برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
d9b584a7-b3a5-437f-a072-ccb879217c50.jpeg

۱٠ کاربرگ ماز پیچیده

در این تمرین علاوه بر بهبود حل مسئله ی کودکتان میتوانید در بین انجام دادن فعالیت ماز به او اشکال هندسی را نیز آموزش دهید . هر فرصتی را جهت علاقمند سازی و ارتباط بهتر کودکتان با ریاضیات غنیمت بشمارید

ماز ممکن است فقط یک راه سرگرم کننده برای گذر زمان به نظر برسد، اما در واقع یک ابزار یادگیری ارزشمند برای کودکان است. 

بعضی از فواید ماز برای کودکان عبارت‌ است از:

1. تقویت حل مساله

ماز به کودک شما کمک می‌کند تا روی مهارت‌های اجرایی خود مانند برنامه ریزی و ایده پردازیِ استراتژی‌های مختلف (مثلاً از ابتدای ماز شروع به حرکت کند یا از انتهای آن شروع به حرکت کرده و در واقع به عقب برگردد) کار کند.

2. تقویت کنترل‌ حرکتی

همانطور که می‌دانید برای حل ماز کودک شما نیاز دارد تا با دقت و بدون برخورد به خطوط سیاه، مداد خود را در پیچ و خم‌ها حرکت داده و کنترل کند تا به مقصد برسد. این بدان معنی است که او باید برای موفقیت دقتی بیشتر از صرفِ رسیدن به مقصد داشته باشد. وقتی کودک شما کنترل بیشتری بر روی وسایل نوشتاری خود پیدا می‌کند، با احتمال کمتری در طول مسیر به خطوط سیاه برخورد خواهد کرد.

کنترل حرکتی خوب به کودک کمک می‌کند تا دستخط خوانا و خوبی داشته باشد.

3 درجه‌بندی یک فعالیت

مازها را می‌توان به مراحل مختلف تقسیم کرد. به عنوان مثال، ابتدا کودک خود را تشویق کنید تا با حرکت دادن انگشت خود در مسیر حرکت کند. سپس یک مداد و در مرحله‌ی بعد یک مارکر را به کودک دهید تا ماز را حل کند. این به کودک شما کمک می‌کند تا پیچ و خم‌های مشابه را سه بار پی در پی حل کند که در نتیجه باعث می‌شود خیلی بیشتر در این مهارت قوی شود.

4. تقویت مهارت‌های دیداری

در ماز؛ برای یافتن راه حل‌های احتمالی، کودک مجبور است تا از چشم خود برای مشاهده‌ی دقیق کاربرگ استفاده کند. ردیابی دیداری یک مهارت عالی است که برای خواندن و نوشتن استفاده می‌شود. زیرا همانطور که می‌دانید هم برای خواندن و هم برای نوشتن نیاز است تا از سمت راست کاغذ به سمت چپ اسکن کنیم.

5. بهبود دست‌خط

قبل از اینکه کودک شما برای نوشتن آماده شود، لازم است دست و انگشتانش آماده شوند. یک سری ماهیچه‌های کوچک در دست و انگشتان او وجود دارند که باید برای کمک به نوشتن آماده باشند. فعالیت‌های حرکتی ظریف، مانند حل ماز بهترین راه برای کمک به رشد این عضلات است.

6. تقویت اعتماد به نفس

مازها فعالیت‌های حرکتی بسیار خوبی برای تقویت اعتماد به نفس کودک‌تان هستند. در ابتدای کار برای اینکه به حفظ اعتماد به نفس او کمک کنید؛ از کودک خود بخواهید تا با یک ماز ساده شروع کند. سپس با بالا رفتن مهارت او در هر مرحله مازهای پیچیده‌تری را در اختیار او قرار دهید.

علاوه بر این‌ها حل ماز صبر و استقامت کودک را افزایش می‌دهد و به آن‌ها پاداش کار را می‌آموزد. به علاوه برای بهبود هماهنگی چشم و دست نیز تمرینی فوق العاده است.

نتیجه‌‌گیری
همانطور که مشاهده کردید انواع مهارت‌های حرکتی ظریف و دیداری با حل مازها تقویت می‌شوند. بنابراین از حل آن‌ها غافل نشوید و برای کودکتان مازهای متنوعی را تهیه کنید. شما می‌توانید خیلی ساده و فقط با یک جستجوی ساده در اینترنت انواع مختلف مازها با سطوح دشواری متفاوت را برای فرزندتان آماده کنید.

 

با کلیک روی کلمه ی " کاربرگ ماز " میتوانید پست های مشابه را در سایت بیابید .

با توجه به کاربردی بودن و جذابیت تمرین ماز چندین ماز بصورت تصویری و همچنین ویدئو برای شما عزیزان در وب سایت مام پلاس قرار داده شده است .

همچنین بخوانید :

برای مطالعه ی مقاله ی کامل کاردرمانی کودکان و ماز اینجا کلیک کنید .


برچسب ها

فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود