برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
eef6dd08-05c4-4f18-b6c5-94b45619abc2.jpg

7 نشانه ی والدین بیش از حد مراقب یا والدین هلیکوپتری را بشناسید

آیا شما والدین بیش از حد مراقبی هستید؟ آیا این جمله یک تعریف است یا یک مشکل درشما(والدین )؟ آیا بیش از حد مراقب بودن تعریف مشخصی دارد ؟ امروز به بررسی این والدین می پردازیم ! پس با ما همراه باشید

■والدین بیش از حد مراقب (اصطلاحا والدین هلی کوپتر مانند)

 به تلاش والدین برای کنترل جزئی زندگی فرزندشان اشاره دارد. اگر مداوم درگیر  کودک خود باشید تا اطمینان حاصل کنید که کودک تصمیمات خوبی می گیرد و از او در برابر هرگونه احساس ناراحتی جسمی یا عاطفی محافظت می کنید و از مواجهه با عواقب رفتار او جلوگیری می کنید شاید شما از این دسته والدین باشید .
 

رفتار والدین بیش از حد مراقب ناشی از تمایل والدین برای مدیریت ناراحتی خود است ، زیرا آنها نمی توانند تماشا کنند که کودک آسیب می بیند ، شکست می خورد یا اشتباه می کند. در مواقع دیگر ، والدین در مورد تربیت فرزند خود احساس گناه می کنند و از اجرای عواقب آن خودداری می کنند.

 نظارت و مراقبت بیش از حد  می تواند عواقب جدی داشته باشد , از جمله توقف رشد کودک و وابستگی بیش از حد کودک  در اینجا علائم هشدار دهنده را به شما معرفی میکنیم 

 

●1. شما بر سر چیزهای کوچکی وارد مبارزه قدرت می شوید


 نزاع های مکرر قدرت می تواند نشان دهد که بیش از حد گزینش می کنید .
اگر متوجه شدید که با یک کودک 5 ساله درمورد خوردن سبزیجات و غذاهای سالم  بارها بحث می کنید و یا اینکه درمورد نحوه مدل دادن به موهای نوجوان 15ساله خود بارها نظر می دهید درگیر او هستید ، ممکن است مانع "پیشرفت استقلال" آنها شوید.

●2.شما از درون با خود می جنگید تا به فرزندتان اجازه دهید خودش انتخاب کند اما بسیاری از مواقع نمی توانید !

 گاهی این فکر که برای انجام همه کارها "بهترین راه" یا "راه صحیح" وجود دارد ممکن نیست  ،بسیاری از انتخاب ها و سلیقه ها در هر فرد متفاوت است و بهترین یا بدترینی وجود ندارد 

اگر نمی توانید اجازه دهید  فرزندتان فرصت های جدیدی را کشف کند از  پوشیدن لباس هایی که با هم منطبق نیستند و  یا انتخاب رشته هنر برای دانشگاه ..فرزند خود را منع می کنید و یا اورا مردد می کنید . این احتمال وجود دارد که بیش از حد فرزند خود را نگه داشته اید و مراقب اید و باعث گرفتن تجربه هایی زیادی از فرزندتان می شوید

 

●3. شما نمی توانید تحمل کنید که ببینید فرزند شما شکست می خورد .

 

هیچ کس دوست ندارد کودک خود را در شکست ببیند ، اما اگر هر وقت کودک شما با مشکل روبرو شد برای نجات او وارد شوید ، او از اشتباهات خود چیزی نمی آموزد. اگر هربار که تلاش می کند تا تکالیف خود را بفهمد و با اولین تلاش دخالت کنید و سریع به او پاسخ صحیح را بدهید ، کودک شما مهارت حل مسئله را پیدا نمی کند.

 گاهی اوقات ، بچه ها باید شکست را از نزدیک تجربه کنند. بهبودی از شکست فرصتی را برای کودکان فراهم می کند تا دریابند که چگونه می توانند کارها را در آینده متفاوت انجام دهند و نتیجه برسانند.

 

●4.شما نگران مسائلی هستید که والدین دیگر از آن نگرانی ندارند!
 

اگر شما همیشه تنها والدی هستید که به نظر می رسد برای اینکه کودکتان در مهد ممکن است آسیب ببیند یا دوست پیدا نکند نگران هستید ویا نمی توانید تصور کنید کودک 13 ساله شما با دوستانش از خیابان عبور می کند احتمال اینکه شما والد بیش از حد مراقب باشید وجود دارد فراموش نکنید اگر با کودک خود مانند یک انسان باهوش و با کفایت رفتار نکنید ، ممکن است او را از رسیدن به پتانسیل کامل خود محروم کنید .

 

●5. با بزرگسالان و اطرافیان در مورد نحوه برخورد آنها با کودک خود بحث می کنید
 

اگر می بینید که مرتباً با معلمان ، مربیان مهد کودک و سایر مراقبان درمورد قوانین آنها یا نحوه برخورد با کودک خود بحث می کنید ، این ممکن است به این معنی باشد که "بیش از حد مراقب " هستید.  این والدین معمولاً با معلمان تماس می گیرند تا درمورد فرزندشان نظر  بهتری بگیرند و یا مثلا به مادربزرگ اجازه دادن هر نوع خوراکی به کودکان نمی دهند.

"تلاش برای کنترل جزئی رفتار دیگران با کودک شما سالم نیست. بچه ها از یادگیری قوانین مختلف در محیط های مختلف باید بهره مند می شوند."


 

 ●6.برای شناسایی انتظارات مناسب سن کودک خود بیش از حد تلاش می کنید!
 

گاهی اوقات ، خواندن و بررسی قوانین و سبک های  فرزندپروری بیش از حد باعث درگیری و وسواس والدین  می شود. به عنوان مثال ، ممکن است والدینی کودکی را درگیر ده ها فعالیت کند و حتی ممکن است اوقات فراغت کودک را مدیریت کند تا اطمینان حاصل کند که او همیشه مثمر ثمر است. در مواقع دیگر ، والدینی که باور ندارند فرزندشان توانایی رفتاری مستقل را دارد ، ممکن است همه کارها را برای آنها انجام دهد - مانند تکالیف درسی - زیرا نگران هستند کودک نتواند این کار را درست انجام دهد.

 

●7. مسئولیت زیادی به فرزند خود نمی دهید!

در امان نگه داشتن فرزند از مسئولیت ، فقط در دراز مدت به او آسیب می رساند
این مهم است که به کودک خود آزادی بچه بودن را بدهید اما در زمان های مناسب مسئولیت های هرچند کوچک میتواند اورا برای تجربه های آینده آماده کند

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود