برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
577671ac-20ce-4889-aa19-aaaa5afc725d.jpg

عواقب مقایسه کودک با دیگران

خیلی از ما غافلیم که وقتی دو کودک که هر کدام دارای شرایط و روحیات و توانایی های منحصر به فرد خود است را دریک سطح قرار داده و باهم مقایسه می کنیم چه ضربه ای به دنیای کودکانه و عشق و محبت و اعتمادی ما دارند می زنیم. مقایسه کودک کم از تنبیه او ندارد اما در واقع این تنبیه و ضربه ای بر روح کودک است... در این مقاله بیشتر به مقایسه کودک با دیگران و عواقب و تاثیرات آن پرداختیم که امیدوارم در نگرش ودیدگاه شمارو نسبت به این موضوع حساس کمی تاثیر مثبت داشته باشد.

کودک مانند پروانه ای در باد است. برخی می توانند بالاتر از دیگران پرواز کنند، اما هر کدام به بهترین شکل ممکن پرواز می کند.

چه اصراری دارید همه آنان در یک ارتفاع پرواز کنند؟ به چه قیمتی؟ 🤔

 

 هر کدام از بچه ها ویژگی ها و توانایی های متفاوتی دارند، هر کدام خاص است، هر کدام زیبایی خاص خود را دارد... 

 آیا شما  به عنوان والدین می توانید مانند برخی خانواده ها تمام شرایط ایده  آل فرزندانتان را فراهم کنید؟

شاید حتی از این مقایسه هم ناراحت شوید و غرورتان جریحه دار شود 

پس اگر مقایسه شما را ناراحت می کند و به هم می ریزد یقینا و بدون شک  کودک شما  را چندین برابر آزار میدهد. 

 

دلایل اصلی والدین هنگام  مقایسه کودکشان 

 

  • ❌ یکی از دلایل اصلی والدین این است که بچه  های خود را برای رشد و پیشرفت خودشان با کودکی با توانایی بالاتر مقایسه می کنند تا  احساس رقابت و انگیزه کودک را برای مطابقت با رفتار "ایده آل" ایجاد کنند .

انها از این فرصت(مقایسه کودکشان با دیگران) به عنوان یک لحظه آموزشی استفاده می کنند تا کودک خود را به کار سخت تر وادار کنند ، زیرا تلاش و کوشش خود پدر و مادر برای قانع کردن   آنها در خانه کارساز نبوده است."

 

  • ❌دلیل دیگر اینکه والدین مقایسه می کنند  تا فرزندانشان را در میزان توانایی و... درجه بندی کنند.

شاید شنیده باشید که مادری می گوید "این فرزند عاقل  من است اما برادرش چی ؟ وحشی است. " این اغلب روش والدین برای تعیین معیار رفتار مطلوب است

 مقایسه در فرهنگ آسیایی رایج است ، جایی که والدین "از" مقایسه به عنوان درایت اجتماعی برای "چهره پردازی" یا ستایش طرف مقابل استفاده می کنند ".

 

🔆" اثرات منفی مقایسه کردن" 

 

 مقایسه یک طرفه می تواند باعث شود که کودک احساس کند  مورد قضاوت منفی قرار گرفته و والدین برداشت نامطلوب و نادرستی  از او دارند. اگر مقایسه بین خواهر و برادر باشد ، باعث می شود که  احساس کند والدین خواهر و برادرش را بر او ترجیح می دهند ، یا برای والدینش بی ارزش است. 

"اگر این مقایسه ها به طور مکرر اتفاق بیفتد ، کودکان نسبت به توانایی های خود دچار شک و تردید می شود که اثرات منفی بر او به جا میگذارد از جمله: 👇🏼

 

  • 🔆" عزت نفس پایین تر نتیجه مقایسه کودک با دیگران" 

 

 اگر مرتباً فرزند خود را با بچه های دیگری که به *نظر می رسد *وضعشان بهتر است مقایسه کنید ، او به تدریج باور خواهد کرد که نسبت به بقیه ارزش و اهمیت بسیار کمتری در خانواده و اجتماع دارد. 
 حتی ممکن است که  در آن نقش و توصیفی که به او داده اید مثلا تنبل و بی عرضه باقی بماند  زیرا فکر می کند راحت تر می توان در آن نقش درک شده قرار می گیرد و دیگر کسی از او انتظاری نخواهد داشت. 

 

  • ✍🏼🔆 "احساس استرس کودک  نتیجه مقایسه والدین" 
     

تصور کنید ، کودک شما تمام تلاش خود را برای گرفتن  نمره 18 کرده است. به جای اینکه او را به خاطر تلاش هایش تحسین کنید ، او را با کودکی مقایسه می کنید که 20 گرفته  است،  باعث ایجاد استرس و اضطراب شدید کودک می شود. 

 

 

  • 🔆" مقایسه کودک و رابطه آن با اضطراب اجتماعی "

 

هنگامی که عزت نفس فرزندتان به مرور از بین رفت  به تدریج به فردی  خجالتی تبدیل  می شود و تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد  ، زیرا فکر می کند چیزی برای ارائه یا افتخار ندارد. از آن بدتر ، ممکن است از پرخاشگری علیه همسالان خود استفاده کند ، زیرا احساسات منفی نسبت به کسانی که مرتباً با آنها مقایسه می شود را در خود جای داده است. 

 

ویدیوی چرا نباید بچه ها را باهم مقایسه کنیم و وثرات منفی مقایسه کودکان با یکدیگر

 

🔆"تأثیر  مقایسه بر پیوند والدین و فرزند"

 

رابطه والدین  و فرزند یکی از طبیعی ترین روابط در زندگی است. قبل از لقاح با تمایل یا عدم تمایل به آن شروع می شود. این رابطه در طول بارداری ادامه می یابد و با گذشت ماه ها و سال ها، رشد و توسعه بیشتری خواهد یافت.

 

یکی از ویژگی های اصلی رابطه والد و فرزند اعتماد متقابل است. هرچه این موضوع بیشتر تقویت شود، کودک در یک محیط امن رشد و شکوفایی بیشتری پیدا می کند.

کودک از بدو تولد به مادرش اطمینان دارد که مثلاً نیازهای غذایی یا خواب او را برآورده می کند. از طرف دیگر وقتی به عنوان یک مادر شروع به مقایسه کودکم با بقیه کودکان می گویم در واقع ، دیگر به فرزندم اعتماد ندارم. و اگر وقتی گرسنه است دیگر نیازهای او را برآورده نکنم، دیگر به توانایی من به عنوان یک مادر برای غذا دادن به او اعتماد نخواهد کرد...

بنابراین مقایسه فرزندمان با دیگری بر رابطه والدین و فرزند تأثیر می گذارد.

 

  • "مقایسه کودک آن هارا رقابتی بار می آورد" 

 

همیشه مقایسه با دیگران به کودک تصور اشتباهی درباره انجام کارها می دهد. با مقایسه کودک به آن ها می فهمانیم که زمانی برای ما ارزشمندند که برنده باشند

نتیجه: 

آنها را به سمت کمال غیرواقعی سوق می دهد، آنها بازنده سختی می شوند که نمی توانند شکست را بپذیرند  زیرا احساس می کنند باید در مقابل بچه دیگر پیروز شوند. 

 

 

 

  • "مقایسه کودک باعث رقابت خواهر وبرادر می شود." 

 

وقتی پدر و مادری در مقابل او از کودک دیگری تعریف و تمجید  می کنند، شروع به کینه توزی از آن کودک می کند، حتی اگر این خواهر یا برادر خودش باشد که مورد تحسین قرار گیرد.

مقایسه فرزندانتان با یکدیگر این پیام اشتباه را به آنها می دهد مبنی بر اینکه کسانی که بهتر عمل می کنند، محبت و توجه بیشتری را به خود جلب خواهند کرد. خانه به جای تبدیل شدن به محیطی امن و مشارکتی، به محل رقابت و بی اعتمادی تبدیل می شود.

 

❌خشم  نتیجه مقایسه نادرست ❌

در واقع، گاهی اوقات، مقایسه ناخوشایند باعث می شود که در کودک مقایسه شده، خشم – برانگیخته  شود: این خشم، که یک انرژی است، او را تشویق می کند که در لحظه از دیگرب  سبقت بگیرد تا توانایی هایش را نشان دهد و بگوید چیزی از طرف مقابل کم ندارد. 

 اما وقتی این احساسات تمام شد، چه چیزی از این همه  خشم باقی خواهد ماند؟

 

خاطره ای که دوستش ندارند (چون دیگری است که بهتر است!)،

✓رنجش از کسی که اورا با دیگری را مقایسه کرده

 

رنجش و بغض از  کسی که با او مقایسه شده ، وگاهب  خصومت و حتی جدی تر،

✓فاصله گرفتن از ذات پاک و خوبش که وقتی با خوبی نمی تواند موفق باشد راه های بدتر مانند قلدری را انتخاب می کنند  این برای خلق و خوی تهاجمی است. برای مزاج های درونی تر، خطر بسته شدن دوباره و دوباره 

 

 

 

همچنین در مام پلاس ببینبد

 

ویدیوی مقایسه کردن کودکان کودکان

 

10 روش آموزش شباهت و تفاوت و مقایسه به کودکان


برچسب ها

مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود