برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

برنامه ریزی حرکتی یعنی چی ؟

مهارت های برنامه ریزی حرکتی چیست؟ چرا کودکان ممکن است این مهارت ها را نداشته باشند یا در انجام مهارت های حرکتیشان به تاخیر بیفتند.با وب سایت مام پلاس همراه باشید.

هرکاری که در طول روز انجام می دهید یک برنانه ریزی حرکتی است. از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شوید تا لحظه‌ای که به رختخواب می‌روید، دائماً در حال برنامه‌ریزی حرکتی هستید

 بسیاری از برنامه ریزی های حرکتی شما ناخودآگاه است -، مثلا آنقدر دندانهایتان را مسواک زده اید که به نظر می رسد طبیعی است و لازم نیست به آن فکر کنید. همین امر در مورد لباس پوشیدن، رانندگی به سمت محل کار یا اشپزی و.... نیز صدق میکند

کودکتان هم هر کاری را که در طول روز انجام می دهند، برنامه ریزی حرکتی است، بسیاری از کارهایی که آنها انجام می دهند ناخودآگاه هستند مانند - لباس پوشیدن، بازی در زمین بازی، دوچرخه سواری و غیره.

رشد حرکتی طبیعی کودکان از 6 تا 12 ماهگی وآیا کودک من تاخیرحرکتی دارد؟ را در وب سایت مام پلاس ببینید. 

 برنامه ریزی حرکتی از دوران نوزادی شروع می شود و همانطور که کودک شما رشد می کند، دائما در حال یادگیری و برنامه ریزی حرکتی مهارت های جدید است!

برنامه ریزی حرکتی که به عنوان پراکسیس نیز شناخته می شود، مهارتی است که به ما کمک می کند تا حرکات بدن را برای انجام کارها به خاطر بسپاریم و انجام دهیم.

مهارت های برنامه ریزی حرکتی ذاتی نیستند. بلکه بسیاری از آنان با زمان و تمرین به دست می آیند. مغز کودک باید یاد بگیرد که با بدن و ماهیچه های خود ارتباط برقرار کند و به آرامی پیچیدگی کارهایی که قادر به انجام آنها هستند روز به روز این مهارت ها افزایش می یابد تا این فعالیت ها خودکار می شوند. 

به کودکی فکر کنید که راه رفتن را یاد می گیرد. آیا یک دفعه کودک بلند می شود و راه می رود یا اینکه به مرور زمان و با تکرار و تمرین  راه میرود؟

بله ابتدا آنان یاد می گیرند که چگونه سر خود را بالا بکشند، سپس غلت بزنند ، بخزند و در نهایت راه بروند. این مهارت‌های برنامه‌ریزی حرکتی است که به طور ناخودآگاه به آنها می‌گوید چگونه حرکت کنند، در نهایت این مهارت به طور خودکار می‌شود و دیگر نیاز به تمرین و فکر کردن ندارد. این مهارت ها ادامه می دهند - راه رفتن تبدیل به دویدن یا پریدن و بالا رفتن و غیره می شود.  

 

برخی از کودکان با مهارت های برنامه ریزی حرکتی دست و پنجه نرم می کنند و مشکل دارند ، برای اینکه این برنامه ریزی حرکتی برای آنها اتفاق بیفتد، باید خیلی تمرین و تکرار کنند . در طول حرکت، مغز در مورد اعمال بدن بازخورد دریافت می کند و باز خورد می دهد. این بازخورد به ایجاد تغییرات کوچک بهبود عملکرد کمک می کند. هماهنگی با تکرار بهبود می یابد. حرکت کارآمدتر و بدون زحمت می شود. در نهایت، مغز و بدن به طور خودکار با هم حرکت می کنند. 

کودکی که در برنامه ریزی حرکتی مشکل دارد ممکن است👇🏻

  • به دلیل عدم آگاهی فضایی، اغلب با اجسام و اشیا  برخورد کنند

  • در انجام حرکاتی ، مانند پریدن یا لگد زدن، شکست میخورند

  • در انجام کارهای ساده کندند

  • معمولا دست خط خوبی ندارند

  • برای یادگیری کارهای جدید باید خیلی تلاش کنند

  • ناهماهنگ و دست و پا چلفتی به نظر می رسند

  • هماهنگی دست و چشم ضعیفی 

چگونه می توانید مهارت های برنامه ریزی حرکتی را در خانه آموزش دهید

اما شما می توانید در خانه کارهایی را انجام دهید تا به کودک خود در برنامه ریزی حرکتی کمک کنید. به این واقعیت توجه داشته باشید که ممکن است فرزند شما به دلیل مشکلاتی که دارد با اعتماد به نفس خود دست و پنجه نرم کند، بنابراین اهدافی را تعیین کنید که به راحتی قابل دستیابی هستند تا به ایجاد اعتماد به نفس کمک کنند. می‌توانید با کارهای ساده شروع کنید،

 مثلاً  اگر کودکتان دست خط خیلی بدی دارد سعی کنید بارها طریقه گرفتن مداد را در دست به او اموزش دهید 

فعالیت‌های بدنی مفرح می‌توانند به طور طبیعی به تقویت مهارت‌های حرکتی درشت کودک کمک کنند. روی تمریناتی تمرکز کنید که قدرت مرکزی آنها را افزایش می دهد 

پازل ها می توانند به کودکان در ایجاد مهارت های حرکتی خوب کمک کنند. دست‌نویس مفید هستند، و دسته‌های مداد مخصوصی وجود دارد که می‌توانید 

چگونه کاردرمانی مهارت های برنامه ریزی حرکتی را آموزش می دهد

کاردرمانی برای کودکانی که با برنامه ریزی حرکتی مشکل دارند مفید است. کاردرمانگران آموزش دیده اند تا  مشخص کنند که کودک دقیقاً در کجا با مشکل مواجه است. آنها همچنین می توانند به کودکان در یادگیری مراحل و پشت سر هم انجام دادن  کارها کمک کنند. با گذشت زمان و صبر، تظاهرات و تمرین زیاد، وظایفی که کودکان با آنها دست و پنجه نرم می کنند به فرآیندهای خودکار تبدیل می شوند.

 

 

 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود