامه سلامت و ثبت کتاب درسی نیز منوط به ثبت اطلاعات دانش آموزان در سامانه سناد است.

برای مشاوره تلفنی با مشاوران مام پلاس، تماس بگیرید:  09169935631

سوالات متداول

  • آیا در صورت ارجاع به سنجش تخصصی ، دانش آموز حتما به مدارس استثنایی خواهد رفت ؟

همان طور در این مقاله به آن اشاره شد ، ارجاع به سنجش سلامت تخصصی ضرورتا به معنای استثنایی بودن دانش آموز نیست و گاهی با درمان کوتاه مدت ، مشکل برطرف خواهد شد .

  • تفاوت مدارس استثنایی با مدارس معمولی در چیست ؟

وجود امکانات ویژه و کلاس هایی با جمعیت بسیار کمتر از تفاوت های این مدارس نسبت به مدارس عادی می باشد که در این مقاله به این تفاوت ها بیشتر پرداخته شده است .

  •  ثبت نام برای سنجش سلامت چگونه انجام می شود؟

ثبت نام برای سنجش سلامت در دو مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام حضوری انجام می شود. پیش ثبت نام نوآموزان به صورت الکترونیکی و توسط مدیران مدارس و ثبت نام حضوری توسط والدین دانش آموزان صورت می گیرد.

مشاورین مام پلاس

مشاورین ما جهت کمک به شما کنارتان هستند اگر به هردلیلی نیاز داشتید تا سنجش کودک دلبندتان ه بهترین نحو انجام گیرد کافی است راه ارتباطی یا شماره تماس خود را در قسمت پیام های وب سایت ما در گوشه پایین سمت چپ قرار داده و در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت. 

 

با امید بهبود تمامی بیماران

ملیکا بخشی


برچسب ها

ملیکا بخشی

ملیکا بخشی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود