برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
عکس عمل بینی.jpg

همه چیز راجب عمل زیبایی بینی

در صورتی که شما به دنبال انجام جراحی بینی هستید، لازم است چند نکته مهم را در این رابطه مورد توجه قرار دهید. با مطالعه این مطلب شما می توانید اطلاعات بیشتر درباره این عمل زیبایی بینی، ریسک ها و مزایای احتمالی آن بدست آورید.سایت مام پلاس در تلاش است که شما را با دید بهتری برای عمل بینی آشنا کند....

عمل جراحی بینی یکی از پنج عمل جراحی است که بیشتر از بقیه عمل ها بر روی افراد متقاضی انجام می شود. در طول درمان، یک جراح پلاستیک وضعیت غضروف و استخوان بینی را اصلاح می کند تا به این ترتیب ظاهر مورد نظر بیمار برای بینی خود را ایجاد نماید. برای زنان و مردانی که از اندازه و ظاهر بینی خود ناراضی هستند، عمل جراحی رینوپلاستی می تواند یک روش بی خطر، موثر و آزمون شده در طول زمان برای رفع مشکلات ظاهری بیمار باشد. هنگامی که این عمل جراحی توسط یک جراح با تجربه انجام می شود، نتایج آن می تواند منجر به بهبود توازن اجزای صورت و کمک به بیماران برای بازیابی اعتماد به نفس باشد. عمل جراحی رینوپلاستی همچنین می تواند برای اصلاح اشکالات ساختاری مانند بینی عقابی همچون مشکلات تنفسی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

افراد مناسب برای عمل جراحی زیبایی بینی

اکثریت قریب به اتفاق افرادی که از عمل جراحی برای تغییر شکل خود استفاده می کنند، از وضعیت ظاهری فعلی بینی خود ناراضی هستند و تمایل دارند تناسب بینی خود با سایر اجزای صورت را بهبود بخشند. درصد به نسبت کمتری از این افراد، بیمارانی هستند که با ناراحتی یا مشکلات تنفسی به خاطر نقص ساختاری یا آسیب دیدگی های قبلی ایجاد شده مواجه هستند. افراد مناسب برای انجام این عمل جراحی می بایست از سطح سلامت مناسب برخوردار بوده و درک صحیح از ریسک ها و خطرات این عمل جراحی داشته باشند. عکس های عمل زیبایی بینی، قبل از درمان به بیمار نشان داده می شود. لازم است انتظارات بیمار درباره نتایج این درمان واقع بینانه باشد. یک فرد مناسب برای عمل جراحی زیبایی تغییر شکل بینی می تواند دارای شرایط زیر باشد:

  • بینی بسیار بزرگ یا بسیار کوچک به نظر خود در مقایسه با سایر اجزای صورت داشته باشند.

  • بر روی پل بینی خود قوز داشته باشند.

  • یک بینی پهن داشته باشند.

  • سر بینی آنها افتادگی داشته، رو به جلو باشد، یا بیش از حد بزرگ به نظر برسد.

  • نوک بینی پیازی داشته باشند.

  • سوراخ های بینی آنها بیش از حد بزرگ بوده یا جمع شده باشد.

  • دچار مشکل انحراف بینی یا عدم قرارگیری بینی در وسط صورت باشند.

  • به خاطر آسیب دیدگی دچار عدم تقارن ظاهری بینی شده باشند.

  • به خاطر مشکلات مربوط به ساختار داخلی بینی مشکلات تنفسی همچون انحراف تیغه یا سایر مشکلات مربوط به آن داشته باشند.

انواع جراحی های پلاستیک بینی

انواع جراحی های پلاستیک بینی که بر روی بیماران انجام می شود به شرح زیر هستند:

مطلب زیر را بخوانید:

تکنیک های عمل بینی باز و بسته و اقدامات قبل و بعد از عمل

اصلاح شکل نوک بینی:

سر بینی دقیقاً در انتهای بینی قرار می گیرد و در برخی افراد یک طرف بینی متفاوت از طرف دیگر آن می باشد. برای مثال یک طرف سر بینی می تواند بزرگتر، کوچکتر، بالاتر، پایین تر یا دارای کمی انحراف نسبت به سمت دیگر باشد. به هر حال جراح می تواند با دستکاری وضعیت غضروف زیر سر بینی یک ظاهر متقارن برای هر دو طرف آن ایجاد نماید.

اصلاح انحراف بینی:

 انحراف بینی زمانی ایجاد می شود که استخوان ها و یا تیغه بینی در یک چهارم خط میانی صورت قرار نداشته باشد. در نتیجه این شرایط، بینی بیمار از نظر ظاهری به یک طرف کشیده خواهد شد. در اکثر مواقع، انحراف بینی یک مشکل ارثی است، هر چند این شرایط می تواند در نتیجه یک آسیب دیدگی نیز ایجاد شود. به هر حال جراحی می تواند با دستکاری استخوان ها و تیغه بینی، ظاهر آن را بطور دائمی صاف کرده و انحراف بینی را از بین ببرد.

بینی فرو رفته:

 گاهی اوقات بینی بعضی افراد دارای فرو رفتگی بر روی قسمت پل بینی است که در اصطلاح به این مشکل بینی فرو رفته گفته می شود. معمولاً این مشکل با دستکاری غضروف بینی یا استفاده از یک ایپلمت یا پروتز درمان می شود. نتایج حاصل از این درمان می تواند یک بینی صاف ، مسطح و یکنواخت در قسمت پل بینی برای فرد به همراه داشته باشد.

جراح بینی گوشتی:

 بعضی افراد احساس می کنند ظاهر بینی آنها از روبرو مناسب است و حتی ممکن است از پهلو نیز مناسب باشد، اما آنچه این افراد نسبت به آنها ناراضی هستند، ضخامت بینی و حجیم بودن آن است و به همین خاطر این افراد تمایل به نازک کردن بینی خود دارند. به هر حال، اگر بینی فرد به خاطر ساختار استخوانی زیر آن پهن باشد، جراح پلاستیک معمولاً می تواند کاهش چشمگیر در عرض بینی بیمار ایجاد نموده و به این ترتیب ظاهر بینی را با توجه به خواست فرد اصلاح نماید.

کوچک کردن بینی:

 در صورتی که بینی شما بطور واضح برای صورتتان بسیار بزرگ است، می توان از روش جراحی رینوپلاستی برای کاهش اندازه بینی استفاده کرد. اکثر بینی های بزرگ دارای ساختار استخوانی هستند که تغییر شکل آن به سادگی امکان پذیر است.

بینی کوچک:

همه افراد به دنبال داشتن بینی کوچکتر نیستند. برای مثال، اگر بینی فرد به خاطر تصادف آسیب دیده و پل روی آن تخریب شده است، یا اگر در حالت عادی بینی فرد کوچک است، از عمل جراحی رینوپلاستی می توان برای افزایش اندازه بینی و ایجاد نتایج مورد انتظار بیمار استفاده کرد. برای بالا آوردن پل بینی، جراح پلاستیک یکی از دو روش زیر را مورد استفاده قرار می دهد:

  1. روش اول شامل گرفتن غضروف از بینی، گوش یا دنده ها و استفاده آن برای تغییر شکل بینی می باشد.

  2. در روش دوم از ایمپلنت یا پروتز ساخته شده از سیلیکون یا سایر مواد مشابه استخوان برای ایجاد تغییرات ظاهری در بینی بیمار استفاده می شود.

این مطلب را بخوانید: انواع مدل های بینی

رفع قوز بینی:

برآمدگی یا قوز بینی می تواند در نتیجه آسیب دیدگی یا به خاطر مسائل ژنتیک ایجاد شود، اما مسائل ژنتیک رایج ترین دلیل ایجاد قوز بینی است. قوز بینی می تواند برای همه انواع و ظاهرهای مختلف بینی ایجاد شود. اما اگر شما دارای مشکلات خاص در این رابطه هستید، جراح می تواند به سادگی قوز بینی شما را با دستکاری غضروف زیر پل بینی اصلاح کرده و ظاهر بینی شما را صاف نماید.

سر بینی بزرگ:

سر بینی بزرگ معمولاً ظاهر پیازی دارد و باعث می شود انتهای بینی گرد تر از حالت عادی یا چاق به نظر برسد. جراح می تواند با دستکاری سر بینی در غضروف زیر آن تغییر ایجاد کرده و ظاهر آن را اصلاح نماید.

آمادگی برای عمل جراحی

قبل از عمل جراحی بینی تغییر شکل بینی، لازم است فرد بیمار برای سرعت بخشیدن به دوره ریکاوری و حداقل کردن ناراحتی های احتمالی پس از عمل و نیز کاهش ریسک مشاهده عوارض بعد از عمل زیبایی بینی به چند نکته به شرح زیر توجه نماید:

رژیم غذایی:

 چند هفته قبل از عمل جراحی زیبایی بینی، مهم است که بیمار رژیم غذایی سالم داشته باشد. تغذیه صحیح می تواند سرعت بهبود بیمار را افزایش داده و ریسک ایجاد عفونت را حداقل نماید.

مصرف دارو:

در هنگام آماده شدن برای عمل بینی، بیمار می بایست پزشک خود را از تمام داروهایی که در حال حاضر مصرف می کند، مطلع نماید. در واقع، مصرف بعضی داروهای خاص می تواند قبل یا بعد از جراحی برای بیمار مشکل ایجاد کند. به این ترتیب پزشک می تواند بطور موقت مصرف دارو را منع کرده یا داروهای جایگزین بی خطر برای بیمار تجویز نماید.

سیگار کشیدن:

 مصرف تنباکو می تواند باعث آهسته شدن جریان گردش خون در بدن شود. به خاطر اینکه در این حالت اکسیژن نمی تواند به سرعت به محل های ایجاد شکاف برسد، افراد سیگاری با دوره ریکاوری طولانی تر و ریسک عفونت بالاتر مواجه می شوند و احتمال باقی ماندن جای زخم بر روی صورت آنها بیشتر است. با وجودی که استفاده از این روش درمانی برای افراد سیگاری نیز امکان پذیر است، این افراد می بایست حداقل دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل جراحی از سیگار کشیدن خودداری نمایند.

روز عمل جراحی:

 شب قبل از عمل جراحی زیبایی بینی، بیمار می بایست به خوبی استراحت کرده و از خوردن و نوشیدن پس از نیمه شب خودداری کند. قبل از مراجعه به بیمارستان یا مرکز خدمات جراحی، بیمار می بایست صورت و موی خود را به منظور اجتناب از آلودگی باکتریایی شستشو دهد. به دلایل خاص، در این زمان نباید از لوازم آرایشی یا سایر محصولات زیبایی استفاده شود.

عمل جراحی

به خاطر اینکه امروزه بسیار از انواع مختلف جراحی بینی با اهداف مختلف برای درمان افراد استفاده می شود، این روش جراحی بطور گسترده بستگی خاص به ویژگی های درمانی هر فرد دارد. به هر حال، در این رابطه اقدامات خاص برای همه انواع عمل جراحی تغییر شکل بینی می بایست انجام شود.

بی هوشی

پزشک عمل جراحی زیبایی بینی را با یکی از دو روش زیر انجام می دهد:

  1. بی هوشی عمومی:

 که با استفاده از ماسک یا تزریق انجام می شود و بیمار را در حالت کاملاً خواب فرو می برد.

  1. بی حسی از طریق تزریق به داخل رگ بیمار:

 در این حالت پزشک صورت بیمار را به صورت موضعی با تزریق مواد آرام بخش قوی به داخل رگ بی حس می کند. به این ترتیب بیمار در حالت نیمه خواب فرو می رود و چیز زیادی از عمل جراحی پس از بر طرف شدن تاثیر داروی بی حسی به خاطر نخواهد آورد.

برای انتخاب روش بی هوشی مناسب برای عمل جراحی بینی پزشک با بیمار از نزدیک صحبت خواهد کرد.

بخوانید: سوالات متداول پرسیده شده راجب عمل بینی

فرآیند عمل جراحی

پس از تاثیر گذاری داروی بی حسی، جراح شکاف های کوچک در داخل سوراخ های بینی یا در پایه تیغه بینی ایجاد می کند. به این ترتیب جراح می تواند با دقت پوست بینی را برداشته و به استخوان و غضروف آن دسترسی پیدا کند. سپس بافت مورد نیاز را برداشته یا از پیوند بافت در صورت نیاز استفاده کند. معمولاً، پزشک از روش های محافظه کارانه برای تاثیر ناشی از عمل جراحی بر بافت های اطراف محل درمان استفاده کرده و سعی می کند با استفاده از روش های مناسب ظاهر مورد نظر بیمار را ایجاد کند. هنگامی که فرآیند تغییر شکل بینی کامل شد، پزشک پوست برداشته شده بینی را به محل اولیه باز گردانده و ظاهر جدید بینی را ایجاد می نماید. در نهایت شکاف های ایجاد شده بسته می شوند.

بستن بینی

در روزهای اول پس از عمل جراحی بینی، مهم است که از تغییرات ایجاد شده در بافت بینی حفاظت شود. پس از بستن شکاف های ایجاد شده در طول عمل جراحی، جراح از یک اسپلینت به منظور کمک به حفظ ظاهر جدید بینی استفاده می کند. در بعضی موارد، پزشک همچنین از قطعه های گاز استریل یا بانداژ مخصوص در داخل منافذ بینی استفاده می کند. به این ترتیب می توان خون ریزی بیمار را کاهش داده و تیغه بینی را در محل جدید تثبیت کرد. به هر حال استفاده از گاز استریل می تواند مقداری ناراحتی برای بیمار ایجاد کند. معمولاً گاز بینی در طول چند روز پس از عمل جراحی زیبایی بینی خارج می شود و در صورت نیاز از چسب مخصوص برای حفظ نتایج عمل جراحی استفاده می گردد.

بهبودی و مراقبت های پس از عمل جراحی

عمل بینی به چند هفته زمان برای ریکاوری نیاز دارد و بیماران می بایست به اقدامات خاص برای بهبود سریع تر و اطمینان از دستیابی به نتایج زیبایی مورد نظر خود و مراقبت های قبل از عمل بینی توجه نمایند.

مشاهده نتایج عمل

جراحی بینی را می توان برای اصلاح تعدادی از مشکلات زیبایی مورد استفاده قرار داد. این جراحی می تواند توازن بیشتر بین اجزای صورت ایجاد کرده و برآمدگی یا عدم تقارن بینی را اصلاح کند. همچنین عمل بینی می تواند نقش موثر در کاهش اندازه بینی داشته باشد. به هر حال جهت دستیابی به نتایج ایده آل مهم است که بیماران با جراح خود قبل از عمل جراحی صادق باشند.

جراحی بینی به این جهت منحصر به فرد است که مشاهده نتایج نهایی آن می تواند به گذشت یک سال زمان نیاز داشته باشد. در این حالت تاثیرات جانبی همچون ورم و کبودی اطراف بینی و چشم ها می تواند مانع از مشاهده نتایج درمانی در ناحیه بینی برای دو تا سه هفته اول پس از عمل جراحی شود. به این ترتیب لازم است بیمار در ارتباط با نتایج نهایی درمان خود صبور باشد. در ماه های اول پس از عمل جراحی، بینی به تدریج ظاهر جدید خود را پیدا خواهد کرد. به خاطر اینکه ایجاد نتایج نهایی این درمان به گذشت زمان نیاز دارد، پزشک معمولاً از بیمار می خواهد برای انجام رینوپلاستی اصلاحی حداقل یک سال صبر و تحمل داشته باشد.

مزایا :

روش جراحی زیبایی  بینی دارای مزایای مشخص به شرح زیر می باشد:

ایجاد تقارن بین اجزای صورت:

عدم توازن محدود در ناحیه بینی می تواند باعث ایجاد ایراد چشمگیر در ظاهر فرد شود. به این ترتیب عمل جراحی بینی می تواند یک ظاهر متوازن برای بیمار ایجاد نماید.

بهبود ظاهر:

تغییر شکل پل بینی یا سر آن می تواند توجه افراد را به سایر اجزای صورت جذب کند.

اندازه متناسب:

کاهش عرض بینی حتی به مقدار کم نیز می تواند تاثیر با اهمیت در تناسب بینی با بقیه اجزای صورت فرد داشته باشد.

برداشتن قوز یا اصلاح انحراف بینی:

 صرف نظر از اینکه قوز بینی در نتیجه عوامل ارثی یا به خاطر یک آسیب دیدگی ایجاد شده باشد، رینوپلاستی می تواند موارد نقص موجود بر روی پل بینی را اصلاح نماید.

علاوه بر مزایای زیبایی، رینوپلاستی می تواند مشکلات مربوط به سلامت فرد را نیز اصلاح کند. دو مزیت اصلی این روش برای اصلاح عملکرد بینی به شرح زیر می باشد:

بهبود مشکلات تنفسی:

عمل بینی می تواند مسیرهای بینی تنگ را باز کرده و مشکلات ساختاری آن را اصلاح نماید. به این ترتیب این عمل جراحی می تواند به بهبود مشکلات تنفسی کمک کند.

اصلاح موارد نقص مادرزادی:

عمل زیبایی  بینی می تواند مشکلات خارجی و نیز مشکلات مادرزادی داخلی بینی همچون انحراف تیغه بینی را اصلاح نماید.

هنگامی که جراحی بینی برای رفع مشکلات ساختاری استفاده می شود، موسسات ارائه دهنده خدمات بیمه ممکن است هزینه آن را تحت پوشش خود قرار دهند.

عوارض جانبی موقت بعد از عمل جراحی

هر چند عوارض جانبی بلند مدت در این عمل جراحی نادر است، با این وجود رینوپلاستی می تواند برخی عوارض جانبی موقت برای فرد به شرح زیر به همراه داشته باشد:

کبودی:

کبودی معمولاً در نواحی اطراف چشم ها ایجاد شده و با گذشت 10 روز از عمل جراحی از بین می رود.

ناراحتی:

 بیماران ممکن است با مقداری ناراحتی و التهاب به خصوص در نواحی تغییر شکل داده شده بینی یا بافت خارج شده برای پیوند استخوان مواجه شوند. در اکثر موارد، افراد بیمار می توانند ناراحتی خود را با مصرف داروهای مسکن موجود بر طرف نمایند.

ورم:

بخش عمده ورم ایجاد شده پس از عمل جراحی معمولاً با گذشت چند هفته از بین می رود. به هر حال، بر طرف شدن کامل این عارضه به شش ماه تا یک سال زمان نیاز دارد.

تاثیرات جانبی داروی بی هوشی:

 بعضی از افراد ممکن است با احساس تهوع پس از استفاده داروی بی هوشی مواجه شوند و این مشکل با تغییرات موقت در صدا و ترشح بیش از حد مایع مخاطی نیز می تواند همراه باشد.

خون ریزی بینی:

 داشتن خون ریزی از بینی برای 72 ساعت پس از عمل جراحی طبیعی و عادی می باشد. هر چند خون ریزی احتمالی پس از این دوره معمولاً جدی نیست، بیمار می بایست جراح خود را در صورت مشاهده این شرایط از خون ریزی بینی خود مطلع نماید.

خطرات :

هنگامی که این عمل جراحی توسط یک جراح پلاستیک با تجربه انجام می شود، می تواند یک روش بی خطر بوده و عوارض جانبی بلند مدت محدود برای بیمار به همراه داشته باشد. به هر حال، تمام جراحی ها دارای سطوح مشخص ریسک و خطر هستند. به همین دلیل، لازم است بیمار از این خطرات آگاه بوده و با توجه به دستورالعمل های مراقبتی جراح، فرآیند بهبود خود را تحت کنترل داشته باشد. در صورتی که در طول مدت بهبود هر گونه علائم غیر عادی در وضعیت بیمار مشاهده شود، لازم است در این رابطه با پزشک معالج ملاقات گردد.

عوارض جانبی بالقوه

خطرات جراحی بینی با وجود نادر بودن به شرح زیر هستند:

  • عفونت

  • واکنش آلرژیک به مواد بی هوشی

  • نتایج زیبایی نامطلوب شامل عدم تقارن بینی

  • باقی ماندن جای زخم نامطلوب پس از عمل جراحی

  • بی حسی

  • مشکلات تنفسی

  • خون ریزی مزمن بینی

  • سوراخ شدن تیغه بینی

  • هماتوم (تجمع خون در زیر پوست)

  • قطع شدن رگ های خونی

  • احتمال لزوم انجام عمل جراحی اصلاحی

 


خاطره کلاه کج

خاطره کلاه کج

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود