برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
97eff099-e203-4cb8-b059-c817e4bb0b33.jpg

چرا کودکان اوتیسم مشکلات خواب زیادی دارند؟؟

همه والدبن اوتیسم با مشکلات فرزند اوتیسم خود در زمان ها و سن های متفاوت روبه رو شده اند. در این پست به بررسی دلایل مشکلات خواب کودکان میپردازیم

مشکلات خواب در کودکان و نوجوانان اوتیسم 
همه کودکان گاهی ممکن است در خوابیدن و خوابیدن دچار مشکل شوند. کودکان اوتیستیک می توانند مشکلات خاص خواب و حل و فصل داشته باشند ،

 از جمله: الگوی خواب و بیداری نامنظم - برای مثال خوابیدن تا خیلی دیر یا بیدار شدن خیلی زود ، یا بیش از یک ساعت در طول شب بیدار باشند بلند شدن و انجام فعالیت های مورد علاقه خود یا سر و صدا برای یک یا چند ساعت در طول شب.
 دلایل مشکلات خواب در کودکان اوتیسم مشکلات خواب کودکان اوتیستیک گاهی اوقات به موارد زیر مربوط می شود:

 عادت های قبل از خواب
 عادت های روزانه. 

مشکلات خواب برای کودکان اوتیسم نیز می تواند توسط موارد زیر ایجاد شود یا به آنها مربوط شود: 
اضطراب 
شب ادراری 
علل بیولوژیکی بیماری ها و شرایط سلامتی

وحشت شبانه و کابوس 

 مشکلات ارتباطی اجتماعی. 

وقتی می فهمید که چه چیزی باعث مشکلات خواب کودک اوتیستیک شما شده است ، کار کردن مناسب ترین راه برای حل مشکلات آسان تر است

 

 عادت های زمان خواب :
برخی از مشکلات خواب مربوط به کاری است که کودکان قبل از خواب و هنگام خواب انجام می دهند. اینکه چه زمانی آنها به رختخواب می روند و کجا می خوابند نیز از این موارد است. مثلا: اگر کودک شما قبل از خواب سر و صدا ، فعالیت و هیجان زیادی دارد ، احساس آرامش و آماده بودن برای خواب برای او دشوارتر است
اگر فرزند شما عادت دارد در جایی غیر از تختخواب خود - مثلاً در اتاق خانواده - بخوابد ، خوابیدن در تختخواب خود برای آنها دشوار است. اگر کودک شما قبل از خواب به تمام ماشین های اسباب بازی خود که روی تخت قرار گرفته اند نیاز دارد ، اگر یکی از ماشین ها آنجا نباشد ، این کار را سخت می کند. همچنین می تواند تختخواب را ناراحت کند. اگر محیط خواب کودک شما بیش از حد گرم ، سرد ، سبک یا پر سر و صدا است ، این امر می تواند خوابیدن را برای او سخت کند. این مسئله می تواند مسئله خاصی برای کودکان اوتیسم با حساسیت های حسی باشد

 عادت های روزانه :

برخی از مشکلات خواب ناشی از مواردی مانند عادات غذایی ناسالم و کمبود فعالیت بدنی در طول روز است. شاید بتوانید با ایجاد برخی تغییرات ساده در سبک زندگی ، این مشکلات را مرتب کنید. این موارد شامل تشویق فرزند شما به موارد زیر است: فعالیت بدنی بیشتری انجام دهید - هدف از انجام چندین ساعت فعالیت بدنی در روز شامل حداقل یک ساعت بازی پرانرژی ، مانند دویدن و پریدن است. وعده عصرانه خود را در ساعتی بخورید که به شما اجازه دهد احساس گرسنگی زیاد یا سیری نکرده و به رختخواب بروید هنگام عصر از مصرف کافئین و هیجان خودداری کنید از خوابیدن طولانی و دیر هنگام کودک برای کودکان بالای پنج سال جلوگیری کنید.

اگر آموزش توالت رفتن و خواباندن در خواب برای کودک شما مشکل باشد ،  کمک بگیرید. به عنوان مثال ، شما می توانید با صحبت با درمانگران کودک خود شروع کنید. اگر مشکلی مداوم وجود دارد ، می توانید با پزشک عمومی کودک خود نیز صحبت کنید.

 علل بیولوژیکی :
 
برای کودکان اوتیسم ، مشکلات خواب می تواند دلایل بیولوژیکی نیز داشته باشد. به عنوان مثال ، گاهی اوقات هورمون های موجود در مغز که خواب را کنترل می کنند متفاوت از ترشحی است که در کودکان معمول در حال رشد ترشح می شود. این می تواند به این معنی باشد که برخی از کودکان اوتیسم با نیاز خود به خواب تنظیم نشده اند. اگر فکر می کنید این می تواند روی خواب فرزند شما تأثیر بگذارد با پزشک عمومی صحبت کنید. بیماری ها و شرایط سلامتی مانند همه کودکان ، کودکان اتیستیک نیز ممکن است از بیماری هایی - سرماخوردگی یا عفونت گوش - رنج ببرند که باعث می شود آنها راحت نتوانند آرام شوند یا بخوابند. همچنین ، هنگامی که کودک شما بیمار است ، ممکن است برنامه خواب شما تغییر کند. پس از بهتر شدن فرزندتان ، به تدریج برنامه زمان خواب را به روال معمول تغییر دهید. 
 
پاداش دادن به فرزندتان برای ایجاد تغییرات باعث می شود که برنامه معمول برگردد.
 
 اگر فکر می کنید خواب ضعیف کودک شما به یک مشکل پزشکی مربوط می شود - به عنوان مثال ، آسم یا صرع ، با پزشک عمومی صحبت کنید. 
 
وحشت شبانه و کابوس:
 
 برخی از رفتارهای خواب می تواند مانند یک مشکل به نظر برسد اما در واقع برای همه کودکان معمول است. این شامل: وحشت شبانه ، این زمانی است که کودکان به طور ناگهانی هنگام خواب عمیق بسیار تحریک پذیر و حساس  می شوند - این موارد در کودکان 2 تا 12 سال طبیعی است کابوس ، خواب های بدی است که می تواند کودکان را از خواب بیدار کند و خوابیدن را برای آنها سخت کند - اینها برای کودکان در هر سنی طبیعی است. اگر نگران هستید یا رفتار کودک شدید به نظر می رسد با روانشناس فرزندتان صحبت کنید.
 
 خواب بی قرار کودکان اوتیسم
 
 گاهی اوقات خواب بی قرار بیشتری نسبت به سایر کودکان دارند. به طور خاص ، آنها ممکن است مستعد لرزیدن بدن ، سر و گردن و سر زدن باشند. اگرچه کاملاً رایج است ، اما خواب ناآرام می تواند نشانه برخی از اختلالات خواب کمتر باشد. اگر نگران هستید یافرزندتان زمان زیادی را با این مشکل  سپری می کند ،بهتر است با روانشناس  فرزند خود مشورت کنید. برخی از کودکان اوتیسم از داروهایی استفاده می کنند که می تواند عوارضی داشته باشد که خوابیدن را برای آنها دشوارتر می کند. با پزشک عمومی فرزندتان صحبت کنید تا بررسی کنید آیا این می تواند مشکلی برای فرزند شما باشد.

مشکلات ارتباطی اجتماعی:

 

برخی از مشکلات خواب در کودکان اوتیسم می تواند ناشی از مشکلات ارتباطی اجتماعی باشد. به عنوان مثال ، کودک شما ممکن است توسط چیزی که نیاز دارد بیدار بماند اما نمی تواند درخواست کند. این ممکن است به شما کمک کند تا روی مهارتهای ارتباطی کودک خود کار کنید. گاهی اوقات مشکلات ارتباطی اجتماعی ممکن است به این معنی باشد که کودک شما متوجه نمی شود که افراد دیگر خانواده شما برای خواب آماده می شوند. یک برنامه منظم و مثبت برای خواب می تواند به کودک شما کمک کند تا متوجه شود زمان خواب است.

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود