برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

چرا نباید کودکان را با یکدیگر مقایسه کنیم؟

بجای مقایسه فرزندتان با کودکان دیگر خودتان الگوی خوبی برای او باشید زیرا این رفتار می‌تواند باعث تنفر کودک از خودش، و از شما بشود، در حالی که شما خود می‌توانید بهترین الگو برای کودک خود باشید بدون اینکه برای پیشرفت او اورا با همسن و سالانش مقایسه کنید.

بسیاری از والدین، فرزندان خود را با بچه های دیگر مقایسه می کنند تا کودک انگیزه پیدا کند و خودرا به همسن و سالانی که در جنبه های مختلف موفقترند برساند .

اما مقایسه یک کودک با بچه های دیگر می تواند تأثیر معکوس یعنی برعکس  داشته باشد و کودکی که مورد مقایسه قرار می گیرد  احساس ضعف  و کمبودی پیدا می کند و همین مسئله به عزت نفس او آسیب میرساند.

روحیه رقابت پذیری در کودکان خوب است و می تواند آنها را به انجام کارهای خوب و خوب بودن تشویق کند، اما وقتی مدام از او می خواهید بهتر و موفقتر از  همسن و سالانش شود و کودک نتواند این مار را کند همین  باعث کمبودی‌های عاطفی عمیق می‌شود که به سختی درمان می‌شوند و می‌توانند منجر به پرخاشگری، تضاد و رنجش شوند. همه این ویژگی ها برای رشد و پیشرفت تدریجی کودکان مضر است. 

 

در مام پلاس ببینید. 👀

 

چرا نباید بچه ها را باهم مقایسه کنیم و واثرات منفی مقایسه کودکان با یکدیگر

 

عواقب مقایسه کودک با دیگران

چرا والدین فرزندان خود را با دیگران مقایسه می کنند؟

والدین رویای دیدن موفقیت فرزندانشان را در سر می پرورانند، اما نمی دانند که هرگز نمی توان با مقایسه بچه ها به این موفقیت دست یافت.

والدین احساس می کنند که مقایسه باعث افزایش یادگیری و مهارت های کودکان می شود، اما برعکس، بر سطح اعتماد به نفس آنها تأثیر منفی می گذارد.

 

آنچه والدین باید قبل از مقایسه فرزندان خود با دیگران بدانند

تنها دلیلی که والدین فرزندان خود را با دیگران مقایسه می کنند، برانگیختن روحیه رقابت است. آنها ممکن است احساس کنند که این راه درستی است که پتانسیل و توانایی های نهفته در فرزندان کوچکشان را برای برتری بر دیگران نشان دهند. اما والدین باید درک کنند که مقایسه تنها نیروی محرکی نیست که بچه ها را قادر می سازد بهترین عملکرد خود را داشته باشند. هر فردی منحصر به فرد است و دارای نقاط قوت متفاوتی است. علایق و استعدادهای کودکان با سرعتی متفاوت شکوفا می شود. اگر والدین به طور مداوم نارضایتی یا ناراحتی خود را از عملکرد ضعیف فرزندانشان ابراز کنند، باعث شکسته شدن و افزایش اعتماد به نفس آنها نمی شود. 

 

مقایسه کردن های بی مورد مانند اینکه بگوییم ببین " دختر خالت  همسن توهه چطوری تکالیفشو به موقع  و درست انجام میده  تو هم باید مثل اون باشی " یا به شکل تحقیرآمیز بگوییم که "بلد نیستی هیچ کاری انجام بدی  نوشتن تکالیف که  کاری نداره " این مقایسه های بیجا باعث ناتوانی در کودک می شود که نمیتواند هیچ کاری را درست انجام دهد و این حالت درماندگی را در او تثبیت می کند.
 

هر کودکی  يگانه است و مثل هیچ کس ديگری نبست ،  اگر با این دید با کودک برخورد کنید اعتماد به نفس و عزت نفس او را تقویت میکند و او را در رسیدن به ، موفقیت کمک می کنید. 

 


برچسب ها

سید مجتبی فقیهی

سید مجتبی فقیهی

مشاوره خانواده و تربیت فرزند

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود