برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
رژیم غذایی بیش فعالی.jpg

7 مواد غذایی که باعث بیش فعالی کودک میشوند

مواد غذایی مصرفی کودکان بیش‌ فعال در کنار درمان های کاردرمانی و داروهای مصرفی , یکی از نکات مهم در درمان این کودکان می باشد .بسیاری از والدین برای رفع مشکل بیش فعالی کودکشان راه‌حل‌ های مداومی را طی می کنند .یکی از این راه ‌حل ‌ها برنامه غذایی و تغذیه ویژه در این کودکان می باشد که با حذف و اضافه کردن برخی موارد میتوان موجب بهتر شون علائم کودک شود .

بخور نخورهای تغذیه در کودک بیش فعال

در کل اگر یک تاریخچه کوتاه از بیش فعالی ذکر کنیم می‌توان گفت که مجموعه‌ای از علائم است که در کودکی یا نوجوانی و یا سنین بالاتر بروز پیدا می‌کند علائمی مثل بی قراری و بی تابی زمانی که نشسته یا ایستاده اند, حواس‌ شان به راحتی پرت می شود و یا کارهای روزمره خود را فراموش می کنند. بیش فعالی باعث جنب و جوش فراوان می شود و برای اطرافیان مشکل سازی است
افراد بیش فعال به علت عدم تمرکز آرام و قرار نداشته و  اختلالات مشکوک رفتاری را بوجود می آورند عدم کنترل رفتار می گردد.

 این علائم اکثراً با دارو درمان می شوند حال می توانیم با استفاده از مواد غذایی نیز نقش مهمی را در مدیریت این علائم ایفا کنیم‌.

موادی که کودک بیش فعال نباید بخورد

  •  شکر

 اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که شکر را در برنامه روزمره کودک خود به فراوانی استفاده می‌کنید باید در استفاده از این مورد توجه بیشتری به خرج دهید .

 اغلب شکر به عنوان علتی برای بیش فعالی ذکر می شود. شکر در غلات صبحانه مانند نان و جو , برنج , ماکارانی , سیب زمینی موجود می باشد.همچنین بیسکویت، کیک، شیرینی، شکلات و نوشابه های شیرین.

  • گلوتن

اگر بدن کودک شما به گلوتن حساس باشد خوردن نان و شیرینی و دسر ها می تواند بر مغزکودک شما تاثیر بگذارد پس یک رژیم محدود از گلوتن را امتحان کنید و ببینید که بدن کودکتان نسبت به این ماده چه واکنشی نشان می‌دهد

  •   لبنیات

برخی از افراد به لبنیات آلرژی دارند این مورد را بر روی بدن کودک خود تست کرده و مطمئن شوید که کودک تان به شیر ماست و سایر لبنیات واکنشی نشان ندهد

  •  غذاهای رنگی

غذاهای رنگی دارای رنگ خوراکی می باشد و برای افرادی که علائم بیش فعالی را نشان می ‌دهند توصیه می گردد که ازخوردن این مواد جلوگیری به عمل آید .

مکمل های مصنوعی شیرینی های مصنوعی بسیاری از علائم سلامتی کودک شما را به مرور زمان به خطر می‌اندازند و همچنین شیرین کننده های مصنوعی می توانند منجر به آسیب رساندن به مغز کودکتان شود پس در استفاده از این مواد توجه لازم را به عمل آورید.

رنگ ها مانند تارترازین (نوعی رنگ غذایی به رنگ نارنجی)که در غذاهای آماده بسته بندی شده، آدامس، شکلات، آب لیمو، سس ها، کمپوت ها، کنسرو نخودفرنگی، نوشابه های گازدار وجود دارد

  • چیپس و پفک و انواع اسنک ها

بچه ها علاوه بر نوشابه و پیتزا و آب میوه ها، عاشق هله هوله هایی مانند :

چیپس، پفک و انواع اسنک ها و فست فودها هستند

که سرشار از مواد نگهدارنده، رنگ های خوراکی مصنوعی و غیره هستند.

بنابراین باعث تشدید علائم بیش فعالی می شوند.

شما باید به مرور چیپس و پفک و سایر هله هوله ها را از برنامه غذایی کودکتان حذف کرده و به جای آن خوراکی های سالم تر و خانگی را جایگزین کنید.
فست فودهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، ساندویچ ها و انواع دیگر فست فودها نیز جزو مواد غذایی هستند که نباید به میزان زیاد در اختیار کودکان قرار گیرد.

اسید بنزوئیک به عنوان نگهدارنده مواد غذایی و... در مربا , آبمیوه، ترشی، سس های سالاد و پوره میوه ها استفاده می شود.

نوشا به های گازداردارای فسفر زیاد که باعث عدم تعادل فسفر و کلسیم می گردد.

  • شکلات

 شکلات نیز مانند نوشابه و سایر نوشیدنی هایی که قند اضافه دارند باعث تشدید علائم بیش فعالی کودک می شوند شکلات ها ویتامین ها و مواد معدنی زیادی ندارند و از قند بالایی برخوردار بوده و موجب تشدید علائم کودک می گردد.

  •  بستنی

 بستنی نیز یکی از مواردی است که به دلیل داشتن کازئین پروتئین مخصوص شیر پس نگذارید آن ها روزانه بستنی مصرف کنند و مصرف و بستنی را هفته ای یک بار برای آنان در نظر بگیرید.

همچنین بخوانید : کاملترین مقاله و تست بیش فعالی در وبسایت مام پلاس  : ( بیش فعالی چیست ؟) wink

 

مواد غذایی که بهتر است در بیش فعالی از آنها استفاده کنید :

 

مصرف و حضور مواد غذایی ذکر شده در رژیم غذایی کودک بسیار مهم است:

  •  اسیدهای چرب ضروری: 

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که غلظت اسیدهای چرب امگا 3  و امگا6 در این افراد به مقدار زیادی پایین تر است و این کودکان، علائم کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند تشنگی زیاد را نشان می دهند.

کنجد، تخمه ی کدو تنبل و تخمه ی آفتابگردان، لوبیا، روغن زیتون و آجیل منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 6 و ماهی آزاد و ساردین، سالمون ، میگو از منابع خوب اسیدهای چرب امگا-۳ می باشند.

  • ویتامین  B6 :

ویتامین B6 یک فاکتور ضروری برای اغلب مسیرهای متابولیکی اسیدهای آمینه، شامل مسیرهای 
دکربوکسیالسیون برای دوپامین، آدرنالین، وسروتونین می باشد.

  • غذاهای حاوی امگا ۳

سعی کنید در برنامه غذایی فرزند خود از چربی های خوب و سالم مانند امگا ۳ استفاده کنید تا بدن و ذهن سالمی را برای کودک خود پرورش بدهید.

 مطالعات نشان داده اند که استفاده از امگا ۳ می تواند در بهبودی از حافظه نقش موثری ایفا می کند . مواد غذایی مانند آووکادو گردو و سبزیجات تعدادی از مواد غذایی هستند که حاوی امگا ۳ بوده و می توانند در برنامه غذایی کودکان شما جایی گیرند.

 فست ‌فودها و غذاهایی که حاوی چربی‌های مضر هست را در برنامه غذایی کودک تان به حداقل برسانید.

چندتا دستور پخت عالی : cheeky

دستور پخت ماهی سوخاری  

سبزی پلو با ماهی بدون نیاز به فر 

طرز تهیه ی اسنک ماهی و میگو 

  • غذاهای غنی از آهن

کمبود آهن، دقت و توجه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در برخی مطالعات استفاده از مکمل آهن، ۳۰درصد بهبود در این کودکان مشاهده شده است.

و  با توجه به مطالعاتی که در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت نشان داد که کمبود آهن می‌تواند منجر به علائمی مانند علائم بیش فعالی گردد پس مواد غذایی که دارای آهن می باشند را برای رژیم غذایی کودک تان استفاده کنید. مانند عدس کنجد اسفناج
مصرف آهن درجگر , قلب , کلیه و گوشت کم چرب و غذای دریایی می باشد.

  • منیزیم

نتایج برخی از بررسی‌ها نشان داده اند كه كمبود منیزیم در كودكان بیش فعال وجود دارد، به طوری كه با دریافت منیزیم بیش فعالی در آنان به میزان قابل توجهی كاهش یافته است.

منابع غذایی منیزیم عبارتند از : مغزها، حبوبات، غلات آسیاب نشده و نیز سبزیجات برگ تیره و شیر.

  •  غذاهای غنی از پروتئین

پروتئین ها موجب افزایش توانایی در تمرکز و بالانس کردن سطح قند خون می‌شوند همچنین به مغز کمک می کند که عملکرد موثری را ایفا کند بنابراین از غذاهایی مثل عدس لوبیا و و سبزیجات استفاده کنید تا میزان پروتئین بدن کودکتان تامین شود

  • غذاهای پروبیوتیک

خوردن غذاهای پروبیوتیک بر سلامت مغز و روده کودکان تاثیر مثبتی می گذارد و اگر کودکتان در روده دچار مشکل است توصیه می‌شود از غذاهای پروبیوتیک استفاده بیشتری شود .

  •  غذاهای حاوی ویتامین b

 استفاده از ویتامین باعث کاهش علائم بیش فعالی می شود . پس این ویتامین می‌تواند در بهبود علائم فرزند شما موثر باشد استفاده از غذاهایی حاوی نخود فرنگی حبوبات اسفناج در رژیم غذایی کودکان توصیه می‌شود.

  • روی

چندین مطالعه نشان داده است که این ماده ی معدنی در سرم افراد بیش فعال کم است که می تواند ناشی از کاهش دریافت یا جذب آن باشد. بر طبق دیگر مطالعات دریافت روی از طریق تغذیه ممکن است در پاسخ این کودکان موثر باشد.

کمبود روی شامل خشنونت , گریه , بی قرار, نفرت وعدم تمرکز می شود.

شروع درمان با تغذیه: گوشت , جگر , پنیر , غالت کامل و لوبیای خشک و موز می باشد.
برخی داروهای گیاهی، به دلیل خواص آرام بخش و ضد اضطراب در درمان این کودکان بسیار رایج است، زیرا کودکان بیش فعال،مکررا دچار مشکلات خواب می شوند.از جمله رایج ترین این گیاهان آرام بخش می توان به سنبل الطیب و گل ساعتی اشاره نمود.

چه غذاهایی روی دارند ؟

  • جگر، پنیر، غلات کامل، لوبیاهای خشک، مغزها و محصولات سویا نیز منابع نسبتاً خوب روی هستند
  • در پایان به برخی از غذاهای آرام بخش اشاره می کنیم که میتوانید آنها را در رژیم غذایی فرزند تان بگنجانید.
  •   سبزی های ترد مانند کرفس هویج فلفل دلمه‌ای کلم بروکلی و گل کلم به همراه سس کم‌چرب ماست و سالاد
  •  ماست کم‌چرب یا پنیر کم چرب مخلوط شده با میوه یا آبمیوه غلیظ
  •  تخمه یا میوه مغزدار مانند بادام بادام زمینی بادام هندی گردو تخمه آفتابگردان تخمه کدو و سویا
  •  میوه های تازه و خشک
  •  کراکرهای سبوس‌دار با پنیر کم چرب کره بادام زمینی زمینی کره بادام
  •   غلات سالم با حداقل ۳ گرم فیبر شیر کم چرب بستنی تهیه شده از میوه تازه و شیرینی های خانگی که سالم تر است را جایگزین شیرینی جات ناسالم کنید.

همچنین بخوانید : 

اختلال بی توجهی( ADD )تشخیص و درمان cool

ما منتظر سوالات ، نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود