برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
پیراستام چیست.jpg

شناخت همه جانبه شربت و قرص پیراستام به همراه تاثیر آن روی مغز و موارد مصرف این دارو

پیراستام یک نوع داروی نوتروپیک است که برای بهبود حافظه و تمرکز به کار می‌رود. این دارو معمولاً برای افرادی که با مشکلات حافظه و تمرکز مواجه هستند تجویز می‌شود.با ما همراه باشید تا تاثیرات و موارد مصرفی و عوارض این دارو رابشناسید

شربت پیراستام 

نوتروپیک ها  (نوتروپیک  به عنوان داروهای هوشمند هم شناخته می شوند)در دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. یکی از این داروها هم که ممکن است اخیرا بیشتر راجع به آن شنیده باشید، پیراستام است. مانند نوتروپیک های دیگر، تولید کنندگان پیراستام ادعا دارند که این محصول می تواند عملکرد ادراکی را بوسیله تقویت حافظه، شکل پذیری عصبی و غیره بهبود دهد.

پیراستام

اکثر تحقیقات قابل دسترسی که تاکنون انجام شده اند، متمرکز بر اثرات پیراستام در درمان بیماری های مربوط به پیری مثل دمانس و آلزایمر بوده اند. بعضی پژوهش های پزشکی مدارک و شواهدی را یافته اند که ثابت می کنند این دارو، نه تنها برای درمان از دست دادن حافظه مفید است، بلکه اضطراب، بی خوابی، صدمه مغزی، سرگیجه، تشویش و غیره را نیز مداوا می کند.

فارماکوکینتیک پیراستام :

  1. -زمان پیک پلاسمایی:۱/۵ساعت
  2. -نیمه عمر:۵ساعت
  3. -فراهمی زیستی:نزدیک به ۱۰۰درصد
  4. -دفع:ادراری

فارماکودینامیک :

پیراستام یک داروی نوتروپیک با نام شیمیایی 2-اوکسو-1-پیرولیدین استامید می باشد.
پیراستام از مشتقات حلقوی GABA است.

مکانیسم اثر پیراستام : 

این دارو تاثیرات روانی متعددی دارد چون می تواند سامانه های انتقال عصبی را منظم و متعادل نماید. تحقیقات نشان می دهند که این دارو می تواند تاثیرات مفیدی برسلامت ذهنی-ادراکی داشته باشد که این به دلیل خواص حفاظت عصبی و ضد تشنجی آن، توانایی اش برای بهبود گردش خون و عملکرد مغز برای تشکیل و سازماندهی مجدد ارتباطات عصبی به ویژه در واکنش به یادگیری یا کسب تجربه می باشد.

داروی پیراستام با اثر بر سیستم عصبی مرکزی بعنوان محرک مغزی،قشر مخ را در مقابل هیپوکسی محافظت می کند.

همچنین اثرات مهار چسبندگی پلاکت ها و کاهش ویسکوزیته خون با مقادیر مصرف بالای داروی پیراستام گزارش شده است.

موارد مصرف پیراستام :

اعتقاد بر این است که اثر اولیه پیراستام افزایش فعالیت گیرنده های موسکارینی استیل کولین است که در فرآیندهای یادگیری و حافظه نقش دارند. 

به همین دلیل، اغلب توسط دانش آموزانی که می خواهند برای گرفتن نمرات بهتر و افراد مسنی که می خواهند حافظه خود را تقویت کنند از آن استفاده می کنند.

پیراستام همچنین باعث افزایش گردش خون در مغز می شود که در نتیجه اکسیژن رسانی بهتر به بافت عصبی و بهبود متابولیسم مغز انجام می شود. این ممکن است منجر به سطوح انرژی ذهنی بهتر، افزایش تمرکز و انگیزه بیشتر شود.

همچنین تصور می شود که پیراستام محافظت کننده عصبی است و ممکن است به کاهش آسیب سلول های مغزی ناشی از سکته مغزی، تروما و پیری کمک کند. همچنین دیده شده است که اثرات آنتی اکسیدانی دارد و می تواند رادیکال های آزاد، سموم و مواد زائد را از بدن حذف کند.

  1. عامل كمكي در درمان صرع ميوكلونيك (با منشا قشر مخ) در بزرگسالان

(برای اشنایی با انواع تشنج اینجا کلیک کنید)

  1. افزایش سیالیت غشای سلولی که برای انجام وظیفه مناسب، زیست پذیری، رشد و تولید مثل سلول ها لازم است
  2. حفاظت دربرابر ناهنجاری های عصبی مثل آلزایمر و دمانس
  3. جلوگیری از زوال عقل
  4. کاهش تشویش و اضطراب(برای اموزش کاهش استرس در 10 دقیقه اینجا کلیک کنید)
  5. کمک به درمان صرع از جمله نوعی که واکنش غیر ارادی نامیده می شود
  6. کمک به بهبودی پس از بازیابی به دلیل ضربه خوردن و صدمه مغزی
  7. جلوگیری از تنگ شدن رگ های خونی و بهبود گردش خون
  8. جلوگیری از لخته شدن خون در رگ ها و قلب به وسیله چسبیدن به سلول های داخل رگ ها
  9. درمان سرگیجه
  10. کمک به بازیابی پس از مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر مثل هروئین
  11. کمک به درمان بی خوابی
  12. کمک به درمان کم خونی سلولی
  13. مداوای ناهنجاری عصبی و عضلانی ( یک بیماری است که باعث حرکات تکراری غیرارادی به دلیل استفاده طولانی از داروهای مربوط به روان درمانی می باشد.)
  14. اختلالات رفتاری در کودکان
  15.  درک یا خواندن نوشته ها برای اشنایی با اختلال نوشتن و خواندن اینجا کلیک کنید
  16. اختلالات حرکتی برای اشنایی با تاخیر حرکتی اینجا کلیک کنید
  17. اختلال عملکرد حافظه
  18. اسکیزوفرنی

تاثیر پیراستام بر افسردگی : ایا پیراستام باعث افسردگی میشود یا به بهبود آن کمک میکند ؟

در حالی که اکثر افرادی که پیراستام را مصرف می کنند از آن به عنوان تقویت کننده مغز برای افزایش هوش خود استفاده می کنند، محققان معتقدند که این دارو همچنین مزایای زیادی برای کاهش اضطراب، بهبود خلق و خو و حتی درمان افسردگی دارد.

در مطالعات تحقیقاتی، پیراستام برای افزایش سطح دوپامین در گردش خون، که یکی از مواد شیمیایی عصبی است که با ایجاد احساسات شاد مرتبط است، دیده شده است. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی دارای سطوح پایین مزمن دوپامین هستند، بنابراین این مکانیسم عمل ممکن است به ویژه برای آنها مفید باشد.

روش دیگری که پیراستام ممکن است به افراد مبتلا به افسردگی کمک کند، ارتقا سطح انرژی بهتر است. علائم رایج افسردگی شامل احساس خستگی مداوم و خستگی در هنگام بیداری است.

این نوتروپیک از نظر بالینی ثابت شده است که جریان خون را به مغز افزایش می دهد و در نتیجه باعث افزایش تامین اکسیژن و متابولیسم بهتر می شود.

اکسیژن و گلوکز دو مورد از مواد مغذی هستند که مغز شما برای اطمینان از عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. با بهبود منبع انرژی مغز ، این فرضیه وجود دارد که ممکن است بر هوشیاری ذهنی تأثیر مثبتی داشته باشید و احتمالاً از برخی از احساس خستگی ناشی از افسردگی اجتناب کنید.

چندین مطالعه مختلف به اثرات پیراستام بر افسردگی و اضطراب در چند دهه گذشته پرداخته اند. یک مطالعه نشان داد که پیراستام علائم افسردگی را تا 32 درصد در بیماران مبتلا به زوال عقل و آلزایمر کاهش می دهد.

مطالعه دیگری در فیزیولوژی رفتاری علوم اعصاب نشان داد که پیراستام (مموتروپیل) در درمان افسردگی در بیماران مبتلا به برخی اختلالات عروق مغزی مفید است.

مطالعه دیگری در مجله هندی بیولوژی تجربی افزایش سطح سروتونین (هورمون شادی)در مغز را هنگام مصرف دوز بالای پیراستام مشاهده کرد.

کارآزمایی‌های دیگری نیز وجود داشته است که اثر تقلیدی گابا پیراستام را نشان می‌دهد، به همین دلیل است که این ترکیب می‌تواند علائم افکار مضطرب را کاهش دهد و احساس آرامش را افزایش دهد

آیا این دارو باعث خواب الودگی میشود ؟

آیا پیراستام شما را خواب آلود می کند یا حافظه شما را بهبود می بخشد؟ پاسخ به این سوالات متفاوت خواهد بود و بسیاری از کاربران مزایایی را تجربه می کنند. اگرچه تحقیقات در مورد این مکمل محدود است، بسیاری از افراد بهبود تمرکز، خلق و خو و شناخت را در حین مصرف آن گزارش کرده‌اند. پیراستام یکی از بهترین راستام ها برای تمرکز و یادگیری است. به همین دلیل به راحتی یکی از محبوب ترین ترکیبات نوتروپیک در بین متخصصان و دانشجویان است.

با این حال، نگرانی هایی وجود دارد که پیراستام ممکن است علیه شما کار کند و باعث شود که در وسط روز کاری احساس خواب آلودگی کنید. برخی دیگر اصلاً هیچ تغییری را تجربه نکرده اند و مطمئن نیستند که آیا این به علائم آنها کمک می کند یا احساس خستگی بیشتری در آنها ایجاد می کند. این احتمالاً یک تصمیم شخصی است و بهترین راه برای یافتن اطلاعات بیشتر این است که خودتان تحقیق کنید.

در این مقاله، ما قصد داریم نحوه عملکرد پیراستام، عوارض جانبی آن و اینکه آیا شما را خواب‌آلود می‌کند یا خیر بررسی کنیم. ما اثرات پیراستام بر خواب را بررسی خواهیم کرد و در مورد اینکه آیا شما را خواب‌آلود می‌کند یا در واقع باعث بی‌خوابی می‌شود، بحث خواهیم کرد. لطفاً هر نظری را که ممکن است در مورد پیراستام و خواب آلودگی دارید در قسمت نظرات در انتها ارسال کنید.

مقدار و روش مصرف این دارو : 

در افراد بالای 16 سال روزانه بین 1.6 و 4.8 گرم پیراستام از طریق دهان بخورند. مقادیر بالاتر از 9.6 گرم در روز در بعضی تحقیقات استفاده شده اند، هر چند که بیشترین مقداری که توصیه می شود، معمولا 1600 میلی گرم است که 3 بار در روز مصرف می گردد و حداکثر به 4800 میلی گرم می رسد.

در بعضی تحقیقات، مقادیر زیادی از پیراستام مورد نیاز بوده اند تا دارای فایده باشند. همچنین مشخص شده که تفاوت های زیادی در بین استفاده کنندگان از پیراستام وجود دارند، یعنی افراد به طور متفاوتی به یک مقدار ثابت از پیراستام واکنش نشان می دهند که دلیل آن کاملا مشخص نیست.

در اکثر موارد، پیراستام برای افراد زیر 16 سال تجویز نمی شود. این موضوع بخصوص وقتی صحیح است که با یک پزشک تغذیه مشورت گردد و لذا همیشه قبل از استفاده از مکمل های جدید، با پزشک خود صحبت کنید.

در بعضی پژوهش ها، پیراستام به کودکان داده شد تا به درمان بیماری هایی مثل هجی کردن هایی که نیاز به توقف تنفس دارند یا افرادی که مبتلا به بی خوابی هستند، بپردازند. مقادیر بین 40 و 100 میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن، به شکل ایمن و سالم در کودکان آزمایش شدند.

پیراستام می تواند در هر ساعت از روز مصرف شود و نیازی به خوردن آن همراه با غذا نیست و در آب هم حل می شود و لذا با معده خالی نیز هضم می گردد.

عوارض جانبی :

یکی از بی خطرترین نوتروپیک هایی است که می توانید استفاده کنید . این عوارض جانبی شناخته شده بسیار کمی دارد و با اکثر داروها تداخل ندارد.

در واقع، کل کلاس نوتروپیک ها به طور خاص طراحی شده اند تا نمرات بسیار پایینی در شاخص سمیت درمانی داشته باشند. به عنوان مثال، پیراستام امتیازات سمیت کمتری نسبت به نمک خوراکی و کافئین دارد.

در دوزهای بالا، برخی عوارض جانبی خفیف مانند سردرد، حالت تهوع، مشکل در خواب، ناراحتی معده، اضطراب و خستگی ممکن است تجربه شود.

شایع ترین عارضه جانبی پیراستام سردرد است. به طور معمول می توانید با اطمینان از اینکه کولین کافی در رژیم غذایی خود دارید از این وضعیت جلوگیری کنید.

از آنجایی که پیراستام باعث می شود بدن شما از استیل کولین (که از کولین تولید می شود) استفاده کند، داشتن مقدار کافی از این پیش ماده در بدن برای حمایت از تقاضا بسیار مهم است. در بیشتر موارد، مکمل کولین اضافی برای متوقف کردن تجربه " سردرد پیراستام " کافی است

خستگي، عصبانيت، اختلال رفتاري، اسهال ، افزايش وزن، خواب‌آلودگي يا بي‌خوابي، افسردگي و بثورات پوستي جزو عوارض جانبی این دارو محسوب میشود.

موارد زیر نیز ممکن است جزو عوارض جانبی پیراستام باشند:

  • تشنج عضلانی
  • خارش پوست
  • کاهش توانایی در رانندگی
  • اثرات منفی توقف استفاده از پیراستام و احتمال افزایش وابستگی به آن
  • پرجنبشی
  • بی خوابی

موارد منع مصرف :

اگر بیماری خاصی دارید قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید.مخصوصا اگر علایم  مانند علایم زیر دارید:

  1. حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  2. بارداری یا قصد باردار شدن
  3. شیردهی
  4. سابقه خونریزی مغزی
  5. مشکلات لخته شدن خون
  6. خونریزی غیرعادی
  7. چنانچه اخیراً عمل جراحی انجام داده‌اید
  8. مشکلات کبدی
  9. مشکلات کلیوی
  10. اختلال حرکتی به نام هانتینگتون
  11. چنانچه هورمون‌های تیروئید مصرف می‌کنید
  12. چنانچه رژیم غذایی کنترل نمک دارید

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود.

پیراستام تاثیر دارو های زیر را افزایش میدهد:

  • سیلوستازول
  •  کلوپیدوگرل
  •  دی پیریدامول
  •  اپتیفیباتاید
  •  پراسوگرل
  •  تیکلوپیدین
  •  تیروفیبان

عوارض قطع قرص پیراستام  چیست ؟

پیراستام یکی از داروهای گروه نوتروپیک هست که برای بهبود عملکرد شناختی، حافظه و تمرکز مصرف می‌شود. از عوارض قطع قرص پیراستام می توان به  علائمی از قبیل افزایش تحرک، اضطراب، خلط دهان، سردرد، خواب آلودگی و گیجی اشاره کرد.

البته این نکته را همیشه مورد توجه داشته باشید که قبل از قطع کردن هر گونه داروی تجویز شده توسط پزشک، با او مشورت کنید. برخی از داروها ممکن است باید به تدریج کاهش داده شوند و قطع کردن آن‌ها ممکن است عوارض جانبی خطرناکی را به همراه داشته باشد.

عوارض قطع قرص پیراستام  چیست ؟

پیراستام یکی از داروهای گروه نوتروپیک هست که برای بهبود عملکرد شناختی، حافظه و تمرکز مصرف می‌شود. از عوارض قطع قرص پیراستام می توان به  علائمی از قبیل افزایش تحرک، اضطراب، خلط دهان، سردرد، خواب آلودگی و گیجی اشاره کرد.

البته این نکته را همیشه مورد توجه داشته باشید که قبل از قطع کردن هر گونه داروی تجویز شده توسط پزشک، با او مشورت کنید. برخی از داروها ممکن است باید به تدریج کاهش داده شوند و قطع کردن آن‌ها ممکن است عوارض جانبی خطرناکی را به همراه داشته باشد.

هشدار ها و  نکات قابل توجه

  1. #از قطع ناگهاني دارو خودداري نمائيد.
  2. #مصرف در سالمندان و بيماران مبتلا به اختلالات كليوي بايد با احتياط انجام شود.
  3. #داروی پیراستام ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود، لذا قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.
  4. #مصرف این دارو در بارداری ممنوع است

دارو های مشابه

لوتیراستام

شرایط نگهداری دارو

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

جایگزین های طبیعی و بهتر برای این دارو

بجای استفاده از داروهایی که هنوز تحت بررسی هستند و لزوما برای بسیاری از سالمندان موثر نیستند، از مواد غذایی زیر به جای پیراستام استفاده کنید:

  1. روغن امگا 3 ماهی: پژوهش ها نشان می دهند امگا  3 میتواند به عملکرد ادراکی کمک کند که این کار را با کاهش ورم، مراقبت از حافظه و محافظت از بدن در برابر افسردگی و آلزایمر انجام می دهد..همچنین به جای مکمل های غذایی، شما می توانید امگا 3 را از ماهی های قزل آلا، ساردین، تون، خال مخالی و شاه ماهی بدست آورید.
  2. قارچ های دارویی : در تحقیقات نشان داده شده است که این نوع قارچ می تواند به عملکرد ادراکی کمک کند و از زوال عقل در بزرگسالان جلوگیری نمایند، توانایی افراد را در برابر اضطراب افزایش دهند و هورمون هایی مثل کورتیزول را متعادل کنند.
  3. گیاهان تعدیل کننده :مثل آشواگاندا، آسترالاگوس و رودیولا در کاهش اضطراب، کم کردن سطح هورمون های خون، از بین بردن افسردگی و ایجاد تغییرات مثبت در عملکرد مغز موثر هستند.
  4. عصاره چای سبز و دیگر منابع طبیعی کافئین می توانند تاثیرات مثبتی بر رفتار داشته باشند، با ورم و آماس مبارزه کنند و آرامش و فعالیت را افزایش دهند.
  5. جنسینگ گیاهی است که می تواند موجب آرامش شود و حافظه را تقویت کند و اضطراب و خستگی را از بین ببرد.
  6. چهل گیاه نشان داده است که دارای اثرات ضد ورم، ضد اکسیدان  و بهبود دهنده گردش خون می باشد.

پیراستام چه تاثیری بر فلج مغزی دارد؟

برای اموزش و تسهیل نشستن اینجا کلیک کنید

نوتروپیل یا پیراستام از جمله داروهایی می باشد که به کرار برای کودکان فلج مغزی تجویز می گردد عملکرد اصلی این دارو افزایش جریان خون و فعال کردن عملکرد مغز است.

برای  اموزش و تسهیل غلتیدن نوزاد اینجا کلیک کنید

فواید پیراستام در فلج مغزی:

1-تقویت عملکرد مغز :

 تحقیقات نشان داده که مصرف داروی پیراستام می‌تواند باعث تحریک و تقویت عملکرد مغز شود مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که داروی پیراستام با تحریک غشای سلولی بدن باعث ارسال و دریافت بهتر سیگنال های عصبی می شود. .

مطالعات دیگری نشان می‌دهد که داروی پیراستام باعث افزایش گردش خون و تامین اکسیژن و گلوکز در مغز می شود و این می تواند باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی فرد فلج مغزی شود.

مطالعات دیگری که روی ۱۶ فرد سالم انجام شد مشخص شد که این افراد پس از چهارده روز در انجام مهارت های گفتاری و کلامی و حافظه عملکرد بهتری داشتند

 همچنین این تحقیقات در ۱۸ سالمند نیز ادامه پیدا کرد و مشخص شد که این افراد در مقایسه با افرادی که مصرف دارو نداشتند به طور قابل‌توجهی عملکرد بهتری داشتند.

2-کاهش  اختلال یادگیری :

تحقیقات نشان می دهد که مصرف پیراستام در کودکان فلج مغزی می تواند مشکل خواندن یا دیسلکسی را در کودکان فلج مغزی کاهش دهد

در یک مطالعه دیگر بیش از ۶۲۰ کودک سی پی  مورد بررسی قرار گرفتند مشاهده شد که با مصرف ۳ گرم پیراستام به صورت روزانه تا ۸ هفته به‌طور مشخصی قابلیت یادگیری آنها بهبود پیدا کرد.

3-کنترل تشنج :

 تشنج در کودکان فلج مغزی یکی از علائم شایع می باشد که می تواند بسیاری از فعالیت های روزمره آنها نظیر نوشتن خوردن و راه رفتن را تحت تاثیر قرار دهد.

برای تسهیل و اموزش راه رفتن اینجا کلیک کنید

 مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد مصرف پیراستام یا نوتروپیل می‌تواند کودکان فلج مغزی را در برابر تشنج محافظت کند.

در یک مطالعه ۱۱ نفر بود که مغزی تحت درمان روزنه ۲۰ گرم پیراستان قرار گرفتند و به مدت ۱۸ ماه مصرف آن ها ادامه پیدا کرد و نهایتا محققان به این نتیجه رسیدند که راستان به شکل کاملاً واضح ای باعث کاهش تشنج در آنها شد.

4- بهبود حافظه :

نقص حافظه و ضعف حافظه نیست یکی از علائم اصلی بیماران سی پی باشد که می تواند زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات آموزشی آنها را دوچندان کند.

 مطالعات روی کودکان فلج مغزی نشان می‌دهد که پیراستام با کنترل آمیلوئید بتا می تواند باعث کاهش مشکلات حافظه در کودکان سی پی شود.

همچنین مطالعات انسانی که توسط محققان آمریکایی انجام شده است نشان می‌دهد که پیراستام می‌تواند به تقویت عملکرد ذهنی کودکان فلج مغزی کمک کند.

5- کاهش درد و التهاب

درد ناشی از اسپاسم یکی از علائم سکه در پلکان سی پی به وفور دیده می شود مصرف پیراستام می‌تواند در خصوص کاهش درد و تسکین  التهاب ناشی از کم تحرکی در کودکان فلج مغزی موثر باشد.

 در مطالعات انجام شده مشخص شده است که داستان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است بدین شکل که خننثی کردن رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها می‌تواند از آسیب سلولی جلوگیری نماید.

 همچنین مطالعات نشان داده است که این راستا می تواند با سرکوب تولید سیتوکین ها یا همان سلول هایی که پاسخ ایمنی بدن را تحریک می کنند و باعث التهاب می شوند منجر به کاهش التهاب در بدن کودکان فلج مغزی شوند. 

برای اشنایی با فلج مغزی اینجا کلیک کنید

عوارض جانبی پیراستام در کودکان فلج مغزی

به طور کلی داروی کم خطر و کم عوارض محسوب می شود و در مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه حداکثر ۲۵ گرم پیراستام هیچگونه عوارضی را در بدن کودکان به جا نخواهد گذاشت.

 برخی از عواملی که ممکن است  ایجاد شود شامل افسردگی ،اضطراب ،خستگی ،بی خوابی، سردرد ،تهوع و اسهال باشد.

 در صورتی که داروی مرتبط با سیستم مغز و اعصاب را مصرف می کنید قبل از مصرف پیراستام حتماً با پزشک خود مشورت کنید. 

برای تسهیل مهارت چهار دست و پا اینجا کلیک کنید

تاثیر پیراستام در کودکان تاخیر رشد :

نوتروپیل با نام علمی پیراستام داوریی است که با تحریک گیرنده های موسکارینی استیل کولین و NMDA گلوتامات باعث تحریک مسیرهای عصبی مربوط به یادگیری در قشر مغز می شود و در بیماران سکته مغری و آلزایمر تجویز می گردد. با استناد به همین مکانیسم اثر، برخی پزشکان آن را برای کودکان مبتلا به تاخیر رشد تجویز می کنند اما به دلیل اثرات تحریکی این دارو، تجویز آن در کودکان می تواند منجر به بیش فعالی شود.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد به تمامی سوالاتتان پاسخ دهد . در صورت استفاده از پیراستام با به اشتراک گذاشتن نظراتتان به مادران دیگر نیز کمک کنید 

با امید بهبودی تمام بیماران

ملیکا بخشی

 

 

 

 

 


ملیکا بخشی

ملیکا بخشی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود