برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
be34dc64-4597-4c58-8a32-88f95439c8e7.jpg

تکنیک هایی برای تربیت جنسی کودکان

اگر فرزندتان  سراغتان آمد و گفت «من کجا بودم؟ و چگونه به دنیا آمدم؟» نگران نشوید. قرار نیست همه جزییات تولد را برایش تشریح کنید. تربیت جنسی کودک بسیار مهم است، اینکه والدین بدانند چگونه باید به سوالات جنسی کودکشان پاسخ دهند تا آسیبی به کودک نرسد. با وب سایت مام پلاس همراه باشید و اگر سوال یا پیشنهادی داشتید در قسمت دیدگاه پایین با ما در میون بزارید.

آموزش جنسی برای نوزادان زمانی شروع می شود که متوجه شوید آنها حساس شده اند و هنگامی که چنین نقاط عطف رشدی رخ می دهد، می توانید شروع به نامگذاری اعضای بدن کودک  هر چند وقت یکبار که لازم است، بخصوص زمانی که او را لباس می پوشانید یا او را عوض می کنید. 

دروب سایت مام پلاس ببینید

تربیت جنسی کودک

کنجکاوی های جنسی کودکان

آموزش جنسی، تمایلات جنسی و سلامت جنسی برای نوزادان و کودکان نوپا

۱) کودکان نوپا باید بتوانند تمام اعضای بدن انسان از جمله اندام های جنسی را نام ببرند. هر روز لحظاتی را برای آموزش  کودکان نوپاخود در مورد اعضای بدن انسان بیاموزید. توانایی استفاده از نام های صحیح برای اعضای بدن در این مرحله اولیه زندگی به آن ها این امکان را می دهد که هر گونه مسائل بهداشتی، جراحات یا سوء استفاده جنسی را بهتر بیان کنند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا بفهمند که استفاده از این قسمت‌های بدن باید مانند سایر قسمت‌های دیگر طبیعی در نظر گرفته شود، در نتیجه اعتماد به نفس و تصویر مثبت بدن را ارتقا می‌دهد . هنگامی که کودک در حال حمام کردن، لباس پوشیدن یا درآوردن لباس یا زمانی که قرار است روی قسمتی از بدن یا قسمتی از بدن تأکید شود، می توان این امر را بهتر به دست آورد.

 

۲). از آنجایی که بسیاری از کودکان نوپا کنجکاوی جنسی طبیعی خود را از طریق خودانگیختگی ابراز می کنند، باید بدانند که اعضای بدن آنها از جمله اندام تناسلی را نباید به طور نامناسب لمس کرد، بلکه با حفظ حریم خصوصی با آنها رفتار کرد. پسرها نباید آلت تناسلی خود را بکشند و دختران نباید واژن خود را مالش دهند

کودکان در مورد جنسیت و تمایلات جنسی از جای دیگری (رسانه‌ها - تلویزیون، خدمات اینترنتی رایانه‌ای، بازی‌ها، همسالان و دوستان و غیره) به جای از طریق والدین خود یاد می‌گیرند، و اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است فرصتی برای کاشتن ارزش‌های خانوادگی از دست برود. قرار گرفتن کودکان در معرض اطلاعات مربوط به جنسیت خیلی زودتر از آنچه که بسیاری از والدین تصور می کنند آغاز می شود. اگر والدین اخیراً شروع به آموزش آنها کنند یا اصلاً در انجام آن کوتاهی کنند، کنترل کمی بر آموزش جنسی که توسط فرزندانشان کسب می شود، خواهند داشت.

 

۳)ارتباط زودهنگام، صادقانه و قابل اعتماد در مورد رابطه جنسی می تواند به فرزندان شما بفهماند که رابطه جنسی و تمایلات جنسی بخش های سالمی از زندگی هستند و آنها را وادار می کند تا در آینده برای آموزش جنسی سالم به شما تکیه کنند زیرا بدون احساس خجالت یا ترس بالغ می شوند. باز هم، پایه محکمی برای کودکان فراهم می کند تا انتخاب های سالم تری در مورد زندگی جنسی خود از جمله رابطه صمیمی و انتخاب شریک جنسی داشته باشند

در وب سایت مام پلاس ببینید 

در مورد کنجکاوی های جنسی کودک چیکار کنیم

ویدئوی بهترین پاسخ به سؤالات جنسی کودکان بهمراه چند نکته کاربردی

تکنیک های برای تربیت جنسی کودک

من چه جوری به دنیا اومدم؟

اگر فرزندتان  سراغتان آمد و گفت «من کجا بودم؟ و چگونه به دنیا آمدم؟» نگران نشوید. قرار نیست همه جزییات تولد را برایش تشریح کنید.
کافی است به کودکتان بگویید «تو در شکم مامان بودی، مامان به تو غذا داد بزرگ شدی! بعد هم دکتر کمک کرد از شکم مامان خارج شدی.»

کودکان زیر 6 سال برای نحوه خروج نوزاد کنجکاوی نمی‌کنند و نیازی هم نیست شما والدین در آموزش پیش‌دستی یا شتاب‌زدگی کنید!

اما اگر در سال‌های بعد فرزندتان سراغ شما آمد و در این مورد کنجکاوی کرد، می‌توانید به او بگویید «بدن مامان‌ها کانالی دارد که بچه‌ها از آن بیرون می‌آیند».

و یا در صورت زایمان سزارین بگویید دکتر کمک کرد وتو رو از شکمم با کمک وسایل مخصوص خودش بیرون آورد و در صورت کنجکاوی جای زایمان سزارین را نشان دهید.

چرا بدن من با خواهرم فرق داره؟

وقتی کودک نسبت به اندام‌های خاص یکی از والدین یا خواهر و برادر خود کنجکاوی به خرج می‌دهد و می‌پرسد:

  1. «چرا بدن من با خواهرم فرق دارد؟؟ »

پاسخ‌های نادرستی که ممکن است به او بدهید این‌هاست:

«این چه سوالیه؟؟ این حرفا زشته؟ بزرگ بشی بعدا می‌فهمی».

برخی هم دست به دامن جواب‌های بسیار غیرمنطقی می‌شوند و می‌گویند:

❌«چون خواهر تو الان کوچولو و نوزاده بدنش این شکلیه بزرگ بشه مثل تو میشه توهم کوچیک بودی همین شکلی بودی»!!

برای دور کردن ذهن کودک خود را ازاین‌گونه سوالات، به‌هیچ‌وجه طوری پاسخ ندهید که یک تخیل یا یک ذهنیت اشتباه برای کودک به وجود بیاید. این‌گونه پاسخ دادن باعث می‌شود وقتی کودک بزرگ شود دچار مشکلات ارتباط جنسی با همسر خود شود یا احساس بیزاری از جنسیت خود داشته باشد. یا اینکه جواب اصلی را بعدها از دهان دوستان خود بشنود و این ذهنیت برایش به وجود بیاید که

  1. «نکنه مامان یا بابا جنسیت منو دوست‌ نداشتن که این‌طور بهم جواب دادن».

پاسخ درستی که می‌توانید در این مواقع بدهید این است:

❌«بدن همه دختر و پسرها باهم فرق داره. مثلا ببین بابا سبیل داره ولی من ندارم. این تفاوت هم مثل همونه عزیزم».تفاوت اندام جنسی زن و مرد مانند تفاوت‌های دیگر، عادی جلوه دهید.

 

☆☆☆در پایان چند نکته را در نظر داشته باشید:☆☆☆

 

_کوتاه پاسخ دهید و وارد جزئیات نشوید.
_سوالاتش را بی جواب رها نکنید. 
_فراموش نکنید اگر کنجکاوی جنسی فرزندتان بروز پیدا کرد، به‌جای شرمنده کردنش، با آرامش به او قوانین را آموزش دهید.
_در پاسخ به سوالات جنسی کودک نباید تمام واقعیت یا آموزش‌ها را یک‌باره به او منتقل کنید. این آموزش باید قدم‌به‌قدم متناسب با سن و درک کودک انجام شود.


برچسب ها

مریم عبدالخانی

مریم عبدالخانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود