برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
خطرات انلاین بودن کودکان.jpg

خطرات آنلاین بودن کودکان در دوران کرونا

دراین مقاله به بررسی ورود کرونا به زندگی پرجنب و جوش کودکانه و تاثیر آن بر نظام های آموزشی و خطرهای در کمین کودک از جمله خطر انلاین پرداخته شده است و در نهایت برای حل این مشکلات راهی جلوی پای مخاطب قرار می گیرد ...

▪️مقدمه

کوید ۱۹ یا کرونا بیماری ویروسی هست که چند وقتی است بشر را درگیر خود کرده.
ناشناخته بودن ویروس و جهش های متعدد ، راهی جز قرنطینه و مراقب و فاصله گزاری اجتماعی ، همچنین استفاده از ماسک و الکل باقی نگذاشت.
خانه ها شدند پناهگاه امن جنگ با ویروس و ماسک و الکل همراه بشر.
بسیاری از مشاغل ضرر کردند ، تعطیل شدند و از رده خارج گشتند، بسیاری مشاغل هم با ظهور این ویروی رونق گرفتند.
مدارس تعطیل شدند و کودکان در خانه ماندند . کودک پر شر و شور دیروز، کودک ناآرام و پر از شوق بازی ، اکنون باید در خانه میماند.
اکنون دو مسئله اینجا مطرح است:

▪️سرگرمی کودک چه می شود؟
▪️تحصیل کودک به چه صورت خواهد بود؟


در پاسخ به سوال اول هر کس راهی پیشنهاد داد، بازی های خانگی ،بازی های اینترنتی ،بر روی پشت بام ، بازی های تهیجی و در عین حال آرام.
و اما مسئله پردردسر ،سوال دوم بود:
تحصیل چه؟
آیا میتوان با رعایت تمامی پروتکول های بهداشتی ، آموزش کودک ،او را به مدرسه فرستاد؟
آیا اصلا کودک با آن همه شور و حرارت بازیگوشی ، کامل یاد خواهد گرفت و رعایت خواهد کرد؟
به فرض رعایت کردن ،آیا میتوان تضمین کرد در کلاس ۳۰ نفره کسی مبتلا نشود ؟
جواب نه خواهد بود.
پس راه حل چیست؟
بله جواب مشخص شد ،آموزش انلاین برای کودک و سایر رده های سنی تصویب شد .
اما چگونه؟

 سوالات زیادی باید جواب داده می شد تا همچین برنامه ای را بتوان پیاده کرد.
مسئله اصلی نحوه ی دسترسی کودک به فضای مجازی است، خانواده ای که خیلی کنترل شده به کودک خود امکان استفاده از فضای مجازی می دهد ، اکنون باید گوشی موبایل را در اختیار کودک خود قرار می داد.
چقدر میتوان مراقب کودک بود؟
این سوال مهمی است.

▪️خطرات فضای مجازی

فضای مجازی پر از خطرات ریز و درشت برای کودک است ، طبق تحقیقات سازمان یونیسف میلیون ها کودک در معرض خطرانلاین(online risk) هستند. برای جلوگیری از این امر، یونیسف از دولت ها درخواست کرد که برنامه ها و سرویس های حمایت از کودکان را افزایش دهند ، هر کدام از کشورها راهکارهایی ارائه کردند و برنامه هایی را پیشنهاد دادند و بخش هایی موظف شدند که امنیت انلاین کودک را افزایش دهند، اما در کشور ما راهکارهای مفیدی ارائه نشد و بر روی این مسئله کار کارشناسی انجام نگردید. البته این به این معنی نیست که در کشورهای دیگر این خطر کامل رفع شد، همچنان کودکان در معرض انواع خطرهای انلاین هستند.


امکان دسترسی به محتوای نامناسب، تصاویر، مطالب نژادپرستانه و خشونت آمیز و.... همه اینها در فضای مجازی کودک را تهدید می کند.
علاوه بر مطالبی که عنوان شد، فضای مجازی ، عوارضی هم برای کودک به دنبال دارد،بازی های مجازی و پرتنش باید زمان بندی داشته باشند و کودک زیاد در معرض آن ها قرار نگیرد، در حالی که با مجازی شدن آموزش و قرنطینه شدن کودک در خانه ،کودکان هر چه بیشتر در معرض این خطر قرار گرفتند .

 

▪️راه حل در کشورهای پیشرفته 

در کشورهای پیشرفته از جمله آلمان و انگلستان، شرکت ها موظف شدند برنامه هایی را روی موبایل های بچه ها بارگزاری کنند که از دسترسی کودک به محتوای غیرقانونی و نامناسب جلوگیری می کند . در کشور باتوجه به نبودن چنین برنامه های پیشرفته و تحت نظارت دولت و همنین در دسترس بودن انواع فیلترشکن ها برای کودک، خطر باز هم مضاعف می شود.

خطر جایگزین شدن بازی های مجازی به جای بازی های تحرکی، از قبل شروع پاندمی کووید ۱۹ ، وجود داشت و با شروع این پاندمی به شکل روزافزون افزایش یافت و کودک کم تحرک دیروز ، تقریبا از حرکت باز ایستاد و انرژی هایی که باید با تحرک کودک تخلیه می شد، اکنون فقط و فقط بوسیله بازی مجازی و موبایل انجام می شد و تاثیرش را هم در حال حاضر و هم در آینده بر پیکره اجتماع انسانی خواهد گذاشت .


تمام مطالبی که عنوان شد علاوه بر تاثیر بر روان و جسم کودک، بر هدف اصلی در دسترس گذاشتن موبایل برای کودک که همان استفاده از گوشی همراه بعنوان وسیله ای برای کمک به آموزش مجازی است نیز تاثیر سوء خواهد گذاشت . پس باید راهی یافت که کودک برای آموزش، کمتر خود به صورت مستقل وارد فضای مجازی شود و بازی های کودک هم کنترل شده و تحت نظارت والدین انجام گیرد.
میتوان از اپلیکیشن هایی استفاده کرد که بر روی گوشی همراه نصب می شوند و آموزش های لازم را ارائه می دهند.

یکی از اپلیکیشن های جامع آموزش ابتدایی ، وب سایت مام پلاس هست www.mamplus.com، وقتی وارد این ادرس شدید میتوانید اپلیکیشن را بر روی گوشی خود نصب نمایید، همچنین با کلیک بر روی واژه های فعال زیر میتوانید بصورت مستقیم وارد بخش آموزشگاه مام پلاس شوید.

 آموزش ابتدایی

پیش دبستانی

و مهدکودک شوید.

 


 











برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود