برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
a396b24a-31cc-42f6-94ff-eaf46cacb340.jpg

ملاک های تشخیصی اوتیسم

بخش های کاربردی از کتاب (نخستین گام ها در درمان کودک اوتیسم) را در این مجموعه پست در اختیار شما والدین عزیز قرار خواهیم داد

ملاک های تعریف شده برای اوتیسم چه هستند؟

اوتیسم با استفاده از "نواقص سه گانه" که شناخته شده اند قابل تشخیص است: سه حوزه اصلی مشکل که در رشد کودک قبل از اینکه سه ساله شود مشخص می شوند. این بدان معنا نیست که اوتیسم در تمام کودکان قبل از سه سالگی قابل تشخیص است، اما با استفاده از تاریخچه گیری دقیق از والدین و سایر شاهدین رشد کودک الگوی آن قبل از این سن وجود دارد. این سه حوزه مشکل عبارتند از:

  1.  مشکل در زبان و ارتباط برقرار کردن
  2. . مشکل در ارتباطات اجتماعی و درک اجتماعی
  3. فقدان انعطاف پذیری در فکر کردن و رفتار کردن

    اوتیسم چیزی است که با عنوان "اختلال نافذ رشد" شناخته می شود که به معنای این است که هریک از این مشکلات دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد و جداکردن این مشکلات روی کاغذ آسان تر از تمایز قائل شدن بین آنها در کودک است. به هر حال ممکن است کمک کننده باشد که هریک از این حوزه ها را به صورت مختصر در نظر بگیریم و روی تاثیر بزرگی که اوتیسم روی رشد کودک دارد متمرکز شویم.

  • مشکلات زبان و ارتباط

این مشکلات روی توانایی کودک برای حس کردن و استفاده کردن از کلیه ی شکل های زبان و ارتباط تاثیر گذار است. این مشکل نه تنها زبان گفتاری بلکه حرکات و اشارات ، بیان چهره ای و سایر اشکال زبان بدنی  را بشدت تحت تاثیر قرار میدهد.تقریبا منشاء کلیه ی اعمال ارتباطی که همانند بلوک های ساختمان یک ساختمان هستند بیولوژیک است و به صورت طبیعی در کودکان عادی رشد می یابد. کودکان در اولین سال های زندگی بیش تر زمان خود را صرف تمرین کردن می کنند و در این تمرینات به موفقیت های بیش تری دست می یابند، این مهارت ها زمانی که اولین کلمات کودک به دست می یابد، می توانند از آن به صورت یک چارچوب  کسب کرده بودند، استفاده کنند. این یک نوع توانایی برای انجام ارتباطی که قبلا کودک را قادر می سازد از گفتارش برای  مکالمات استفاده ارتباط است که بعدا کند. در کودکان اوتیسم این اعمال وجود ندارد یا به شدت مختل است و هنگامی  همیشه اشیائی که می بینند یا که اولین کلمات آنها ایجاد می شود آنها تقریبا می خواهند را با واژگان خاصی عنوان می کنند و در مکالمات با فرد دیگر به جای آنکه وارد صحبت شوند، چیزی که می شنوند را اغلب بدون اینکه معنای آن را بدانند، تکرار می کنند.

  • مشکلات در ارتباطات اجتماعی و درک اجتماعی

کودکان اوتیسم کوچکتر اغلب با عنوان فرد منزوی و کناره گیر توصیف می شوند و در دنیای خود زندگی می کنند. اگرچه این واژه برای بعضی از کودکان مناسب است اما برای همه قابل تعمیم نیست. بسیاری از کودکان که به نظر می رسد از نظر اجتماعی در موقعیت های خاص و آشنا کاملا فعال هستند ، تشخیص اوتیسم برایشان گذاشته نمی شود، زیرا فهم درستی از این مفهوم نشده است. مشکلات اجتماعی در اوتیسم بیش تر از اینکه به علت علائق اجتماعی باشد به سبب عدم درک اجتماعی است. بعضی از کودکان ممکن است به تعامل با دیگران  در بازی های فیزیکی مانند دنبال دیگری دویدن با بازی های بی نظم و خصوصا قاعده علاقمند باشند، اما ندانند چرا آن را انجام می دهند.

یکی از مهمترین اهداف این کتاب بدست اوردن بازی های تعاملی است.(اشاره به کتاب نخستین گام های اوتیسم نوشته خانم دکتر بهاره افشاری)

  در مرکز این مشکل فقدان همدلی اجتماعی است که به معنای این است که وی به سختی متوجه می شود که افراد دیگر چه فکری می کنند یا چه احساسی دارند. کودکان هنجار یک توانایی تشخیصی درباره افکار دیگران دارند و می توانند برای مثال از حالت چهره ای فرد دیگر متوجه شوند که او چگونه فکر می کند و پیش بینی کنند که چه اتفاقی ممکن است وقوع یابد. برای مثال: یک کودک هنجار را تصور کنید که در حال مشاهده در یک خانه است. روی تاقچه تعدادی از وسایل آرایشی را می بیند که فکر می کند برای بازی کردن جالب هستند. هنگامی که وی دستانش را دراز می کند تا آنها را بردارد، بر می گردد و به مادرش نگاه می کند که در سمت دیگر اتاق به وی اخم کرده اســت. کودک از این مسئله متوجه می شود که مادرش با دست زدن به این وسایل مخالف است و می تواند تصور کند که به وی چه خواهد گفت یا چه کاری را انجام خواهد داد! او می تواند پیام غیر کلامی و آنچه که مادرش به آن فکر میکند را متوجه شود و از این پیام برای پیش بینی عملکرد مادر استفاده کند. 

     یکی از اولین علائم این توانمندی برای همدلی با دیگران زمانی است که کودک نوپا اشیا را برای نشان دادن به دیگران برای آنها می برد. این کار او برای این نیست که از آنها بخواهد تا کار خاصی را با آن انجام دهند بلکه تنها برای این است که تصور می کند که ممکن است آنها از آن شیء خوششان بیاید و می خواهد در این علاقمندی شریک شود. کودک نوپای اوتیسم اگر شی ای را هم بیاورد فقط  به این دلیل است که می خواهد کاری را با آن انجام دهد مثلا در یک شیشه مربا را باز کند یا به یک اسباب بازی خیره شود.

     یکی دیگر از علائم زودهنگام و از معمول ترین ویژگی های این مشکلات اجتماعی شیوه ی ارتباط چشمی با افراد دیگر است. گاهی زمانی که کودک به شما نگاه می کند به شدت کوتاه است، و کیفیت شیوه ی برقراری تماس چشمی بیش تر به صورت لحظه ای است. چیزی که برای یک کودک اوتیسم بسیار سخت است نگاه کردن به دیگری و لبخند زدن است. برای مثال هنگامی که شما و او به همراه هم به یک کتاب نگاه می کنید و  در زمان مناسب برگردد و نگاه هایتان با هم برخورد کند، این رویداد که زل زدن قسمت مهمی از آن است، باعث عمل لبخند زدن در ما می شود. 

 

  • فقدان انعطاف پذیری در فکر کردن و رفتار کردن

این توانمندی به شیوه های مختلف با توجه به سن، شخصیت، علائق و توانمندی کودک مشخص می شود. هنگامی که رشد حرکات تکراری در کودک اتفاق می افتد، با توجه به الگوهای خاصی که در حرکات کودک دیده می شود (اغلب خطوط راست و دایره ها)، قابل تشخیص است. در یک خط راست پشت سر هم قرار دادن و ردیف کردن اسباب بازی ها به جای استفاده از آنها برای بازی های نمادین و پا فشاری کردن روی یک نظم خاص در آنها دیده می شود بعنوان مثال راهی را معمولا به فروشگاه می روند میخواهند دقیقا با همان شیوه ی قبلی بارها و بارها بروند یا یا شیفته ی انواع خاصی از اسباب بازی ها یا شخصیت های داستانی یا تلویزیونی هستند.   

 اینگونه رفتارها در کودکانی با رشد عادی هم دیده می  شود اما در کودک اوتیسم مدت زمان طولانی تری باقی می مانند، علاقه شدیدتری را به این رفتارها بروز می دهند و هنگامی که این رفتارها به صورت کاملی که او انتظار دارد یا میخواهد اتفاق نیفتد مرتبا منجر به اصظراب و خشم در وی میشود .

   تا اندازه ای آنچه که اتفاق می افتد، به این علت است که کودک به علت مشکلش در درک کردن و ارتباط برقرار کردن، جهان را گیج کننده در می یابد و در نتیجه به چیزهایی که برایش به علت آشنا بودن با آنها، معنا دار است بیش توجه می کند.

با کلیک روی کلمات کلیدی میتوانید اطلاعات بیشتر و کاملتری راجع به هر کدام از مطالب گفته شده را در قسمت مربوطه بیابید...


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود