برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
d20e57ee-8cbb-47fe-8e5c-83c7665998ec.jpg

شخصیت

ارائه تعریفی کلی از شخصیت که مورد قبول همگان باشد ، تقریبا غیر ممکن است، چرا که بررسی شخصیت با کلیت فرد در ارتباط است و تعاریفی که از شخصیت ارائه می شود،معمولا بر رویکردهایی مبتنی است که دیدگاه های خاص در مورد شخصیت دارند. در اینجا سعی شده تعریفی جامع و کافی در مورد شخصیت ارائه شود. با ما همراه باشید...

تعریف شخصیت

شخصیت ، یک روش مشخص تفکر ، احساس و رفتار است. شخصیت از روحیه ها ، نگرش ها و نظرات برخوردار است و به وضوح در تعامل با افراد دیگر بیان می شود. این شامل خصوصیات رفتاری ، ذاتی و اکتسابی است که فرد را از فرد دیگر متمایز می کند و می تواند در روابط افراد با محیط و گروه اجتماعی مشاهده شود . همه افراد که ماهیت انسان و همچنین عواملی را که بر روند زندگی تأثیر می گذارد ، راهنمایی می کند. این دوگانگی ممکن است به تبیین دو جهتی که مطالعات شخصیت در پیش گرفته اند کمک کند: از یک سو ، بررسی خصوصیات هرچه بیشتر در افراد ، و از سوی دیگر ، جستجوی کل سازمان یافته عملکردهای روانشناختی که بر تعامل بین وقایع ارگانیک و روانشناختی در افراد و رویدادهای اجتماعی و بیولوژیکی اطراف آنها تأکید دارد. تعریف دوگانه شخصیت در بیشتر مباحث مطرح شده در زیر با هم عجین شده است. با این حال ، باید تأکید کرد که هیچ تعریفی از شخصیت پیدا نشده است که پذیرش جهانی در این زمینه داشته باشد.

می توان گفت که مطالعه شخصیت ریشه در این ایده اساسی دارد که افراد با الگوهای رفتاری فردی مشخص خود متمایز می شوند - روش های متمایز راه رفتن ، صحبت کردن ، تهیه اتاق زندگی یا ابراز اصرار. رفتار هر چه باشد ، پرسنولوژیست ها - به اصطلاح کسانی که شخصیت را به طور منظم مطالعه می کنند - بررسی می کنند که مردم در شیوه های بیان چگونه متفاوت هستند و سعی در تعیین علل این تفاوت ها دارند. اگرچه سایر زمینه های روانشناسی بسیاری از عملکردها و فرآیندهای مشابه مانند توجه ، تفکر یا انگیزه را مورد بررسی قرار می دهند ، فرد شناس بر چگونگی قرار گرفتن این فرایندهای مختلف و تلفیق آنها تأکید می کندبه طوری که به هر شخص یک هویت یا شخصیت متمایز می بخشد. مطالعه روانشناختی سیستماتیک شخصیت از چندین منبع مختلف ، از جمله مطالعات موردی روانپزشکی که بر زندگی در پریشانی ، از فلسفه ، طبیعت انسان کاوش می کند ، و از فیزیولوژی ، انسان شناسی و روانشناسی اجتماعی پدید آمده است.        

          

شخصیت ترکیبی از رفتار ، احساسات ، انگیزه و الگوهای فکری است که یک فرد را تعریف می کند. روانشناسی شخصیت سعی دارد شباهتها و تفاوتهای این الگوها را در میان افراد و گروههای مختلف بررسی کند.
مطالعه شخصیت با نظریه شوخ طبعی بقراط آغاز شد ، که استدلال می کرد ویژگی های شخصیتی بر اساس چهار مزاج جداگانه مرتبط با چهار مایعات ("شوخ طبعی") بدن است.
روانشناسی مدرن شخصیت به شدت تحت تأثیر این ریشه های اولیه فلسفی قرار دارد و تلاش می شود تا مشخص شود چه مولفه هایی مانند اراده آزاد ، وراثت یا جهان شمولی در شکل گیری شخصیت انسان تأثیرگذار هستند.
رویکردهای بسیاری برای مطالعه روانشناختی مدرن شخصیت وجود دارد ، از جمله دیدگاه های روان پویایی ، نئو فروید ، یادگیری ، انسان گرایانه ، زیست شناختی ، صفات و فرهنگ.

 

نظریه های صفت شخصیت

نظریه های خصلتی شخصیت مرکز بر اساس این ایده که شخصیت است از صفات گسترده و یا امیال تشکیل شده است. نظریه های مختلفی برای شناسایی ویژگی های اصلی در شخصیت و همچنین تلاش برای تعیین تعداد کل صفات شخصیتی ارائه شده است .

روانشناس گوردون آلپورت یکی از اولین کسانی بود که شخصیت را از نظر ویژگی های فردی توصیف کرد. آلپورت در دیدگاه اختیاری خود اظهار داشت که صفات مختلفی وجود دارد: مشترک ، مرکزی و اصلی.

صفات مشترک توسط بسیاری از افراد در یک فرهنگ خاص مشترک است. صفات اصلی خصوصیاتی هستند که شخصیت فرد را تشکیل می دهند. صفات اصلی آن چنان غالب هستند که فرد در درجه اول با این خصوصیات شناخته می شود.

یک نمونه از ویژگیهای اصلی مادر ترزا است. وی به دلیل کارهای خیرخواهانه خود بسیار مشهور بود به طوری که نام او تقریباً مترادف با ارائه خدمات به نیازمندان بود.

آلپورت اظهار داشت که تا حدود 4000 ویژگی فردی وجود دارد. روان شناس ریموند کتل پیشنهاد کرد که6 1مورد وجود دارد. کتل همچنین معتقد بود که این صفات به طور پیوسته وجود دارند و همه افراد دارای هر صفت در درجات مختلف هستند.

یک روانشناس به نام هانس آیزنک لیست صفات را محدودتر می کند و نشان می دهد فقط سه ویژگی وجود دارد: برون گرایی ، روان رنجوری و روان پریشی.

امروزه ، نظریه "پنج بزرگ" شاید محبوب ترین و محبوب ترین نظریه ویژگی در مورد شخصیت باشد. این تئوری پیشنهاد می کند که شخصیت از پنج بعد شخصیت گسترده تشکیل شده است:

✅موافقت
✅وظیفه شناسی
✅برون گرایی
✅روان رنجوری
✅باز بودن

تئوری پنج بزرگ بیان می کند که هر صفت به عنوان یک پیوستار گسترده وجود دارد. شخصیت فرد برای هر صفت در جایی از طیف قرار می گیرد.

به عنوان مثال ، ممکن است در برونگرایی ، وظیفه شناسی و موافق بودن بسیار بالا باشید ، اما جایی در وسط برای گشودگی و روان رنجوری.

چگونه شخصیت در زندگی رشد می کند و تغییر می کند؟

نظریه رشد روان جنسی فروید یکی از معروف ترین نظریه های شخصیت است - اما همچنین یکی از بحث برانگیزترین. از نظر فروید ، کودکان طی یک سری مراحل رشد شخصیت پیشرفت می کنند. در هر مرحله ، انرژی لیبیدینال (نیرویی که همه رفتارهای انسان را به حرکت در می آورد) بر مناطق خاص فرسایش متمرکز می شود.

اتمام موفقیت آمیز یک مرحله به فرد اجازه می دهد تا به مرحله بعدی رشد و نمو برسد. عدم موفقیت در هر مرحله می تواند به اصلاحاتی منجر شود.

                       

                              

ریشه های فلسفی اولیه شخصیت

کلمه "شخصیت" از کلمه لاتین persona گرفته شده است که به معنی "نقاب" است. شخصیت به عنوان یک زمینه مطالعه با بقراط ، پزشکی در یونان باستان آغاز شد ، وی این نظریه را مطرح کرد که ویژگی های شخصیتی و رفتارهای انسان بر اساس چهار مزاج جداگانه مرتبط با چهار مایعات بدن شناخته شده به عنوان "شوخ طبعی" است. این تئوری ، معروف به شوخ طبعی ، پیشنهاد می کند که شخصیت یک فرد نتیجه تعادل این شوخ طبعی ها (صفرا زرد ، صفراوی سیاه ، بلغم و خون) است که به ترتیب با چهار حالت مطبوع (بدخلق ، مالیخولیا ، آرام و با روحیه ) گرچه این نظریه دیگر درست نیست ، اما زمینه را برای کشف و بینش بیشتر در مورد شخصیت انسان فراهم می کند.
جالب توجه است که چندین واژه در زبان انگلیسی که ویژگی های شخصیتی را توصیف می کنند ریشه در طنز دارد: "صفراوی" به معنای بدخلقی است ، که ریشه در فکر طنزپردازان است که صفرا زرد با بدخلقی همراه است. "مالیخولیایی" از کلمات یونانی "صفرا سیاه" است ، که ریشه در فکر طنزپردازان مبنی بر ارتباط صفرا سیاه با افسردگی دارد. به طور مشابه ، "بلغمی" شخصیت آرام و "سنگین" (از لاتین به معنی "خون") یک شخصیت شاد یا بازیگوش را توصیف می
بسیاری می گویند که آنچه شما را منحصر به فرد می کند الگوهای مشخصه افکار ، احساسات و رفتارهایی است که شخصیت شما را می سازد . اگرچه از شخصیت هیچ تعریف توافق شده واحدی وجود ندارد ، اما اغلب به عنوان چیزی تصور می شود که از درون فرد ناشی می شود و در طول زندگی کاملاً ثابت است.

ودر نهایت

شخصیت شامل همه افکار ، الگوهای رفتاری و نگرش های اجتماعی است که بر نحوه مشاهده خود و آنچه در مورد دیگران و دنیای اطرافمان باور داریم تأثیر می گذارد.

درک شخصیت به روانشناسان اجازه می دهد پیش بینی کنند که مردم چگونه به برخی شرایط خاص و انواع مختلفی که ترجیح می دهند و برای آنها ارزش قائل هستند ، پاسخ خواهند داد. برای درک این موضوع که محققان چگونه روانشناسی شخصیت را مطالعه می کنند ، یادگیری بیشتر در مورد تأثیرگذارترین نظریه های شخصیت مفید خواهد بود.
شخصیت منحصر به فرد شما شما را به همان چیزی تبدیل می کند که از روابط شما گرفته تا شیوه زندگی تأثیر می گذارد. شخصیت چیزی است که شاید بتوانید آن را توصیف کنید .


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود