برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
833173ea-c7c8-4b2e-9107-c1dc3315c2d4.jpg

تفاوت کودکان بیش فعال با کودکان با انرژی بالا

بسیاری از والدین کودکانی را که انرژی بالا دارند به اشتباه بیش فعال خطاب می کنند و برعکس بسیاری از والدین که کودک بیش فعال دارند فکر می کنند فقط کودکشان انرژی بالایی دارد و در نتیجه اقدامی برای درمان نمی کنند . اما میان دو مقوله ی بالا بودن انرژی و بیش فعالی تفاوت اساسی وجود دارند که در این پست قصد داریم به آن بپردازیم.

در حالی که بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD در واقع بسیار پرانرژی هستند ، اما انرژی زیاد به تنهایی برای تأیید تشخیص کافی نیست. درحقیقت ، کودکان مبتلا به برخی از انواع ADHD اصلاً انرژی بالایی ندارند. 
بنابراین چه زمانی ممکن است کودکی با انرژی زیاد با بیش فعالی تشخیص داده شود؟

برای احراز شرایط لازم برای تشخیص ، کودک باید دارای یک مشکل مزمن فراگیر در توانایی تنظیم سطح فعالیت و همچنین اختلال در توانایی مهار و کنترل تکانه ها باشد.

⭕اختلال در عملکرد یا یادگیری کلید تمایز ADHD از فعالیت طبیعی است.⭕

 

اگر کودکی انرژی بالایی داشته باشد اما بتواند در مدرسه رفتار و عملکرد خوبی داشته باشد ،" احتمالاً ADHD ندارند"

 علائم ADHD بیش فعالی و سایر علائم اولیه ، تکانشگری و بی توجهی در واقع فقط علایم معمول ، ظاهری و سطحی برای کودکانی است که بیش فعالی دارند. 
ممکن است اختلالات اضافی وجود داشته باشد که ممکن است چندان مشهود نباشد

 

 به عنوان مثال برخی از علائم و نشانه های ADHD بر زمینه های زیر رشد تأثیر می گذارد: 

⭕پردازش اطلاعات:

 کودکان مبتلا به بیش فعالی معمولاً در پردازش اطلاعات مشکل دارند.  ممکن است فرد در کندی سرعت برای پردازش دقیق اطلاعات مشکل داشته باشد. این می تواند مشکلاتی را در محیط کلاس ایجاد کند که از دانش آموزان انتظار می رود به سرعت و با دقت آموزش را درک کرده و به آن پاسخ دهند. 

⭕تنظیم عاطفی:

 کودکان مبتلا به بیش فعالی به راحتی ناامید و پریشان می شوند و در تنظیم عواطف خود مشکل دارند.این علائم می توانند در روابط اجتماعی تداخل ایجاد کنند و منجر به احساس انزوا و کاهش اعتماد به نفس شوند.

⭕عملکرد اجرایی:

 کودکان مبتلا به بیش فعالی معمولاً با مشکلات عملکرد اجرایی مانند سازماندهی ، برنامه ریزی ، اولویت بندی ، توجه و به خاطر سپردن جزئیات دست و پنجه نرم می کنند.  این مسائل در طیف وسیعی از مشکلات می توانند مشکل ساز شوند.

 ⭕بلوغ:

 كودكان مبتلا به ADHD همچنین از نظر رشد در مقایسه با هم سن و سالهای خود كم رشد هستند. 
این بدان معناست که حتی در دوران نوجوانی ، کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است قضاوتی را که برای انتخاب هوشمندانه در مورد دوستی ، ریسک پذیری و فعالیت های بالقوه  لازم دارند ، نداشته باشند. 

 

اگر کودک شما پرانرژی است و نشستن برای او دشوار است ، ممکن است برخی از علائم ADHD را نشان دهد. اما اگر آنها همچنین قادر به کنترل انگیزه ها و احساسات خود ، توجه و واکنش مناسب در مدرسه و خانه باشند ، احتمالاً آنها فقط یک فرد پرانرژی هستند و تحت تأثیر بیش فعالی نیستند. در حالی که علائم اصلی ADHD می تواند شامل بیش فعالی ، همراه با تکانشگری و بی توجهی باشد ، اما همه کودکان (یا بزرگسالان) مبتلا به ADHD این علائم را به همان روش یا به همان درجه ندارند. مطمئناً تغییراتی در نحوه بروز یا بروز علائم در هنگام حرکت فرد در مراحل مختلف زندگی مشاهده خواهید کرد.

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود