برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
c78f050d-61c4-41c4-aab3-7fea9de62b57.jpg

باج گیری عاطفی والدین و تاثیرات آن بر رفتار کودکان

متأسفانه باج گیری عاطفی به شکل رایج و مضر خشونت است . کودکان به ویژه به محبت والدین خود وابسته هستند . کودکان باج گیری عاطفی را در سطح بسیار مهمی تجربه می کنند . در ادامه به بررسی این روش و صدمات جبران‌ناپذیر این روش می پردازیم

اخاذی عاطفی به ویژه شکل رایج و مضر خشونت است. شدیدترین شکل آن تهدید به خودکشی در صورتی است که نظام خانواده با مشخصات فرد مطابقت نداشته باشد.

در مام پلاس بخوانید 

راه های بهبود فرزند پروری والدین 

اصول پدر مادری کردن و 11نکته 

همچنین درمام پلاس مشاهده کنید 

باج گیری عاطفی از کودک 

اتاق خواب اتاق تنبیه نیست 

باج گیری عاطفی چرااینقدرخطرناک و موثر است

کودکان به ویژه به مهر و محبت والدین خود وابسته هستند. در بدترین حالت ممکن،  مادری نتواند با کودک پیوند عاطفی برقرار کند، و فرزندش را رها می کند.
حتی زمانی که والدین فرزندان خود را به مرگ (قتل/قتل عمد) تهدید نمی کنند، کودکان باج گیری عاطفی را در سطح بسیار مهمی تجربه می کنند.

این پیام تلخ ناگفته می ماند، اما کار می کند. کودک مشکوک است که زندگی او به مراقبت والدینش بستگی دارد. بنابراین، مغز به طور غیرارادی تمام سیگنال‌هایی را که نشان‌دهنده پایان یافتن روحی و در نتیجه حضور فیزیکی به‌عنوان خطری برای زندگی است، پیوند می‌دهد.

متأسفانه باج گیری عاطفی استراتژی است که بسیاری از والدین هنگام تربیت فرزندان خود استفاده می کنند .

 حقیقت ماجرا این است که بسیاری از والدین از عواقبی که این امر می تواند بر فرزندان آنها داشته باشد ، بی اطلاع هستند. والدین نمی فهمند که چگونه روش های مشکوک آنها می تواند بر رابطه ای که با کودکان دارند تأثیر بگذارد. استفاده از سیاه نمایی عاطفی با کودکان شیوه ی بسیار وسوسه انگیز برای شرطی کردن رفتارکودکان است. باج گیری عاطفی  نیز چیزی است که کودکان می توانند با "مثال" از والدین خود یاد بگیرند. این روشی نیست که ما معمولاً آگاهانه انتخاب کنیم. با این حال ، وقتی می بینیم که چقدر موثر است ، پس اغلب تصمیم می گیریم که به استفاده ازباج گیری عاطفی ادامه دهیم.

 هزاران مقاله وجود دارد که در مورد باج خواهی احساسی در خانواده ها صحبت می کنند. 
والدین  با استفاده از مزاحمت ها و تهدیدها به خواسته خود می رسند.

واقعیت این است که این رفتاری است که کودکان در خانه یاد می گیرند. وقتی والدین جملاتی مانند:

"اگر نمرات خوبی کسب نکنید ، دیگر شما را دوست نخواهیم داشت
"اگر این کار را  کنی ، خدا تورو  دوست نخواهد داشت"
 

 معمولا فقط دو روش مطمئن وجود دارد كه کودکتان  را مجبور به انجام آنچه شما می خواهید(بدون صحبت منطقی و در نظر گرفتن کودکتان) انجام دهید. 

یا یک دستکش آهنی بر تن کرده و کودکان را مجبور می کنید (از اجبار جسمی استفاده میکنید )

از باج گیری عاطفی استفاده میکنید (کاری که رایج تر است اما کمتر به چشم می آید ). "

حرف مردم چه تاثیربرتربیت کودکان داردو 5 اشتباه رایج والدین 

چرا کودکم از من می ترسد 

چرا به باج گیری عاطفی ( سیاه نمایی) متوسل می شویم؟

 ما معمولاً به باج گیری عاطفی (سیاه نمایی )متوسل می شویم زیرا وقتی نمی دانیم چگونه جایگزین این روش  روش دیگری به کار بگیریم یا اینکه چگونه کودکان را وادار به اطاعت  کنیم  و روش باج گیری ساده تر و قدیمی ترین روش   برای کنترل  کودک توسط والدین است  


🚫کنترل مترادف با آموزش نیست!!

 گفتن اینکه فرزندان ما چه کاری انجام دهند ، چگونه این کار را انجام دهند و اگر بلافاصله این کار را نکنند تهدیدشان کنیم ، ظرفیت تصمیم گیری کودکان را به حداقل می رساند. این امر زمینه ای برای ایجاد وابستگی بیش از حد کودک شما  و..مشکلات دیگری را ایجاد می کند

استفاده از سیاه نمایی عاطفی در کودکان می تواند بدترین راه برای ایجاد  ناامنی توسط ما  به عنوان والدین باشد.

باج گیری عاطفی یکی از بدترین راه ها برای "محافظت" از خود(والدین) در برابر سوالات کودک باشد.

 همچنین ممکن است نشان دهد که ما صبر زیادی برای احترام گذاشتن به وقت کودک برای انجام کارها نداریم و  یا تحمل کمی برای پذیرفتن اینکه کودکان می توانند کارها را به روش خودشان  انجام دهند  نداریم. 

  اعمال سیاه نمایی احساسی با فرزندان شاید بتواند به ما کمک کند تا از چالش هایی که کودک ایجاد میکند خسته نشویم. همچنین می تواند کنترل والدین را بر روی کودک بسیار زیاد کند اما عواقب طولانی مدت چیست؟

 همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، این استراتژی در طولانی مدت می تواند واقعاً خطرناک شود
🚫این نکته را فراموش نکنید که اگر از دروغ یا فریب در روند ارتباطات با کودک برای منافعی چون کنترل و.. استفاده شود ، کودک در آینده میتواند این فریب یا دروغ را به صورت متقابل به شما تحویل  دهد"🚫

باج گیری عاطفی چه احساسی در کودکان ما ایجاد می کند؟ 

باج خواهی احساسی با کودکان شیوه ی است که هیچ انتخابی برایکودکان باقی نمی گذارد. آنها از ما اطاعت خواهند کرد ... احتمالاً مدت زیادی طول نمیکشد که این استراتژی موثر نخواهد بود و  این یک استراتژی است که به سختی می تواند هر نوع احساس مثبت ایجاد کند. علاوه بر این ، باج گیری  ممکن است کینه ایجاد کند ، که ممکن است کودکان  قادر به توضیح نباشند ، اما با گذشت زمان رشد خواهد کرد.
 اغلب اوقات ، افراد برای اینکه علائم محبت را بدست آورند(روش مورد علاقه پدر و مادر) ، از سیاه نمایی احساسی با بچه ها استفاده می کنند. 
از قضا ، اگر واقعاً عشق در آن رابطه وجود داشته باشد(که قطعا پدر و مادر عاشق فرزندانشان هستند ) ، در واقع این رویکرد از این عشق می کاهد. کودکان‌با رشد ذهنی خود متوجه اغراق آمیز بودن این احساس ات می شوند .و نمی توانند روابط سالمی را با والدین خود برقرار کنند 

 

📍آیا این جملات برای آشناست؟؟

اگر آشنا بود بدانید شما هم به نوعی درگیر این روش شده اید .که به کودکتان صدمه می زند 
*مامان همه عمرش رو پای تو گذاشته پس تو باید سخت تلاش کنی !
*من لباس نمیخرم که تو بخری !
*من چیزی برای خودم نمیخوام (پدر و مادر می گویند )همین که شما داشته باشید کافیه
*اگر اتاق ات رو تمیز نکنی بابا دوست نداره!

همان طور که میبینید تمام این جملات به شرطی شدن رفتار کودک منجر میشود .
کودک دلیل رفتار به ظاهر مثبت ازخوشحالی خود یا موفق شدن خود نیست بلکه راضی شدن پدر و مادر است .و راضی نگه داشتن پدر و مادر تا بزرگسالی و وابستگی نظرات فرزند به مادر و پدرش ادامه خواهد داشت .

چه گزینه هایی برای باج گیری عاطفی وجود دارد؟ 

اگر ما می خواهیم فرزندانمان کاری انجام دهند ، مخصوصاً وقتی خیلی کوچک هستند ، بهترین کار این است که به کودکان کمک کنیم یا آنها را همراهی کنیم اگر می خواهیم کاری را که می خواهیم انجام دهند ، باید چیز مثبتی به کودکان بدهیم تا از آنها تقلید کنند. فرزندان ما ربات نیستند. فقط روبات ها یا ماشین ها در اولین بار درخواست پاسخ می دهند و کارها را انجام می دهند. به همین دلیل ، ما باید کاری را بیش از یک بار تکرار کنیم تا کودکان کارها را انجام دهند. همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که تأخیر کودکان تنبلی محض ، یا اقدامی آگاهانه برای عصبانی شدن ما نیست. 

🔆کودکان در بیشتر موارد در حال یادگیری هستند پس بهترین روش ایجاد الگویی مناسب از خود به کودک است 🔆

 

اهمیت بحث درباره چیزها با کودک!

 مهم است که درباره مسائل انها بحث کنید ، گزینه هایی به کودکان  ارائه دهید و به صحبت های آنها گوش دهید.

وقتی می خواهیم کاری انجام دهند ، ابتدا باید از خود بپرسیم که آیا به دلیل نیازهای آنها است که ما از آنها می خواهیم یا به دلیل نیازها و کمبود های ما.●

 اگر به دلیل نیازهای ما باشد ، ما باید گزینه ها ، زمان ها و مهمتر از همه توضیحاتی را ارائه دهیم که چرا می خواهیم کودکان به روشی خاص عمل کنند. وقتی کاری مربوط به فرزندان، رفاه و آینده آنها باشد ، موثرترین روش توضیح فواید انجام این کارها است.

در نهایت

 وقتی هنگام تربیت فرزندانمان از استفاده از باج خواهی دست بکشیم ، به احتمال زیاد فرزندان در نهایت روش های خاصی از رفتار را خودشان انتخاب می کنند. راه هایی که واقعاً به نفع آنها و اطرافیان است. اگر به آنها اجازه دهیم هوش خود را نشان دهند ، در این صورت آنها فرصت هوشمند بودن را خواهند داشت. شاید مجبور باشیم کمی بیشتر کار کنیم ، درمورد چیزها بحث کنیم و کمی بیشتر در کنار کودکان باشیم. با این حال ، جنبه بالای این امر این است که فرزندان با عملکرد بهتر ، عزت نفس بالاتر رشد می کنند  و ارزش تلاش و کار را یاد می گیرند. مطمئناً ارزشش را دارد ، نه؟

 


برچسب ها

مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود