برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

هماهنگی چشم و پا - تمرین برداشتن توپ ها

آیا کودک شما چندین ماه است که راه می‌رود، اما هنوز روی پاهای خود می‌چرخد یا موقع راه رفتن همچنان می افتد ویا به اشیا و اجسام سر راهش برخورد میکند؟ شاید بنظرتان برای کودک یک امر عادی باشد که البته به شرطی که مدام تکرار نشود درست است اما اگر کودکتان زیاد با این مشکلات و موانع رو به رو می شود به احتمال زیاد هماهنگی چشم و پا آنها مشکل دارد .  در 2 سالگی، هماهنگی چشم و پا در کودکان تا حدود زیادی پیشرفت میکند اما اگر کودک شما هم دچار همچین مشکلاتی می شود این مقاله رو از دست ندید.

ما در مورد هماهنگی دست و چشم زیاد صحبت می کنیم، زیرا تقریباً به هر فعالیتی که بچه های کوچک با دستان خود انجام می دهند مربوط می شود. اما هماهنگی چشم و پا به  هم به همان  اندازه مهم است، زیرا با هماهنگی چشم وپا است که کودک   کارهایی مانند بالا رفتن از پله‌ها یا لگد زدن به توپ را با پاها و پاها به دقت انجام دهند . 

همانطور که سیستم دهلیزی و حس عمقی کودکان نوپا رشد می کند، تعادل بیشتری به دست می آورند، درک می کنند که اندام هایشان کجا هستند و چگونه  این اندامها حرکت می کنند. 

اجزای سازنده هماهنگی چشم و پا از دوران نوزادی شروع می شود و با رشد کودکان ادامه می یابد

 همچنین بازی توپ و سبد برای هماهنگی چشم و دست و کاردرمانی کودکان و افزایش هماهنگی چشم و پا را در مام پلاس ببینید. 

چگونه هماهنگی پا و چشم توسعه می یابد

تعادل: 

مایع گوش به ما کمک می کند تعادل داشته باشیم، هنگامی که که سرمان را کج می کنیم یا برای بستن بند کفش هایمان خم می شویم، این مایع با ما حرکت می کند. گوش نوزادان هم به محض تولد این کار را می کند! اما، سیستم دهلیزی آنها، که تعادل را کنترل می کند، نیاز به زمان دارد تا قوی شود 

 در دوران شیرخوارگی، تکان دادن، تاب خوردن، و فعالیت های متنباسبی که سبب اسیب به بدن کودک نشودو    سایر حرکات می تواند به رشد سیستم دهلیزی کودک شما کمک کند. 

سیستم دهلیزی کودک یک سیستم بازیابی اطلاعات در حافظه کودک است که بر اساس نظریه دهلیزی عمل می‌کند. این سیستم شامل دو مرحله‌ی اصلی است که در هر کدام از آن‌ها اطلاعات در حافظه کودک بررسی و بازیابی می‌شوند.
 
در مرحله‌ی اول، کودک به طور فعال بازیابی اطلاعات را انجام می‌دهد. به عنوان مثال، زمانی که یک کودک در خانه صحنه‌ای مشاهده می‌کند، این اطلاعات در حافظه‌ی کودک ذخیره می‌شود و در صورت نیاز بازیابی می‌شود.
 
در مرحله‌ی دوم، کودک از این اطلاعات برای تجزیه و تحلیل صحنه‌ها استفاده می‌کند و اطلاعات جدیدی را بازیابی می‌کند. به عبارت دیگر، کودک با کمک دهلیزی که در حافظه‌اش ایجاد می‌شود، می‌تواند بهتر درک کند که چه اتفاقی در یک صحنه رخ می‌دهد و چه واکنشی باید نشان دهد.
سیستم دهلیزی کودک در فرایند یادگیری و توسعه تفکر کودکان نقش مهمی ایفا می‌کند.

عبور از خط وسط:

 یک خط خیالی را تصور کنید که به صورت عمودی در وسط بدن کودک شما قرار دارد. هر بار که از یک پا برای عبور از آن خط به سمت دیگر بدن استفاده می‌کنند (مثلاً در حین لگد زدن، رقصیدن یا چرخیدن)، از خط وسط عبور می‌کنند، همانطور که کودک شما این مهارت را توسعه می دهد، هر دو طرف مغز با هم کار می کنند، که به هماهنگ کردن حرکات پا کمک می کند.

آگاهی بدنی و فضایی: 

آگاهی بدن شامل درک مکان هایی است که اعضای بدن با یکدیگر ارتباط دارند و توسط حس عمقی کنترل می شود. آگاهی فضایی یک توانایی شناختی است که به ما می گوید بدن ما در رابطه با چیزهای موجود در محیط در کجا قرار دارد. وقتی نوبت به هماهنگی چشم و پا می رسد، بدن و آگاهی فضایی با هم کار می کنند تا به بچه های کوچک کمک کنند تا بفهمند کجا و چگونه پاهای خود را برای انجام دقیق وظایف حرکت دهند. به عنوان مثال، هنگام بالا رفتن از پله ها، بسته به ارتفاع پله، پا را تا چه اندازه بلند کنید.

حس عمقی ( proprioception ) : مربوط به درک وضعیت مفاصل و عضلات در فضاست . اساسی ترین نقش آن تهیه اطلاعات برای کنترل و هماهنگی دوطرفه در سیستم عصبی مرکزی است که منجر به برون داد های یکپارچه می شود . حس عمقی با دادن اطلاعات پایه ای در ارتباط با وضعیت بدن مدل وضعیتی از بدن را شکل می دهد که طرحواره بدنی ( body scheme ) نام دارد . این طرحواره بدنی پایه و اساس تصور بدنی ( body image ) محسوب می شود که در تصور از خود ( self image ) موثر است . گیرنده های آن در مفاصل و عضلات است . تمام مفاصل و عضلات در دادن input های عمقی نقش دارند ولی مهمترین آنها ران و شانه است .

مهارت‌های حرکتی دیداری:

 از زمانی که نوزادان به دنیا می‌آیند، مهارت‌های حرکتی دیداری را با نگاه کردن به چهره‌ها و اشیاء اطراف، دنبال کردن اشیا با چشمان خود و استفاده از آنچه می‌بینند برای تصمیم‌گیری درباره نحوه تعامل با جهان ایجاد می‌کنند. هماهنگی چشم و پا به این مهارت های بینایی بستگی دارد. یک کودک باید بتواند به طور دقیق یک توپ در حال حرکت  را ردیابی کند، به عنوان مثال، به درستی زمان حرکات پای خود را برای ضربه زدن به آن زمان بندی کند.

شما می توانید با دادن فرصت های فراوان برای بازی تمام بدن کودک نوپای خود از رشد هماهنگی چشم و پا حمایت کنید. 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود