برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
درشت-نویسی.jpg

5 علت درشت نویسی کودکان و درمان آن

علت درشت نویسی کودکان چه میتواند باشد؟بسیاری از بچه ها دستخط نامرتب دارند.وقتی بچه ها دست خط ضعیفی دارند، به این معنی نیست که تنبل هستند.شما می توانید به کودک خود کمک کنید تا در دست خط بهتر شود.

5 افسانه و نگرش والدین در مورد بدخطی کودکان : 

  • افسانه ی اول : 

"فرزند من فقط تنبل است - به همین دلیل است که دستخط نامرتب دارد"
اولین افسانه «بدنویسی» این باور است که کودکان به دلیل تنبلی، دست خط نامرتبی دارند. من همیشه می گویم که اگر فرزند شما می توانست منظم بنویسد. هیچ کودکی هرگز صبح از خواب بیدار نمی شود و تصمیم نمی گیرد که امروز روزی باشد که شروع به نوشتن ناخوانا کند. در بیشتر موارد، کودکان می‌خواهند والدین و معلمان خود را راضی کنند و به سرعت به این واقعیت پی می‌برند که دست خط مرتب برابر است با یک معلم شاد. بنابراین، در بیشتر موارد، اگر آنها به طور منظم نمی نویسند، برخی از اجزای اساسی زیربنایی وجود دارد که از دست رفته یا به درستی کار نمی کند و ما باید نگاهی به استراتژی های مداخله دست خط بیندازیم.

  • افسانه ی دوم :

«تمرین کامل می‌کند درست میشود» 

بهترین راه برای مداخله  تکرار  نیست!!!!
افسانه بعدی ما این است: "اگر فقط خطوط و خطوط دست خط را تمرین کنید، بهبود می یابد." این کار نمی کند. من این را از روی تجربه می دانم و اگر شما تا اینجا در این مقاله خوانده اید، احتمالاً هم همینطور. کودکان به تمرینات خاصی برای بهبود دست خط از جمله فعالیت هایی برای تقویت مهارت های حرکتی ظریف برای بهبود کنترل مداد نیاز دارند.

  • افسانه ی سوم :

"اگر روی آن تمرکز کند، می تواند منظم بنویسد"​

سومین افسانه بد خط این باور است که از آنجایی که کودک شما می تواند اگر روی آن تمرکز کند، می تواند منظم بنویسد، به این معنی است که همیشه می تواند. کودکانی که دستخط ناخوانا دارند، اگر واقعاً روی دست خط خود تمرکز کنند و تمام توجه آگاهانه خود را متمرکز کنند، اغلب می توانند به یک خط خوانا دست یابند که مطمئن شوند حروفشان به خوبی شکل گرفته و خطوط را لمس می کنند. اما این بدان معنا نیست که آنها همیشه می توانند این کار را انجام دهند. برای تولید یک نوشته یا انجام محاسبات ریاضی، کودک شما باید از حافظه کاری خود استفاده کند. منابع حافظه کاری محدود هستند و واقعاً به اندازه کافی برای تمرکز بر روی "چگونه" و "چه چیزی" به طور همزمان وجود ندارد. بنابراین اگر دست خط خودکار و خوانا باشد، کودک شما می تواند تمام منابع حافظه فعال موجود را بر روی آنچه می نویسد متمرکز کند. این واقعاً یک یا وضعیت در مراحل اولیه مدرسه است. آنها می توانند روی «چگونه» دست خط یا روی «چگونه» محاسبات ریاضی تمرکز کنند. شما نمی‌خواهید که فرزندتان از منابع حافظه کاری خود برای «چگونگی» دست‌نویسی استفاده کند و چیزی برای تصمیم‌گیری برای نوشتن باقی بماند. ما میخواهیمپایه های دست خط باید در سطح خودکار ایجاد شود و این نیاز به تمرین هایی برای بهبود دست خط و استراتژی های مداخله خاص دست خط دارد.

  • افسانه ی چهارم : 

من به سختی می نویسم - چرا فرزندم باید بنویسد؟

اسطوره چهارم ما این است که "مهم نیست که فرزندم دستخط نامرتب داشته باشد - من دیگر به سختی می نویسم." یک شکاف غول پیکر در وسط وجود دارد که اغلب فراموش می شود. قبل از اینکه به جایی برسید که «به سختی می نویسید»، ساعات زیادی از مدرسه و امتحانات را پشت سر بگذارید. بچه ها باید بتوانند امتحانات را بنویسند، و امتحانات طولانی. آنها به دست خط خود به عنوان یک مهارت خودکار نیاز دارند که واقعاً نیازی به فکر کردن به آن ندارند. بنابراین، این واقعیت که والدین به سختی می نویسند، این امر را مسلم نمی کند که فرزندشان به خط خوب تسلط نداشته باشد. آنها تا زمانی که به مرحله "به سختی نوشتن" در زندگی خود برسند به آن نیاز دارند.

  • افسانه ی پنجم : 

"دست خط در عصر تکنو منسوخ شده است"
"ما در عصر تکنو زندگی می کنیم، بنابراین دست خط زائد است"، اسطوره شماره 5 است که احتمالاً باید اولین می بود!خیلی ها فکر می کنند وقتی در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم، نباید این همه توجه به نوشتن با دست داشته باشیم. از این گذشته، آیا همه فرزندان ما در بیشتر کارهای مدرسه خود تایپ نمی کنند و از آی پد استفاده نمی کنند؟ واقعیت در کشور ما این است که حتی در مدارس ممتاز نیز چنین نخواهد بود. با این حال، چیزی بیشتر از در دسترس بودن منابع در این مورد وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که حرکات خاص انگشت مرتبط با نوشتن با دست، مراکز حافظه مغز را فعال می کند. وقتی با دست می نویسیم، به مغزمان در به خاطر سپردن اطلاعات کمک می کنیم. همین مراکز هنگام تایپ فعال نمی شوند. بنابراین، در حالی که تسلط بر تایپ یک مهارت مهم است که نباید نادیده گرفته شود، دست خط نباید فراموش شود و نباید فراموش شود. اهمیت دست خط خوب، در میان سایر زمینه ها، در این است که یک ابزار حافظه است. به دلیل نحوه تشکیل و عملکرد مغز، نوشتن با دست به کودکان ما کمک می کند تا آموخته های خود را به خاطر بسپارند. چرا نمی‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که فرزندانمان برای سفر خود در مدرسه و فراتر از آن به یک ابزار حافظه حیاتی مجهز هستند؟

بنابراین تنبلی، تمرین تکراری، توانایی نوشتن منظم وقتی که مستقیماً روی آن تمرکز می کنید، «من دیگر به سختی می نویسم» و «این عصر تکنو است که ما به آن نیاز نداریم» افسانه هایی هستند که باید آنها را پشت سر بگذاریم. ما باید با استفاده از راهبردهای مداخله دست خط، پایه های محکم دست خطی را برای فرزندانمان فراهم کنیم. پایه‌های دستخط مستحکم به عملکرد تحصیلی مربوط می‌شوند، زمانی که جدول‌ها به ریاضیات می‌رسند - سفر شما به سمت موفقیت بسیار دشوارتر خواهد بود اگر آنها را در دستان خود نداشته باشید.

5 دلیل اصلی که چرا بسیاری از کودکان دست خط ضعیفی دارند : 

من به عنوان یک کاردرمانگر، برای کودکانی که با سرعت و خوانایی دست خط مشکل دارند، ارجاعات زیادی دریافت می کنم. معلمان و والدین اغلب تصور می کنند که دلیل مشکلات کودک این است که آنها مشکلات حرکتی ظریف یا تاخیر دارند.  این ممکن است درست باشد، به خصوص برای کودکانی که دارای ناتوانی هایی مانند سندرم داون، اختلال طیف اوتیسم، فلج مغزی، ... هستند،   اما بسیاری از کودکان هستند که معمولاً در حال رشد هستند و هنوز مشکلات مهمی با استقلال دست خط، خوانایی و سرعت دارند.

چرا بسیاری از کودکان در حال رشد با چاپ و خط شکسته مشکل دارند؟

  • 1. شروع به نوشتن حروف کوچک در سن خیلی کم.

اگر زمانی که خیلی جوان هستید شروع به نوشتن یک فرم نامه کنید و بتوانید الگو را به طور مداوم یاد بگیرید و پیروی کنید، الگوی خود را می سازید و به استفاده از آن الگو ادامه می دهید تا زمانی که یک عادت حرکتی به شدت ریشه دار شود.  اگر می خواهید کودک پیش دبستانی من نوشتن نام خود را یاد بگیرد، ابتدا به او یاد دهید که آن را با حروف بزرگ بنویسد. حروف بزرگ به سادگی با خطوط و منحنی ها ساخته می شوند و بسیار ساده تر از حروف کوچک هستند. 

  • 2. آموزش چاپ با آموزش صریح با کیفیت بالا پشتیبانی نمی شد.

یادگیری چاپ، یا نوشتن با خط شکسته، یک مهارت حرکتی منحصربه‌فرد است و به همین دلیل نیاز به آموزش و پشتیبانی متوالی دارد.   وقتی حروف در گروه‌هایی با حروف مشابه آموزش داده می‌شوند، کودکان می‌توانند از یادگیری و تکرار قبلی استفاده کنند.

  • 3. عدم تمرین کافی.

حتی اگر معلم بزرگی دارید که از یک برنامه متوالی مناسب رشد برای آموزش دست خط استفاده می کند، اگر بچه ها زمان کافی را برای تمرین حروف مرسوم صرف نکنند، شکل گیری کارآمد به عادت تبدیل نخواهد شد.

  • 4. کاربرگ های مدرسه که دارای یک خط یا بدون خط برای نوشتن هستند.

برای انجام تمرین کافی با حروف مرسوم، کودکان خردسال در هر زمان که می نویسند، نیاز به حمایت کاغذ اولیه سنتی با خط پایین، خط وسط چین دار و خط بالایی دارند. کودکانی که آموزش با کیفیت خوبی دریافت می کنند اما بیشتر تمرین خود را روی کاغذ تک خطی انجام می دهند، اغلب به شکل گیری ضعیف مانند حروف شروع در پایین به جای بالا باز می گردند.          

  • 5. تمرین باعث ماندگاری می شود!

برخلاف تصور رایج که «تمرین کامل می‌کند»، در مورد دست‌خط، اگر کودکان به‌طور خاص آموزش داده نشوند که در عادت‌های دست‌نویسی خود تغییراتی ایجاد کنند، تمرینی که انجام می‌دهند، دستخط آن‌ها را بهتر نمی‌کند – بلکه فقط اشتباهاتشان را دائمی‌تر می‌کند. . 

برای مشاهده ی نمونه تمرین اینجا کلیک کنید 

اکثر مردم انتظار دارند که بچه های جوان دستخط نامرتبی داشته باشند. یادگیری نوشتن حروف و قرار دادن آنها در جای مناسب برای ساختن کلمات و جملات سخت است. برای بچه ها زمان و تمرین لازم است تا بتوانند این کار را منظم انجام دهند.

اما وقتی بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، مردم ممکن است نوشتن نامرتب آنها را نشانه تنبلی بدانند. اگرچه معمولاً اینطور نیست.

دست خط نامرتب اغلب به دلیل مشکل در مهارت های حرکتی ایجاد می شود. در واقع، می تواند نوشتن برخی از بچه ها را بیش از حد کثیف کند – می تواند آن را ناخوانا کند.

درباره چالش‌های دست‌نویس و راه‌هایی برای کمک به بهبود فرزندتان بیشتر بدانید.

مشکلات دست خطی که ممکن است ببینید
دست خط بر مهارت های کوچکی متکی است. وقتی بچه‌ها با آنها مشکل دارند، نتیجه می‌تواند نوشتنی نامرتب و خواندنی باشد. این مهارت ها عبارتند از:

  1. تشکیل حروف
  2. قرار دادن حروف و کلمات در صفحه
  3. ساخت حروف به اندازه مناسب
  4. فاصله بین حروف و کلمات
  5. نگه داشتن و کنترل مداد
  6. گرفتن کاغذ با یک دست و نوشتن با دست دیگر
  7. اعمال فشار مناسب بر روی کاغذ با ابزار تحریر
  8. استفاده از وضعیت و وضعیت دست راست برای نوشتن

اگر به دقت نگاه کنید، ممکن است انواع خطاهایی را که این مشکلات ایجاد می کنند، مشاهده کنید، مانند:

  1. حروف نوشته شده از پایین به بالا، به جای از بالا به پایین
  2. حروفی که با ضربات زیاد نوشته شده اند، یا حروفی که به ترتیب اشتباه انجام شده اند
  3. کلمات و جملات شناور بالا یا پایین خط
  4. کلمات یا جملاتی که با شیب زیاد یا خیلی کم نوشته شده اند
  5. حروف و کلمات به طور ناموزون فاصله دارند یا به هم می پیوندند
  6. برخی از حروف تیره تر و برخی دیگر روشن تر

مشکلات دست‌نویسی می‌تواند از دوران پیش‌دبستانی خود را نشان دهد، زمانی که بچه‌ها یاد می‌گیرند مداد رنگی را برای کشیدن در دست بگیرند. و برای برخی افراد، این مشکل تا بزرگسالی ادامه دارد.

در بیشتر موارد، بزرگسالان می توانند از نوشتن با دست خودداری کنند. ما می توانیم به جای آن از فناوری استفاده کنیم. اما برای بچه های مدرسه، مشکل با دست خط واقعاً می تواند مانع یادگیری شود.

آنچه می نویسند ممکن است برای خواندن بیش از حد نامرتب باشد و ممکن است بسیار آهسته بنویسند. آنها ممکن است نمرات بدی بگیرند یا به خاطر آن کار کلاسی یا آزمون را تمام نکنند. بعلاوه، مبارزه به گونه ای قابل مشاهده در مقابل همکلاسی ها می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد اعتماد به نفس آنها

چه چیزی می تواند باعث ایجاد دست خط نامرتب شود؟

وقتی بچه ها با دست خط مشکل دارند، به این معنی نیست که آنها فقط تنبل یا بی دقت هستند. آنها ممکن است تا جایی که می توانند تلاش می کنند و برای بهبود نیاز به حمایت دارند.

اولین مکان خوب برای نگاه کردن، سن کودک شما است. همه بچه ها این مهارت ها را به یک اندازه توسعه نمی دهند. برخی از آنها بیشتر از دیگران طول می کشد. این تفاوت‌ها برای بچه‌هایی که برای کلاسشان جوان هستند، می‌تواند حتی بزرگ‌تر باشد.

در برخی موارد، کودکان با چالش هایی مواجه می شوند که باعث ایجاد دست خط درهم می شود. دست خط شامل جنبه های زیادی از حرکت است - از شکل دادن حروف گرفته تا قرار دادن بدن و اعمال فشار مناسب.

به همین دلیل است که دست خط نامرتب اغلب به دلیل مهارت های حرکتی (حرکتی) ضعیف مانند مهارت های حرکتی ظریف ایجاد می شود . (این توانایی انجام حرکات با استفاده از عضلات کوچک دست و مچ است.)

ممکن است مشکلات مهارت های حرکتی را بشنوید که به آنها اختلال هماهنگی رشد یا DCD گفته می شود . همچنین ممکن است بشنوید که افرادی از اصطلاح دیسگرافیا برای صحبت در مورد مشکلات نوشتن استفاده می کنند.

همچنین چالش هایی وجود دارد که به نظر نمی رسد مرتبط با مهارت های حرکتی باشد، اما می تواند دست خط را دشوار کند. برای مثال، اگر بچه‌ها تکان‌دهنده هستند ، ممکن است در انجام تکالیف عجله کنند. که می تواند منجر به شلختگی و اشتباهات بسیاری شود.

مهم نیست که چه چیزی پشت مشکل کودک شما با دست خط است، کارهایی وجود دارد که شما و مدرسه می توانید برای کمک به آنها انجام دهید.

چه چیزی می تواند به دست خط نامرتب کمک کند :

یک قدم مهم این است که از آنچه می بینید یادداشت بردارید و با معلم یا متخصص اطفال فرزندتان صحبت کنید. آنها می توانند منابع عالی اطلاعات و مشاوره باشند.

حتی اگر مطمئن نیستید که چه اتفاقی می‌افتد، همچنان می‌توانید در خانه بر روی ایجاد مهارت‌ها کار کنید . می توانید مواردی مانند:

  1. تمرینات ردیابی و ماز (برای مشاهده ی چندین نمونه تمرین ماز اینجا کلیک کنید)
  2. یک تمرین نقاشی
  3. دستگیره های مداد

همچنین می توانید در مدرسه برای فرزندتان کمک بیابید. در مورد استراتژی هایی که در کلاس درس کمک می کند و اینکه چگونه می توانید از آنها در خانه استفاده کنید با معلم صحبت کنید. درباره فناوری‌هایی که می‌تواند کمک کند نیز بپرسید، مانند گفتار به نوشتار .

فراموش نکنید که پیشرفت را جشن بگیرید زیرا کودک شما روی دست خط کار می کند. به فرزندتان یادآوری کنید که همه با چیزی مشکل دارند - و همه افراد نیز نقاط قوتی دارند .

در زیر یک کلیپ ویدیو تمرین برای بهبود دشت نویسی کودک شما نمایش داده شده است.در این ویدیو علامت زدن کودک توی این اشکال هندسی با اندازه‌های تقریبا کوچک به اون کمک می‌کند تا بتواند روی نوشتن خود دقت کافی را داشته باشد (کوچولوی شیرین شما باید حواسش باشه که ماژیکش به خطوط سیاه رنگ اشکال هندسی برخورد نکنه علاوه بر اون از دیگر اهداف این تمرین آشنایی با اشکال هندسی و تقویت حافظه میباشد) 

کلام آخر : 

  • دست خط نامرتب باعث می شود که کودک در مدرسه به خوبی همکاری نکند.
  • مشکل در مهارت های حرکتی می تواند باعث نوشتن نامرتب شود.
  • با یک متخصص کاردرمانی صحبت کنید تا  با ارزیابی دقیق راه هایی برای کمک به دست خط در خانه پیدا کنید.

 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود